제2언어로서의 한국어 쓰기는 원활한 의사표현을 목적으로 하는 의사소통행위이다. 이를 위해서는 학습 내용을 활용하는 능력을 기를 수 있도록 적절한 활동을 학습자들에게 제시해 주어야 한다. 하지만 실제 한국어 교재들에서는 쓰기 활동에 대한 진지한 연구가 부족하다. 본고는 성인 유학생을 대상으로 한 보다 실제적이고 체계적인 초급수준에서의 쓰기 교육을 위하여 교실에서 활용되고 있는 현 한국어 교재의 쓰기 활동을 동일한 환경의 영어 교재와 비교해 보고자 한다. 교육 목표 그리고 학습 대상과 학습 환경을 고려한 ‘쓰기 활동’이 마련되어 있는지 살펴서 제2언어로서의 한국어 초급 쓰기 활동 방향을 제시하는 것이 본 연구의 목적이다. 이를 위해서 본고에서는 외국어 교육에서 제시하고 있는 초급 쓰기 교육에 대한 전반적인 논의를 살펴보고 쓰기에 필요한 능력을 연구하였다. 여러 평가기준을 바탕으로 초급 쓰기 교육의 목표를 5가지로 정리하였고 쓰기에 필요한 능력 네 가지를 정리했다. 한국어 초급 교재 내에서의 쓰기 활동 유형을 문장 단위별 유형, 쓰기 능력별 유형, 단원 구성 유형의 세 가지로 분석해 보았다. 보다 객관적인 분석을 위해 동일 환경 영어 초급 교재와 비교 분석하여 공통점과 차이점을 살펴보고 이를 바탕으로 한국어 교재에 나타난 문제점을 살펴 보았다. 이러한 결과를 바탕으로 한국어 초급 교재의 개발 방향을 세 가지로 제시했다. 본 연구는 제2언어로서의 한국어 쓰기가 고급의 학습자를 대상으로 한 연구에 치우쳐 있다는데 문제점을 발견하고 초급 학습자를 위한 쓰기 기능의 신장을 위해 시중의 한국어 초급 교재를 동일 환경의 영어 초급 교재와 비교 분석하여 초급 교재의 쓰기 활동의 방향을 제시하였다는데 의의를 갖는다. 비교 ...
제2언어로서의 한국어 쓰기는 원활한 의사표현을 목적으로 하는 의사소통행위이다. 이를 위해서는 학습 내용을 활용하는 능력을 기를 수 있도록 적절한 활동을 학습자들에게 제시해 주어야 한다. 하지만 실제 한국어 교재들에서는 쓰기 활동에 대한 진지한 연구가 부족하다. 본고는 성인 유학생을 대상으로 한 보다 실제적이고 체계적인 초급수준에서의 쓰기 교육을 위하여 교실에서 활용되고 있는 현 한국어 교재의 쓰기 활동을 동일한 환경의 영어 교재와 비교해 보고자 한다. 교육 목표 그리고 학습 대상과 학습 환경을 고려한 ‘쓰기 활동’이 마련되어 있는지 살펴서 제2언어로서의 한국어 초급 쓰기 활동 방향을 제시하는 것이 본 연구의 목적이다. 이를 위해서 본고에서는 외국어 교육에서 제시하고 있는 초급 쓰기 교육에 대한 전반적인 논의를 살펴보고 쓰기에 필요한 능력을 연구하였다. 여러 평가기준을 바탕으로 초급 쓰기 교육의 목표를 5가지로 정리하였고 쓰기에 필요한 능력 네 가지를 정리했다. 한국어 초급 교재 내에서의 쓰기 활동 유형을 문장 단위별 유형, 쓰기 능력별 유형, 단원 구성 유형의 세 가지로 분석해 보았다. 보다 객관적인 분석을 위해 동일 환경 영어 초급 교재와 비교 분석하여 공통점과 차이점을 살펴보고 이를 바탕으로 한국어 교재에 나타난 문제점을 살펴 보았다. 이러한 결과를 바탕으로 한국어 초급 교재의 개발 방향을 세 가지로 제시했다. 본 연구는 제2언어로서의 한국어 쓰기가 고급의 학습자를 대상으로 한 연구에 치우쳐 있다는데 문제점을 발견하고 초급 학습자를 위한 쓰기 기능의 신장을 위해 시중의 한국어 초급 교재를 동일 환경의 영어 초급 교재와 비교 분석하여 초급 교재의 쓰기 활동의 방향을 제시하였다는데 의의를 갖는다. 비교 분석 대상 영어 교재 선정에 신뢰성이 부족하다는 아쉬움이 남는다. 보다 구체적이고 실제적인 교재 개발 방안 등의 문제는 후속 연구 과제로 남긴다.
제2언어로서의 한국어 쓰기는 원활한 의사표현을 목적으로 하는 의사소통행위이다. 이를 위해서는 학습 내용을 활용하는 능력을 기를 수 있도록 적절한 활동을 학습자들에게 제시해 주어야 한다. 하지만 실제 한국어 교재들에서는 쓰기 활동에 대한 진지한 연구가 부족하다. 본고는 성인 유학생을 대상으로 한 보다 실제적이고 체계적인 초급수준에서의 쓰기 교육을 위하여 교실에서 활용되고 있는 현 한국어 교재의 쓰기 활동을 동일한 환경의 영어 교재와 비교해 보고자 한다. 교육 목표 그리고 학습 대상과 학습 환경을 고려한 ‘쓰기 활동’이 마련되어 있는지 살펴서 제2언어로서의 한국어 초급 쓰기 활동 방향을 제시하는 것이 본 연구의 목적이다. 이를 위해서 본고에서는 외국어 교육에서 제시하고 있는 초급 쓰기 교육에 대한 전반적인 논의를 살펴보고 쓰기에 필요한 능력을 연구하였다. 여러 평가기준을 바탕으로 초급 쓰기 교육의 목표를 5가지로 정리하였고 쓰기에 필요한 능력 네 가지를 정리했다. 한국어 초급 교재 내에서의 쓰기 활동 유형을 문장 단위별 유형, 쓰기 능력별 유형, 단원 구성 유형의 세 가지로 분석해 보았다. 보다 객관적인 분석을 위해 동일 환경 영어 초급 교재와 비교 분석하여 공통점과 차이점을 살펴보고 이를 바탕으로 한국어 교재에 나타난 문제점을 살펴 보았다. 이러한 결과를 바탕으로 한국어 초급 교재의 개발 방향을 세 가지로 제시했다. 본 연구는 제2언어로서의 한국어 쓰기가 고급의 학습자를 대상으로 한 연구에 치우쳐 있다는데 문제점을 발견하고 초급 학습자를 위한 쓰기 기능의 신장을 위해 시중의 한국어 초급 교재를 동일 환경의 영어 초급 교재와 비교 분석하여 초급 교재의 쓰기 활동의 방향을 제시하였다는데 의의를 갖는다. 비교 분석 대상 영어 교재 선정에 신뢰성이 부족하다는 아쉬움이 남는다. 보다 구체적이고 실제적인 교재 개발 방안 등의 문제는 후속 연구 과제로 남긴다.
Korean language writing as second language is communication activity for the purpose of smooth expression. To do this, appropriate activity should be proposed for learners to develop ability to utilize study contents. However, there is lack of serious research on writing activity in Korean language ...
Korean language writing as second language is communication activity for the purpose of smooth expression. To do this, appropriate activity should be proposed for learners to develop ability to utilize study contents. However, there is lack of serious research on writing activity in Korean language textbooks in reality. This study is intended to compare writing activity in Korean language textbooks which currently used in the classroom with English textbooks in the same environment for more practical and systematic writing education in a beginner level for adult foreign students. Also, this study aims to present the direction of writing activity in Korean language for beginners as second language by examining education goals and whether 'writing activity' was prepared in consideration of learning subjects and environment. In order to achieve this purpose, this study considered general discussion on writing education for beginners presented in foreign language education and investigated necessary writing ability. Based several assessment criteria, 5 goals for writing education for beginners and 4 writing ability was organized. Writing activity types within Korean language textbooks for beginners were divided into three: sentence-by-sentence type, writing ability type, and unit construction type. English textbooks for beginners were compared and analyzed in the same environment for more objective analysis and to examine similarity and difference and resulting problems found in Korean language textbooks were investigated. Based on this result, three directions for developing Korean language textbooks for beginners were suggested. This study found that researches on Korean language writing as second language have mainly focused on advanced learners and contributed to suggesting the direction of writing activity in textbooks for beginners by comparing and analyzing Korean language textbooks for beginners with English language textbooks for beginners in the same environment to develop beginners' writing ability. However, this study has limitation of the lack of reliability in the selection of English textbooks. Further study should focus on examining more detailed and practical methods to develop textbooks.
Korean language writing as second language is communication activity for the purpose of smooth expression. To do this, appropriate activity should be proposed for learners to develop ability to utilize study contents. However, there is lack of serious research on writing activity in Korean language textbooks in reality. This study is intended to compare writing activity in Korean language textbooks which currently used in the classroom with English textbooks in the same environment for more practical and systematic writing education in a beginner level for adult foreign students. Also, this study aims to present the direction of writing activity in Korean language for beginners as second language by examining education goals and whether 'writing activity' was prepared in consideration of learning subjects and environment. In order to achieve this purpose, this study considered general discussion on writing education for beginners presented in foreign language education and investigated necessary writing ability. Based several assessment criteria, 5 goals for writing education for beginners and 4 writing ability was organized. Writing activity types within Korean language textbooks for beginners were divided into three: sentence-by-sentence type, writing ability type, and unit construction type. English textbooks for beginners were compared and analyzed in the same environment for more objective analysis and to examine similarity and difference and resulting problems found in Korean language textbooks were investigated. Based on this result, three directions for developing Korean language textbooks for beginners were suggested. This study found that researches on Korean language writing as second language have mainly focused on advanced learners and contributed to suggesting the direction of writing activity in textbooks for beginners by comparing and analyzing Korean language textbooks for beginners with English language textbooks for beginners in the same environment to develop beginners' writing ability. However, this study has limitation of the lack of reliability in the selection of English textbooks. Further study should focus on examining more detailed and practical methods to develop textbooks.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.