최근 정부에서는 국민들이 시설편익을 조기에 이용할 수 있도록 긴요하고 시급한 공공시설을 BTL이라는 새로운 유형의 민간투자방식으로 공급하게 되었다. 2004년 민간투자법 제정과 2005년 1월 <사회기반 시설에 대한 민간투자법>개정에 의해 학교 등이 추가 포함된 44개 공종으로 확대되었고, 이에 2005년 6월 20일 서울진관초등학교를 시작으로 교육시설도 BTL사업으로 추진이 가능하게 되었다. 교육시설 BTL사업의 경우 노후화된 학교의 개축 및 증축, 그리고 신축학교를 조기에 확보하는 등 단기간에 획기적인 물량성과를 이루었다. 그러나 초기단계에서 사용자에 대한 교육과 전문지식이 결여된 상태에서 급속히 진행된 결과, 현재 준공된 학교시설물에서 기술 및 운영부문에서 다양한 형태의 문제점이 나타나고 있다. 따라서 본 연구에서는 BTL사업 중에서 이해 당사자가 다양하고 추진절차가 복잡한 공공교육시설에 외부 전문 조직을 활용한 CM방식의 도입과 대형 복합 시설물의 설계 및 시공관리를 위한 전략적 대응방안 중 하나로 꼽히고 있는 BIM을 적용하여 생산성 확보, 프로젝트 예산 및 공기 절감, 투명성 확보라는 다양하고 포괄적인 목표를 충족시켜야 할 것으로 사료되어, 공공교육시설에 CM 및 BIM의 적용 가능성 및 활성화 방안을 강구하기 위해 설문조사를 실시 및 분석한 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. CM 및 BIM에 대한 교육을 받은 경험이 있는 응답자(각기 35% 및 16%)와 경험이 없는 응답자의 CM 및 BIM에 대한 인지도 및 이해정도에서 상당한 차이를 보이고 있다. 2. 공공교육시설 BTL사업에서 CM적용의 필요성 및 ...
최근 정부에서는 국민들이 시설편익을 조기에 이용할 수 있도록 긴요하고 시급한 공공시설을 BTL이라는 새로운 유형의 민간투자방식으로 공급하게 되었다. 2004년 민간투자법 제정과 2005년 1월 <사회기반 시설에 대한 민간투자법>개정에 의해 학교 등이 추가 포함된 44개 공종으로 확대되었고, 이에 2005년 6월 20일 서울진관초등학교를 시작으로 교육시설도 BTL사업으로 추진이 가능하게 되었다. 교육시설 BTL사업의 경우 노후화된 학교의 개축 및 증축, 그리고 신축학교를 조기에 확보하는 등 단기간에 획기적인 물량성과를 이루었다. 그러나 초기단계에서 사용자에 대한 교육과 전문지식이 결여된 상태에서 급속히 진행된 결과, 현재 준공된 학교시설물에서 기술 및 운영부문에서 다양한 형태의 문제점이 나타나고 있다. 따라서 본 연구에서는 BTL사업 중에서 이해 당사자가 다양하고 추진절차가 복잡한 공공교육시설에 외부 전문 조직을 활용한 CM방식의 도입과 대형 복합 시설물의 설계 및 시공관리를 위한 전략적 대응방안 중 하나로 꼽히고 있는 BIM을 적용하여 생산성 확보, 프로젝트 예산 및 공기 절감, 투명성 확보라는 다양하고 포괄적인 목표를 충족시켜야 할 것으로 사료되어, 공공교육시설에 CM 및 BIM의 적용 가능성 및 활성화 방안을 강구하기 위해 설문조사를 실시 및 분석한 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. CM 및 BIM에 대한 교육을 받은 경험이 있는 응답자(각기 35% 및 16%)와 경험이 없는 응답자의 CM 및 BIM에 대한 인지도 및 이해정도에서 상당한 차이를 보이고 있다. 2. 공공교육시설 BTL사업에서 CM적용의 필요성 및 기대효과로 각기 55% 및 39%가 긍정적이었으며, 그 효과로 품질확보(44%)를 우선 선택했다. 3. 공공교육시설 BTL사업에서 CM at Risk 방식을 선호(47%)하는 것으로 나타났다. 4. 공공교육시설 BTL사업에서 BIM적용이 건설사업에 미치는 기대효과에 대해 29%가 긍정적인 반면 29%도 부정적인 것으로 나타났다. 5. BIM의 적용분야로 경력 및 업종에 구분없이 계획 및 설계 분야를 우선 선택한 것으로 나타났다. 그리고 다음으로 기획 및 관리 분야, 설비 및 유지관리 분야, 시공 및 현장 관리 분야, 구조 및 엔지니어링 분야 순으로 나타났다. 6. BIM의 국내 적용이 어려운 이유로는 관련정보 및 교육 기회의 부족(35%)이 가장 높았으며, BIM의 실무정착 및 활성화를 위해서는 국가 차원의 계획 및 정책방향 제시(45%)가 우선되어야 할 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과가 공공교육시설 BTL사업에서 CM 및 BIM 적용 활성화 방안을 제시하기 위한 연구 기초자료로서 활용되기를 기대하며 상기의 결론에서 언급한 사항들에 대한 연구가 지속적으로 이루어져야 할 것으로 사료된다.
최근 정부에서는 국민들이 시설편익을 조기에 이용할 수 있도록 긴요하고 시급한 공공시설을 BTL이라는 새로운 유형의 민간투자방식으로 공급하게 되었다. 2004년 민간투자법 제정과 2005년 1월 <사회기반 시설에 대한 민간투자법>개정에 의해 학교 등이 추가 포함된 44개 공종으로 확대되었고, 이에 2005년 6월 20일 서울진관초등학교를 시작으로 교육시설도 BTL사업으로 추진이 가능하게 되었다. 교육시설 BTL사업의 경우 노후화된 학교의 개축 및 증축, 그리고 신축학교를 조기에 확보하는 등 단기간에 획기적인 물량성과를 이루었다. 그러나 초기단계에서 사용자에 대한 교육과 전문지식이 결여된 상태에서 급속히 진행된 결과, 현재 준공된 학교시설물에서 기술 및 운영부문에서 다양한 형태의 문제점이 나타나고 있다. 따라서 본 연구에서는 BTL사업 중에서 이해 당사자가 다양하고 추진절차가 복잡한 공공교육시설에 외부 전문 조직을 활용한 CM방식의 도입과 대형 복합 시설물의 설계 및 시공관리를 위한 전략적 대응방안 중 하나로 꼽히고 있는 BIM을 적용하여 생산성 확보, 프로젝트 예산 및 공기 절감, 투명성 확보라는 다양하고 포괄적인 목표를 충족시켜야 할 것으로 사료되어, 공공교육시설에 CM 및 BIM의 적용 가능성 및 활성화 방안을 강구하기 위해 설문조사를 실시 및 분석한 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. CM 및 BIM에 대한 교육을 받은 경험이 있는 응답자(각기 35% 및 16%)와 경험이 없는 응답자의 CM 및 BIM에 대한 인지도 및 이해정도에서 상당한 차이를 보이고 있다. 2. 공공교육시설 BTL사업에서 CM적용의 필요성 및 기대효과로 각기 55% 및 39%가 긍정적이었으며, 그 효과로 품질확보(44%)를 우선 선택했다. 3. 공공교육시설 BTL사업에서 CM at Risk 방식을 선호(47%)하는 것으로 나타났다. 4. 공공교육시설 BTL사업에서 BIM적용이 건설사업에 미치는 기대효과에 대해 29%가 긍정적인 반면 29%도 부정적인 것으로 나타났다. 5. BIM의 적용분야로 경력 및 업종에 구분없이 계획 및 설계 분야를 우선 선택한 것으로 나타났다. 그리고 다음으로 기획 및 관리 분야, 설비 및 유지관리 분야, 시공 및 현장 관리 분야, 구조 및 엔지니어링 분야 순으로 나타났다. 6. BIM의 국내 적용이 어려운 이유로는 관련정보 및 교육 기회의 부족(35%)이 가장 높았으며, BIM의 실무정착 및 활성화를 위해서는 국가 차원의 계획 및 정책방향 제시(45%)가 우선되어야 할 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과가 공공교육시설 BTL사업에서 CM 및 BIM 적용 활성화 방안을 제시하기 위한 연구 기초자료로서 활용되기를 기대하며 상기의 결론에서 언급한 사항들에 대한 연구가 지속적으로 이루어져야 할 것으로 사료된다.
Recently, the government was able to supply the urgent and important public facilities in the new format of private investments called BTL for the people to use the convenience of the facilities at the earlier stage. By the revision of Act On Private Investments in 2004 and the revision of Act On Pr...
Recently, the government was able to supply the urgent and important public facilities in the new format of private investments called BTL for the people to use the convenience of the facilities at the earlier stage. By the revision of Act On Private Investments in 2004 and the revision of Act On Private Participation In Infrastructure in January 2005, the enforcement was expanded to 44 types including addition of schools, and from the start of Seoul Jingkwan Elementary School on July 20th, 2005, educational facilities have become the subject of BTL project. The BTL project for educational facilities obtained a remarkable quantitative achievement within a short time, such as reconstruction and extension of decrepit schools, and securing of new school constructions in the early stage. However, as the result of rapidly preceding the project under the situation of insufficient training and professional knowledge of the users at the beginning stage, various technical and operational problems are currently being found at the constructed school facilities. Therefore, this research must fulfill the various and comprehensive goals such as securing the productivity, reducing the project budget and the construction period, and securing the transparency by introducing the CM method which utilizes external professional groups for the public education facilities whose interested parties and procedures are complicated and applying BIM which is being counted as one of the strategic measure for the design and the construction management of the large-scale complex facilities. If summarizing the major results of implementing and analyzing the questionnaire survey to seek the possibility and CM and BIM application to public education facilities and the vitalizing measures, they are as follows. 1. Considerable differences were found at the degree of recognition and understanding on CM and BIM between the respondents with educational experiences on CM and BIM (respectively 35% and 16%) and the respondents without educational experiences. 2. For the public education facilities BTL project, the necessity of the expected effects of CM application are positive with 55% and 39% respectively , and the first effect of it was selected as securing the quality (44%). 3. At the public education facilities BTL project, the CM and Risk method was found as the most preferred (47%). 4. For the public education facilities BTL project, 29% was positive and 29% was negative on the expected effects of BIM application on the construction business. 5. For the application areas of BIM, the planning and designing field was first selected without differences of work experiences or work types. Next, the planning and management field, the equipment and maintenance field, the construction and site management field, and the structure and engineering field followed it in the descending order. 6. The highest reason of the difficulties in the domestic application of BIM was the lack of related information and opportunities of training (35%), and the suggestion of the national level of plan and the policy direction were found to be priory preceded for the practical settlement and vitalizations of BIM. Findings in this research are expected to be utilized as the basic study data to suggest vitalizing measures for the CM and the BIM applications at the public education facilities, and it is considered that the subjects mentioned at the conclusion above must be consistently approached by further studies.
Recently, the government was able to supply the urgent and important public facilities in the new format of private investments called BTL for the people to use the convenience of the facilities at the earlier stage. By the revision of Act On Private Investments in 2004 and the revision of Act On Private Participation In Infrastructure in January 2005, the enforcement was expanded to 44 types including addition of schools, and from the start of Seoul Jingkwan Elementary School on July 20th, 2005, educational facilities have become the subject of BTL project. The BTL project for educational facilities obtained a remarkable quantitative achievement within a short time, such as reconstruction and extension of decrepit schools, and securing of new school constructions in the early stage. However, as the result of rapidly preceding the project under the situation of insufficient training and professional knowledge of the users at the beginning stage, various technical and operational problems are currently being found at the constructed school facilities. Therefore, this research must fulfill the various and comprehensive goals such as securing the productivity, reducing the project budget and the construction period, and securing the transparency by introducing the CM method which utilizes external professional groups for the public education facilities whose interested parties and procedures are complicated and applying BIM which is being counted as one of the strategic measure for the design and the construction management of the large-scale complex facilities. If summarizing the major results of implementing and analyzing the questionnaire survey to seek the possibility and CM and BIM application to public education facilities and the vitalizing measures, they are as follows. 1. Considerable differences were found at the degree of recognition and understanding on CM and BIM between the respondents with educational experiences on CM and BIM (respectively 35% and 16%) and the respondents without educational experiences. 2. For the public education facilities BTL project, the necessity of the expected effects of CM application are positive with 55% and 39% respectively , and the first effect of it was selected as securing the quality (44%). 3. At the public education facilities BTL project, the CM and Risk method was found as the most preferred (47%). 4. For the public education facilities BTL project, 29% was positive and 29% was negative on the expected effects of BIM application on the construction business. 5. For the application areas of BIM, the planning and designing field was first selected without differences of work experiences or work types. Next, the planning and management field, the equipment and maintenance field, the construction and site management field, and the structure and engineering field followed it in the descending order. 6. The highest reason of the difficulties in the domestic application of BIM was the lack of related information and opportunities of training (35%), and the suggestion of the national level of plan and the policy direction were found to be priory preceded for the practical settlement and vitalizations of BIM. Findings in this research are expected to be utilized as the basic study data to suggest vitalizing measures for the CM and the BIM applications at the public education facilities, and it is considered that the subjects mentioned at the conclusion above must be consistently approached by further studies.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.