새터민 청소년의 수가 급격히 증가하면서 이들의 남한 사회 문화 적응 문제가 사회문제로 대두되고 있다. 새터민 청소년들이 남한 사회에 적응하지 못하는 가장 근본적인 원인은 서로 다른 문화에 의한 차이라고 볼 수 있다. 오랜 분단의 역사로 인해 남북의 문화와 언어는 점점 이질화 되었다. 북한을 떠나 남한이라는 익숙하지 않은 낯선 환경에 정착하여 살아가는 새터민 청소년들이 겪는 문화의 이질성은 남한 사회에 적응하는데 많은 어려움으로 나타나고 있다. ...
새터민 청소년의 수가 급격히 증가하면서 이들의 남한 사회 문화 적응 문제가 사회문제로 대두되고 있다. 새터민 청소년들이 남한 사회에 적응하지 못하는 가장 근본적인 원인은 서로 다른 문화에 의한 차이라고 볼 수 있다. 오랜 분단의 역사로 인해 남북의 문화와 언어는 점점 이질화 되었다. 북한을 떠나 남한이라는 익숙하지 않은 낯선 환경에 정착하여 살아가는 새터민 청소년들이 겪는 문화의 이질성은 남한 사회에 적응하는데 많은 어려움으로 나타나고 있다. 이에 본 연구는 새터민 청소년 대상 남한 사회 문화 적응을 위한 한국어 문화 교육 방안에 관한 연구이다. 우선 한국의 체류하고 있는 새터민 청소년의 적응 문제 연구와 한국어 교육에 대한 선행연구를 살펴보았다. 이어 2장에서는 새터민 청소년 문화 적응의 이론적 배경으로 국내 입국 새터민 청소년들의 특징을 살펴보고 이들이 겪는 다양한 부적응의 문제는 언어적 문화 부적응, 학교생활 부적응 등으로 나타났다. 이런 문화 부적응 실태를 살펴 새터민 청소년 대상 문화 적응 교육 개선을 위한 시사점을 얻었다. 3장에서는 새터민 청소년 문화 교육 및 한국어 교육 현황을 살펴보았다. 4장에서는 새터민 청소년의 한국어 교육 현황 및 문화 부적응 실태를 바탕으로 새터민 청소년들의 남한 사회 문화 부적응을 극복하기 위한 한국어 문화 교육 개선 방안을 제시하였다. 크게 두 가지로 나누어, 교육 과정 및 내용에 대한 것, 교육 방법 및 한국어 교재에 대한 개선 방안을 도출하였다. 이 연구에서 제시한 방안들이 새터민 청소년들의 문화 적응에 대한 향후 연구에 도움이 되길 바란다.
주제어: 새터민, 문화교육, 한국어교육
새터민 청소년의 수가 급격히 증가하면서 이들의 남한 사회 문화 적응 문제가 사회문제로 대두되고 있다. 새터민 청소년들이 남한 사회에 적응하지 못하는 가장 근본적인 원인은 서로 다른 문화에 의한 차이라고 볼 수 있다. 오랜 분단의 역사로 인해 남북의 문화와 언어는 점점 이질화 되었다. 북한을 떠나 남한이라는 익숙하지 않은 낯선 환경에 정착하여 살아가는 새터민 청소년들이 겪는 문화의 이질성은 남한 사회에 적응하는데 많은 어려움으로 나타나고 있다. 이에 본 연구는 새터민 청소년 대상 남한 사회 문화 적응을 위한 한국어 문화 교육 방안에 관한 연구이다. 우선 한국의 체류하고 있는 새터민 청소년의 적응 문제 연구와 한국어 교육에 대한 선행연구를 살펴보았다. 이어 2장에서는 새터민 청소년 문화 적응의 이론적 배경으로 국내 입국 새터민 청소년들의 특징을 살펴보고 이들이 겪는 다양한 부적응의 문제는 언어적 문화 부적응, 학교생활 부적응 등으로 나타났다. 이런 문화 부적응 실태를 살펴 새터민 청소년 대상 문화 적응 교육 개선을 위한 시사점을 얻었다. 3장에서는 새터민 청소년 문화 교육 및 한국어 교육 현황을 살펴보았다. 4장에서는 새터민 청소년의 한국어 교육 현황 및 문화 부적응 실태를 바탕으로 새터민 청소년들의 남한 사회 문화 부적응을 극복하기 위한 한국어 문화 교육 개선 방안을 제시하였다. 크게 두 가지로 나누어, 교육 과정 및 내용에 대한 것, 교육 방법 및 한국어 교재에 대한 개선 방안을 도출하였다. 이 연구에서 제시한 방안들이 새터민 청소년들의 문화 적응에 대한 향후 연구에 도움이 되길 바란다.
As the number of young North Korean defectors is sharply increasing, their adaption to the South Korean culture is now an emerging social issue. Young North Korean defectors fail to adapt to the South Korean society fundamentally because of the two different cultures in the south and the north. Owin...
As the number of young North Korean defectors is sharply increasing, their adaption to the South Korean culture is now an emerging social issue. Young North Korean defectors fail to adapt to the South Korean society fundamentally because of the two different cultures in the south and the north. Owing to the long-time inter-Korea partition, the cultures and languages in the two Koreas have been gradually estranged from one another. The cultural heterogeneity that the young North Korean defectors experience as they settle into the unfamiliar environment in South Korea translates into much difficulty in their adaptation to the South Korean society. In this respect, this is a study on a plan to teach the Korean language and culture to help the young North Korean defectors adjust to the South Korean culture. First of all, I review the earlier studies on the issues related to the adjustment of the young North Korean defectors staying in South Korea and the Korean language education for them. In the second chapter, I examine the characteristics of the young North Korean defectors who have entered South Korea as the theoretical background of their cultural adaptation. The various issues of maladjustment that they experience include the linguistic type of cultural maladjustment and maladjustment to their school life. Through the survey of their cultural maladjustment, I have gotten the implications for improving the cultural adaptation education for the young North Korean defectors. Chapter 3 takes a look at the current status of the cultural education and the Korean language education for the young North Korean defectors. Based on the current Korean language education for the young North Korean defectors and their maladjustment to the South Korean culture, Chapter 4 presents a plan to overcome their maladjustment to the South Korean culture. My plan for improvement divides broadly into the educational curriculum and content, and teaching method and the Korean language textbook. I hope that the measures which I present in this study will help further studies on the cultural maladjustment of the young North Korean defectors.
keyword: Saeteomin, Culture Education, Korean Language Culture Education
As the number of young North Korean defectors is sharply increasing, their adaption to the South Korean culture is now an emerging social issue. Young North Korean defectors fail to adapt to the South Korean society fundamentally because of the two different cultures in the south and the north. Owing to the long-time inter-Korea partition, the cultures and languages in the two Koreas have been gradually estranged from one another. The cultural heterogeneity that the young North Korean defectors experience as they settle into the unfamiliar environment in South Korea translates into much difficulty in their adaptation to the South Korean society. In this respect, this is a study on a plan to teach the Korean language and culture to help the young North Korean defectors adjust to the South Korean culture. First of all, I review the earlier studies on the issues related to the adjustment of the young North Korean defectors staying in South Korea and the Korean language education for them. In the second chapter, I examine the characteristics of the young North Korean defectors who have entered South Korea as the theoretical background of their cultural adaptation. The various issues of maladjustment that they experience include the linguistic type of cultural maladjustment and maladjustment to their school life. Through the survey of their cultural maladjustment, I have gotten the implications for improving the cultural adaptation education for the young North Korean defectors. Chapter 3 takes a look at the current status of the cultural education and the Korean language education for the young North Korean defectors. Based on the current Korean language education for the young North Korean defectors and their maladjustment to the South Korean culture, Chapter 4 presents a plan to overcome their maladjustment to the South Korean culture. My plan for improvement divides broadly into the educational curriculum and content, and teaching method and the Korean language textbook. I hope that the measures which I present in this study will help further studies on the cultural maladjustment of the young North Korean defectors.
keyword: Saeteomin, Culture Education, Korean Language Culture Education
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.