본 연구는 전남지역 소재 대학 기숙사생을 대상으로 남학생과 여학생의 식습관 및 외식형태, 기호도, 선호도, 급식서비스 중요도와 만족도의 실증적 분석을 통해 메뉴개선 방안 모색과 기숙사생의 식생활 개선 및 바람직한 급식 관리방안을 마련하기 위한 기초자료를 제시하고자 수행되었다. 전남지역 소재 국립대학 기숙사 4개동에 거주하는 관생들을 대상으로 조교를 통하여 각동별로 50부씩 총 200부의 설문지를 배부하여 자가 기입 하도록 하였으며, 이중 183부를 회수하였다(회수율 91.5 %).회수된 설문지 중 부실 설문지를 제외하고 183여부만을 분석 자료로 활용하였다. 수집된 모든 자료는 ...
본 연구는 전남지역 소재 대학 기숙사생을 대상으로 남학생과 여학생의 식습관 및 외식형태, 기호도, 선호도, 급식서비스 중요도와 만족도의 실증적 분석을 통해 메뉴개선 방안 모색과 기숙사생의 식생활 개선 및 바람직한 급식 관리방안을 마련하기 위한 기초자료를 제시하고자 수행되었다. 전남지역 소재 국립대학 기숙사 4개동에 거주하는 관생들을 대상으로 조교를 통하여 각동별로 50부씩 총 200부의 설문지를 배부하여 자가 기입 하도록 하였으며, 이중 183부를 회수하였다(회수율 91.5 %).회수된 설문지 중 부실 설문지를 제외하고 183여부만을 분석 자료로 활용하였다. 수집된 모든 자료는 SPSS 통계패키지 프로그램을 이용하여 분석하였고, 급식중요도 및 만족도의 차이를 분석하고자 t-test를 실시하였다. 조사 대상자의 일반 사항은 빈도(N)와 백분율(%)을 통한 기술통계량을 살펴보았고, x²-test를 사용하여 남학생과 여학생 성별의 차이를 보았으며 각 집단 간 차이는 독립표본 t-test를 활용하여 비교·분석하였다. 식사시간의 경우 남학생의 경우 10-20분미만이 56명(31.1%)을 차지하여 가장 많았으며 20-30분미만 14명(7.8%), 10분미만 24명(13%)으로 나타났고, 여학생은 10-20분미만이 56명(31.1%)을 차지하여 가장 많았으며 20-30분미만 19명(10.6%), 10분미만 8명(4.4%)으로 나타나 유의적인 차이를 보였다.(p<.05) 식사 시 가장 많이 남기는 음식의 종류는 남학생은 국, 탕 찌개류 25명 (14%)〉, 생선류 24명(13.5%)〉, 나물류19명(10.7%)〉, 김치류 15명(8.4%)순이었고, 여학생은 국, 탕 찌개류 32명(18%)〉, 김치류 13명 (7.3%)〉, 나물류13명(7.3%)〉, 밥류 8명(4.5%)로 나타나 유의적인 차이가 나타났다(p<.01). 전체적으로 반찬, 김치, 국 등이 버리는 비율이 높게 나타났으며, 배식 시 학생 스스로 양을 조절할 수 있는 체계와 교육이 필요하다고 생각된다. 성별에 따른 급식서비스에 대한 만족도 차이 분석결과, 남학생이 여학생 보다 상대적으로 높은 만족도를 나타냈으며, 남, 여학생 모두 종사자의 복장에 대한 만족도가 가장 높은 반면에 관생의 욕구와 필요를 미리예측 ,식단 작성 시 학생의 의견반영, 급식에 대한 불만이나 고충의 신속한 처리, 메뉴의 다양성, 현 식비의 적절성 등에 대해서는 불만족을 나타내었다. 남, 여학생의 서비스품질에 대한 중요도와 만족도의 차이를 분석한 결과 ,모든 항목에서 중요도가 만족도보다 높은 것으로 나타나 급식대상자들이 기대한 만큼의 급식 서비스가 제공되지 않고 있음을 알 수 있었다. 분석결과 급식대상자들의 중요도도 높고 만족도도 평균보다 높게 나타나 좋은 성과를 계속 유지해야 하는 속성으로는 조리원의 복장 청결, 식사 후 냅킨·거울·급수시설의 구비, 주방내부·식당 홀·바닥의 청결 ,식기의 위생, 배식 시의 위생관리, 음식의 영양가가 잘 고려됨 등이었고, 중요한 항목으로 인식하고 있지 않은 반면, 만족도는 매우 높은 항목들로 , 과잉노력 지양 속성은 좌석 수, 1인 분량의 적절함, 식단의 계시, 식당의 적절성, 식당의 위치, 명절, 행사음식의 제공, 현대적인 시설수준 등으로 나타났다. 급식대상자들의 중요도와 만족도 모두 낮게 나타난 속성은 주방과 홀의 소음, 학생을 도우려는 자세, 영양관련 정보의 제공, 영양사의 급식 지도 상태, 종업원의 친절함, 주식과 부식의 조화 등 이었으며, 매우 중요하다고 느끼는 반면에 만족도는 그 기대에 미치지 못하므로 시급히 개선되어야 하는 중점 개선 영역 속성은 주 메뉴가 떨어지지 않음 ,후식의 제공, 음식의 간, 음식의 맛, 현 식비의 적절성, 메뉴의 다양성, 급식에 대한 불만이나 고충의 신속하나 처리, 관생의 욕구와 필요를 미리예측, 식단 적성 시 학생 의견반영 등으로 나타났다. 학교급식분야도 학생들의 음식 및 서비스 품질에 대한 요구도가 증가함에 따라 식사의 품질, 위생, 시설 등 다양한 방면에서 상업적 급식의 개념을 적용하여 고객중심의 급식 서비스로 전환되어야 할 것으로 판단된다. 이와 같은 결과를 토대로 운영자는 급식의 양적인 면보다는 메뉴개발과 맛을 고려한 식단계획의 지속적인 노력에 힘써야 할 것이다. 이에 급식의 품질을 지속적으로 개선하고 다양한 음식을 제공함으로써 급식 만족도를 제고하고 지속적인 단체급식의 향상을 하며 학교 기숙사 급식의 질적 향상을 이루어 대학교에서의 급식이 불가피한 결정이 아닌 학생들의 욕구에 맞는 음식의 맛과 다양성을 충족시킬 수 있는 기숙사 급식이 되도록 노력하여야 할 것이다.
본 연구는 전남지역 소재 대학 기숙사생을 대상으로 남학생과 여학생의 식습관 및 외식형태, 기호도, 선호도, 급식서비스 중요도와 만족도의 실증적 분석을 통해 메뉴개선 방안 모색과 기숙사생의 식생활 개선 및 바람직한 급식 관리방안을 마련하기 위한 기초자료를 제시하고자 수행되었다. 전남지역 소재 국립대학 기숙사 4개동에 거주하는 관생들을 대상으로 조교를 통하여 각동별로 50부씩 총 200부의 설문지를 배부하여 자가 기입 하도록 하였으며, 이중 183부를 회수하였다(회수율 91.5 %).회수된 설문지 중 부실 설문지를 제외하고 183여부만을 분석 자료로 활용하였다. 수집된 모든 자료는 SPSS 통계패키지 프로그램을 이용하여 분석하였고, 급식중요도 및 만족도의 차이를 분석하고자 t-test를 실시하였다. 조사 대상자의 일반 사항은 빈도(N)와 백분율(%)을 통한 기술통계량을 살펴보았고, x²-test를 사용하여 남학생과 여학생 성별의 차이를 보았으며 각 집단 간 차이는 독립표본 t-test를 활용하여 비교·분석하였다. 식사시간의 경우 남학생의 경우 10-20분미만이 56명(31.1%)을 차지하여 가장 많았으며 20-30분미만 14명(7.8%), 10분미만 24명(13%)으로 나타났고, 여학생은 10-20분미만이 56명(31.1%)을 차지하여 가장 많았으며 20-30분미만 19명(10.6%), 10분미만 8명(4.4%)으로 나타나 유의적인 차이를 보였다.(p<.05) 식사 시 가장 많이 남기는 음식의 종류는 남학생은 국, 탕 찌개류 25명 (14%)〉, 생선류 24명(13.5%)〉, 나물류19명(10.7%)〉, 김치류 15명(8.4%)순이었고, 여학생은 국, 탕 찌개류 32명(18%)〉, 김치류 13명 (7.3%)〉, 나물류13명(7.3%)〉, 밥류 8명(4.5%)로 나타나 유의적인 차이가 나타났다(p<.01). 전체적으로 반찬, 김치, 국 등이 버리는 비율이 높게 나타났으며, 배식 시 학생 스스로 양을 조절할 수 있는 체계와 교육이 필요하다고 생각된다. 성별에 따른 급식서비스에 대한 만족도 차이 분석결과, 남학생이 여학생 보다 상대적으로 높은 만족도를 나타냈으며, 남, 여학생 모두 종사자의 복장에 대한 만족도가 가장 높은 반면에 관생의 욕구와 필요를 미리예측 ,식단 작성 시 학생의 의견반영, 급식에 대한 불만이나 고충의 신속한 처리, 메뉴의 다양성, 현 식비의 적절성 등에 대해서는 불만족을 나타내었다. 남, 여학생의 서비스품질에 대한 중요도와 만족도의 차이를 분석한 결과 ,모든 항목에서 중요도가 만족도보다 높은 것으로 나타나 급식대상자들이 기대한 만큼의 급식 서비스가 제공되지 않고 있음을 알 수 있었다. 분석결과 급식대상자들의 중요도도 높고 만족도도 평균보다 높게 나타나 좋은 성과를 계속 유지해야 하는 속성으로는 조리원의 복장 청결, 식사 후 냅킨·거울·급수시설의 구비, 주방내부·식당 홀·바닥의 청결 ,식기의 위생, 배식 시의 위생관리, 음식의 영양가가 잘 고려됨 등이었고, 중요한 항목으로 인식하고 있지 않은 반면, 만족도는 매우 높은 항목들로 , 과잉노력 지양 속성은 좌석 수, 1인 분량의 적절함, 식단의 계시, 식당의 적절성, 식당의 위치, 명절, 행사음식의 제공, 현대적인 시설수준 등으로 나타났다. 급식대상자들의 중요도와 만족도 모두 낮게 나타난 속성은 주방과 홀의 소음, 학생을 도우려는 자세, 영양관련 정보의 제공, 영양사의 급식 지도 상태, 종업원의 친절함, 주식과 부식의 조화 등 이었으며, 매우 중요하다고 느끼는 반면에 만족도는 그 기대에 미치지 못하므로 시급히 개선되어야 하는 중점 개선 영역 속성은 주 메뉴가 떨어지지 않음 ,후식의 제공, 음식의 간, 음식의 맛, 현 식비의 적절성, 메뉴의 다양성, 급식에 대한 불만이나 고충의 신속하나 처리, 관생의 욕구와 필요를 미리예측, 식단 적성 시 학생 의견반영 등으로 나타났다. 학교급식분야도 학생들의 음식 및 서비스 품질에 대한 요구도가 증가함에 따라 식사의 품질, 위생, 시설 등 다양한 방면에서 상업적 급식의 개념을 적용하여 고객중심의 급식 서비스로 전환되어야 할 것으로 판단된다. 이와 같은 결과를 토대로 운영자는 급식의 양적인 면보다는 메뉴개발과 맛을 고려한 식단계획의 지속적인 노력에 힘써야 할 것이다. 이에 급식의 품질을 지속적으로 개선하고 다양한 음식을 제공함으로써 급식 만족도를 제고하고 지속적인 단체급식의 향상을 하며 학교 기숙사 급식의 질적 향상을 이루어 대학교에서의 급식이 불가피한 결정이 아닌 학생들의 욕구에 맞는 음식의 맛과 다양성을 충족시킬 수 있는 기숙사 급식이 되도록 노력하여야 할 것이다.
The purpose of this study is to suggest fundamental data and materials for the sake of preparing for how to improve a service menu, a dietary life of dormitory students and manage a desirable meal service through the experimental analysis for dietary habits, eating out types, favorite foods, prefere...
The purpose of this study is to suggest fundamental data and materials for the sake of preparing for how to improve a service menu, a dietary life of dormitory students and manage a desirable meal service through the experimental analysis for dietary habits, eating out types, favorite foods, preferences of male and female students and importance and satisfaction of a meal service for dormitory students of a university located in Jeollanam province of Korea. The assistant of this study distributed total 200 copies of questionnaires to dormitory students which reside in 4 dormitory buildings (50 copies for each building) of a national university located in Jeollanam province, and 183 copies were collected among them (recovery rate 91.5%). Only 183 copies were used as analytical data except for poor questionnaires of the questionnaires collected. All materials collected were analyzed by SPSS statistical package program and t-test was performed to analyze the difference between the importance of a meal service and the satisfaction. For the general matters of subjects to be investigated, descriptive statistic were examined by frequency (N) and percentage (%), the difference of sex distinction for male and female students was investigated by x²-test, and the difference between each group was compared and analyzed by an independent sample t-test. For mealtime of male students, the most common mealtime was 10-20 minutes or less (56 students, 31.1%), the next was 10 minutes or less (24 students, 13%) and the following was 20-30 minutes or less (14 students, 7.8%). For female students, meanwhile, the most common mealtime was 10-20 minutes or less (56 students, 31.1%), the next was 20-30 minutes or less (19 students, 10.6%) and the following was 10 minutes or less (8 students, 4.4%). Thus, the difference between two groups was significant (p, the following were fishes (24 students, 13.5%) > wild vegetables (19 students, 10.7%) > and Kimchi (15 students, 8.4%) in order. Female The foods that students have left were a soup and a stew(32 students, 18%) >, Kimchi (13 students, 7.3%)>, wild vegetables (13 students, 7.3%)> and boiled rice (8 students, 4.5%) in order. Thus, the difference for the foods that students left between two groups was also significant (p<.01). On the whole, the rate that side dishes, Kimchi and a soup were left was high. It regards that it needs the system and education that students can control the amount of foods by themselves during distribution of foods. As a result of analyzing the difference on satisfaction for a meal service according to sex distinction, male students showed high satisfaction more than female students. Both male and female students showed the highest satisfaction for the uniform of workers working at the dormitory restaurant. On the other hand, they expressed the dissatisfaction for forecasting of their desire and needs, the reflection of their opinions in planning a menu, meal distribution, prompt settlement of difficulties, diversity of a menu, the current reasonable meal charge and so on. As a result of the difference on importance and satisfaction for service quality of both groups, the importance was higher than satisfaction in all categories. It means that a meal service does not satisfy the expectation of students. The categories that the importance and satisfaction of students were higher than the average were clean uniforms of a cook and workers, a napkin, a mirror and a water-supply facility with which were equipped after a meal, the cleanness of inside of kitchen, a hall and floor, sanitation of tablewares and foods distribution and concern about nutrition of foods. Meanwhile, the categories that students do not recognize as an important thing but take satisfaction were sublation of an excessive effort, seating capacity, service amount per person, a notice of a menu, adequacy of a restaurant, a location of a restaurant, offering foods for festival seasons, modern facilities and so on. The categories that all the importance and satisfaction of students were low were the noise of kitchen and hall, the assistance of workers, nutritive information, the guidance of nutritionist, kindliness of workers, the harmony between a main dish and side dishes and so on. The categories that students recognized the importance but the satisfaction was not met - what should be mainly improved - were the continuity of a main dish, a dessert service, the season and taste of foods, the adequacy of current food cost, diversity of a menu, the prompt improvement and settlement of dissatisfaction and difficulties, forecasting the demand and necessity of students, reflecting their opinion in planning a menu and so on. As the demand for foods and service quality of students has been increased, it is thought that the meal service of a university should be converted into customer-oriented meal service by applying a commercial service concept in several fields of quality, sanitation, facilities of a meal, etc. An operator of a school restaurant should constantly make an effort to plan a menu considering the quality and taste of dishes rather than the quantity of meal service based on above results. The operator should meet the taste and diversity of foods which meet the demands of students by raising the satisfaction of meal service and improving institutional foodservice and the quality through continuous improvement of the quality and offering of various foods. Thus, the meal service of a university should become not inevitable but essential.
The purpose of this study is to suggest fundamental data and materials for the sake of preparing for how to improve a service menu, a dietary life of dormitory students and manage a desirable meal service through the experimental analysis for dietary habits, eating out types, favorite foods, preferences of male and female students and importance and satisfaction of a meal service for dormitory students of a university located in Jeollanam province of Korea. The assistant of this study distributed total 200 copies of questionnaires to dormitory students which reside in 4 dormitory buildings (50 copies for each building) of a national university located in Jeollanam province, and 183 copies were collected among them (recovery rate 91.5%). Only 183 copies were used as analytical data except for poor questionnaires of the questionnaires collected. All materials collected were analyzed by SPSS statistical package program and t-test was performed to analyze the difference between the importance of a meal service and the satisfaction. For the general matters of subjects to be investigated, descriptive statistic were examined by frequency (N) and percentage (%), the difference of sex distinction for male and female students was investigated by x²-test, and the difference between each group was compared and analyzed by an independent sample t-test. For mealtime of male students, the most common mealtime was 10-20 minutes or less (56 students, 31.1%), the next was 10 minutes or less (24 students, 13%) and the following was 20-30 minutes or less (14 students, 7.8%). For female students, meanwhile, the most common mealtime was 10-20 minutes or less (56 students, 31.1%), the next was 20-30 minutes or less (19 students, 10.6%) and the following was 10 minutes or less (8 students, 4.4%). Thus, the difference between two groups was significant (p, the following were fishes (24 students, 13.5%) > wild vegetables (19 students, 10.7%) > and Kimchi (15 students, 8.4%) in order. Female The foods that students have left were a soup and a stew(32 students, 18%) >, Kimchi (13 students, 7.3%)>, wild vegetables (13 students, 7.3%)> and boiled rice (8 students, 4.5%) in order. Thus, the difference for the foods that students left between two groups was also significant (p<.01). On the whole, the rate that side dishes, Kimchi and a soup were left was high. It regards that it needs the system and education that students can control the amount of foods by themselves during distribution of foods. As a result of analyzing the difference on satisfaction for a meal service according to sex distinction, male students showed high satisfaction more than female students. Both male and female students showed the highest satisfaction for the uniform of workers working at the dormitory restaurant. On the other hand, they expressed the dissatisfaction for forecasting of their desire and needs, the reflection of their opinions in planning a menu, meal distribution, prompt settlement of difficulties, diversity of a menu, the current reasonable meal charge and so on. As a result of the difference on importance and satisfaction for service quality of both groups, the importance was higher than satisfaction in all categories. It means that a meal service does not satisfy the expectation of students. The categories that the importance and satisfaction of students were higher than the average were clean uniforms of a cook and workers, a napkin, a mirror and a water-supply facility with which were equipped after a meal, the cleanness of inside of kitchen, a hall and floor, sanitation of tablewares and foods distribution and concern about nutrition of foods. Meanwhile, the categories that students do not recognize as an important thing but take satisfaction were sublation of an excessive effort, seating capacity, service amount per person, a notice of a menu, adequacy of a restaurant, a location of a restaurant, offering foods for festival seasons, modern facilities and so on. The categories that all the importance and satisfaction of students were low were the noise of kitchen and hall, the assistance of workers, nutritive information, the guidance of nutritionist, kindliness of workers, the harmony between a main dish and side dishes and so on. The categories that students recognized the importance but the satisfaction was not met - what should be mainly improved - were the continuity of a main dish, a dessert service, the season and taste of foods, the adequacy of current food cost, diversity of a menu, the prompt improvement and settlement of dissatisfaction and difficulties, forecasting the demand and necessity of students, reflecting their opinion in planning a menu and so on. As the demand for foods and service quality of students has been increased, it is thought that the meal service of a university should be converted into customer-oriented meal service by applying a commercial service concept in several fields of quality, sanitation, facilities of a meal, etc. An operator of a school restaurant should constantly make an effort to plan a menu considering the quality and taste of dishes rather than the quantity of meal service based on above results. The operator should meet the taste and diversity of foods which meet the demands of students by raising the satisfaction of meal service and improving institutional foodservice and the quality through continuous improvement of the quality and offering of various foods. Thus, the meal service of a university should become not inevitable but essential.
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