2009년은 우리나라에 근대적 의미의 박물관이 개관한지 100주년이 되던 해이다. 한 세기를 지나오는 동안 박물관은 양적 성장은 물론, 우수한 문화유산을 기반으로 높은 질적 성장을 이루어냈다. 이를 통해 21세기 국가 브랜드의 상징으로 자리매김한 박물관은 명실 공히 대표적인 문화유산기관이라고 할 수 있다. 100년이라는 시간을 지나오면서 박물관의 정의와 역할은 시대와 사회의 흐름에 따라 지속적으로 변화하였는데, 이는 당대의 요구를 반영한 결과라 할 수 있다.
현대사회는 박물관이 문화유산을 관리하고 보존하는 정적인 기관이 아닌, 문화유산을 중심으로 활발한 활동을 전개할 것을 요구하고 있다. 이에 따라 박물관은 전통적으로 수행해 온 유물 관리 와 조사연구, 전시, 교육 업무는 물론, 사회적 요구를 실현하기 위한 다양한 활동을 전개하고 있다. 특히, 최근에는 스마트폰 시대를 맞아 이용자가 휴대폰을 이용하여 박물관 소장품과 전시 정보를 비롯한 다양한 자료를 제공받을 수 있는 모바일 서비스를 시행하여 사회 변화에 적극적으로 대응하고 있다.
이러한 다양한 활동은 문화유산기관으로서 박물관에 부여된 고유한 역할이 안정적으로 뒷받침 될 때 원활하게 진행될 수 있다. 따라서 박물관은 본연의 역할로 부여된 고유한 업무활동을 충실히 수행하고, 그 과정에서 생산되는 다양한 유형의 기록정보를 체계적으로 관리하여 다양한 분야에 활발히 활용할 수 있는 방안을 모색해야 한다.
박물관은 문화유산기관으로 부여된 ...
2009년은 우리나라에 근대적 의미의 박물관이 개관한지 100주년이 되던 해이다. 한 세기를 지나오는 동안 박물관은 양적 성장은 물론, 우수한 문화유산을 기반으로 높은 질적 성장을 이루어냈다. 이를 통해 21세기 국가 브랜드의 상징으로 자리매김한 박물관은 명실 공히 대표적인 문화유산기관이라고 할 수 있다. 100년이라는 시간을 지나오면서 박물관의 정의와 역할은 시대와 사회의 흐름에 따라 지속적으로 변화하였는데, 이는 당대의 요구를 반영한 결과라 할 수 있다.
현대사회는 박물관이 문화유산을 관리하고 보존하는 정적인 기관이 아닌, 문화유산을 중심으로 활발한 활동을 전개할 것을 요구하고 있다. 이에 따라 박물관은 전통적으로 수행해 온 유물 관리 와 조사연구, 전시, 교육 업무는 물론, 사회적 요구를 실현하기 위한 다양한 활동을 전개하고 있다. 특히, 최근에는 스마트폰 시대를 맞아 이용자가 휴대폰을 이용하여 박물관 소장품과 전시 정보를 비롯한 다양한 자료를 제공받을 수 있는 모바일 서비스를 시행하여 사회 변화에 적극적으로 대응하고 있다.
이러한 다양한 활동은 문화유산기관으로서 박물관에 부여된 고유한 역할이 안정적으로 뒷받침 될 때 원활하게 진행될 수 있다. 따라서 박물관은 본연의 역할로 부여된 고유한 업무활동을 충실히 수행하고, 그 과정에서 생산되는 다양한 유형의 기록정보를 체계적으로 관리하여 다양한 분야에 활발히 활용할 수 있는 방안을 모색해야 한다.
박물관은 문화유산기관으로 부여된 사회적 책임을 다하기 위해 유물관리, 조사연구, 전시, 그리고 교육으로 상정된 고유 업무를 수행하며, 그 과정에서 다양한 유형의 기록정보를 생산하고 있다. 이러한 기록정보는 업무의 증거가 될 뿐만 아니라, 박물관 소장품 관리와 활용에 필요한 필수적인 정보를 담고 있어 그 자체로도 높은 연구적 가치를 지닌다. 그러나 대부분의 박물관은 유물을 중심으로 업무를 진행하고 있어 업무 과정에서 생산된 기록정보의 관리는 제대로 이루어지지 못하고 있는 상황이다. 따라서 박물관의 고유한 업무 활동 과정에서 생산․수집하고 있는 다양한 유형의 기록정보는 그 가치가 지니는 중요성을 반영한 체계적인 관리가 요구된다.
본 연구에서는 박물관의 고유 업무 프로세스를 분석하여 박물관 업무 수행의 흐름을 파악하고, 그 과정에서 생산되는 구체적인 기록정보의 유형을 확인하였다. 이를 통해 박물관 업무와 기록정보의 특성을 도출하여 이를 반영한 기록정보 관리방안을 제안하였으며 더 나아가 기록정보의 적극적인 활용 방안도 모색해 보았다.
박물관 고유 업무 과정에서 생산․수집된 기록정보는 일반 공공기관에서 생산되는 기록정보와는 차별되는 특성을 지니기 때문에 그에 적합한 기록관리 체계를 구축해야 한다. 본 연구에서는 박물관 기록정보의 체계적 관리를 위한 방안으로 아카이브 조직을 통한 통합적 관리체계 수립과 기록정보의 생산․등록의 문제, 그리고 분류․기술의 문제를 중심으로 기록관리 프로세스 상에 발생하는 문제점의 개선방안을 제안하였다. 그리고 박물관 고유 업무 각각이 지니는 특성을 고려한 기록정보 관리 방안을 간략하게 제시하였다.
또한 기록정보의 생산자이자 1차적 이용자인 업무 담당자의 업무활동에 기록정보를 활용할 수 있는 방안과 대외적으로 서비스할 수 있는 방안을 중심으로 기록정보의 활용 방안을 제안해 보았다.
이는 지금까지 기록 학 분야에서 활발하게 논의되지 못했던 박물관 기록정보 관리방안을 박물관 내부에서 수행하는 업무를 중심으로 제안하였다는데 나름의 의의가 있다고 생각한다. 그러나 본 연구는 특정한 박물관을 대상으로 연구를 진행하지 않아 기록정보 관리의 구체적인 실행방안을 제시하지 못했다는 한계가 있다. 따라서 향후 이러한 한계를 극복한 연구와 본 연구에서 제안의 정도로 그치고 있는 영구기록물관리기관으로서의 박물관 아카이브 설립, 그리고 본 연구에서 다루지 못한 전자기록을 포함한 박물관에서 생산되는 모든 매체를 포괄적으로 관리하는 방안에 대한 후속 연구가 이어지길 기대해본다.
2009년은 우리나라에 근대적 의미의 박물관이 개관한지 100주년이 되던 해이다. 한 세기를 지나오는 동안 박물관은 양적 성장은 물론, 우수한 문화유산을 기반으로 높은 질적 성장을 이루어냈다. 이를 통해 21세기 국가 브랜드의 상징으로 자리매김한 박물관은 명실 공히 대표적인 문화유산기관이라고 할 수 있다. 100년이라는 시간을 지나오면서 박물관의 정의와 역할은 시대와 사회의 흐름에 따라 지속적으로 변화하였는데, 이는 당대의 요구를 반영한 결과라 할 수 있다.
현대사회는 박물관이 문화유산을 관리하고 보존하는 정적인 기관이 아닌, 문화유산을 중심으로 활발한 활동을 전개할 것을 요구하고 있다. 이에 따라 박물관은 전통적으로 수행해 온 유물 관리 와 조사연구, 전시, 교육 업무는 물론, 사회적 요구를 실현하기 위한 다양한 활동을 전개하고 있다. 특히, 최근에는 스마트폰 시대를 맞아 이용자가 휴대폰을 이용하여 박물관 소장품과 전시 정보를 비롯한 다양한 자료를 제공받을 수 있는 모바일 서비스를 시행하여 사회 변화에 적극적으로 대응하고 있다.
이러한 다양한 활동은 문화유산기관으로서 박물관에 부여된 고유한 역할이 안정적으로 뒷받침 될 때 원활하게 진행될 수 있다. 따라서 박물관은 본연의 역할로 부여된 고유한 업무활동을 충실히 수행하고, 그 과정에서 생산되는 다양한 유형의 기록정보를 체계적으로 관리하여 다양한 분야에 활발히 활용할 수 있는 방안을 모색해야 한다.
박물관은 문화유산기관으로 부여된 사회적 책임을 다하기 위해 유물관리, 조사연구, 전시, 그리고 교육으로 상정된 고유 업무를 수행하며, 그 과정에서 다양한 유형의 기록정보를 생산하고 있다. 이러한 기록정보는 업무의 증거가 될 뿐만 아니라, 박물관 소장품 관리와 활용에 필요한 필수적인 정보를 담고 있어 그 자체로도 높은 연구적 가치를 지닌다. 그러나 대부분의 박물관은 유물을 중심으로 업무를 진행하고 있어 업무 과정에서 생산된 기록정보의 관리는 제대로 이루어지지 못하고 있는 상황이다. 따라서 박물관의 고유한 업무 활동 과정에서 생산․수집하고 있는 다양한 유형의 기록정보는 그 가치가 지니는 중요성을 반영한 체계적인 관리가 요구된다.
본 연구에서는 박물관의 고유 업무 프로세스를 분석하여 박물관 업무 수행의 흐름을 파악하고, 그 과정에서 생산되는 구체적인 기록정보의 유형을 확인하였다. 이를 통해 박물관 업무와 기록정보의 특성을 도출하여 이를 반영한 기록정보 관리방안을 제안하였으며 더 나아가 기록정보의 적극적인 활용 방안도 모색해 보았다.
박물관 고유 업무 과정에서 생산․수집된 기록정보는 일반 공공기관에서 생산되는 기록정보와는 차별되는 특성을 지니기 때문에 그에 적합한 기록관리 체계를 구축해야 한다. 본 연구에서는 박물관 기록정보의 체계적 관리를 위한 방안으로 아카이브 조직을 통한 통합적 관리체계 수립과 기록정보의 생산․등록의 문제, 그리고 분류․기술의 문제를 중심으로 기록관리 프로세스 상에 발생하는 문제점의 개선방안을 제안하였다. 그리고 박물관 고유 업무 각각이 지니는 특성을 고려한 기록정보 관리 방안을 간략하게 제시하였다.
또한 기록정보의 생산자이자 1차적 이용자인 업무 담당자의 업무활동에 기록정보를 활용할 수 있는 방안과 대외적으로 서비스할 수 있는 방안을 중심으로 기록정보의 활용 방안을 제안해 보았다.
이는 지금까지 기록 학 분야에서 활발하게 논의되지 못했던 박물관 기록정보 관리방안을 박물관 내부에서 수행하는 업무를 중심으로 제안하였다는데 나름의 의의가 있다고 생각한다. 그러나 본 연구는 특정한 박물관을 대상으로 연구를 진행하지 않아 기록정보 관리의 구체적인 실행방안을 제시하지 못했다는 한계가 있다. 따라서 향후 이러한 한계를 극복한 연구와 본 연구에서 제안의 정도로 그치고 있는 영구기록물관리기관으로서의 박물관 아카이브 설립, 그리고 본 연구에서 다루지 못한 전자기록을 포함한 박물관에서 생산되는 모든 매체를 포괄적으로 관리하는 방안에 대한 후속 연구가 이어지길 기대해본다.
In the year 2009, modern Museum establishments were 100 year anniversary in my country. Coming out of a century, the Museum has grown rapidly from the quantitative viewpoint and also it has accomplished the high qualitative growth based on the excellent cultural heritage.
In the 21st century, museu...
In the year 2009, modern Museum establishments were 100 year anniversary in my country. Coming out of a century, the Museum has grown rapidly from the quantitative viewpoint and also it has accomplished the high qualitative growth based on the excellent cultural heritage.
In the 21st century, museum is a prominent cultural heritage authority both in name and reality as a symbol of national brand. During the past100 years, the definition and a role of museum have changed depending on the generation and the flow of history. Also, its definition and role reflect the contemporary needs as a cultural heritage authority.
In the modern world, a museum has performed to manage and to conserve a cultural heritage as a static authority, however, they are currently required to perform more actively. According to this trend, a museum is performing traditional businesses, for example, the whole relic management and survey research businesses, an exhibition business, an education business, as well as making a development of various activities to meet the needs of its society. In particular, a recent Smartphone era affects a museum to provide its users with receiving the mobile service, including a variety of materials related to the information of museum’s collections and displays information.
These various activities can proceed only when a museum maintains its unique roles steady. Therefore, the museum has to perform a given unique business faithfully. Also, in order to utilize museum records actively, the museum has to manage various types of records and information systematically which can be produced from the unique business process.
The museum has a social responsibility as the cultural heritage authority, so it performs the artifacts management, the examination and the research, the exhibition, and education business. From these businesses, the museum produces various and essential records. These records prove as the evidence of the business. Also, it contains the essential information for the museum collection’s management and service, so it has high research values. But, most of museums are performing their business focused on relics, so they hardly manage the records and information from their own business processes. Therefore, these various types of records produced and collected in the course of unique business processes of the museum need to be maintained systematically based on their significant historical meaning.
In this research, it deals with following analyses: the analysis of unique business processes of the museum and the analysis of the types of record produced by the museum. From these analyses, this research suggests a scheme of the records management reflecting characteristics of the museum’s business processes. Moreover, this research shows an active plan to serve the museum’s records.
In the course of unique business processes of the museum, produced and collected records are different from the records produced by the general public authorities. so the suitable records management system should be admitted. In this respect, this research suggests two things: the first is to build a systematic management system, and the second is to improve any problems related to the museum records which can be produced on the records management processes, such as the production, the declaration, the classification and the description process. Also, this research presents the scheme of the records management briefly which is related to unique business processes of the museum. This research contributes toward establishing the scheme of the records management depending on the intrinsic business process of the museum, because many researchers have not issued on such a subject so far.
This research suggests a method to apply the records and information in business activities of business officer who is not a producer of the records and information, but also a primary user of them. In addition, this research suggests a method to utilize the records and information focusing on external services.
In the meantime, this research does not target a particular museum, so it has a limitation on presenting how the museum records management will be implemented concretely. Thus, the future research requires dealing with a comprehensive and practical scheme of the records management, and the establishment of permanent museum archives.
In the year 2009, modern Museum establishments were 100 year anniversary in my country. Coming out of a century, the Museum has grown rapidly from the quantitative viewpoint and also it has accomplished the high qualitative growth based on the excellent cultural heritage.
In the 21st century, museum is a prominent cultural heritage authority both in name and reality as a symbol of national brand. During the past100 years, the definition and a role of museum have changed depending on the generation and the flow of history. Also, its definition and role reflect the contemporary needs as a cultural heritage authority.
In the modern world, a museum has performed to manage and to conserve a cultural heritage as a static authority, however, they are currently required to perform more actively. According to this trend, a museum is performing traditional businesses, for example, the whole relic management and survey research businesses, an exhibition business, an education business, as well as making a development of various activities to meet the needs of its society. In particular, a recent Smartphone era affects a museum to provide its users with receiving the mobile service, including a variety of materials related to the information of museum’s collections and displays information.
These various activities can proceed only when a museum maintains its unique roles steady. Therefore, the museum has to perform a given unique business faithfully. Also, in order to utilize museum records actively, the museum has to manage various types of records and information systematically which can be produced from the unique business process.
The museum has a social responsibility as the cultural heritage authority, so it performs the artifacts management, the examination and the research, the exhibition, and education business. From these businesses, the museum produces various and essential records. These records prove as the evidence of the business. Also, it contains the essential information for the museum collection’s management and service, so it has high research values. But, most of museums are performing their business focused on relics, so they hardly manage the records and information from their own business processes. Therefore, these various types of records produced and collected in the course of unique business processes of the museum need to be maintained systematically based on their significant historical meaning.
In this research, it deals with following analyses: the analysis of unique business processes of the museum and the analysis of the types of record produced by the museum. From these analyses, this research suggests a scheme of the records management reflecting characteristics of the museum’s business processes. Moreover, this research shows an active plan to serve the museum’s records.
In the course of unique business processes of the museum, produced and collected records are different from the records produced by the general public authorities. so the suitable records management system should be admitted. In this respect, this research suggests two things: the first is to build a systematic management system, and the second is to improve any problems related to the museum records which can be produced on the records management processes, such as the production, the declaration, the classification and the description process. Also, this research presents the scheme of the records management briefly which is related to unique business processes of the museum. This research contributes toward establishing the scheme of the records management depending on the intrinsic business process of the museum, because many researchers have not issued on such a subject so far.
This research suggests a method to apply the records and information in business activities of business officer who is not a producer of the records and information, but also a primary user of them. In addition, this research suggests a method to utilize the records and information focusing on external services.
In the meantime, this research does not target a particular museum, so it has a limitation on presenting how the museum records management will be implemented concretely. Thus, the future research requires dealing with a comprehensive and practical scheme of the records management, and the establishment of permanent museum archives.
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