오르프 교수법을 적용한 음악만들기 활동 지도방안 : 초등학교 4학년을 중심으로 Teaching Plan for Making Music Activities Applying the Orff Method:focused on the 4th grade in elementary school-원문보기
음악과 교육의 궁극적인 목적은 다양한 악곡 및 활동을 스스로 경험하게 하여 음악적 능력과 창의성을 계발하고, 풍부한 음악적 정서와 애호심을 함양하게 함으로써 음악의 가치를 인식하고 생활화할 수 있는 바탕을 마련하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위해서는 학생들이 스스로 음악을 체험할 수 있는 유의미한 경험을 제공하는 것이 중요하다. 오르프 교수법은 음악적 능력의 많고 적음에 상관없이 모든 어린이들이 음악 활동에 참여할 수 있다는 특징을 가지고 있다. 또한 오르프 교수법에서는 목소리 연주, 신체 타악기, 무선율 타악기, 선율 타악기 등 학생들이 자신감과 흥미를 가지고 연주할 수 있는 다양한 악기를 제시하고 있다. 이러한 다양한 악기를 활용하여 음악 수업을 구성함으로써 연주에 자신이 없는 학생들도 자신감을 가지고 연주에 임하며 음악을 즐길 수 있게 된다. 연구자는 오르프 ...
음악과 교육의 궁극적인 목적은 다양한 악곡 및 활동을 스스로 경험하게 하여 음악적 능력과 창의성을 계발하고, 풍부한 음악적 정서와 애호심을 함양하게 함으로써 음악의 가치를 인식하고 생활화할 수 있는 바탕을 마련하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위해서는 학생들이 스스로 음악을 체험할 수 있는 유의미한 경험을 제공하는 것이 중요하다. 오르프 교수법은 음악적 능력의 많고 적음에 상관없이 모든 어린이들이 음악 활동에 참여할 수 있다는 특징을 가지고 있다. 또한 오르프 교수법에서는 목소리 연주, 신체 타악기, 무선율 타악기, 선율 타악기 등 학생들이 자신감과 흥미를 가지고 연주할 수 있는 다양한 악기를 제시하고 있다. 이러한 다양한 악기를 활용하여 음악 수업을 구성함으로써 연주에 자신이 없는 학생들도 자신감을 가지고 연주에 임하며 음악을 즐길 수 있게 된다. 연구자는 오르프 음악 교육에 관한 이론과 실제를 숙지하기 위하여 오르프 슐베르크 교사 자격증 과정을 수료하고 세미나에 지속적으로 참여하며 오르프 교수법을 활용하여 초등학교 4학년 음악 수업에 적용할 수 있는 수업안을 20차시 구안하였다. 오르프의 교수법은 학교 음악의 교과 과정을 만들기보다는 음악에 참여하는 기회를 제공하기 위해 만들어졌다고 할 수 있다. 따라서 학생들이 연주하는 음악 요소를 교사가 제공하기 보다는 학생들 스스로 만들어보는 기회를 많이 주고자 노력하였다. 또한 오르프 수업에서는 말하기, 신체표현, 즉흥표현, 악기 연주 등의 매체를 매 차시 다양하게 활용하였다. 본 연구는 2007 개정 음악과 교육과정 4학년 교과서에 제시된 10개 제재를 활용하여 오르프 교수법을 적용한 프로그램을 개발하고 지도안을 구안하였다. 이를 본 연구자가 근무하고 있는 초등학교 4학년 한 학급을 대상으로 실제 수업에 적용하였다. 오르프 수업을 적용한 효과를 알아보기 위하여 20차시의 수업을 찍은 비디오를 분석하고 학생들을 관찰하였으며 오르프 수업을 적용하기 전과 후의 설문지, 수업 시간의 학습지 및 평가지 등을 수집하여 분석하였다. 연구 결과를 분석해보면 다음과 같이 정리할 수 있다. 첫째, 학생들은 신체를 직접 움직여 보는 활동을 통하여 음악의 구성 요소에 대한 이해력이 높아졌다. 둘째, 모둠원이 함께 음악을 만들어 보는 활동을 반복함으로써 음악만들기 능력이 향상되었다. 셋째, 학생들은 음악 수업에 성심껏 참여하며 음악 활동을 적극적으로 즐기는 태도를 보였다. 본 연구는 초등학교 4학년 한 반을 대상으로 수업을 실시하였으므로 다른 학년, 다양한 지역의 많은 학생들에게 적용 가능한 연구가 필요하다. 또한 구안된 수업안에 의한 수업은 20차시에 걸쳐 진행되었으므로 좀더 긴 시간 동안 많은 수업을 한 후의 효과를 알아보는 연구가 필요하다. 오르프 교수법을 도입한 음악과 교수․학습 방법은 학생들의 창의적 능력 발달에 긍정적인 영향을 미쳐 학생들을 음악을 만드는 작은 음악가로 성장시킬 수 있다. 이러한 학생들은 생활 속에서 음악을 즐기는 태도를 지니며 음악을 생활화하게 될 것이다. 그러므로 초등학교 음악 교육에 오르프 교수법이 널리 적용이 되어야 한다.
음악과 교육의 궁극적인 목적은 다양한 악곡 및 활동을 스스로 경험하게 하여 음악적 능력과 창의성을 계발하고, 풍부한 음악적 정서와 애호심을 함양하게 함으로써 음악의 가치를 인식하고 생활화할 수 있는 바탕을 마련하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위해서는 학생들이 스스로 음악을 체험할 수 있는 유의미한 경험을 제공하는 것이 중요하다. 오르프 교수법은 음악적 능력의 많고 적음에 상관없이 모든 어린이들이 음악 활동에 참여할 수 있다는 특징을 가지고 있다. 또한 오르프 교수법에서는 목소리 연주, 신체 타악기, 무선율 타악기, 선율 타악기 등 학생들이 자신감과 흥미를 가지고 연주할 수 있는 다양한 악기를 제시하고 있다. 이러한 다양한 악기를 활용하여 음악 수업을 구성함으로써 연주에 자신이 없는 학생들도 자신감을 가지고 연주에 임하며 음악을 즐길 수 있게 된다. 연구자는 오르프 음악 교육에 관한 이론과 실제를 숙지하기 위하여 오르프 슐베르크 교사 자격증 과정을 수료하고 세미나에 지속적으로 참여하며 오르프 교수법을 활용하여 초등학교 4학년 음악 수업에 적용할 수 있는 수업안을 20차시 구안하였다. 오르프의 교수법은 학교 음악의 교과 과정을 만들기보다는 음악에 참여하는 기회를 제공하기 위해 만들어졌다고 할 수 있다. 따라서 학생들이 연주하는 음악 요소를 교사가 제공하기 보다는 학생들 스스로 만들어보는 기회를 많이 주고자 노력하였다. 또한 오르프 수업에서는 말하기, 신체표현, 즉흥표현, 악기 연주 등의 매체를 매 차시 다양하게 활용하였다. 본 연구는 2007 개정 음악과 교육과정 4학년 교과서에 제시된 10개 제재를 활용하여 오르프 교수법을 적용한 프로그램을 개발하고 지도안을 구안하였다. 이를 본 연구자가 근무하고 있는 초등학교 4학년 한 학급을 대상으로 실제 수업에 적용하였다. 오르프 수업을 적용한 효과를 알아보기 위하여 20차시의 수업을 찍은 비디오를 분석하고 학생들을 관찰하였으며 오르프 수업을 적용하기 전과 후의 설문지, 수업 시간의 학습지 및 평가지 등을 수집하여 분석하였다. 연구 결과를 분석해보면 다음과 같이 정리할 수 있다. 첫째, 학생들은 신체를 직접 움직여 보는 활동을 통하여 음악의 구성 요소에 대한 이해력이 높아졌다. 둘째, 모둠원이 함께 음악을 만들어 보는 활동을 반복함으로써 음악만들기 능력이 향상되었다. 셋째, 학생들은 음악 수업에 성심껏 참여하며 음악 활동을 적극적으로 즐기는 태도를 보였다. 본 연구는 초등학교 4학년 한 반을 대상으로 수업을 실시하였으므로 다른 학년, 다양한 지역의 많은 학생들에게 적용 가능한 연구가 필요하다. 또한 구안된 수업안에 의한 수업은 20차시에 걸쳐 진행되었으므로 좀더 긴 시간 동안 많은 수업을 한 후의 효과를 알아보는 연구가 필요하다. 오르프 교수법을 도입한 음악과 교수․학습 방법은 학생들의 창의적 능력 발달에 긍정적인 영향을 미쳐 학생들을 음악을 만드는 작은 음악가로 성장시킬 수 있다. 이러한 학생들은 생활 속에서 음악을 즐기는 태도를 지니며 음악을 생활화하게 될 것이다. 그러므로 초등학교 음악 교육에 오르프 교수법이 널리 적용이 되어야 한다.
The ultimate purpose of music education is to develop musical possibility and creativity by experiencing the various musics and activities by themselves, and to establish a foundation to recognize the value of music and make music become a part of the life by building up rich musical senses and musi...
The ultimate purpose of music education is to develop musical possibility and creativity by experiencing the various musics and activities by themselves, and to establish a foundation to recognize the value of music and make music become a part of the life by building up rich musical senses and music-loving mind. In order to accomplish this purpose, it is very important for the students to get meaningful experiences about music by themselves. Orff Method has a feature that all the children can take part in music activities regardless of their musical abilities. And also it provides various musical instruments which children can play such as vocal performance, percussions used by human body, melody or non- melody percussions, and so on. Composing music lessons by using this various instruments can make children without self-confidence have confidence in playing them and enjoy music. In order for me to be well-acquainted with the theory and practice of the Orff Schulwerk music education, I completed the courses for the teacher's license of the Orff Schulwerk and had taken part in seminars continually, and by using the Orff Method I made 20 teaching plans available for music classes for the 4th grade in elementary schools. The Orff Method can be said to be made to offer the opportunities for participating in music rather than to make the curriculum of music in school. Therefore I tried not to provide children with musical factors which would be played by them but to give them more chances to make their own musical factors for themselves. And in the music class by Orff Method, other media such as speaking, physical expression, improvised expression and instrumental performance, etc. were used every time in various ways. This study developed the programs applied by the Orff Method by using 10 items suggested in the music textbook for the 4th grade in elementary school with the curriculum revised in 2007 and prepared the teaching plans for them. And I actually applied to one of the 4th grade class in the elementary school which I'm working for now. In order to know how effective the Orff class is, I analyzed the video tapes of the 20 classes and observed the students, and also analyzed questionnaires before and after applying the Orff Method, some study papers and evaluation materials in every class. Analysis of the result of this study are as follows: First, The students' understanding for the composition factors of music through own physical activities was increased. Second, the ability of making music was increased by repeating making music activities together with group members. Third, students came to take park in music classes sincerely and enjoy positively their musical activities. Because this study was carried out only to one class of the 4th grade in elementary school, I think other studies which can be applied to the other grades and schools in more various areas are needed. And this teaching plan was applied only for 20 classes, so the other studies to analyze the effect after more classes during longer period are also needed. In conclusion, the teaching and learning methods of music applied by the Orff Method have an affirmative effect on the development of the children's musical creativities, so that they can make children grow as little musicians who can make music. These children will enjoy music in their lives and make music a way of life. Therefore the Orff Method should be applied to all the music education in elementary schools.
The ultimate purpose of music education is to develop musical possibility and creativity by experiencing the various musics and activities by themselves, and to establish a foundation to recognize the value of music and make music become a part of the life by building up rich musical senses and music-loving mind. In order to accomplish this purpose, it is very important for the students to get meaningful experiences about music by themselves. Orff Method has a feature that all the children can take part in music activities regardless of their musical abilities. And also it provides various musical instruments which children can play such as vocal performance, percussions used by human body, melody or non- melody percussions, and so on. Composing music lessons by using this various instruments can make children without self-confidence have confidence in playing them and enjoy music. In order for me to be well-acquainted with the theory and practice of the Orff Schulwerk music education, I completed the courses for the teacher's license of the Orff Schulwerk and had taken part in seminars continually, and by using the Orff Method I made 20 teaching plans available for music classes for the 4th grade in elementary schools. The Orff Method can be said to be made to offer the opportunities for participating in music rather than to make the curriculum of music in school. Therefore I tried not to provide children with musical factors which would be played by them but to give them more chances to make their own musical factors for themselves. And in the music class by Orff Method, other media such as speaking, physical expression, improvised expression and instrumental performance, etc. were used every time in various ways. This study developed the programs applied by the Orff Method by using 10 items suggested in the music textbook for the 4th grade in elementary school with the curriculum revised in 2007 and prepared the teaching plans for them. And I actually applied to one of the 4th grade class in the elementary school which I'm working for now. In order to know how effective the Orff class is, I analyzed the video tapes of the 20 classes and observed the students, and also analyzed questionnaires before and after applying the Orff Method, some study papers and evaluation materials in every class. Analysis of the result of this study are as follows: First, The students' understanding for the composition factors of music through own physical activities was increased. Second, the ability of making music was increased by repeating making music activities together with group members. Third, students came to take park in music classes sincerely and enjoy positively their musical activities. Because this study was carried out only to one class of the 4th grade in elementary school, I think other studies which can be applied to the other grades and schools in more various areas are needed. And this teaching plan was applied only for 20 classes, so the other studies to analyze the effect after more classes during longer period are also needed. In conclusion, the teaching and learning methods of music applied by the Orff Method have an affirmative effect on the development of the children's musical creativities, so that they can make children grow as little musicians who can make music. These children will enjoy music in their lives and make music a way of life. Therefore the Orff Method should be applied to all the music education in elementary schools.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.