장대 터널에 대한 시환경 개선시설은 유럽의 산악지역 국가를 중심으로 개발이 이루어져 왔으나 수년전부터는 중국 등 아시아지역 국가로 확산되고 있다. 본 연구에서는 연장 11km의 국내 최장 도로터널인 인제터널에 적용된 시환경 개선시설의 디자인 연구사례를 기반으로 장대 도로터널 설계 시 활용될 수 있는 시환경 개선시설의 디자인 접근 방법을 제시하고자 하였다. 인제터널에는 지역특성 및 경관분석을 통해 도출된 지역의 이미지가 운전자의 피로도와 지루함을 고려하여 터널진입 후 단계별 연출의 강도를 높여 시환경 개선시설에 적용되었다. 개발된 디자인 안에 대한 평가결과 졸음감, 눈의 피로감 등 면에 있어 더 나은 것으로 나타났다. 장대 도로터널의 시환경 개선시설 설계를 위해서는 인테리어디자인개념 도입 및 ...
장대 터널에 대한 시환경 개선시설은 유럽의 산악지역 국가를 중심으로 개발이 이루어져 왔으나 수년전부터는 중국 등 아시아지역 국가로 확산되고 있다. 본 연구에서는 연장 11km의 국내 최장 도로터널인 인제터널에 적용된 시환경 개선시설의 디자인 연구사례를 기반으로 장대 도로터널 설계 시 활용될 수 있는 시환경 개선시설의 디자인 접근 방법을 제시하고자 하였다. 인제터널에는 지역특성 및 경관분석을 통해 도출된 지역의 이미지가 운전자의 피로도와 지루함을 고려하여 터널진입 후 단계별 연출의 강도를 높여 시환경 개선시설에 적용되었다. 개발된 디자인 안에 대한 평가결과 졸음감, 눈의 피로감 등 면에 있어 더 나은 것으로 나타났다. 장대 도로터널의 시환경 개선시설 설계를 위해서는 인테리어디자인개념 도입 및 시뮬레이터를 이용한 주행안전성 평가 등 기존 터널설계방식과는 다른 차원의 인간중심적 설계가 요구된다. 구체적인 연구과정은 다음과 같다. 첫째, 장대 도로터널의 특성과 시환경 개선시설의 특성을 검토하여 설계 시 주요 고려사항을 파악하였다. 둘째, 해외 주요 시환경 개선시설의 사례 검토를 통해 연출에 대한 장단점과 특성을 분석하여 인제터널에 적용을 위한 시사점을 찾았다. 또한, 터널과 유사한 환경을 갖는 지하철이나, 지하차도 등에 적용된 조명 및 내벽디자인 연출의 특성을 검토하여 터널환경에 맞는 디자인을 추출하였다. 셋째, 경관분석을 통해 디자인 방향을 설정하였다. 디자인 요소로써 공간연출, 조명연출, 내벽디자인, 조형물의 다양한 디자인 접근을 통해 최종디자인을 도출하였다. 디자인 안은 동영상 작업을 통해 정지시야에서의 이미지가 아닌 동시야에서 보이는 연출 안을 검토함으로써 주행자 시점에서 안전 시설물이 될 수 있도록 하였다. 마지막으로, 차량 시뮬레이터 시스템 분석으로 집중력이 저하되는 위험성이 높은 지점을 찾아 그 지점에 시환경 개선시설을 설치하여 연출효과에 대하여 검증하였다. 터널내 시환경 개선시설의 바람직한 접근방법과 평가를 통하여 디자인 개발이 이루어져야 상징적인 측면과 더불어 안전적인 측면에서도 그 효과를 기대할 수 있을 것이다.
장대 터널에 대한 시환경 개선시설은 유럽의 산악지역 국가를 중심으로 개발이 이루어져 왔으나 수년전부터는 중국 등 아시아지역 국가로 확산되고 있다. 본 연구에서는 연장 11km의 국내 최장 도로터널인 인제터널에 적용된 시환경 개선시설의 디자인 연구사례를 기반으로 장대 도로터널 설계 시 활용될 수 있는 시환경 개선시설의 디자인 접근 방법을 제시하고자 하였다. 인제터널에는 지역특성 및 경관분석을 통해 도출된 지역의 이미지가 운전자의 피로도와 지루함을 고려하여 터널진입 후 단계별 연출의 강도를 높여 시환경 개선시설에 적용되었다. 개발된 디자인 안에 대한 평가결과 졸음감, 눈의 피로감 등 면에 있어 더 나은 것으로 나타났다. 장대 도로터널의 시환경 개선시설 설계를 위해서는 인테리어디자인개념 도입 및 시뮬레이터를 이용한 주행안전성 평가 등 기존 터널설계방식과는 다른 차원의 인간중심적 설계가 요구된다. 구체적인 연구과정은 다음과 같다. 첫째, 장대 도로터널의 특성과 시환경 개선시설의 특성을 검토하여 설계 시 주요 고려사항을 파악하였다. 둘째, 해외 주요 시환경 개선시설의 사례 검토를 통해 연출에 대한 장단점과 특성을 분석하여 인제터널에 적용을 위한 시사점을 찾았다. 또한, 터널과 유사한 환경을 갖는 지하철이나, 지하차도 등에 적용된 조명 및 내벽디자인 연출의 특성을 검토하여 터널환경에 맞는 디자인을 추출하였다. 셋째, 경관분석을 통해 디자인 방향을 설정하였다. 디자인 요소로써 공간연출, 조명연출, 내벽디자인, 조형물의 다양한 디자인 접근을 통해 최종디자인을 도출하였다. 디자인 안은 동영상 작업을 통해 정지시야에서의 이미지가 아닌 동시야에서 보이는 연출 안을 검토함으로써 주행자 시점에서 안전 시설물이 될 수 있도록 하였다. 마지막으로, 차량 시뮬레이터 시스템 분석으로 집중력이 저하되는 위험성이 높은 지점을 찾아 그 지점에 시환경 개선시설을 설치하여 연출효과에 대하여 검증하였다. 터널내 시환경 개선시설의 바람직한 접근방법과 평가를 통하여 디자인 개발이 이루어져야 상징적인 측면과 더불어 안전적인 측면에서도 그 효과를 기대할 수 있을 것이다.
Most of the developments of Visual Environment Improvement Facility for the long road tunnel carried out in mountainous regions in Europe. However, from a few years ago, the developments are spread to some Asian countries like China. In this study, based on the design research of the Visual Environm...
Most of the developments of Visual Environment Improvement Facility for the long road tunnel carried out in mountainous regions in Europe. However, from a few years ago, the developments are spread to some Asian countries like China. In this study, based on the design research of the Visual Environment Improvement Facility for the Inje tunnel which is the longest tunnel in Korea, I am proposing the method to design the Visual Environment Improvement Facility which can be applied to long road tunnel design. The image of the area which is deduced from the analysis of regional characteristics and landscape is applied to the Inje tunnel. The Visual Environment Improvement Facility gradually intensified the effect by considering the driver fatigue and boredom. Evaluation on the new design shows that it has effectiveness to relieve sleepiness and eye fatigue of the driver. To design the Visual Environment Improvement Facility for long road tunnel, the human-centered design, which is different from the existing tunnel design, which introduced the concept of interior design and assessment of driving safety by simulator is requested. The specific research process is as follows. First, I were identified the important considerations when designing by analyze the characteristics of the long road tunnel and Visual Environment Improvement Facility. Second, I analyze the characteristics of the Visual Environment Improvement Facility by examining the facilities of overseas and find out implication to apply to Inje tunnel. Also, I extract the design that can be applied to the tunnel environment by investigating light and interior design of the subway and underground driveway which has similar environment with tunnel. Third, I lay out the way of the design through landscape analysis as a design research of the Visual Environment Improvement Facility. And I draw a final design by approaching from various design of the space, light, interior, and sculpture. Moreover, The design leads simulation work and is not the image from stationary range of vision and it investigated the production which is visible from the range of vision which it moves. The possibility becoming the safe facility from driver point of view in order to be, it investigated a design. Finally, I examine the effectiveness. It can be practiced by installing the Visual Environment Improvement Facility in the point which is the most dangerous point because of the loss of the concentration that I found out by analyzing the driving simulator system. Only after design the tunnel through evaluating the Visual Environment Improvement Facility, we can expect the effectiveness in the aspect of symbol and safety.
Most of the developments of Visual Environment Improvement Facility for the long road tunnel carried out in mountainous regions in Europe. However, from a few years ago, the developments are spread to some Asian countries like China. In this study, based on the design research of the Visual Environment Improvement Facility for the Inje tunnel which is the longest tunnel in Korea, I am proposing the method to design the Visual Environment Improvement Facility which can be applied to long road tunnel design. The image of the area which is deduced from the analysis of regional characteristics and landscape is applied to the Inje tunnel. The Visual Environment Improvement Facility gradually intensified the effect by considering the driver fatigue and boredom. Evaluation on the new design shows that it has effectiveness to relieve sleepiness and eye fatigue of the driver. To design the Visual Environment Improvement Facility for long road tunnel, the human-centered design, which is different from the existing tunnel design, which introduced the concept of interior design and assessment of driving safety by simulator is requested. The specific research process is as follows. First, I were identified the important considerations when designing by analyze the characteristics of the long road tunnel and Visual Environment Improvement Facility. Second, I analyze the characteristics of the Visual Environment Improvement Facility by examining the facilities of overseas and find out implication to apply to Inje tunnel. Also, I extract the design that can be applied to the tunnel environment by investigating light and interior design of the subway and underground driveway which has similar environment with tunnel. Third, I lay out the way of the design through landscape analysis as a design research of the Visual Environment Improvement Facility. And I draw a final design by approaching from various design of the space, light, interior, and sculpture. Moreover, The design leads simulation work and is not the image from stationary range of vision and it investigated the production which is visible from the range of vision which it moves. The possibility becoming the safe facility from driver point of view in order to be, it investigated a design. Finally, I examine the effectiveness. It can be practiced by installing the Visual Environment Improvement Facility in the point which is the most dangerous point because of the loss of the concentration that I found out by analyzing the driving simulator system. Only after design the tunnel through evaluating the Visual Environment Improvement Facility, we can expect the effectiveness in the aspect of symbol and safety.
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