본 연구는 일반화 과정을 포함시킨 자극전이언어치료프로그램이 자폐성장애아동의 도구격조사 ‘-(으)로’의 산출과 문장따라말하기 수행력에 미치는 효과를 알아보는데 목적이 있었다. 특히 자폐성장애아동의 언어 및 지각적 특성을 고려한 자극전이언어치료프로그램을 통해 각 단계에 따라 시·청각적 지원과 참조조건-그림조건을 점진적으로 변화시켜 언어기능을 최대한 일반화시키는데 도움을 주고자 하였다. 연구 대상은 생활연령이 4~5세이며 도구격조사 산출에 어려움을 갖는 자폐성장애아동 3명을 대상으로 하였다. 연구 방법은 프로그램을 적용하기 전 대상 아...
본 연구는 일반화 과정을 포함시킨 자극전이언어치료프로그램이 자폐성장애아동의 도구격조사 ‘-(으)로’의 산출과 문장따라말하기 수행력에 미치는 효과를 알아보는데 목적이 있었다. 특히 자폐성장애아동의 언어 및 지각적 특성을 고려한 자극전이언어치료프로그램을 통해 각 단계에 따라 시·청각적 지원과 참조조건-그림조건을 점진적으로 변화시켜 언어기능을 최대한 일반화시키는데 도움을 주고자 하였다. 연구 대상은 생활연령이 4~5세이며 도구격조사 산출에 어려움을 갖는 자폐성장애아동 3명을 대상으로 하였다. 연구 방법은 프로그램을 적용하기 전 대상 아동별로 사전 평가를 실시하였고, 중재는 주 2회씩 총 10회기로 각 단계가 종료되었을 때 마다 1회를 평가 단위로 정기적인 평가를 실시하였다. 그리고 치료의 마지막 회기에 사후 평가를 실시하고 치료효과의 유지를 알아보기 위해 일주일이 경과한 뒤에 유지 평가를 하였다. 중재 프로그램은 시·청각적 지원, 청각적 지원, 일반화 단계로 구성하였으며 중재 프로그램 내에 일반화 과정을 포함하였다. 연구자가 제시한 그림 상황에 대해 질문하고 답하는 방법을 사용하여 도구격조사 ‘-(으)로’를 사용한 문장으로 답하게 하였으며 문장따라말하기를 유도하였다. 이 연구를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 자극전이프로그램을 적용한 결과 자폐성장애아동의 도구격조사 산출 능력이 향상되었다. 둘째, 자극전이프로그램은 단계가 진행 될수록 자폐성장애아동의 도구격조사 산출을 점진적으로 증가시켰다. 셋째, 자극전이프로그램을 적용한 결과 자폐성장애아동의 문장따라말하기 수행력이 향상되었다. 결론적으로 일반화과정을 포함시킨 자극전이언어치료프로그램이 자폐성장애아동의 도구격조사 산출과 문장따라말하기에 효과가 있음을 알 수 있었다. 이 연구는 청각적 이해력이 부족하여 다양한 의사소통상황에서 새롭게 습득한 도구격조사 표현을 질문에 대한 대답으로 문장 내에서 일반화시키기 어려운 자폐성장애아동들에게 일반화과정을 포함한 자극전이언어치료프로그램을 적용시킨 결과 시·청각적 단서에 의존하지 않고 도구격조사의 산출에 효과가 있었다는 점에서 의미가 있었다. 또한 자폐성장애아동의 조사 사용능력 향상을 위한 방향을 제시하는데 유용한 자료가 될 것이다.
본 연구는 일반화 과정을 포함시킨 자극전이언어치료프로그램이 자폐성장애아동의 도구격조사 ‘-(으)로’의 산출과 문장따라말하기 수행력에 미치는 효과를 알아보는데 목적이 있었다. 특히 자폐성장애아동의 언어 및 지각적 특성을 고려한 자극전이언어치료프로그램을 통해 각 단계에 따라 시·청각적 지원과 참조조건-그림조건을 점진적으로 변화시켜 언어기능을 최대한 일반화시키는데 도움을 주고자 하였다. 연구 대상은 생활연령이 4~5세이며 도구격조사 산출에 어려움을 갖는 자폐성장애아동 3명을 대상으로 하였다. 연구 방법은 프로그램을 적용하기 전 대상 아동별로 사전 평가를 실시하였고, 중재는 주 2회씩 총 10회기로 각 단계가 종료되었을 때 마다 1회를 평가 단위로 정기적인 평가를 실시하였다. 그리고 치료의 마지막 회기에 사후 평가를 실시하고 치료효과의 유지를 알아보기 위해 일주일이 경과한 뒤에 유지 평가를 하였다. 중재 프로그램은 시·청각적 지원, 청각적 지원, 일반화 단계로 구성하였으며 중재 프로그램 내에 일반화 과정을 포함하였다. 연구자가 제시한 그림 상황에 대해 질문하고 답하는 방법을 사용하여 도구격조사 ‘-(으)로’를 사용한 문장으로 답하게 하였으며 문장따라말하기를 유도하였다. 이 연구를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 자극전이프로그램을 적용한 결과 자폐성장애아동의 도구격조사 산출 능력이 향상되었다. 둘째, 자극전이프로그램은 단계가 진행 될수록 자폐성장애아동의 도구격조사 산출을 점진적으로 증가시켰다. 셋째, 자극전이프로그램을 적용한 결과 자폐성장애아동의 문장따라말하기 수행력이 향상되었다. 결론적으로 일반화과정을 포함시킨 자극전이언어치료프로그램이 자폐성장애아동의 도구격조사 산출과 문장따라말하기에 효과가 있음을 알 수 있었다. 이 연구는 청각적 이해력이 부족하여 다양한 의사소통상황에서 새롭게 습득한 도구격조사 표현을 질문에 대한 대답으로 문장 내에서 일반화시키기 어려운 자폐성장애아동들에게 일반화과정을 포함한 자극전이언어치료프로그램을 적용시킨 결과 시·청각적 단서에 의존하지 않고 도구격조사의 산출에 효과가 있었다는 점에서 의미가 있었다. 또한 자폐성장애아동의 조사 사용능력 향상을 위한 방향을 제시하는데 유용한 자료가 될 것이다.
The purpose of this study was to examine effects of a stimulus transfer language intervention program including the generalization process on expression of ‘-(eu)ro’, the Korean instrumental 'Josa', of children with autism and sentence repetition performance. Especially, it tried to help them to gen...
The purpose of this study was to examine effects of a stimulus transfer language intervention program including the generalization process on expression of ‘-(eu)ro’, the Korean instrumental 'Josa', of children with autism and sentence repetition performance. Especially, it tried to help them to generalize language function as much as possible by changing visual and auditory support and reference conditions-picture conditions gradually according to each step through the stimulus transfer language intervention program which considered language and perceptual characteristics of children with autism. The participants of this study were three children who were 3 to 5 years old and have difficulty in production of the instrumental 'Josa'. As for the method of the study, assessment by child was conducted before applying the program to children. And intervention was done two times per week as the total 10 sessions. Regular evaluation was once carried out whenever each step ended. Post evaluation was carried out in the final session of intervention. And maintenance evaluation was done after a week to examine maintenance of the treatment effect. The intervention program consisted of visual and auditory support, auditory support, and the generalization stage and the generalization process were included in the intervention program. It made children answer questions about picture situations presented by the researcher with the sentences which use ‘-(eu)ro’, the Korean instrumental 'Josa' and induced them to say sentences by repeating after her. The results gotten from this study are summarized as follow: First, In the result which applied the stimulus transfer program, the ability that children with autism product the instrumental 'Josa' was improved. Second, The stimulus transfer program gradually increased expression of the instrumental 'Josa' as the steps proceed. Third, In the result which applied the stimulus transfer program, sentence repetition performance of children with autism was improved. In conclusion, the stimulus transfer language intervention program including the generalization process could be found to have an effect on expression of the instrumental 'Josa' of children with autism and sentence repetition performance. This study is meaningful in that it was effective for production of the instrumental 'Josa' without dependence on visual and auditory clues in the result which applied the stimulus transfer language intervention program including the generalization process to children with autism who have difficulty in generalizing expression of the instrumental 'Josa' that they newly learned in sentences in answer to questions in various communication situations because of lack of auditory understanding
The purpose of this study was to examine effects of a stimulus transfer language intervention program including the generalization process on expression of ‘-(eu)ro’, the Korean instrumental 'Josa', of children with autism and sentence repetition performance. Especially, it tried to help them to generalize language function as much as possible by changing visual and auditory support and reference conditions-picture conditions gradually according to each step through the stimulus transfer language intervention program which considered language and perceptual characteristics of children with autism. The participants of this study were three children who were 3 to 5 years old and have difficulty in production of the instrumental 'Josa'. As for the method of the study, assessment by child was conducted before applying the program to children. And intervention was done two times per week as the total 10 sessions. Regular evaluation was once carried out whenever each step ended. Post evaluation was carried out in the final session of intervention. And maintenance evaluation was done after a week to examine maintenance of the treatment effect. The intervention program consisted of visual and auditory support, auditory support, and the generalization stage and the generalization process were included in the intervention program. It made children answer questions about picture situations presented by the researcher with the sentences which use ‘-(eu)ro’, the Korean instrumental 'Josa' and induced them to say sentences by repeating after her. The results gotten from this study are summarized as follow: First, In the result which applied the stimulus transfer program, the ability that children with autism product the instrumental 'Josa' was improved. Second, The stimulus transfer program gradually increased expression of the instrumental 'Josa' as the steps proceed. Third, In the result which applied the stimulus transfer program, sentence repetition performance of children with autism was improved. In conclusion, the stimulus transfer language intervention program including the generalization process could be found to have an effect on expression of the instrumental 'Josa' of children with autism and sentence repetition performance. This study is meaningful in that it was effective for production of the instrumental 'Josa' without dependence on visual and auditory clues in the result which applied the stimulus transfer language intervention program including the generalization process to children with autism who have difficulty in generalizing expression of the instrumental 'Josa' that they newly learned in sentences in answer to questions in various communication situations because of lack of auditory understanding
주제어
#자극전이 언어치료프로그램
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.