1980년대 한국 사회와 시적 대응 양상 : 황지우와 박노해를 중심으로 (The) Korean society and aspects of poetic correspendence in 1980s : Focused on Hwang Ji-U and Park Rho-Hae원문보기
본 논문은 1980년대 한국 사회에 당시의 시인들이 어떻게 대응했는가를 살피고자 하였다. 1980년대는 약 20여년에 걸친 ‘근대화’가 완성되는 시기였다. 이러한 변화는 그간 농경문화를 바탕으로 생활해온 한국인들에게 상당한 혼란을 가져다주었으며, 새롭게 근대문화에 적응해야 하는 과제를 안겨주었다. 당시의 한국 시인들은 이 과제를 적극적으로 떠안고 새로운 길을 모색하고자 하였다. 당시 시인들의 이러한 대응은 크게 보아 모더니즘과 리얼리즘으로 나뉘어 진행되었다.
우선 대개의 모더니즘 시인들은 1980년대적 근대를 긍정적으로 바라보지 않았다. 그들에게 80년대 한국의 근대는 자본주의의 천박성을 적나라하게 드러내는 것이었다. 그들은 이러한 자본주의가 드러내는 부르주아 모더니티를 조롱하거나 냉소했다. 리얼리즘 시인들도 80년대적 근대를 비판적으로 바라보기는 이들과 마찬가지였다. 그러나 시적 ‘비판’에 머물렀던 대개의 모더니즘 시인들과는 달리 리얼리즘을 추구했던 시인들은 시를 통해 ‘사회 변혁’을 이루어내고자 하였다. 다시 말해 이들은 시를 통해 80년대적 근대를 ‘지양’하고 자신들이 원하는 새로운 사회를 만들고자 했던 것이다.
본 논문은 모더니스트로서의 황지우와 리얼리스트로서의 박노해를 주목하였다. 황지우는 시가 변혁의 무기는 아니라고 선언했지만 누구보다도 당시 사회를 시적으로 규명하고자 노력한 시인이었다. 박노해는 시작 활동뿐만 아니라 변혁 운동을 통해 새로운 사회를 만들고자 한 ‘노동자 시인’이었다. 따라서 박노해에게 시는 황지우와 달리 사회 변혁의 무기일 수밖에 없었다.
황지우의 ‘해체시’ 작업은 1980년대 한국의 근대와 밀접한 관련을 맺고 있다. 축약적으로 다가온 한국의 80년대적 근대는 모순적이게도 전근대적 정치권력에 포획되어 있었다. 당시의 정치권력은 이미 ‘죽었음에도’ 자신이 죽었다는 것을 잊어버리고 여전히 그 힘을 과시하고 있었다. 황지우에게 해체는 이러한 자신의 죽음을 잊어버린 아버지에 대한 사망신고였다. 동시에 그것은 농경문화를 바탕으로 형성된 서정시에 대한 사망선고이기도 하였다.
이러한 한국의 80년대적 근대는 황지우에게 고통 그 자체였다. 따라서 그는 현실과는 다른 고통 없는 세계를 꿈꾼다. 그러나 그가 그토록 갈망하는 이 유토피아는 역설적이게도 그에게 강력한 ‘트라우마’를 새긴 장소였다. 그 곳은 그가 민주화 운동 때문에 고문 받던 장소였으며, 민주주의를 외치던 그를 시민들이 외면하던 곳이었다. 이러한 역설은 그 고문 받던 장소가, 그리고 시민들이 그를 외면하던 장소가 그에게 쥬이샹스를 제공하던 곳이었기 때문에 비롯된다. 그곳은 ‘승화’를 통해 그에게 강력한 향유를 제공했지만 동시에 죽음을 바랄 정도의 육체적 고통이 수반되는 장소였다. 황지우 시에 나타나는 유토피아를 바라면서도 동시에 회피하는 경향은 바로 이러한 연유에서 비롯된다.
황지우 에게 1980년대적 근대는 또한 냉소의 대상이었다. ...
본 논문은 1980년대 한국 사회에 당시의 시인들이 어떻게 대응했는가를 살피고자 하였다. 1980년대는 약 20여년에 걸친 ‘근대화’가 완성되는 시기였다. 이러한 변화는 그간 농경문화를 바탕으로 생활해온 한국인들에게 상당한 혼란을 가져다주었으며, 새롭게 근대문화에 적응해야 하는 과제를 안겨주었다. 당시의 한국 시인들은 이 과제를 적극적으로 떠안고 새로운 길을 모색하고자 하였다. 당시 시인들의 이러한 대응은 크게 보아 모더니즘과 리얼리즘으로 나뉘어 진행되었다.
우선 대개의 모더니즘 시인들은 1980년대적 근대를 긍정적으로 바라보지 않았다. 그들에게 80년대 한국의 근대는 자본주의의 천박성을 적나라하게 드러내는 것이었다. 그들은 이러한 자본주의가 드러내는 부르주아 모더니티를 조롱하거나 냉소했다. 리얼리즘 시인들도 80년대적 근대를 비판적으로 바라보기는 이들과 마찬가지였다. 그러나 시적 ‘비판’에 머물렀던 대개의 모더니즘 시인들과는 달리 리얼리즘을 추구했던 시인들은 시를 통해 ‘사회 변혁’을 이루어내고자 하였다. 다시 말해 이들은 시를 통해 80년대적 근대를 ‘지양’하고 자신들이 원하는 새로운 사회를 만들고자 했던 것이다.
본 논문은 모더니스트로서의 황지우와 리얼리스트로서의 박노해를 주목하였다. 황지우는 시가 변혁의 무기는 아니라고 선언했지만 누구보다도 당시 사회를 시적으로 규명하고자 노력한 시인이었다. 박노해는 시작 활동뿐만 아니라 변혁 운동을 통해 새로운 사회를 만들고자 한 ‘노동자 시인’이었다. 따라서 박노해에게 시는 황지우와 달리 사회 변혁의 무기일 수밖에 없었다.
황지우의 ‘해체시’ 작업은 1980년대 한국의 근대와 밀접한 관련을 맺고 있다. 축약적으로 다가온 한국의 80년대적 근대는 모순적이게도 전근대적 정치권력에 포획되어 있었다. 당시의 정치권력은 이미 ‘죽었음에도’ 자신이 죽었다는 것을 잊어버리고 여전히 그 힘을 과시하고 있었다. 황지우에게 해체는 이러한 자신의 죽음을 잊어버린 아버지에 대한 사망신고였다. 동시에 그것은 농경문화를 바탕으로 형성된 서정시에 대한 사망선고이기도 하였다.
이러한 한국의 80년대적 근대는 황지우에게 고통 그 자체였다. 따라서 그는 현실과는 다른 고통 없는 세계를 꿈꾼다. 그러나 그가 그토록 갈망하는 이 유토피아는 역설적이게도 그에게 강력한 ‘트라우마’를 새긴 장소였다. 그 곳은 그가 민주화 운동 때문에 고문 받던 장소였으며, 민주주의를 외치던 그를 시민들이 외면하던 곳이었다. 이러한 역설은 그 고문 받던 장소가, 그리고 시민들이 그를 외면하던 장소가 그에게 쥬이샹스를 제공하던 곳이었기 때문에 비롯된다. 그곳은 ‘승화’를 통해 그에게 강력한 향유를 제공했지만 동시에 죽음을 바랄 정도의 육체적 고통이 수반되는 장소였다. 황지우 시에 나타나는 유토피아를 바라면서도 동시에 회피하는 경향은 바로 이러한 연유에서 비롯된다.
황지우 에게 1980년대적 근대는 또한 냉소의 대상이었다. 슬라보예 지젝 의 이데올로기 이론에 따르면 냉소는 시니컬리즘 과 키니시즘 으로 나뉜다. 키니시즘은 기존의 체제에 강력한 타격을 줄 수 있지만 시니컬리즘 은 그러한 힘을 발휘할 수가 없다. 황지우의 시에는 키니시즘 적 시와 시니컬리즘 적 시가 동시에 혼존 한다. 그가 현실의 모순을 설명하거나 자기반성에 이를 때 그것은 시니컬리즘적으로 작용하여 별다른 시적 힘을 보여주지 못한다. 그러나 그가 ‘설명’없이 현실을 시적으로 ‘제시’할 때 그것은 상당한 시적 파괴력을 지닌다.
마지막으로 황지우 에게 80년대 한국 사회는 소통이 불가능 한 곳으로 인식되었다. 그의 시는 당시의 이러한 사회적 특성을 잘 보여주고 있다. 그의 시에서 ‘진짜 말해져야 할 것’은 있는 그대로가 아니라 ‘증상’적으로 나타난다. 소통의 회로가 끊긴 장소에서 또 다른 소통의 방식으로 증상이 나타난다는 라깡의 발언은 이 점에서 매우 시사적이다. 이러한 라깡 의 이론에 기댄다면 황지우의 시적 ‘증상’은 소통이 불가능한 곳에서 발화된 소통을 욕망하는 언어라고 할 수 있을 것이다.
박노해는 1980년대 한국 사회를 ‘지양’하여 새로운 세계를 구축하고자 하였다. 80년대가 그에게는 사회주의 혁명을 가능하게 하는 기회로 인식되었다. 따라서 그에게 당면한 시적 문제는 ‘지배 이데올로기’에 포획되어 있던 노동자들을 자기 욕망의 주체로 전환시키는 것이었다. 왜냐하면 바로 그 노동자들이 혁명의 주체가 되어야 했기 때문이다. 라깡 의 ‘환상 가로지르기’는 박노해 시의 이러한 의도를 정확하게 밝혀준다.
이러한 환상 가로지르기는 노동자 주체의 결여가 어디에서 비롯되는가, 그리고 그들이 ‘회복’해야 하는 것이 무엇인가를 고민하게 만든다. 박노해의 시에서 그들이 회복해야 할 것은 ‘선진 조국’의 부를 창출한 노동자로서의 가치이다. 이렇게 획득된 노동자로서의 가치 의식은 헤겔이 말한 바의 인정 투쟁을 가능하게 만든다.
이러한 인정 투쟁은 노동자 주체들을 ‘사회주의’라는 대표 기표가 누빔으로써 새로운 차원으로 들어선다. 다시 말해 사회주의라는 누빔 점 은 노동자적 가치가 결코 체제 ‘안’에서는 인정될 수 없다는 새로운 기의를 창출하는 것이다. 이러한 과정은 라깡이 말한 바의 상상적 동일시와 상징적 동일시를 통하여 이루어진다. 그들은 ‘소외’된 노동자 자신들의 모습을 서로에게 투영하고, 또한 적대적 타자를 배척함으로써 노동자적 정체성을 획득해 간다. 이렇게 형성된 노동자적 정체성은 그들을 혁명의 대오로 결집하게 만든다. 박노해 시에 대한 이러한 분석은 두 권의 시집, 즉 노동의 새벽과 참된 시작이 그의 ‘시적 기획’에 의해 이루어졌다는 것을 알게 해준다. 그는 우선 자신의 시를 통해 타자의 욕망에 포획된 노동자를 자기 욕망의 주체로 세운다. 그리고 사회주의 혁명이라는 누빔 점 이 그들을 누빈다. 그리고 동일시를 통해 자신들의 ‘진짜’ 정체성을 획득한 노동자들을 혁명의 대오에 나서게 한다. 이러한 박노해의 시적 기획은 라 깡 의 욕망의 변증법 이론을 통해 확인할 수 있다.
지금까지 황지우 와 박노해에 대한 분석은 주로 사회, 정치적 측면에서 이루어졌다. 이러한 현상은 1980년대가 농경을 주변부로 밀어내고 산업 사회 즉 근대화가 완성되는 시기였다는 점에서 당연하다 할 것이다. 그렇지만 최근에 활발하게 전개되고 있는 사회 현상 혹은 이데올로기에 대한 정신분석학적 적용은 이들의 시에 대한 또 다른 독해를 가능하게 해준다. 본 논문은 라 깡 의 정신분석학 그리고 이를 확대시켜 사회를 읽고자 하는 슬라 보 예지젝의 이론을 바탕으로 황지우 와 박노해 시에 대한 새로운 시각을 얻고자 하는 의도에서 쓰인 것이다.
본 논문은 1980년대 한국 사회에 당시의 시인들이 어떻게 대응했는가를 살피고자 하였다. 1980년대는 약 20여년에 걸친 ‘근대화’가 완성되는 시기였다. 이러한 변화는 그간 농경문화를 바탕으로 생활해온 한국인들에게 상당한 혼란을 가져다주었으며, 새롭게 근대문화에 적응해야 하는 과제를 안겨주었다. 당시의 한국 시인들은 이 과제를 적극적으로 떠안고 새로운 길을 모색하고자 하였다. 당시 시인들의 이러한 대응은 크게 보아 모더니즘과 리얼리즘으로 나뉘어 진행되었다.
우선 대개의 모더니즘 시인들은 1980년대적 근대를 긍정적으로 바라보지 않았다. 그들에게 80년대 한국의 근대는 자본주의의 천박성을 적나라하게 드러내는 것이었다. 그들은 이러한 자본주의가 드러내는 부르주아 모더니티를 조롱하거나 냉소했다. 리얼리즘 시인들도 80년대적 근대를 비판적으로 바라보기는 이들과 마찬가지였다. 그러나 시적 ‘비판’에 머물렀던 대개의 모더니즘 시인들과는 달리 리얼리즘을 추구했던 시인들은 시를 통해 ‘사회 변혁’을 이루어내고자 하였다. 다시 말해 이들은 시를 통해 80년대적 근대를 ‘지양’하고 자신들이 원하는 새로운 사회를 만들고자 했던 것이다.
본 논문은 모더니스트로서의 황지우와 리얼리스트로서의 박노해를 주목하였다. 황지우는 시가 변혁의 무기는 아니라고 선언했지만 누구보다도 당시 사회를 시적으로 규명하고자 노력한 시인이었다. 박노해는 시작 활동뿐만 아니라 변혁 운동을 통해 새로운 사회를 만들고자 한 ‘노동자 시인’이었다. 따라서 박노해에게 시는 황지우와 달리 사회 변혁의 무기일 수밖에 없었다.
황지우의 ‘해체시’ 작업은 1980년대 한국의 근대와 밀접한 관련을 맺고 있다. 축약적으로 다가온 한국의 80년대적 근대는 모순적이게도 전근대적 정치권력에 포획되어 있었다. 당시의 정치권력은 이미 ‘죽었음에도’ 자신이 죽었다는 것을 잊어버리고 여전히 그 힘을 과시하고 있었다. 황지우에게 해체는 이러한 자신의 죽음을 잊어버린 아버지에 대한 사망신고였다. 동시에 그것은 농경문화를 바탕으로 형성된 서정시에 대한 사망선고이기도 하였다.
이러한 한국의 80년대적 근대는 황지우에게 고통 그 자체였다. 따라서 그는 현실과는 다른 고통 없는 세계를 꿈꾼다. 그러나 그가 그토록 갈망하는 이 유토피아는 역설적이게도 그에게 강력한 ‘트라우마’를 새긴 장소였다. 그 곳은 그가 민주화 운동 때문에 고문 받던 장소였으며, 민주주의를 외치던 그를 시민들이 외면하던 곳이었다. 이러한 역설은 그 고문 받던 장소가, 그리고 시민들이 그를 외면하던 장소가 그에게 쥬이샹스를 제공하던 곳이었기 때문에 비롯된다. 그곳은 ‘승화’를 통해 그에게 강력한 향유를 제공했지만 동시에 죽음을 바랄 정도의 육체적 고통이 수반되는 장소였다. 황지우 시에 나타나는 유토피아를 바라면서도 동시에 회피하는 경향은 바로 이러한 연유에서 비롯된다.
황지우 에게 1980년대적 근대는 또한 냉소의 대상이었다. 슬라보예 지젝 의 이데올로기 이론에 따르면 냉소는 시니컬리즘 과 키니시즘 으로 나뉜다. 키니시즘은 기존의 체제에 강력한 타격을 줄 수 있지만 시니컬리즘 은 그러한 힘을 발휘할 수가 없다. 황지우의 시에는 키니시즘 적 시와 시니컬리즘 적 시가 동시에 혼존 한다. 그가 현실의 모순을 설명하거나 자기반성에 이를 때 그것은 시니컬리즘적으로 작용하여 별다른 시적 힘을 보여주지 못한다. 그러나 그가 ‘설명’없이 현실을 시적으로 ‘제시’할 때 그것은 상당한 시적 파괴력을 지닌다.
마지막으로 황지우 에게 80년대 한국 사회는 소통이 불가능 한 곳으로 인식되었다. 그의 시는 당시의 이러한 사회적 특성을 잘 보여주고 있다. 그의 시에서 ‘진짜 말해져야 할 것’은 있는 그대로가 아니라 ‘증상’적으로 나타난다. 소통의 회로가 끊긴 장소에서 또 다른 소통의 방식으로 증상이 나타난다는 라깡의 발언은 이 점에서 매우 시사적이다. 이러한 라깡 의 이론에 기댄다면 황지우의 시적 ‘증상’은 소통이 불가능한 곳에서 발화된 소통을 욕망하는 언어라고 할 수 있을 것이다.
박노해는 1980년대 한국 사회를 ‘지양’하여 새로운 세계를 구축하고자 하였다. 80년대가 그에게는 사회주의 혁명을 가능하게 하는 기회로 인식되었다. 따라서 그에게 당면한 시적 문제는 ‘지배 이데올로기’에 포획되어 있던 노동자들을 자기 욕망의 주체로 전환시키는 것이었다. 왜냐하면 바로 그 노동자들이 혁명의 주체가 되어야 했기 때문이다. 라깡 의 ‘환상 가로지르기’는 박노해 시의 이러한 의도를 정확하게 밝혀준다.
이러한 환상 가로지르기는 노동자 주체의 결여가 어디에서 비롯되는가, 그리고 그들이 ‘회복’해야 하는 것이 무엇인가를 고민하게 만든다. 박노해의 시에서 그들이 회복해야 할 것은 ‘선진 조국’의 부를 창출한 노동자로서의 가치이다. 이렇게 획득된 노동자로서의 가치 의식은 헤겔이 말한 바의 인정 투쟁을 가능하게 만든다.
이러한 인정 투쟁은 노동자 주체들을 ‘사회주의’라는 대표 기표가 누빔으로써 새로운 차원으로 들어선다. 다시 말해 사회주의라는 누빔 점 은 노동자적 가치가 결코 체제 ‘안’에서는 인정될 수 없다는 새로운 기의를 창출하는 것이다. 이러한 과정은 라깡이 말한 바의 상상적 동일시와 상징적 동일시를 통하여 이루어진다. 그들은 ‘소외’된 노동자 자신들의 모습을 서로에게 투영하고, 또한 적대적 타자를 배척함으로써 노동자적 정체성을 획득해 간다. 이렇게 형성된 노동자적 정체성은 그들을 혁명의 대오로 결집하게 만든다. 박노해 시에 대한 이러한 분석은 두 권의 시집, 즉 노동의 새벽과 참된 시작이 그의 ‘시적 기획’에 의해 이루어졌다는 것을 알게 해준다. 그는 우선 자신의 시를 통해 타자의 욕망에 포획된 노동자를 자기 욕망의 주체로 세운다. 그리고 사회주의 혁명이라는 누빔 점 이 그들을 누빈다. 그리고 동일시를 통해 자신들의 ‘진짜’ 정체성을 획득한 노동자들을 혁명의 대오에 나서게 한다. 이러한 박노해의 시적 기획은 라 깡 의 욕망의 변증법 이론을 통해 확인할 수 있다.
지금까지 황지우 와 박노해에 대한 분석은 주로 사회, 정치적 측면에서 이루어졌다. 이러한 현상은 1980년대가 농경을 주변부로 밀어내고 산업 사회 즉 근대화가 완성되는 시기였다는 점에서 당연하다 할 것이다. 그렇지만 최근에 활발하게 전개되고 있는 사회 현상 혹은 이데올로기에 대한 정신분석학적 적용은 이들의 시에 대한 또 다른 독해를 가능하게 해준다. 본 논문은 라 깡 의 정신분석학 그리고 이를 확대시켜 사회를 읽고자 하는 슬라 보 예지젝의 이론을 바탕으로 황지우 와 박노해 시에 대한 새로운 시각을 얻고자 하는 의도에서 쓰인 것이다.
This study stands to examine the reaction of the poets during the 1980s in Korea. 1980s is final period of the 20 years ongoing Korean 'Modernization'. This change brings confusion to many Koreans, who have been living in the agricultural cultures, as well as left the task to them to adjust to the n...
This study stands to examine the reaction of the poets during the 1980s in Korea. 1980s is final period of the 20 years ongoing Korean 'Modernization'. This change brings confusion to many Koreans, who have been living in the agricultural cultures, as well as left the task to them to adjust to the new contemporary culture. The poets in that period tried to seek for the new way with the active reaction of this given task. This reaction of poets can be majorly divided by modernism and realism. First, the most of the modernism poets did not positively look at the 1980s Korea. The 80s Korean modernization is the time that the vulgar of the capitalism is critically revealed. They were sarcastic and cynical about the bourgeois modernity revealed from the capitalism. Realism poets also critically see the 80s modern time as well. However, they were more likely to seek for the 'social revolution' through the poem, not likely to the modernism poets who were just 'criticize' the society. This means that they were sublate the 80s modern time and rather seek for the new society that they wanted.
This essay focuses on the Hwang, Ji U as a modernist and Park, Roh Hae as a realist. Although Hwang did declare that the Poem is not a weapon for the innovation, he was the most significant poet to investigate the society through the poem. Park was a proletarian poem who seeks for the new society not only through the initiative activity but also the revolutionary actions. Thus, not likely to Hwang, the poem was the weapon for the social innovation for Park.
The breakup poem' work of Hwang has close relationship with the 1980s Korean modern time. Abbreviately coming of the Korean 1980s modern time is ironically seized by the premodern political power. Although the political power at the time was 'already passed away' they still exert the political power without the recognition of being passed away. The meaning of the breakup for Hwang was the notice of death for the father who forgot his death. At the same time, it was another notice of death for the lyric poetry that was created based on the agriculture era.
This Korean 1980s modernism was the paint as a whole to Hwang. Thus, he was dreaming about the world without the pain that is differed from the reality. However, the Utopia where he was desiring is ironically the place that he carved the strong 'trauma'. This was the place where he was tortured because of the democratic movement, and the place where the citizen disregarded him, who screams for the democracy. This paradox is because this is the place, where he was tortured and disregarded by citizens provided the Juissance to him. This place provided the strong enjoyment by sublimate but it was together with the deadly physical pain. This is the reason that his poets tends to be both willing to the utopia and avoiding it is because of this facts.
1980s modern time was also the target cynical for Hwang. According to the Slavoj zizek's ideology principle, the cyclism is divided into the cynicalism and kynicism. Kynicism can bring a powerful impact on the existing system, whereas the cynicalism cannot. The poem of Hwang has both Kynisicm and Cynicalism poems and even dually existing. When he explains about the contradiction or self reflection, this cannot exert any poetry power as being implemented in a cyclinical way. However, when he 'suggests' the reality without the explanation, this exerts significant poetry power.
Lastly, the 1980s Korea was recognized by Hwang as non communicative place. His poems show this social features of this era. In his poems, the 'really should be told factors' is 'symptom'ly shown rather than itself. The statement of Lacan that the place disconnected of the communication circuit can make symptoms by using another communicative method is regarded to be meaningful within the given point. Leaning to this principle of Lacan, the poetry 'symptom' of Hwang is a desiring language for communication generated from a place where the communication is impossible.
Park, Rho Hae tries to establish the new world by sublating the 1980s Korean society. 1980s was recognized by him to be the opportunity for making the communism revolution to be possible. Thus, the primary poetry task confronting to him was to convert the proletarians, who are seized by the 'controlling ideology', to the people of the self desires. The reason is because that those proletarians should be leading the revolution. The 'Fantasy crossing' of Lacan clearly reveals the tendency of the poems of Park.
This fantasy crossing leads to the agony about where the lacking the self acknowledgement of proletarians comes from, and what to be 'recovered'. From the Park's poem, the thing that should be recovered is the value of the proletarians that created the wealth of the 'advanced home nation'. The value consciousness obtained makes possible for the human desire fight as Hegel said.
This human desire fight steps in to another new dimension as the proletarian itself combines to the representative ideology what it called 'Communism'. In another term, the combination point of communism creates the new initiative definition that the combination point of communism as the proletarian value cannot be accepted 'within' the system. This process can be completed through the imaginative identify and the symbolic identify as Lacan says. They project the 'disregarded' proletarian themselves to each others, and excluding the hostile external people to obtain the identification as proletarians. The proletarian identification obtained by this way conglomerate them as the revolutionary form.
This analysis of the Park's poems reveals that the two collection of poems of 'Dawn of labor' and 'Real initiation' are published in accordance to the poetical planning. He primarily establishes the proletarians who are seized by other's desire as the main body of self desire. And the threats point called communism revolution threads them. And lead the proletarians who obtained their 'real' identification through the identify to revolutionary formation. This Park's poetically planning can be found from the Lacan's dialectic principles of desire.
All the analysis of Hwang, Ji U and Park, Rho Hae have been undertaken only in terms of the socital, political perspectives. This phenomenon can be regarded to be acceptable as the 1980s is the period that the modernization is completing as industralization becomes the main driven factor of Korean economy as the agricultural industry becomes less important. However, the societal phenomenon, that is actively progressing in the recent time or psychological implementation about the ideology can bring other interpretation possible. This essay stands to establish new perspective about poems of Hwang, Ji U and Park, Rho Hae based on the Lacan's psychological analysis and Slavoj zizek's principle to read the society with the extended perspective of Lacan.
This study stands to examine the reaction of the poets during the 1980s in Korea. 1980s is final period of the 20 years ongoing Korean 'Modernization'. This change brings confusion to many Koreans, who have been living in the agricultural cultures, as well as left the task to them to adjust to the new contemporary culture. The poets in that period tried to seek for the new way with the active reaction of this given task. This reaction of poets can be majorly divided by modernism and realism. First, the most of the modernism poets did not positively look at the 1980s Korea. The 80s Korean modernization is the time that the vulgar of the capitalism is critically revealed. They were sarcastic and cynical about the bourgeois modernity revealed from the capitalism. Realism poets also critically see the 80s modern time as well. However, they were more likely to seek for the 'social revolution' through the poem, not likely to the modernism poets who were just 'criticize' the society. This means that they were sublate the 80s modern time and rather seek for the new society that they wanted.
This essay focuses on the Hwang, Ji U as a modernist and Park, Roh Hae as a realist. Although Hwang did declare that the Poem is not a weapon for the innovation, he was the most significant poet to investigate the society through the poem. Park was a proletarian poem who seeks for the new society not only through the initiative activity but also the revolutionary actions. Thus, not likely to Hwang, the poem was the weapon for the social innovation for Park.
The breakup poem' work of Hwang has close relationship with the 1980s Korean modern time. Abbreviately coming of the Korean 1980s modern time is ironically seized by the premodern political power. Although the political power at the time was 'already passed away' they still exert the political power without the recognition of being passed away. The meaning of the breakup for Hwang was the notice of death for the father who forgot his death. At the same time, it was another notice of death for the lyric poetry that was created based on the agriculture era.
This Korean 1980s modernism was the paint as a whole to Hwang. Thus, he was dreaming about the world without the pain that is differed from the reality. However, the Utopia where he was desiring is ironically the place that he carved the strong 'trauma'. This was the place where he was tortured because of the democratic movement, and the place where the citizen disregarded him, who screams for the democracy. This paradox is because this is the place, where he was tortured and disregarded by citizens provided the Juissance to him. This place provided the strong enjoyment by sublimate but it was together with the deadly physical pain. This is the reason that his poets tends to be both willing to the utopia and avoiding it is because of this facts.
1980s modern time was also the target cynical for Hwang. According to the Slavoj zizek's ideology principle, the cyclism is divided into the cynicalism and kynicism. Kynicism can bring a powerful impact on the existing system, whereas the cynicalism cannot. The poem of Hwang has both Kynisicm and Cynicalism poems and even dually existing. When he explains about the contradiction or self reflection, this cannot exert any poetry power as being implemented in a cyclinical way. However, when he 'suggests' the reality without the explanation, this exerts significant poetry power.
Lastly, the 1980s Korea was recognized by Hwang as non communicative place. His poems show this social features of this era. In his poems, the 'really should be told factors' is 'symptom'ly shown rather than itself. The statement of Lacan that the place disconnected of the communication circuit can make symptoms by using another communicative method is regarded to be meaningful within the given point. Leaning to this principle of Lacan, the poetry 'symptom' of Hwang is a desiring language for communication generated from a place where the communication is impossible.
Park, Rho Hae tries to establish the new world by sublating the 1980s Korean society. 1980s was recognized by him to be the opportunity for making the communism revolution to be possible. Thus, the primary poetry task confronting to him was to convert the proletarians, who are seized by the 'controlling ideology', to the people of the self desires. The reason is because that those proletarians should be leading the revolution. The 'Fantasy crossing' of Lacan clearly reveals the tendency of the poems of Park.
This fantasy crossing leads to the agony about where the lacking the self acknowledgement of proletarians comes from, and what to be 'recovered'. From the Park's poem, the thing that should be recovered is the value of the proletarians that created the wealth of the 'advanced home nation'. The value consciousness obtained makes possible for the human desire fight as Hegel said.
This human desire fight steps in to another new dimension as the proletarian itself combines to the representative ideology what it called 'Communism'. In another term, the combination point of communism creates the new initiative definition that the combination point of communism as the proletarian value cannot be accepted 'within' the system. This process can be completed through the imaginative identify and the symbolic identify as Lacan says. They project the 'disregarded' proletarian themselves to each others, and excluding the hostile external people to obtain the identification as proletarians. The proletarian identification obtained by this way conglomerate them as the revolutionary form.
This analysis of the Park's poems reveals that the two collection of poems of 'Dawn of labor' and 'Real initiation' are published in accordance to the poetical planning. He primarily establishes the proletarians who are seized by other's desire as the main body of self desire. And the threats point called communism revolution threads them. And lead the proletarians who obtained their 'real' identification through the identify to revolutionary formation. This Park's poetically planning can be found from the Lacan's dialectic principles of desire.
All the analysis of Hwang, Ji U and Park, Rho Hae have been undertaken only in terms of the socital, political perspectives. This phenomenon can be regarded to be acceptable as the 1980s is the period that the modernization is completing as industralization becomes the main driven factor of Korean economy as the agricultural industry becomes less important. However, the societal phenomenon, that is actively progressing in the recent time or psychological implementation about the ideology can bring other interpretation possible. This essay stands to establish new perspective about poems of Hwang, Ji U and Park, Rho Hae based on the Lacan's psychological analysis and Slavoj zizek's principle to read the society with the extended perspective of Lacan.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.