?민주어?는 다른 사람에게 하기 어려운 억눌리고 숨겨진 나의 마음과 감정들을 표출하고 스스로를 위무해 보려는 욕구에서 출발한 작업이다. 회화이면서 동시에 언어인 그림문자의 형식을 빌린 작업으로, 내가 나한테 보내는 독백이고 편지와도 같은 것이다. 주체 못하는 감정이 담겨있는 민주 문자는 비밀스럽고 애매하고 해독하기 어려운 회화의 모습으로 나와 너의 사이를 맴돈다. 인간에게 있어 사상이나 경험을 전달하는 언어는 인간을 융합시키는 수단이 되는 것처럼 예술에서도 똑같은 작용을 한다. 예술에서는 기호와 싱징으로 나타나는데, 예술작품에서 ...
?민주어?는 다른 사람에게 하기 어려운 억눌리고 숨겨진 나의 마음과 감정들을 표출하고 스스로를 위무해 보려는 욕구에서 출발한 작업이다. 회화이면서 동시에 언어인 그림문자의 형식을 빌린 작업으로, 내가 나한테 보내는 독백이고 편지와도 같은 것이다. 주체 못하는 감정이 담겨있는 민주 문자는 비밀스럽고 애매하고 해독하기 어려운 회화의 모습으로 나와 너의 사이를 맴돈다. 인간에게 있어 사상이나 경험을 전달하는 언어는 인간을 융합시키는 수단이 되는 것처럼 예술에서도 똑같은 작용을 한다. 예술에서는 기호와 싱징으로 나타나는데, 예술작품에서 배제할 수 없는 중요한 요소라고 생각한다. 따라서 본 논문은 본인의 내면에 깊이 자리 잡고 있는 아스라한 의식과 감정들을 자유롭게 표출시키려는 의도에서, 기호이면서 이미지인 문자 만들기를 통해 새롭고 다양한 표현을 실험해보는 일련의 작업과정인 것이다. 나의 문자가 모든 인간에게 전달 가능한 보편성을 갖고 있지는 않지만, 특별하면서도 특수성을 지닌 소통의 메신저가 될 수도 있을 가능성을 제시해 보여주고자 하는 것이다. 이러한 문자 만들기(문자의 생성과 배열)를 위해서는 고대 그림문자와 현대의 시각언어를 다양하게 참고하였다. 시대별로 문자의 기능이 어떻게 변화되며 삶에 투영되었는지에 대해 시각적 측면을 중심으로 고찰 하였고, 이를 통해 몇 가지 중요하게 추출된 그림문자의 특성들은 본인의 작업 방식에 중요한 요소로 작동하게 되었다. 이러한 연구를 통해 알게 된 것은 문자에는 회화성이 내포되어 있다는 점. 둘째는 기호를 만들어 내기 위해 기표와 기의를 결합한 의미작용은 기호를 전달하는 쪽에서만 일어나는 것이 아니라 기호를 받아서 해석하는 쪽에서도 일어난다는 점, 그리고 그림문자의 회화성을 모두 상형과 배열의 디자인을 통해 구현되었다는 점이다. 작업과정은 이러한 인식을 바탕으로 한 ?민주어?특유의 문자 생성과 배열법을 찾아가는 본인만의 회화적 노력이다. 또한 개인적으로 형성되어 있는 다양한 의식과 감정을 문자 형태로 드러내기 위하여 매체를 통한 적절한 표현기법도 연습해야 했다. 이제 나의 생각과 개인사를 담아 디자인한 문자는 더 이상 누구의 어떤 것이 아닌 독특한 나만의 개성이 담긴 문자가 되었고 또한 회화가 되었다. 그렇게 조금씩 다듬어져 만들어진 것이 지금의 ?민주어?이다. 이 논문은 작업의 끝을 보여주는 것이 아니라 시작을 보여주는 논문이다. 나의 문자가 새로운 의미와 가치를 가질 수 있기를 바라면서 작업에 대한 연구를 이어나갈 것이다.
?민주어?는 다른 사람에게 하기 어려운 억눌리고 숨겨진 나의 마음과 감정들을 표출하고 스스로를 위무해 보려는 욕구에서 출발한 작업이다. 회화이면서 동시에 언어인 그림문자의 형식을 빌린 작업으로, 내가 나한테 보내는 독백이고 편지와도 같은 것이다. 주체 못하는 감정이 담겨있는 민주 문자는 비밀스럽고 애매하고 해독하기 어려운 회화의 모습으로 나와 너의 사이를 맴돈다. 인간에게 있어 사상이나 경험을 전달하는 언어는 인간을 융합시키는 수단이 되는 것처럼 예술에서도 똑같은 작용을 한다. 예술에서는 기호와 싱징으로 나타나는데, 예술작품에서 배제할 수 없는 중요한 요소라고 생각한다. 따라서 본 논문은 본인의 내면에 깊이 자리 잡고 있는 아스라한 의식과 감정들을 자유롭게 표출시키려는 의도에서, 기호이면서 이미지인 문자 만들기를 통해 새롭고 다양한 표현을 실험해보는 일련의 작업과정인 것이다. 나의 문자가 모든 인간에게 전달 가능한 보편성을 갖고 있지는 않지만, 특별하면서도 특수성을 지닌 소통의 메신저가 될 수도 있을 가능성을 제시해 보여주고자 하는 것이다. 이러한 문자 만들기(문자의 생성과 배열)를 위해서는 고대 그림문자와 현대의 시각언어를 다양하게 참고하였다. 시대별로 문자의 기능이 어떻게 변화되며 삶에 투영되었는지에 대해 시각적 측면을 중심으로 고찰 하였고, 이를 통해 몇 가지 중요하게 추출된 그림문자의 특성들은 본인의 작업 방식에 중요한 요소로 작동하게 되었다. 이러한 연구를 통해 알게 된 것은 문자에는 회화성이 내포되어 있다는 점. 둘째는 기호를 만들어 내기 위해 기표와 기의를 결합한 의미작용은 기호를 전달하는 쪽에서만 일어나는 것이 아니라 기호를 받아서 해석하는 쪽에서도 일어난다는 점, 그리고 그림문자의 회화성을 모두 상형과 배열의 디자인을 통해 구현되었다는 점이다. 작업과정은 이러한 인식을 바탕으로 한 ?민주어?특유의 문자 생성과 배열법을 찾아가는 본인만의 회화적 노력이다. 또한 개인적으로 형성되어 있는 다양한 의식과 감정을 문자 형태로 드러내기 위하여 매체를 통한 적절한 표현기법도 연습해야 했다. 이제 나의 생각과 개인사를 담아 디자인한 문자는 더 이상 누구의 어떤 것이 아닌 독특한 나만의 개성이 담긴 문자가 되었고 또한 회화가 되었다. 그렇게 조금씩 다듬어져 만들어진 것이 지금의 ?민주어?이다. 이 논문은 작업의 끝을 보여주는 것이 아니라 시작을 보여주는 논문이다. 나의 문자가 새로운 의미와 가치를 가질 수 있기를 바라면서 작업에 대한 연구를 이어나갈 것이다.
?Minjoo Letter? started as a way to express the author's suppressed emotions and pacify himself. The work took a form of pictographs which could be a painting and a language at the same time. It was a monologue the author sent to himself, or a letter. Minjoo Letter containing uncontrollable emotions...
?Minjoo Letter? started as a way to express the author's suppressed emotions and pacify himself. The work took a form of pictographs which could be a painting and a language at the same time. It was a monologue the author sent to himself, or a letter. Minjoo Letter containing uncontrollable emotions is a secret, ambiguous, and indecipherable painting which spins around me and you. For human beings, language which delivers ideas and experiences among them is a mean to unite them. It is also the case for art. In art, it is signs and symbols, which are so important that they cannot be excluded from art works. Accordingly, the study could be a process where new and various expressions were experimented by making characters, which could be symbols or images, with the intention of freely expressing one?s feelings and consciousness deeply buried in the author. The author tried to show that although my characters were not universal for all humans, they are special and still could be a messenger of communication with specialty. To make new characters (the creation and arrangement of characters), the author referred to ancient hieroglyphics and today?s visual languages. In this study, changes in alphabet?s functions by timelines and how those changes were reflected into life were reviewed, mostly from a visual aspect, and characteristics of some important pictographs extracted from the review became crucial factors in the author?s working method. The research?s results suggested that characters had an aspect of painting. Also, the signification, or the combination of significant and signifi?, to create a symbol did not occur on the party delivering the symbol, but also the receiver who interpreted the symbol. Finally, the painting aspect of pictographs was realized in hieroglyphic and arrangement designs. The work process was a painting effort of the author?s to create characters and arrangement specific for ?Minjoo Letter? based on the perception. Moreover, the author had to practice a proper way of expression using a medium to deliver various consciousness and feelings in the format of characters. Now, the characters containing the author?s ideas and personalities were only his own unique and special characters or painting. After refinement and refinement, Minjoo Letter was made. The thesis is not an end, but the beginning of the work. Hoping that my characters could have new meanings and values, the author would continue to work on ?Minjoo Letter.?
?Minjoo Letter? started as a way to express the author's suppressed emotions and pacify himself. The work took a form of pictographs which could be a painting and a language at the same time. It was a monologue the author sent to himself, or a letter. Minjoo Letter containing uncontrollable emotions is a secret, ambiguous, and indecipherable painting which spins around me and you. For human beings, language which delivers ideas and experiences among them is a mean to unite them. It is also the case for art. In art, it is signs and symbols, which are so important that they cannot be excluded from art works. Accordingly, the study could be a process where new and various expressions were experimented by making characters, which could be symbols or images, with the intention of freely expressing one?s feelings and consciousness deeply buried in the author. The author tried to show that although my characters were not universal for all humans, they are special and still could be a messenger of communication with specialty. To make new characters (the creation and arrangement of characters), the author referred to ancient hieroglyphics and today?s visual languages. In this study, changes in alphabet?s functions by timelines and how those changes were reflected into life were reviewed, mostly from a visual aspect, and characteristics of some important pictographs extracted from the review became crucial factors in the author?s working method. The research?s results suggested that characters had an aspect of painting. Also, the signification, or the combination of significant and signifi?, to create a symbol did not occur on the party delivering the symbol, but also the receiver who interpreted the symbol. Finally, the painting aspect of pictographs was realized in hieroglyphic and arrangement designs. The work process was a painting effort of the author?s to create characters and arrangement specific for ?Minjoo Letter? based on the perception. Moreover, the author had to practice a proper way of expression using a medium to deliver various consciousness and feelings in the format of characters. Now, the characters containing the author?s ideas and personalities were only his own unique and special characters or painting. After refinement and refinement, Minjoo Letter was made. The thesis is not an end, but the beginning of the work. Hoping that my characters could have new meanings and values, the author would continue to work on ?Minjoo Letter.?
주제어
#그림문자 기호 감정표현
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.