문장구성요소별 사진을 활용한 언어훈련이 자폐성 장애아동의 의문사 및 구문이해에 미치는 효과 A Study on the Effects of Language Training Using Pictures for Each Constituent of Sentence on Autistic Children's Appreciation of Interrogatives and Phrases원문보기
본 연구는 청각적 메시지의 본질을 획득하는데 어려움을 겪는 자폐성 장애아동들에게 문장 구성 요소별로 일상생활 속 사진을 이용해 시각적인 단서를 제시하여 문장 확장을 해 나가며 문장지도를 하였을 경우 의문사 및 구문 이해 능력의 변화를 알아보는데 목적이 있다. 연구를 위해 2010년 7월 초부터 중순까지 대상 선정 도구들을 이용해 대상자를 선정하였고 선정된 대상 아동을 상대로 가정방문을 하여 7월 중순부터 8월 초순까지 실험에 사용할 사진을 찍었다. 8월 초순부터 중순까지는 일반 아동들을 대상으로 예비실험을 하여 실험에 쓰일 문장과 해당 사진을 골랐고 본격적인 실험은 8월 중순부터 11월 중순까지 약 3개월 동안 수행하였다. 대상자와는 주 4회씩 10주간 총 40회기로 이루어졌다. 실험은 회기 당 20~30분씩 주 4회 실시했으며 2회기마다 의문사 이해력 평가를 실시하여 점수를 기록하고 백분율로 산출했다. 구문 이해력의 변화를 알아보기 위해서는 「구문의미 이해력 검사」를 사전․사후에 실시하였다. 그 결과 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 문장구성요소별 사진을 활용한 언어훈련을 통해 자폐성 ...
본 연구는 청각적 메시지의 본질을 획득하는데 어려움을 겪는 자폐성 장애아동들에게 문장 구성 요소별로 일상생활 속 사진을 이용해 시각적인 단서를 제시하여 문장 확장을 해 나가며 문장지도를 하였을 경우 의문사 및 구문 이해 능력의 변화를 알아보는데 목적이 있다. 연구를 위해 2010년 7월 초부터 중순까지 대상 선정 도구들을 이용해 대상자를 선정하였고 선정된 대상 아동을 상대로 가정방문을 하여 7월 중순부터 8월 초순까지 실험에 사용할 사진을 찍었다. 8월 초순부터 중순까지는 일반 아동들을 대상으로 예비실험을 하여 실험에 쓰일 문장과 해당 사진을 골랐고 본격적인 실험은 8월 중순부터 11월 중순까지 약 3개월 동안 수행하였다. 대상자와는 주 4회씩 10주간 총 40회기로 이루어졌다. 실험은 회기 당 20~30분씩 주 4회 실시했으며 2회기마다 의문사 이해력 평가를 실시하여 점수를 기록하고 백분율로 산출했다. 구문 이해력의 변화를 알아보기 위해서는 「구문의미 이해력 검사」를 사전․사후에 실시하였다. 그 결과 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 문장구성요소별 사진을 활용한 언어훈련을 통해 자폐성 장애아동의 의문사 이해 능력이 향상되었다. 실험 전 ‘어디’, ‘누가’, ‘무엇’이라는 의문사를 이용한 질문에 모두 0%의 정반응율을 보인 대상 아동들이 실험 후에는 ‘어디’는 평균 85%, ‘누가’는 100%, ‘무엇’은 88.3%의 정반응율을 나타냈는데 이는 의문사 획득 기준 75% 이상의 수치로 결과적으로 세 가지 의문사를 모두 획득한 것으로 나타났다. 둘째, 문장구성요소별 사진을 활용한 언어훈련을 실시한 후 자폐성 장애아동의 구문이해 능력이 향상되었다. 사전 검사 결과에 비해 사후 검사에서 또래들과 비교한 %ile 수치가 대상 아동 평균 13.3% 향상된 것으로 나타났다.
본 연구는 청각적 메시지의 본질을 획득하는데 어려움을 겪는 자폐성 장애아동들에게 문장 구성 요소별로 일상생활 속 사진을 이용해 시각적인 단서를 제시하여 문장 확장을 해 나가며 문장지도를 하였을 경우 의문사 및 구문 이해 능력의 변화를 알아보는데 목적이 있다. 연구를 위해 2010년 7월 초부터 중순까지 대상 선정 도구들을 이용해 대상자를 선정하였고 선정된 대상 아동을 상대로 가정방문을 하여 7월 중순부터 8월 초순까지 실험에 사용할 사진을 찍었다. 8월 초순부터 중순까지는 일반 아동들을 대상으로 예비실험을 하여 실험에 쓰일 문장과 해당 사진을 골랐고 본격적인 실험은 8월 중순부터 11월 중순까지 약 3개월 동안 수행하였다. 대상자와는 주 4회씩 10주간 총 40회기로 이루어졌다. 실험은 회기 당 20~30분씩 주 4회 실시했으며 2회기마다 의문사 이해력 평가를 실시하여 점수를 기록하고 백분율로 산출했다. 구문 이해력의 변화를 알아보기 위해서는 「구문의미 이해력 검사」를 사전․사후에 실시하였다. 그 결과 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 문장구성요소별 사진을 활용한 언어훈련을 통해 자폐성 장애아동의 의문사 이해 능력이 향상되었다. 실험 전 ‘어디’, ‘누가’, ‘무엇’이라는 의문사를 이용한 질문에 모두 0%의 정반응율을 보인 대상 아동들이 실험 후에는 ‘어디’는 평균 85%, ‘누가’는 100%, ‘무엇’은 88.3%의 정반응율을 나타냈는데 이는 의문사 획득 기준 75% 이상의 수치로 결과적으로 세 가지 의문사를 모두 획득한 것으로 나타났다. 둘째, 문장구성요소별 사진을 활용한 언어훈련을 실시한 후 자폐성 장애아동의 구문이해 능력이 향상되었다. 사전 검사 결과에 비해 사후 검사에서 또래들과 비교한 %ile 수치가 대상 아동 평균 13.3% 향상된 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to examine how language training that use pictures showing aspects of daily life changes the ability of interrogative and phrase appreciation by autistic children who are difficult to fundamentally grasp heard messages. In the training, sentences given to those children ...
The purpose of this study is to examine how language training that use pictures showing aspects of daily life changes the ability of interrogative and phrase appreciation by autistic children who are difficult to fundamentally grasp heard messages. In the training, sentences given to those children were more and more expanded as the above mentioned pictures were used to provide visual cues for each constituent of sentence. For the purpose, this researcher selected some autistic children as the subjects of the study by using a prescribed device from the early to mid July, 2010. From the mid July to the mid August, then, the researcher visited those children's homes where she took pictures which would be used to treat the subjects. From the early to mid August, the researcher conducted a preliminary test to sort out particular sentences and pictures which would be used to experiment the selected children. The experiment was carried out for about 3 months from the mid August to the mid November over total 40 sessions for 10 weeks, with 4 seesions a week and 20 to 30 minutes per session based. Every 2 sessions of the experiment, the researcher measured the autistic children's ability to understand interrogatives and, accordingly, gave each of the children score for the ability of interrogative appreciation which was in turn indicated in percentage. Changes in those children's ability to understand phrasas were measured using 「Phrasal Meaning Appreciation Test」 before and after the experiment. Findings of the study can be summarized as follows. First, the language training using pictures for each constituent of sentence was effective in the autistic children's ability to understand interrogatives. Before the experiment, those children were zero(0) % in the rate to forward reaction to questions using three interrogatives, 'where', 'who' and 'what'. But after the experiment, the rates were raised to 85, 100 and 88.3 % for 'where', 'who' and 'what', respectively, higher than the required level of interrogative appreciation, or 75%. This indicates that the experiment made the surveyed autistic children properly and adequately understand all of the three interrogatives. Second, the language training using pictures for each constituent of sentence was effective in improving the autistic children's ability to understand phrases. After the experiment, those children's ability of phrase appreciation increased by 13.3% in average from before the experimental treatment.
The purpose of this study is to examine how language training that use pictures showing aspects of daily life changes the ability of interrogative and phrase appreciation by autistic children who are difficult to fundamentally grasp heard messages. In the training, sentences given to those children were more and more expanded as the above mentioned pictures were used to provide visual cues for each constituent of sentence. For the purpose, this researcher selected some autistic children as the subjects of the study by using a prescribed device from the early to mid July, 2010. From the mid July to the mid August, then, the researcher visited those children's homes where she took pictures which would be used to treat the subjects. From the early to mid August, the researcher conducted a preliminary test to sort out particular sentences and pictures which would be used to experiment the selected children. The experiment was carried out for about 3 months from the mid August to the mid November over total 40 sessions for 10 weeks, with 4 seesions a week and 20 to 30 minutes per session based. Every 2 sessions of the experiment, the researcher measured the autistic children's ability to understand interrogatives and, accordingly, gave each of the children score for the ability of interrogative appreciation which was in turn indicated in percentage. Changes in those children's ability to understand phrasas were measured using 「Phrasal Meaning Appreciation Test」 before and after the experiment. Findings of the study can be summarized as follows. First, the language training using pictures for each constituent of sentence was effective in the autistic children's ability to understand interrogatives. Before the experiment, those children were zero(0) % in the rate to forward reaction to questions using three interrogatives, 'where', 'who' and 'what'. But after the experiment, the rates were raised to 85, 100 and 88.3 % for 'where', 'who' and 'what', respectively, higher than the required level of interrogative appreciation, or 75%. This indicates that the experiment made the surveyed autistic children properly and adequately understand all of the three interrogatives. Second, the language training using pictures for each constituent of sentence was effective in improving the autistic children's ability to understand phrases. After the experiment, those children's ability of phrase appreciation increased by 13.3% in average from before the experimental treatment.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.