본 연구는 잇솔질 교육방법에 따른 구강위생관리능력의 차이를 알아보기 위하여 수도권 지역 3곳의 치과의원에서 구강검사를 위해 내원한 환자 중 구강질환이 없는 150명을 대상으로 설문조사와 구강환경관리능력지수를 측정하였다. 1. 구강환경관리능력지수를 이용하여, 구강위생관리능력을 측정해 본 결과, 악치모형을 통한 개별 잇솔질 교육 군 (A군)에서 교육 전 평균 67.90에서 교육 후 평균 70.72로 향상되었고, 직접실기지도를 통한 개별 잇솔질 교육 군 (B군)에서 교육 전 평균 57.68에서 교육 후 평균 69.29로 향상되었으며, 치면 ...
본 연구는 잇솔질 교육방법에 따른 구강위생관리능력의 차이를 알아보기 위하여 수도권 지역 3곳의 치과의원에서 구강검사를 위해 내원한 환자 중 구강질환이 없는 150명을 대상으로 설문조사와 구강환경관리능력지수를 측정하였다. 1. 구강환경관리능력지수를 이용하여, 구강위생관리능력을 측정해 본 결과, 악치모형을 통한 개별 잇솔질 교육 군 (A군)에서 교육 전 평균 67.90에서 교육 후 평균 70.72로 향상되었고, 직접실기지도를 통한 개별 잇솔질 교육 군 (B군)에서 교육 전 평균 57.68에서 교육 후 평균 69.29로 향상되었으며, 치면 착색제를 인지시킨 후의 개별 잇솔질 교육 군 (C군)에서는 교육 전 평균 51.68에서 교육 후 평균 75.80로 향상되었다. 사전구강위생관리능력과 연령이 공변량으로 반영된 공분산분석을 시행하였으나 연령에서 차이를 보이지 않았다. 연령을 제거하고 사전구강위생관리능력만 공변량으로 반영된 공분산분석의 결과에서 치면 착색제를 인지시킨 후의 개별 잇솔질 교육 군 (C군)에서 구강위생관리능력이 높게 나타났고, 통계적으로 유의하게 차이가 있었다 (P<0.05). 2. 잇솔질 인식에 따른 구강위생관리능력을 측정해 본 결과, 잇솔질 교육 전 본인의 잇솔질 실행 정도가 ‘잘 한다’가 평균 61.35이며, ‘잘 못한다’가 평균 57.26로 통계적으로 유의한 차이가 없었고, 잇솔질 교육 후의 본인의 잇솔질 실행 정도가 ‘잘 한다’가 평균 73.74이며, ‘잘 못한다’가 평균 67.45로 통계적으로 유의하게 차이가 있었다 (P<0.05). 3. 구강위생관리능력에 영향을 미치는 주요 변인을 알아보기 위해 로지스틱회귀분석을 한 결과, 본 연구에서 제안한 세 가지 잇솔질 교육집단이 영향력이 있는 변인으로 유의한 관련성이 있었으며, 악치모형을 통한 개별 잇솔질 교육 군 (A군)에 비해 직접실기지도를 통한 개별 잇솔질 교육 군 (B군)이 구강위생관리능력이 평균이상일 가능성이 3.08배 높은 것으로 나타났고 (P<0.05), 악치모형을 통한 개별 잇솔질 교육 군 (A군)에 비해 치면 착색제를 인지시킨 후의 개별 잇솔질 교육 군 (C군)이 구강위생관리능력이 평균이상일 가능성이 4.13배 높은 것으로 나타났으며 통계적으로 유의한 차이가 있었다 (P<0.01). 이상의 연구결과로부터 악치모형을 통한 개별 잇솔질 교육 군 (A군), 직접실기지도를 통한 개별 잇솔질 교육 군 (B군), 치면 착색제를 인지시킨 후의 개별 잇솔질 교육 군 (C군) 모든 군에서 구강위생관리능력을 향상되었다. 그 중 치면 착색제를 인지시킨 후의 개별 잇솔질 교육 군 (C군)에서 구강위생관리능력이 가장 향상되었다. 이에 치면 착색제를 이용한 잇솔질 교육이 자신의 구강건강을 스스로 관리 할 수 있는 구강위생관리능력이 가장 향상됨을 알 수 있었다. 따라서 올바른 잇솔질 관리의 중요성을 지속적으로 유지시킬 수 있는 치면 착색제와 같은 시각적 교육 프로그램에 대한 연구가 계속되어야 할 것이다.
본 연구는 잇솔질 교육방법에 따른 구강위생관리능력의 차이를 알아보기 위하여 수도권 지역 3곳의 치과의원에서 구강검사를 위해 내원한 환자 중 구강질환이 없는 150명을 대상으로 설문조사와 구강환경관리능력지수를 측정하였다. 1. 구강환경관리능력지수를 이용하여, 구강위생관리능력을 측정해 본 결과, 악치모형을 통한 개별 잇솔질 교육 군 (A군)에서 교육 전 평균 67.90에서 교육 후 평균 70.72로 향상되었고, 직접실기지도를 통한 개별 잇솔질 교육 군 (B군)에서 교육 전 평균 57.68에서 교육 후 평균 69.29로 향상되었으며, 치면 착색제를 인지시킨 후의 개별 잇솔질 교육 군 (C군)에서는 교육 전 평균 51.68에서 교육 후 평균 75.80로 향상되었다. 사전구강위생관리능력과 연령이 공변량으로 반영된 공분산분석을 시행하였으나 연령에서 차이를 보이지 않았다. 연령을 제거하고 사전구강위생관리능력만 공변량으로 반영된 공분산분석의 결과에서 치면 착색제를 인지시킨 후의 개별 잇솔질 교육 군 (C군)에서 구강위생관리능력이 높게 나타났고, 통계적으로 유의하게 차이가 있었다 (P<0.05). 2. 잇솔질 인식에 따른 구강위생관리능력을 측정해 본 결과, 잇솔질 교육 전 본인의 잇솔질 실행 정도가 ‘잘 한다’가 평균 61.35이며, ‘잘 못한다’가 평균 57.26로 통계적으로 유의한 차이가 없었고, 잇솔질 교육 후의 본인의 잇솔질 실행 정도가 ‘잘 한다’가 평균 73.74이며, ‘잘 못한다’가 평균 67.45로 통계적으로 유의하게 차이가 있었다 (P<0.05). 3. 구강위생관리능력에 영향을 미치는 주요 변인을 알아보기 위해 로지스틱회귀분석을 한 결과, 본 연구에서 제안한 세 가지 잇솔질 교육집단이 영향력이 있는 변인으로 유의한 관련성이 있었으며, 악치모형을 통한 개별 잇솔질 교육 군 (A군)에 비해 직접실기지도를 통한 개별 잇솔질 교육 군 (B군)이 구강위생관리능력이 평균이상일 가능성이 3.08배 높은 것으로 나타났고 (P<0.05), 악치모형을 통한 개별 잇솔질 교육 군 (A군)에 비해 치면 착색제를 인지시킨 후의 개별 잇솔질 교육 군 (C군)이 구강위생관리능력이 평균이상일 가능성이 4.13배 높은 것으로 나타났으며 통계적으로 유의한 차이가 있었다 (P<0.01). 이상의 연구결과로부터 악치모형을 통한 개별 잇솔질 교육 군 (A군), 직접실기지도를 통한 개별 잇솔질 교육 군 (B군), 치면 착색제를 인지시킨 후의 개별 잇솔질 교육 군 (C군) 모든 군에서 구강위생관리능력을 향상되었다. 그 중 치면 착색제를 인지시킨 후의 개별 잇솔질 교육 군 (C군)에서 구강위생관리능력이 가장 향상되었다. 이에 치면 착색제를 이용한 잇솔질 교육이 자신의 구강건강을 스스로 관리 할 수 있는 구강위생관리능력이 가장 향상됨을 알 수 있었다. 따라서 올바른 잇솔질 관리의 중요성을 지속적으로 유지시킬 수 있는 치면 착색제와 같은 시각적 교육 프로그램에 대한 연구가 계속되어야 할 것이다.
The purpose of this study is to find out the difference of oral hygiene management capability according to toothbrushing education methods. It conducted survey and patient hygiene performance index teston 150 patients, who visited one of 3 dental clinics in the national capital region and did not ha...
The purpose of this study is to find out the difference of oral hygiene management capability according to toothbrushing education methods. It conducted survey and patient hygiene performance index teston 150 patients, who visited one of 3 dental clinics in the national capital region and did not have any oral disease. 1. Based on patient hygiene performance index, this study calculated oral hygiene management capability and the result is as follows. After the education, the level of index was increased to 70.72 from 67.90 in average in A group, in which individual toothbrushing education was conducted by dentiform model. It was also increased to 69.29 from 57.68 in B group, in which toothbrushing education was conducted by direct instruction of toothbrushing practice. The level of index also augmented from 51.68 to 75.80 in C group, in which individual toothbrushing education after applying disclosing solution was conducted. This study also carried out analysis of covariance (ANCOVA), which set oral hygiene management capability before the education and age as covariance, but no significant difference upon age was found. According to the ANCOVA result excluding age from covariance, however, C group, in which individual toothbrushing education after applying disclosing solution was conducted, was proved to gain higher level of oral hygiene management capability with a statistically significant difference (P<0.05). 2. According to the result concerning oral hygiene management capability upon self-recognition of toothbrushing, there was no significant difference between the people who answered to be good at toothbrushing before the education, who showed 61.35, and the people who answered to be poor, whose score was 57.26. In contrast, there was a statistically significant difference (P<0.05)between two groups after the test, since the people good at toothbrushing showed 73.74 while the other group showed 67.45. 3. This study conducted Logistic regression analysis to find out major factors affecting oral hygiene management capability. According to the result, 3 toothbrushing education groups suggested in this study were proved to be influential factors, with significant pertinence. The subjects in B group, trained by direct instruction of toothbrushing practice, showed a statistically significant difference (P<0.05) as they were 3.08 times more likely to have oral hygiene management capability above the average, compared to A group, who were trained by dentiform model. Moreover, the subjects in C group, trained by toothbrushing education with disclosing solution, also showed statistically significant difference(P<0.01) by being 4.13 times more likely to have oral hygiene management capability above the average compared to A group. According to the aforementioned results, it is proved that all A group (trained by dentiform model), B group (trained by direct instruction of toothbrushing practice) and C group (trained by toothbrushing education with disclosing solution) showed improved level of oral hygiene management capability. Among them, C group was enhanced the most, so it was proved that toothbrushing education with disclosing solution was the most effective method to improve oral hygiene management capability, which guarantees voluntary management of one's oral hygiene. Therefore, it is required to carry out more studies in the future concerning visual aids like disclosing solution, which can consistently alert the importance of right management through toothbrushing.
The purpose of this study is to find out the difference of oral hygiene management capability according to toothbrushing education methods. It conducted survey and patient hygiene performance index teston 150 patients, who visited one of 3 dental clinics in the national capital region and did not have any oral disease. 1. Based on patient hygiene performance index, this study calculated oral hygiene management capability and the result is as follows. After the education, the level of index was increased to 70.72 from 67.90 in average in A group, in which individual toothbrushing education was conducted by dentiform model. It was also increased to 69.29 from 57.68 in B group, in which toothbrushing education was conducted by direct instruction of toothbrushing practice. The level of index also augmented from 51.68 to 75.80 in C group, in which individual toothbrushing education after applying disclosing solution was conducted. This study also carried out analysis of covariance (ANCOVA), which set oral hygiene management capability before the education and age as covariance, but no significant difference upon age was found. According to the ANCOVA result excluding age from covariance, however, C group, in which individual toothbrushing education after applying disclosing solution was conducted, was proved to gain higher level of oral hygiene management capability with a statistically significant difference (P<0.05). 2. According to the result concerning oral hygiene management capability upon self-recognition of toothbrushing, there was no significant difference between the people who answered to be good at toothbrushing before the education, who showed 61.35, and the people who answered to be poor, whose score was 57.26. In contrast, there was a statistically significant difference (P<0.05)between two groups after the test, since the people good at toothbrushing showed 73.74 while the other group showed 67.45. 3. This study conducted Logistic regression analysis to find out major factors affecting oral hygiene management capability. According to the result, 3 toothbrushing education groups suggested in this study were proved to be influential factors, with significant pertinence. The subjects in B group, trained by direct instruction of toothbrushing practice, showed a statistically significant difference (P<0.05) as they were 3.08 times more likely to have oral hygiene management capability above the average, compared to A group, who were trained by dentiform model. Moreover, the subjects in C group, trained by toothbrushing education with disclosing solution, also showed statistically significant difference(P<0.01) by being 4.13 times more likely to have oral hygiene management capability above the average compared to A group. According to the aforementioned results, it is proved that all A group (trained by dentiform model), B group (trained by direct instruction of toothbrushing practice) and C group (trained by toothbrushing education with disclosing solution) showed improved level of oral hygiene management capability. Among them, C group was enhanced the most, so it was proved that toothbrushing education with disclosing solution was the most effective method to improve oral hygiene management capability, which guarantees voluntary management of one's oral hygiene. Therefore, it is required to carry out more studies in the future concerning visual aids like disclosing solution, which can consistently alert the importance of right management through toothbrushing.
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