소믈리에 역할이 와인선택속성과 고객만족 및 재 구매의도에 미치는 영향 : 서울지역 와인전문레스토랑을 중심으로 The Role of Sommelier for Effect of Wine Selection Attributes, Customer Satisfaction and Repurchasing Intention : Focus on Wine Specialized Restaurants’ Customers in Seoul원문보기
현대인들의 건강을 지향하는 영향으로 와인소비 인구가 증가하고 있으며, 소비자들이 건강을 생각하는 음주문화가 확산되는 것과 사교와 친목추구의 수단으로 와인을 폭넓게 이용하는 경향에 따라 고객들은 와인 전문가인 소믈리에로 부터 고객의 취향 및 소비목적에 적절한 와인을 추천받기를 원하며, 소믈리에가 추천한 와인에 대한 만족에 따라 차후 소믈리에의 추천을 더욱 신뢰하게 된다. 본 연구는 이러한 소믈리에 역할이 고객의 와인선택속성에 미치는 영향과 그 영향이 고객만족 및 재 구매에 미치는 관계에 대한 관련 영향관계를 규명하는데 목적을 두고 있다. 본 연구는 문헌적 연구방법(Documentary)과 실증적 연구방법(empirical study)을 병행하였으며, 이를 바탕으로 2010년 10월 5일부터 10월 20일까지 서울지역 호텔레스토랑과 일반레스토랑 및 와인전문점 이용고객 300명을 대상으로 본 설문조사를 시행하였으며, 그 중 260부(회수율 86.6%)가 회수되어 불성실한 응답지 27부를 제외한 234부(유효표본율 89.6%)가 연구의 실증분석에 사용되었다. 수집된 자료는 통계패키지 프로그램 ...
현대인들의 건강을 지향하는 영향으로 와인소비 인구가 증가하고 있으며, 소비자들이 건강을 생각하는 음주문화가 확산되는 것과 사교와 친목추구의 수단으로 와인을 폭넓게 이용하는 경향에 따라 고객들은 와인 전문가인 소믈리에로 부터 고객의 취향 및 소비목적에 적절한 와인을 추천받기를 원하며, 소믈리에가 추천한 와인에 대한 만족에 따라 차후 소믈리에의 추천을 더욱 신뢰하게 된다. 본 연구는 이러한 소믈리에 역할이 고객의 와인선택속성에 미치는 영향과 그 영향이 고객만족 및 재 구매에 미치는 관계에 대한 관련 영향관계를 규명하는데 목적을 두고 있다. 본 연구는 문헌적 연구방법(Documentary)과 실증적 연구방법(empirical study)을 병행하였으며, 이를 바탕으로 2010년 10월 5일부터 10월 20일까지 서울지역 호텔레스토랑과 일반레스토랑 및 와인전문점 이용고객 300명을 대상으로 본 설문조사를 시행하였으며, 그 중 260부(회수율 86.6%)가 회수되어 불성실한 응답지 27부를 제외한 234부(유효표본율 89.6%)가 연구의 실증분석에 사용되었다. 수집된 자료는 통계패키지 프로그램 SPSS 12.0 Window을 이용하여 분석되었으며, 분석도구로는 빈도분석(frequency analysis), 신뢰도분석(reliability analysis), 요인분석(factor analysis), 기술 통계분석(descriptive analysis), 인구통계학적에 대한 특성 및 연구변수에 대한 교차분석을 위하여 집단 간의 차이검정에 대한 T-test 및 일원분산(one way ANOVA) 분석 실시하였다. 또한 본 연구의 가설을 검증하기 위하여 다중회귀분석 등을 실시하였다. 소믈리에의 역할에 따른 고객의 와인선택속성이 고객만족과 재 구매의도에 미치는 영향에 대한 연구를 위하여 독립변수인 소믈리에 역할요인의 요인분석 결과 고객응대역할요인과 전문가 역할요인으로 분석되었으며, 와인선택속성은 환경요인, 가치요인, 구매정보요인, 상품요인 및 와인선호요인으로 분석되었다. 또 종속변수인 고객만족은 고객만족요인으로 재 구매 의도는 재 구매의도로 분석되어 이에 따라 인식도분석, 인구통계학적 특성에 따른 차이분석, 와인선호요인에 따른 차이분석 및 본 연구의 가설검증이 이루어졌으며, 그 결과는 다음과 같다. 와인전문 레스토랑을 이용하는 고객의 인식도 분석에서는 와인선택속성의 환경요인에 있어 와인의 수확 연도를 가치요인에서는 와인의 구매경험을 구매정보요인에서는 와인매장의 역할을 중요하게 생각하는 것으로 나타났으며, 또한 상품요인에서는 와인의 맛을, 선호요인에서는 와인의 종류를 중요시하는 것으로 나타났다. 고객만족도 인식도 분석에서도 와인 판매가격에 전반적으로 만족하는 것으로 나타났으며, 재 구매의도 인식도 분석에서는 구매한 와인에 대해서 재 구매의사가 있다. 라는 인식도가 높게 나와 고객은 한번 구매한 와인을 재구매하고자는 것으로 조사되었다. 인구통계학적 특성과 와인선택속성요인과의 차이분석은 성별에서는 와인의 구매정보요인, 결혼여부에서는 와인의 상품요인, 학력에서는 와인의 환경요인 및 구매정보요인, 직업에서는 와인의 구매정보요인 및 상품요인, 직업에서는 와인의 환경요인, 구매정보요인 및 선호요인, 연령에서는 와인의 환경요인, 상품요인 및 선호요인. 소득에서는 와인의 가치요인, 상품요인에 있어서 와인선택속성에 차이가 있는 것으로 나타났다. 와인선호요인과 와인선택속성요인과의 차이분석의 결과는 와인 음용장소, 와인생산국가, 레드와인의 종류, 화이트와인의 종류는 와인선택속성의 5가지 요인 모두에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구논문의 가설검증 결과는 다음과 같이 나타났다. 첫째, 가설 1의 소믈리에 역할과 와인선택속성과의 영향관계를 검증하기 위하여 다중 회귀분석한 결과는 다중회귀식에 대한 통계적 유의성을 검정하는 F통계량과 연구모형의 적합도를 나타내는 R-square값에 있어서 소믈리에 역할과 종속변수 와인 선택속성과 상관관계가 있는 것으로 나타났으나, 소믈리에 역할요인 중 전문가역할과 와인선택속성요인의 와인구매정보요인과는 상관관계가 없는 것으로 조사 되었다. 둘째, 가설 2의 소믈리에의 역할과 고객만족과의 영향관계에 대한 회귀분석결과는 소믈리에의 역할요인 고객응대요인과 전문가역할요인 모두 고객만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 가설 3의 소믈리에 역할과 와인 재 구매의도와의 영향관계에 대한 회귀분석결과는 소믈리에의 역할요인 중 고객응대요인은 와인 재 구매의도와의 영향관계가 유의하게 나타났으나, 소믈리에의 전문가역할요인은 와인 재 구매의도에 영향관계가 유의하지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 가설 4의 고객의 와인선택속성과 고객만족과의 영향관계에 대한 회귀분석결과는 와인선택속성요인 중 와인의 상품요인과 선호요인과는 영향관계가 유의하게 나타났으며, 그 외의 요인 즉, 와인선택의 환경요인, 가치요인 및 구매정보요인은 고객만족족에 영향을 주지 않는 것으로 나타났다. 다섯째, 가설 5의 고객의 와인선택속성과 와인 재 구매의도와의 영향관계에 대한 회귀분석결과는 와인선택속성요
현대인들의 건강을 지향하는 영향으로 와인소비 인구가 증가하고 있으며, 소비자들이 건강을 생각하는 음주문화가 확산되는 것과 사교와 친목추구의 수단으로 와인을 폭넓게 이용하는 경향에 따라 고객들은 와인 전문가인 소믈리에로 부터 고객의 취향 및 소비목적에 적절한 와인을 추천받기를 원하며, 소믈리에가 추천한 와인에 대한 만족에 따라 차후 소믈리에의 추천을 더욱 신뢰하게 된다. 본 연구는 이러한 소믈리에 역할이 고객의 와인선택속성에 미치는 영향과 그 영향이 고객만족 및 재 구매에 미치는 관계에 대한 관련 영향관계를 규명하는데 목적을 두고 있다. 본 연구는 문헌적 연구방법(Documentary)과 실증적 연구방법(empirical study)을 병행하였으며, 이를 바탕으로 2010년 10월 5일부터 10월 20일까지 서울지역 호텔레스토랑과 일반레스토랑 및 와인전문점 이용고객 300명을 대상으로 본 설문조사를 시행하였으며, 그 중 260부(회수율 86.6%)가 회수되어 불성실한 응답지 27부를 제외한 234부(유효표본율 89.6%)가 연구의 실증분석에 사용되었다. 수집된 자료는 통계패키지 프로그램 SPSS 12.0 Window을 이용하여 분석되었으며, 분석도구로는 빈도분석(frequency analysis), 신뢰도분석(reliability analysis), 요인분석(factor analysis), 기술 통계분석(descriptive analysis), 인구통계학적에 대한 특성 및 연구변수에 대한 교차분석을 위하여 집단 간의 차이검정에 대한 T-test 및 일원분산(one way ANOVA) 분석 실시하였다. 또한 본 연구의 가설을 검증하기 위하여 다중회귀분석 등을 실시하였다. 소믈리에의 역할에 따른 고객의 와인선택속성이 고객만족과 재 구매의도에 미치는 영향에 대한 연구를 위하여 독립변수인 소믈리에 역할요인의 요인분석 결과 고객응대역할요인과 전문가 역할요인으로 분석되었으며, 와인선택속성은 환경요인, 가치요인, 구매정보요인, 상품요인 및 와인선호요인으로 분석되었다. 또 종속변수인 고객만족은 고객만족요인으로 재 구매 의도는 재 구매의도로 분석되어 이에 따라 인식도분석, 인구통계학적 특성에 따른 차이분석, 와인선호요인에 따른 차이분석 및 본 연구의 가설검증이 이루어졌으며, 그 결과는 다음과 같다. 와인전문 레스토랑을 이용하는 고객의 인식도 분석에서는 와인선택속성의 환경요인에 있어 와인의 수확 연도를 가치요인에서는 와인의 구매경험을 구매정보요인에서는 와인매장의 역할을 중요하게 생각하는 것으로 나타났으며, 또한 상품요인에서는 와인의 맛을, 선호요인에서는 와인의 종류를 중요시하는 것으로 나타났다. 고객만족도 인식도 분석에서도 와인 판매가격에 전반적으로 만족하는 것으로 나타났으며, 재 구매의도 인식도 분석에서는 구매한 와인에 대해서 재 구매의사가 있다. 라는 인식도가 높게 나와 고객은 한번 구매한 와인을 재구매하고자는 것으로 조사되었다. 인구통계학적 특성과 와인선택속성요인과의 차이분석은 성별에서는 와인의 구매정보요인, 결혼여부에서는 와인의 상품요인, 학력에서는 와인의 환경요인 및 구매정보요인, 직업에서는 와인의 구매정보요인 및 상품요인, 직업에서는 와인의 환경요인, 구매정보요인 및 선호요인, 연령에서는 와인의 환경요인, 상품요인 및 선호요인. 소득에서는 와인의 가치요인, 상품요인에 있어서 와인선택속성에 차이가 있는 것으로 나타났다. 와인선호요인과 와인선택속성요인과의 차이분석의 결과는 와인 음용장소, 와인생산국가, 레드와인의 종류, 화이트와인의 종류는 와인선택속성의 5가지 요인 모두에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구논문의 가설검증 결과는 다음과 같이 나타났다. 첫째, 가설 1의 소믈리에 역할과 와인선택속성과의 영향관계를 검증하기 위하여 다중 회귀분석한 결과는 다중회귀식에 대한 통계적 유의성을 검정하는 F통계량과 연구모형의 적합도를 나타내는 R-square값에 있어서 소믈리에 역할과 종속변수 와인 선택속성과 상관관계가 있는 것으로 나타났으나, 소믈리에 역할요인 중 전문가역할과 와인선택속성요인의 와인구매정보요인과는 상관관계가 없는 것으로 조사 되었다. 둘째, 가설 2의 소믈리에의 역할과 고객만족과의 영향관계에 대한 회귀분석결과는 소믈리에의 역할요인 고객응대요인과 전문가역할요인 모두 고객만족에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 가설 3의 소믈리에 역할과 와인 재 구매의도와의 영향관계에 대한 회귀분석결과는 소믈리에의 역할요인 중 고객응대요인은 와인 재 구매의도와의 영향관계가 유의하게 나타났으나, 소믈리에의 전문가역할요인은 와인 재 구매의도에 영향관계가 유의하지 않는 것으로 나타났다. 넷째, 가설 4의 고객의 와인선택속성과 고객만족과의 영향관계에 대한 회귀분석결과는 와인선택속성요인 중 와인의 상품요인과 선호요인과는 영향관계가 유의하게 나타났으며, 그 외의 요인 즉, 와인선택의 환경요인, 가치요인 및 구매정보요인은 고객만족족에 영향을 주지 않는 것으로 나타났다. 다섯째, 가설 5의 고객의 와인선택속성과 와인 재 구매의도와의 영향관계에 대한 회귀분석결과는 와인선택속성요
The wine consumption is increasing rapidly it is impacted by a desire for healthier life style as well as the wine helps optimal social network within alcohol culture. Thus, the consumers want have a suitable recommend from sommelier for enjoyable wine consumption This study is the role of sommelier...
The wine consumption is increasing rapidly it is impacted by a desire for healthier life style as well as the wine helps optimal social network within alcohol culture. Thus, the consumers want have a suitable recommend from sommelier for enjoyable wine consumption This study is the role of sommelier for find out the effect of wine selection attributes customer satisfaction and repurchasing intention. The study applies documentary study method and empirical study method. Based on these methodologies it has been researched 300 customers at hotel restaurants and wine specialized restaurants as well as fine dining restaurants in Seoul. The research collected 260 questionnaires and selected 234 questionnaires for the empirical study method. Selected data adapted SPSS 12.0 Window also analyze methods are frequency analysis, reliability analysis, factor analysis, descriptive analysis. For a characteristic of demographic factor and cross-tabulations it applied T-test and one way ANOVA. Additionally a hypothesis testing as well as multiple regression analysis has been used for this study. To find out the role of sommelier for effect of wine selection attributes, customer satisfaction and repurchasing intention the sommelier role factor used as independent variable which included serve a customer role factor and specialist factor also wine selection attribute involves environmental factor, value factor, purchasing information factor, product factor and wine preference factor for analyzing. Furthermore, the customer satisfaction is used as dependent variable; repurchasing intention is used for repurchasing intention analysis as well as to find out the characteristic of demographic factor it applied difference analysis. According to wine preference factor it adapts difference analysis for hypothesis analysis. According to specialized wine restaurants the study tried to note customer’s awareness analysis within environmental factor regarding to wine selection attributes. At the value factor it pointed out that the harvest year was significant reason for estimate value of wine also wine purchasing experience related purchasing information factor which impacted on the role of wine store, in addition product factor emphasized on the taste of wine and preference factor sum up with the important wine variety. The customer satisfaction and awareness analysis indicates that the customers are satisfied with reasonable price and the repurchasing intention analysis show the result as the numbers of customers are willing to purchase experienced wine. At the difference analysis between characteristic of demographic factor and wine selection attribute factor it shows diverse results. The study presents different outcome according to demographic such as at the gender sector it emphasis on purchasing information factor, married or not sector was production of wine factor, education sector was environmental factor and purchasing information factor as well as preference factor, age sector was environmental factor, production of wine also preference factor, income sector was value of wine factor also product factor was wine selection attribute. Moreover, the result at the difference analysis between wine preference factor and wine selection attribute present that a place of wine consumption, wine producer, and variety of red or white wine affected wine selection attribute factor. The result of hypothesis analysis is as below within this study. Firstly, for hypothesis 1 the research was used multiple regression analysis it shows that the role of sommelier effect on wine selection attribute however it was not effect on the role of specialist and wine purchasing information factor. Secondly, for hypothesis 2 the research applied regression analysis to find out the role of sommelier for effect of customer satisfaction the result indicated that serve the customer factor and the role of specialist factor was affected on customer satisfaction. Thirdly, for hypothesis 3 the research applied regression analysis to find out the role of sommelier for effect of wine repurchasing intention; the serve a customer factor was effected on wine repurchasing intention however the role of specialist factor was not affected. Fourthly, for hypothesis 4 the research applied regression analysis to find out the effect of wine selection attributes and customer satisfaction the result shows that product of wine factor and preference factor has effected on wine selection attribute nevertheless environmental factor, value factor also purchasing information factor were not affected on customer satisfaction. Fifthly, for hypothesis 5 the research applied regression analysis to find out the effect of wine selection attribute and wine repurchasing intention the wine selection environmental factor, purchasing information factor and preference factor were not affected on repurchasing intention however it influenced to wine value factor and wine product factor. Sixthly, for hypothesis 6 the research applied regression analysis to find out the role of sommelier for effect of customer satisfaction and wine repurchasing intention the result brought out positive effectiveness. As this study shows that the role of sommelier is significant to choose wine at the hotel restaurants and fine dining restaurants besides this is strongly impact on customer satisfaction within purchased wine as well as related to repurchasing intention This study is for find out the role of sommelier regarding to effect of wine selection attribute, customer satisfaction and repurchasing intention. Unfortunately the study faced some of limit during the study therefore further study needs to overcome the limit of time and spatial limitation also hope to be accomplished in-depth study on sommelier’s wine selection attribute for leading matured wine industry.
The wine consumption is increasing rapidly it is impacted by a desire for healthier life style as well as the wine helps optimal social network within alcohol culture. Thus, the consumers want have a suitable recommend from sommelier for enjoyable wine consumption This study is the role of sommelier for find out the effect of wine selection attributes customer satisfaction and repurchasing intention. The study applies documentary study method and empirical study method. Based on these methodologies it has been researched 300 customers at hotel restaurants and wine specialized restaurants as well as fine dining restaurants in Seoul. The research collected 260 questionnaires and selected 234 questionnaires for the empirical study method. Selected data adapted SPSS 12.0 Window also analyze methods are frequency analysis, reliability analysis, factor analysis, descriptive analysis. For a characteristic of demographic factor and cross-tabulations it applied T-test and one way ANOVA. Additionally a hypothesis testing as well as multiple regression analysis has been used for this study. To find out the role of sommelier for effect of wine selection attributes, customer satisfaction and repurchasing intention the sommelier role factor used as independent variable which included serve a customer role factor and specialist factor also wine selection attribute involves environmental factor, value factor, purchasing information factor, product factor and wine preference factor for analyzing. Furthermore, the customer satisfaction is used as dependent variable; repurchasing intention is used for repurchasing intention analysis as well as to find out the characteristic of demographic factor it applied difference analysis. According to wine preference factor it adapts difference analysis for hypothesis analysis. According to specialized wine restaurants the study tried to note customer’s awareness analysis within environmental factor regarding to wine selection attributes. At the value factor it pointed out that the harvest year was significant reason for estimate value of wine also wine purchasing experience related purchasing information factor which impacted on the role of wine store, in addition product factor emphasized on the taste of wine and preference factor sum up with the important wine variety. The customer satisfaction and awareness analysis indicates that the customers are satisfied with reasonable price and the repurchasing intention analysis show the result as the numbers of customers are willing to purchase experienced wine. At the difference analysis between characteristic of demographic factor and wine selection attribute factor it shows diverse results. The study presents different outcome according to demographic such as at the gender sector it emphasis on purchasing information factor, married or not sector was production of wine factor, education sector was environmental factor and purchasing information factor as well as preference factor, age sector was environmental factor, production of wine also preference factor, income sector was value of wine factor also product factor was wine selection attribute. Moreover, the result at the difference analysis between wine preference factor and wine selection attribute present that a place of wine consumption, wine producer, and variety of red or white wine affected wine selection attribute factor. The result of hypothesis analysis is as below within this study. Firstly, for hypothesis 1 the research was used multiple regression analysis it shows that the role of sommelier effect on wine selection attribute however it was not effect on the role of specialist and wine purchasing information factor. Secondly, for hypothesis 2 the research applied regression analysis to find out the role of sommelier for effect of customer satisfaction the result indicated that serve the customer factor and the role of specialist factor was affected on customer satisfaction. Thirdly, for hypothesis 3 the research applied regression analysis to find out the role of sommelier for effect of wine repurchasing intention; the serve a customer factor was effected on wine repurchasing intention however the role of specialist factor was not affected. Fourthly, for hypothesis 4 the research applied regression analysis to find out the effect of wine selection attributes and customer satisfaction the result shows that product of wine factor and preference factor has effected on wine selection attribute nevertheless environmental factor, value factor also purchasing information factor were not affected on customer satisfaction. Fifthly, for hypothesis 5 the research applied regression analysis to find out the effect of wine selection attribute and wine repurchasing intention the wine selection environmental factor, purchasing information factor and preference factor were not affected on repurchasing intention however it influenced to wine value factor and wine product factor. Sixthly, for hypothesis 6 the research applied regression analysis to find out the role of sommelier for effect of customer satisfaction and wine repurchasing intention the result brought out positive effectiveness. As this study shows that the role of sommelier is significant to choose wine at the hotel restaurants and fine dining restaurants besides this is strongly impact on customer satisfaction within purchased wine as well as related to repurchasing intention This study is for find out the role of sommelier regarding to effect of wine selection attribute, customer satisfaction and repurchasing intention. Unfortunately the study faced some of limit during the study therefore further study needs to overcome the limit of time and spatial limitation also hope to be accomplished in-depth study on sommelier’s wine selection attribute for leading matured wine industry.
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