제목 : 광역철도 운행체계 개선방안 연구 - 운행시격 산정방법 문제점 및 급행운행 위주로 - 수도권 통합환승체계에 따라 수송밀도가 높은 도시철도와 수도권 외곽의 수요가 적은 광역철도가 동일한 운임구조 및 운영체계로 통합 운영됨에 따라 도시철도에 비해 긴 운행시격으로 인한 불편사항 개선과 장거리 이동에 따른 속도향상이 지속적으로 요구되고 있는 실정이다. 본 연구는 선행연구 사례검토와 국내․외 사례조사 및 이용자 설문을 통해 광역철도가 경쟁력을 갖기 위한 운행시격단축과 속도향상이라는 2가지 개선점을 찾고, 이에 대한 개선방...
제목 : 광역철도 운행체계 개선방안 연구 - 운행시격 산정방법 문제점 및 급행운행 위주로 - 수도권 통합환승체계에 따라 수송밀도가 높은 도시철도와 수도권 외곽의 수요가 적은 광역철도가 동일한 운임구조 및 운영체계로 통합 운영됨에 따라 도시철도에 비해 긴 운행시격으로 인한 불편사항 개선과 장거리 이동에 따른 속도향상이 지속적으로 요구되고 있는 실정이다. 본 연구는 선행연구 사례검토와 국내․외 사례조사 및 이용자 설문을 통해 광역철도가 경쟁력을 갖기 위한 운행시격단축과 속도향상이라는 2가지 개선점을 찾고, 이에 대한 개선방안을 도출하였다. 운행시격 단축을 위한 방안으로는 광역철도 특성에 맞는 운행시격 산정기준, 차량편성수 차별화 등 운영자측면의 개선사항과 함께 친환경 교통인 철도 이용으로 얻게 되는 에너지절약, 온실가스 저감 등 환경편익을 금전적으로 환산하여 운영자(또는 사용자)에게 지원하거나, 철도서비스 평가기준에 운행시격을 새롭게 산정하는 등 정부차원의 개선방안도 제시하였다. 광역철도 속도향상을 위해서는 급행전동차 위주로 운행체계를 개편하고, 급행전동차 이용을 활성화하기 위한 ‘급행전동차 운행비율을 전체의 30%, 일반전동차대비 절감시간 30%‘ 라는 목표를 제시하고, 현재 운행 중인 경부, 경인, 경원선 등 3개 노선과 향후 개통될 경춘선, 경의선, 수인선 등 7개 노선별 개선방안과 효과를 제시하였다. 다만, 운행시격 단축, 급행확대를 위한 대피선, 반복선 신설 관련 예산운영상의 제약 해소방안과 개선방안 시행시 예상되는 수요증가 등 운영자 측면의 효과를 산출하지 못한 부분은 향후 보완이 필요한 사항이다.
제목 : 광역철도 운행체계 개선방안 연구 - 운행시격 산정방법 문제점 및 급행운행 위주로 - 수도권 통합환승체계에 따라 수송밀도가 높은 도시철도와 수도권 외곽의 수요가 적은 광역철도가 동일한 운임구조 및 운영체계로 통합 운영됨에 따라 도시철도에 비해 긴 운행시격으로 인한 불편사항 개선과 장거리 이동에 따른 속도향상이 지속적으로 요구되고 있는 실정이다. 본 연구는 선행연구 사례검토와 국내․외 사례조사 및 이용자 설문을 통해 광역철도가 경쟁력을 갖기 위한 운행시격단축과 속도향상이라는 2가지 개선점을 찾고, 이에 대한 개선방안을 도출하였다. 운행시격 단축을 위한 방안으로는 광역철도 특성에 맞는 운행시격 산정기준, 차량편성수 차별화 등 운영자측면의 개선사항과 함께 친환경 교통인 철도 이용으로 얻게 되는 에너지절약, 온실가스 저감 등 환경편익을 금전적으로 환산하여 운영자(또는 사용자)에게 지원하거나, 철도서비스 평가기준에 운행시격을 새롭게 산정하는 등 정부차원의 개선방안도 제시하였다. 광역철도 속도향상을 위해서는 급행전동차 위주로 운행체계를 개편하고, 급행전동차 이용을 활성화하기 위한 ‘급행전동차 운행비율을 전체의 30%, 일반전동차대비 절감시간 30%‘ 라는 목표를 제시하고, 현재 운행 중인 경부, 경인, 경원선 등 3개 노선과 향후 개통될 경춘선, 경의선, 수인선 등 7개 노선별 개선방안과 효과를 제시하였다. 다만, 운행시격 단축, 급행확대를 위한 대피선, 반복선 신설 관련 예산운영상의 제약 해소방안과 개선방안 시행시 예상되는 수요증가 등 운영자 측면의 효과를 산출하지 못한 부분은 향후 보완이 필요한 사항이다.
As Intercity Metro with low transport demand was integrated into the Metropolitan subway with high transport demand for the integrated transfer exchange system by the same fare table and system process, it has been more required for the Intercity Metro to put more number of trains and improve the op...
As Intercity Metro with low transport demand was integrated into the Metropolitan subway with high transport demand for the integrated transfer exchange system by the same fare table and system process, it has been more required for the Intercity Metro to put more number of trains and improve the operating speed compared with Metropolitan subway. This study suggests the way to improve the train exchange service system how to put more trains and how to improve operating speed by searching foreign and domestic existing studies and the passenger survey. The way to make to put more trains are as follows. First, modifying the train interval by providing differentiated train composition in operations side. Second, subsidizing the fund which is estimated by considering environmental benefit such as energy saving, low carbon emission to railroad operator or user. Last, developing new train interval according to the change of the service evaluation standard in government level. The way to improve the operating speed are as follows. First, we set the target to increase the ratio of the express train up to 30% and reduce the travel time to 30% compared with the normal one. And this study shows how to improve the each line and the effects in each lines - 4 lines under operation including Gyeongbu line, Gyeongin line and 7 lines coming in near future including Gyeongchun line, Gyeongui line, and Suin line. But more research is needed to reduce the time interval of train, to overcome the operational restriction in order to install the shelter line, and to consider the effects in the side of operators like the demand increase occuring after implementation of suggested solutions.
As Intercity Metro with low transport demand was integrated into the Metropolitan subway with high transport demand for the integrated transfer exchange system by the same fare table and system process, it has been more required for the Intercity Metro to put more number of trains and improve the operating speed compared with Metropolitan subway. This study suggests the way to improve the train exchange service system how to put more trains and how to improve operating speed by searching foreign and domestic existing studies and the passenger survey. The way to make to put more trains are as follows. First, modifying the train interval by providing differentiated train composition in operations side. Second, subsidizing the fund which is estimated by considering environmental benefit such as energy saving, low carbon emission to railroad operator or user. Last, developing new train interval according to the change of the service evaluation standard in government level. The way to improve the operating speed are as follows. First, we set the target to increase the ratio of the express train up to 30% and reduce the travel time to 30% compared with the normal one. And this study shows how to improve the each line and the effects in each lines - 4 lines under operation including Gyeongbu line, Gyeongin line and 7 lines coming in near future including Gyeongchun line, Gyeongui line, and Suin line. But more research is needed to reduce the time interval of train, to overcome the operational restriction in order to install the shelter line, and to consider the effects in the side of operators like the demand increase occuring after implementation of suggested solutions.
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