본 연구는 새터민 청소년의 학교 적응과정에 대한 실체이론을 개발하기 위하여 실시하였다. ‘새터민 청소년의 학교적응 과정은 어떠한가?’ 라는 연구문제를 가지고, Strauss 와 Corbin(1990)이 제시한 근거이론방법을 적용하였다. 연구 참여자는 부산지역에 거주하며 현재 중고등학교에 재학 중인 새터민 청소년 7명이었다. 연구결과 총 143개의 개념과 35개의 하위범주 그리고 17개의 상위범주로 유목화 하였다. 이 범주들은 인과적 조건(급격한 환경의 변화, 낯섦), 중심 현상(학교생활이 힘듦), 맥락적 조건(위축됨, 막막함), 중재적 조건(의지력을 발휘함, 신분을 당당히 ...
본 연구는 새터민 청소년의 학교 적응과정에 대한 실체이론을 개발하기 위하여 실시하였다. ‘새터민 청소년의 학교적응 과정은 어떠한가?’ 라는 연구문제를 가지고, Strauss 와 Corbin(1990)이 제시한 근거이론방법을 적용하였다. 연구 참여자는 부산지역에 거주하며 현재 중고등학교에 재학 중인 새터민 청소년 7명이었다. 연구결과 총 143개의 개념과 35개의 하위범주 그리고 17개의 상위범주로 유목화 하였다. 이 범주들은 인과적 조건(급격한 환경의 변화, 낯섦), 중심 현상(학교생활이 힘듦), 맥락적 조건(위축됨, 막막함), 중재적 조건(의지력을 발휘함, 신분을 당당히 알림, 의지할 친구가 있음, 가족의 후원이 든든함, 선생님이 지원해줌, 다양한 지지체계), 작용/상호작용 전략(적극적으로 대처함, 어울림, 인정받기 위한 노력, 미래를 설계함), 결과(성공에 대한 의지를 다짐, 만족감)로 분류되었다. 새터민 청소년의 학교적응 과정은 '환경변화 직면하기' '학교생활 힘듦' '적응하기' '미래희망 가지기' 의 단계를 거치는 것으로 나타났다. 핵심범주는 ‘힘든 학교생활 극복하고 만족하기’이다. 유형은 ‘적극성취형’ ‘의지강화형’ ‘소극대응형’으로 나타났다. 새터민 청소년의 학교적응을 돕는 중요한 요인은 적극성과 원만한 친구 관계이다. 또한 새터민이라는 신분을 밝혔을 때 적응을 더 잘하는 것으로 나타났다. 본 연구는 새터민 청소년의 학교적응 과정과 유형 등을 밝힘으로써 새터민 청소년의 학교적응과정에 대한 실제적 이론 구축 및 정책적, 임상적 개입에 그 함의가 클 것으로 기대한다.
본 연구는 새터민 청소년의 학교 적응과정에 대한 실체이론을 개발하기 위하여 실시하였다. ‘새터민 청소년의 학교적응 과정은 어떠한가?’ 라는 연구문제를 가지고, Strauss 와 Corbin(1990)이 제시한 근거이론방법을 적용하였다. 연구 참여자는 부산지역에 거주하며 현재 중고등학교에 재학 중인 새터민 청소년 7명이었다. 연구결과 총 143개의 개념과 35개의 하위범주 그리고 17개의 상위범주로 유목화 하였다. 이 범주들은 인과적 조건(급격한 환경의 변화, 낯섦), 중심 현상(학교생활이 힘듦), 맥락적 조건(위축됨, 막막함), 중재적 조건(의지력을 발휘함, 신분을 당당히 알림, 의지할 친구가 있음, 가족의 후원이 든든함, 선생님이 지원해줌, 다양한 지지체계), 작용/상호작용 전략(적극적으로 대처함, 어울림, 인정받기 위한 노력, 미래를 설계함), 결과(성공에 대한 의지를 다짐, 만족감)로 분류되었다. 새터민 청소년의 학교적응 과정은 '환경변화 직면하기' '학교생활 힘듦' '적응하기' '미래희망 가지기' 의 단계를 거치는 것으로 나타났다. 핵심범주는 ‘힘든 학교생활 극복하고 만족하기’이다. 유형은 ‘적극성취형’ ‘의지강화형’ ‘소극대응형’으로 나타났다. 새터민 청소년의 학교적응을 돕는 중요한 요인은 적극성과 원만한 친구 관계이다. 또한 새터민이라는 신분을 밝혔을 때 적응을 더 잘하는 것으로 나타났다. 본 연구는 새터민 청소년의 학교적응 과정과 유형 등을 밝힘으로써 새터민 청소년의 학교적응과정에 대한 실제적 이론 구축 및 정책적, 임상적 개입에 그 함의가 클 것으로 기대한다.
This study aims to develop a ground theory for school adjustment of adolescent new settlers(Sae-teo-min, North Korean defectors). With the question ‘how young new settlers have adapted to a school?" in mind, the study attempted to adapt a theory suggested by Strauss and Corbin(1990). 7 new settlers ...
This study aims to develop a ground theory for school adjustment of adolescent new settlers(Sae-teo-min, North Korean defectors). With the question ‘how young new settlers have adapted to a school?" in mind, the study attempted to adapt a theory suggested by Strauss and Corbin(1990). 7 new settlers who are currently attending secondary school in Busan were investigated. Total 132 concepts with 35 sub-category and 17 upper-category were classified for the study. These categories in turn were classified as cause and effect condition (abrupt and strange change of environment), main phenomenon (difficulty in school life), contextual condition (cowered, being at a loss), mediating condition (willpower, friends dependable, family support, teacher support, exposing personal status, several support system), action/interaction strategy (actively encounter, being sociable, endeavor for recognition, planning future) and result (willingness for success, satisfaction). The process of adjustment for the school has the following steps: 'encountering changed environment', 'feeling heavy in school life' and 'cherishing hope for future'. Main theme is 'to have satisfaction overcoming hardship of school life'. Types are 'active achievement' type, 'reinforcing willingness' and 'passive response' type. Important factors to help their adjustment are their positiveness and amicable friendship. And when they revealed their situation as 'new settlers', it was proven effective for their sound settlement. While examining the process and types of school adjustment of new settlers, this study is expected to contribute to make a practical theory, policy and empirical application.
This study aims to develop a ground theory for school adjustment of adolescent new settlers(Sae-teo-min, North Korean defectors). With the question ‘how young new settlers have adapted to a school?" in mind, the study attempted to adapt a theory suggested by Strauss and Corbin(1990). 7 new settlers who are currently attending secondary school in Busan were investigated. Total 132 concepts with 35 sub-category and 17 upper-category were classified for the study. These categories in turn were classified as cause and effect condition (abrupt and strange change of environment), main phenomenon (difficulty in school life), contextual condition (cowered, being at a loss), mediating condition (willpower, friends dependable, family support, teacher support, exposing personal status, several support system), action/interaction strategy (actively encounter, being sociable, endeavor for recognition, planning future) and result (willingness for success, satisfaction). The process of adjustment for the school has the following steps: 'encountering changed environment', 'feeling heavy in school life' and 'cherishing hope for future'. Main theme is 'to have satisfaction overcoming hardship of school life'. Types are 'active achievement' type, 'reinforcing willingness' and 'passive response' type. Important factors to help their adjustment are their positiveness and amicable friendship. And when they revealed their situation as 'new settlers', it was proven effective for their sound settlement. While examining the process and types of school adjustment of new settlers, this study is expected to contribute to make a practical theory, policy and empirical application.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.