사회적 자본이 빈곤 아동의 학업성취에 미치는 영향에 관한 연구 -비빈곤 아동과의 비교를 중심으로- 사회복지학과 윤희경 본 연구의 목적은 빈곤 아동의 학업성취에 있어서 사회적 자본의 유용성 및 효과성을 밝히고자 하는 것이다. 분석 자료는 한국청소년개발원이 개발한 초등학교 4학년 패널 5차년도 패널데이터를 사용하였다. 분석방법은 T-Test, 검증, ...
사회적 자본이 빈곤 아동의 학업성취에 미치는 영향에 관한 연구 -비빈곤 아동과의 비교를 중심으로- 사회복지학과 윤희경 본 연구의 목적은 빈곤 아동의 학업성취에 있어서 사회적 자본의 유용성 및 효과성을 밝히고자 하는 것이다. 분석 자료는 한국청소년개발원이 개발한 초등학교 4학년 패널 5차년도 패널데이터를 사용하였다. 분석방법은 T-Test, 검증, 상관관계분석, 중다회귀분석분석 등을 통하여 빈곤 아동과 비빈곤 아동의 사회적 자본이 학업에 미치는 영향을 분석하였다. 이를 위해 Coleman의 사회적 자본 이론을 바탕으로 사회적 자본을 가정내 사회적 자본과 가정외 사회적 자본으로 나누고, 가정내 사회적 자본은 가족배경 변수와 부모-자녀 관계로, 가정외 사회적 자본은 학교와 지역사회로 구분하여, 빈곤 아동과 비빈곤 아동의 사회적 자본이 학업성취에 미치는 영향을 비교하였다. 두 집단을 통해 빈곤 아동에게 강력하게 영향을 미치는 사회적 자본을 탐색하고, 빈곤 아동에게 결핍되어 있는 사회적 자본을 찾아 이를 보충할 수 있는 방안에 대해 논하였다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 빈곤 아동과 비빈곤 아동의 학업성취는 차이가 있는가? 둘째, 빈곤 아동과 비빈곤 아동의 사회적 자본은 차이가 있는가? 셋째, 사회적 자본은 아동의 학업성취에 영향을 미치는가? 넷째, 빈곤 아동과 비빈곤 아동의 사회적 자본이 학업성취에 미치는 영향에 차이가 있는가? 본 연구의 결과, 첫째, 빈곤 아동이 비빈곤 아동에 비해 낮은 학업성취를 나타냈으며, 부모의 인적·경제적 자본에 의해서도 불리한 환경에 처해 있음을 확인했다. 둘째, 빈곤 아동과 비빈곤 아동의 인적 자본과 경제적 자본의 소유에 차이가 있듯이 사회적 자본에도 차이가 나타났다. 가정내 사회적 자본으로는 가족구조, 부모외 성인가족 동거, 형제자매 수, 부모의 미래기대, 부모애착에서 빈곤 집단과 비빈곤 집단 간의 차이를 보였고, 학교내 사회적 자본은 집단 간의 차이가 나타나지 않았다. 반면, 지역사회 내 사회적 자본으로는 ‘지역사회 신뢰’가 비빈곤 아동보다 빈곤 아동이 높게 나타나 집단간 차이를 보였다. 셋째, 사회적 자본이 아동의 학업성취에 미치는 영향을 알아보기 위해 실시한 회귀분석 결과 아동 가정의 빈곤 여부가 전반적인 아동의 학업성취에 영향을 미치는 것으로 확인할 수 있었다. 즉, 아동이 빈곤하지 않을수록 학업성취에 정적인 영향을 미치는 것이다. 또한, 학교 교사-아동간의 관계와 또래집단-아동과의 관계가 좋을수록 학업성취에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로, 빈곤 아동과 비빈곤 아동 모두 사회적 자본 중 가정내 사회적 자본과 가정외 사회적 자본 중 학교내 사회적 자본이 아동의 학업성취에 밀접한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이들 중 빈곤 아동과 비빈곤 아동의 학업성취에 영향을 미치는 공통요인으로는 부모의 감독과 학교애착으로 나타났다. 두 집단 간 학업성취에 영향을 미치는 요인으로 차이를 보이는 변수로는 빈곤아동은 학교내 사회적 자본인 또래집단과의 관계가 학업성취에 유의미한 요인으로 나타난 반면, 비빈곤 아동은 부모의 미래기대가 학업성취에 영향을 미치는 요인으로 분석되었다. 본 연구결과를 바탕으로 볼 때 사회적 관계망에서 형성되는 사회적 자본은 빈곤 아동 가정의 인적·경제적 자본의 결핍을 보완할 수 있으며 학업성취에 기여할 수 있으리라 생각된다. 또한 빈곤 아동의 사회적 자본을 높일 수 있는 정책적·실천적 방안이 모색된다면, 사회적 자본이 빈곤 아동의 학업성취에 미치는 긍정적인 효과는 더욱 화대 될 것이다. 이러한 연구의 결과를 바탕으로 본 연구에서는 빈곤 아동의 학업성취를 향상시킬 수 있는 정책적, 실천적 방안들을 제안하였다. 이 연구의 한계 및 제언은 다음과 같다. 본 연구는 사회적 자본이 빈곤 아동의 학업성취에 미치는 영향을 밝히고자 한국청소년개발원이 개발한 2차 자료를 사용하였기 때문에 학업성취에 영향을 미치는 다양한 변인을 고려하지 못한 점, 사회적 자본을 설명하는 표준화된 측정도구의 부재로 인해 변수 측정에 보다 적합한 측정도구를 사용하지 못했다는 점이다. 이에 한국사회의 맥락에서 사회적 자본을 보다 명확히 규명하며, 대상에 따른 사회적 자본 척도의 개발이 필요하다. 또한 후속연구에서는 자녀의 연령에 따라 가지는 아동 자신의 학업성취 동기나 학업에의 욕구 등을 포함하여 분석에 사용하는 것이 필요하다. 주요어: 학업성취, 가정내 사회적 자본, 가정외 사회적 자본(학교/지역 사회)
사회적 자본이 빈곤 아동의 학업성취에 미치는 영향에 관한 연구 -비빈곤 아동과의 비교를 중심으로- 사회복지학과 윤희경 본 연구의 목적은 빈곤 아동의 학업성취에 있어서 사회적 자본의 유용성 및 효과성을 밝히고자 하는 것이다. 분석 자료는 한국청소년개발원이 개발한 초등학교 4학년 패널 5차년도 패널데이터를 사용하였다. 분석방법은 T-Test, 검증, 상관관계분석, 중다회귀분석분석 등을 통하여 빈곤 아동과 비빈곤 아동의 사회적 자본이 학업에 미치는 영향을 분석하였다. 이를 위해 Coleman의 사회적 자본 이론을 바탕으로 사회적 자본을 가정내 사회적 자본과 가정외 사회적 자본으로 나누고, 가정내 사회적 자본은 가족배경 변수와 부모-자녀 관계로, 가정외 사회적 자본은 학교와 지역사회로 구분하여, 빈곤 아동과 비빈곤 아동의 사회적 자본이 학업성취에 미치는 영향을 비교하였다. 두 집단을 통해 빈곤 아동에게 강력하게 영향을 미치는 사회적 자본을 탐색하고, 빈곤 아동에게 결핍되어 있는 사회적 자본을 찾아 이를 보충할 수 있는 방안에 대해 논하였다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 빈곤 아동과 비빈곤 아동의 학업성취는 차이가 있는가? 둘째, 빈곤 아동과 비빈곤 아동의 사회적 자본은 차이가 있는가? 셋째, 사회적 자본은 아동의 학업성취에 영향을 미치는가? 넷째, 빈곤 아동과 비빈곤 아동의 사회적 자본이 학업성취에 미치는 영향에 차이가 있는가? 본 연구의 결과, 첫째, 빈곤 아동이 비빈곤 아동에 비해 낮은 학업성취를 나타냈으며, 부모의 인적·경제적 자본에 의해서도 불리한 환경에 처해 있음을 확인했다. 둘째, 빈곤 아동과 비빈곤 아동의 인적 자본과 경제적 자본의 소유에 차이가 있듯이 사회적 자본에도 차이가 나타났다. 가정내 사회적 자본으로는 가족구조, 부모외 성인가족 동거, 형제자매 수, 부모의 미래기대, 부모애착에서 빈곤 집단과 비빈곤 집단 간의 차이를 보였고, 학교내 사회적 자본은 집단 간의 차이가 나타나지 않았다. 반면, 지역사회 내 사회적 자본으로는 ‘지역사회 신뢰’가 비빈곤 아동보다 빈곤 아동이 높게 나타나 집단간 차이를 보였다. 셋째, 사회적 자본이 아동의 학업성취에 미치는 영향을 알아보기 위해 실시한 회귀분석 결과 아동 가정의 빈곤 여부가 전반적인 아동의 학업성취에 영향을 미치는 것으로 확인할 수 있었다. 즉, 아동이 빈곤하지 않을수록 학업성취에 정적인 영향을 미치는 것이다. 또한, 학교 교사-아동간의 관계와 또래집단-아동과의 관계가 좋을수록 학업성취에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로, 빈곤 아동과 비빈곤 아동 모두 사회적 자본 중 가정내 사회적 자본과 가정외 사회적 자본 중 학교내 사회적 자본이 아동의 학업성취에 밀접한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이들 중 빈곤 아동과 비빈곤 아동의 학업성취에 영향을 미치는 공통요인으로는 부모의 감독과 학교애착으로 나타났다. 두 집단 간 학업성취에 영향을 미치는 요인으로 차이를 보이는 변수로는 빈곤아동은 학교내 사회적 자본인 또래집단과의 관계가 학업성취에 유의미한 요인으로 나타난 반면, 비빈곤 아동은 부모의 미래기대가 학업성취에 영향을 미치는 요인으로 분석되었다. 본 연구결과를 바탕으로 볼 때 사회적 관계망에서 형성되는 사회적 자본은 빈곤 아동 가정의 인적·경제적 자본의 결핍을 보완할 수 있으며 학업성취에 기여할 수 있으리라 생각된다. 또한 빈곤 아동의 사회적 자본을 높일 수 있는 정책적·실천적 방안이 모색된다면, 사회적 자본이 빈곤 아동의 학업성취에 미치는 긍정적인 효과는 더욱 화대 될 것이다. 이러한 연구의 결과를 바탕으로 본 연구에서는 빈곤 아동의 학업성취를 향상시킬 수 있는 정책적, 실천적 방안들을 제안하였다. 이 연구의 한계 및 제언은 다음과 같다. 본 연구는 사회적 자본이 빈곤 아동의 학업성취에 미치는 영향을 밝히고자 한국청소년개발원이 개발한 2차 자료를 사용하였기 때문에 학업성취에 영향을 미치는 다양한 변인을 고려하지 못한 점, 사회적 자본을 설명하는 표준화된 측정도구의 부재로 인해 변수 측정에 보다 적합한 측정도구를 사용하지 못했다는 점이다. 이에 한국사회의 맥락에서 사회적 자본을 보다 명확히 규명하며, 대상에 따른 사회적 자본 척도의 개발이 필요하다. 또한 후속연구에서는 자녀의 연령에 따라 가지는 아동 자신의 학업성취 동기나 학업에의 욕구 등을 포함하여 분석에 사용하는 것이 필요하다. 주요어: 학업성취, 가정내 사회적 자본, 가정외 사회적 자본(학교/지역 사회)
A study on the effect of social capital on poor childern's academic achievement -With a Special Focus on Comparisons with non-poor Children- Hee- Kyoung Yun Dept, of Social Welfare Graduate School Duksung Women's University The purpose of the study was to identify effect of social capital on poor ch...
A study on the effect of social capital on poor childern's academic achievement -With a Special Focus on Comparisons with non-poor Children- Hee- Kyoung Yun Dept, of Social Welfare Graduate School Duksung Women's University The purpose of the study was to identify effect of social capital on poor children's academic achievement. The study compared the effect of social capital on poor children's academic achievement with that of non-poor children's academic achievement with basis on the theory of Coleman's Social Capital. To conduct the purpose of this study, this study use a sample from the Korea Youth Panel Survey 5th data(n=2844). Through the extensive literature review, independent/dependent variables are extracted. The independent variables are social capital within family and social capital outside family. Social capital within family is family structure and parent-child relationship. Social capital outside family classified into social capital within school and community. The penal data was analyzed using the SPSS 18.0 statistics program. Statistical techniques for this study include frequency analysis, reliability test using Cronbach-alpha, test, t-test, correlation analysis and multiple regression analysis. The major findings are as follow: Firstly, the results showed that the level of academic achievement of poor children is lower than that of non-poor children. And poor children are in disadvantage of economic capital and human capital. Secondly, there is much difference in children's social according to poverty. Mostly poor children have a little less social capital. It showed the factor of 'Control and drill'affects strongly the academic achievement of the students in both groups. The factor of 'Control and drill' influence strongly children in poverty and influence strongly 'Anticipation for the future' affect the non poverty childern. Thirdly, the community social capital of outside of family have not influence on the both groups. However, It was identified that the relationship with teachers influenced them all. also, the factor of 'relationship of friend' influenced to the poverty children to contribute for their academic achievement. In overall, the social capital for the poverty children explained academic achievement longer than that of the non poverty and it was identified the social capital affect students separately with parent's human capital. It showed the factor of 'Control and drill' affects strongly the academic achievement of the students in both groups. The factor of ‘Control and drill’ influence strongly children in poverty and influence strongly 'Anticipation for the future' affect the non poverty children. Thirdly, the community social capital of outside of family have not influence on the both groups. However, It was identified that the relationship with teachers influenced them all. also, the factor of 'relationship of friend' influenced to the poverty children to contribute for their academic achievement. In overall, the social capital for the poverty children explained academic achievement longer than that of the non poverty and it was identified the social capital affect students separately with parent's human capital. Consequently, the study concluded that the social capital would supplement the deficit of human capital in the family and of economic capital of the poverty children to contribute for their academic achievement. key word: academic achievement, social capital within family, social capital outside family(school/community)
A study on the effect of social capital on poor childern's academic achievement -With a Special Focus on Comparisons with non-poor Children- Hee- Kyoung Yun Dept, of Social Welfare Graduate School Duksung Women's University The purpose of the study was to identify effect of social capital on poor children's academic achievement. The study compared the effect of social capital on poor children's academic achievement with that of non-poor children's academic achievement with basis on the theory of Coleman's Social Capital. To conduct the purpose of this study, this study use a sample from the Korea Youth Panel Survey 5th data(n=2844). Through the extensive literature review, independent/dependent variables are extracted. The independent variables are social capital within family and social capital outside family. Social capital within family is family structure and parent-child relationship. Social capital outside family classified into social capital within school and community. The penal data was analyzed using the SPSS 18.0 statistics program. Statistical techniques for this study include frequency analysis, reliability test using Cronbach-alpha, test, t-test, correlation analysis and multiple regression analysis. The major findings are as follow: Firstly, the results showed that the level of academic achievement of poor children is lower than that of non-poor children. And poor children are in disadvantage of economic capital and human capital. Secondly, there is much difference in children's social according to poverty. Mostly poor children have a little less social capital. It showed the factor of 'Control and drill'affects strongly the academic achievement of the students in both groups. The factor of 'Control and drill' influence strongly children in poverty and influence strongly 'Anticipation for the future' affect the non poverty childern. Thirdly, the community social capital of outside of family have not influence on the both groups. However, It was identified that the relationship with teachers influenced them all. also, the factor of 'relationship of friend' influenced to the poverty children to contribute for their academic achievement. In overall, the social capital for the poverty children explained academic achievement longer than that of the non poverty and it was identified the social capital affect students separately with parent's human capital. It showed the factor of 'Control and drill' affects strongly the academic achievement of the students in both groups. The factor of ‘Control and drill’ influence strongly children in poverty and influence strongly 'Anticipation for the future' affect the non poverty children. Thirdly, the community social capital of outside of family have not influence on the both groups. However, It was identified that the relationship with teachers influenced them all. also, the factor of 'relationship of friend' influenced to the poverty children to contribute for their academic achievement. In overall, the social capital for the poverty children explained academic achievement longer than that of the non poverty and it was identified the social capital affect students separately with parent's human capital. Consequently, the study concluded that the social capital would supplement the deficit of human capital in the family and of economic capital of the poverty children to contribute for their academic achievement. key word: academic achievement, social capital within family, social capital outside family(school/community)
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