세계적으로 컴퓨터의 역사는 60년 정도 밖에 되지 않고, 우리나라에서의 컴퓨터 역사는 30년 정도가 되며, 퍼스널 컴퓨터의 보급은 20년 정도 밖에 되지 않는다. 하지만 어느새 우리나라는 IT강국으로서 컴퓨터 및 정보 기술 분야 시대의 흐름을 주도 하고 있다. IT분야의 발전으로 인해 다방면에서 많은 변화가 일어났으며, 교육 부분에서도 큰 변화가 일어났다. 학교에서만 학습이 가능했던 현실을 벗어나 학교 이외의 장소에서도 컴퓨터를 통한 교육을 진행할 수 있는 시기가 도래하고, 이제는 누구나 쉽게 원격교육을 받을 수 있도록 보편화 되었다. 하지만 원격교육의 많은 발전과 장점을 극대화 시키는 과정에서도, 불가피하게 학습자 몰입의 정도, 시스템적인 문제, 원격교육 지원의 정도 등 여러 가지 문제점들이 발생한다. 본 논문은 원격교육시 발생하는 학습자의 몰입을 세가지 요인으로 나누어 정의 하였다. 이 세가지 요인들이 학습 효과에 얼마나 영향을 미치는 연구 하였으며, 연구 결과를 토대로 원격교육의 문제점을 발견하고, 앞으로의 원격교육 발전 방향에 대해 제시 하였다.
세계적으로 컴퓨터의 역사는 60년 정도 밖에 되지 않고, 우리나라에서의 컴퓨터 역사는 30년 정도가 되며, 퍼스널 컴퓨터의 보급은 20년 정도 밖에 되지 않는다. 하지만 어느새 우리나라는 IT강국으로서 컴퓨터 및 정보 기술 분야 시대의 흐름을 주도 하고 있다. IT분야의 발전으로 인해 다방면에서 많은 변화가 일어났으며, 교육 부분에서도 큰 변화가 일어났다. 학교에서만 학습이 가능했던 현실을 벗어나 학교 이외의 장소에서도 컴퓨터를 통한 교육을 진행할 수 있는 시기가 도래하고, 이제는 누구나 쉽게 원격교육을 받을 수 있도록 보편화 되었다. 하지만 원격교육의 많은 발전과 장점을 극대화 시키는 과정에서도, 불가피하게 학습자 몰입의 정도, 시스템적인 문제, 원격교육 지원의 정도 등 여러 가지 문제점들이 발생한다. 본 논문은 원격교육시 발생하는 학습자의 몰입을 세가지 요인으로 나누어 정의 하였다. 이 세가지 요인들이 학습 효과에 얼마나 영향을 미치는 연구 하였으며, 연구 결과를 토대로 원격교육의 문제점을 발견하고, 앞으로의 원격교육 발전 방향에 대해 제시 하였다.
The history of the computer world is not only 60 years, our country is in the computer history of 30 years, and the dissemination of the personal computer is only about 20 years. But suddenly our country as an IT powerhouse computer and information technology has led to the flow of time. Due to the ...
The history of the computer world is not only 60 years, our country is in the computer history of 30 years, and the dissemination of the personal computer is only about 20 years. But suddenly our country as an IT powerhouse computer and information technology has led to the flow of time. Due to the development of IT industry in many respects, there were many changes, big changes took place in the education sector. Learning in school and had been out of the reality in places other than schools with computer education can proceed with the advent of time, and now anyone can easily get a remote training was commonplace. But a lot of distance education in the process of development and to maximize the benefits, the degree of commitment, inevitably students, systemic problems, the degree of support for distance education and many other problems occur. In this paper, distance learning occurs when students are divided into three factors: the commitment was defined. The three factors that affect how research on learning and, on the basis of research results to find the problems of distance education, distance education development direction for the future were presented.
The history of the computer world is not only 60 years, our country is in the computer history of 30 years, and the dissemination of the personal computer is only about 20 years. But suddenly our country as an IT powerhouse computer and information technology has led to the flow of time. Due to the development of IT industry in many respects, there were many changes, big changes took place in the education sector. Learning in school and had been out of the reality in places other than schools with computer education can proceed with the advent of time, and now anyone can easily get a remote training was commonplace. But a lot of distance education in the process of development and to maximize the benefits, the degree of commitment, inevitably students, systemic problems, the degree of support for distance education and many other problems occur. In this paper, distance learning occurs when students are divided into three factors: the commitment was defined. The three factors that affect how research on learning and, on the basis of research results to find the problems of distance education, distance education development direction for the future were presented.
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