국 문 요 약 AHP를 이용한 화장품 전문점 입지선정에 관한 연구 - 입지선정 8원칙을 중심으로 - 논문제출자 서 상 혁 지 도 교 수 민 병 찬 본 연구는 소상공인창업 중 화장품전문점 창업시 고려해야 할 요인 중 입지선정에 대한 내용을 다루었다. 입지란 점포가 위치한 곳이 얼마나 사업하기에 좋은 환경과 조건을 갖추고 있는지를 의미하는 위치적 조건으로서 계획사업의 특성과 규모에 따라 조건이 달라지는데, 특히 화장품전문점의 경우 입지가 사업성공의 70∼80%를 점하는 매우 중요한 요인이다. 입지에 대한 기존의 연구들이 주로 외식산업이나 유통관련 점포선택이론 중심으로 접근한 것에 비해 본 연구는 화장품 전문점의 특수성을 고려하여 입지와 점포성과가 어떠한 관계를 갖고 있는지를 종합적으로 접근하여 규명하고자 하였다는 점에서 그 의의를 갖는다고 생각된다. 본 연구에서는 입지 요인들의 ...
국 문 요 약 AHP를 이용한 화장품 전문점 입지선정에 관한 연구 - 입지선정 8원칙을 중심으로 - 논문제출자 서 상 혁 지 도 교 수 민 병 찬 본 연구는 소상공인창업 중 화장품전문점 창업시 고려해야 할 요인 중 입지선정에 대한 내용을 다루었다. 입지란 점포가 위치한 곳이 얼마나 사업하기에 좋은 환경과 조건을 갖추고 있는지를 의미하는 위치적 조건으로서 계획사업의 특성과 규모에 따라 조건이 달라지는데, 특히 화장품전문점의 경우 입지가 사업성공의 70∼80%를 점하는 매우 중요한 요인이다. 입지에 대한 기존의 연구들이 주로 외식산업이나 유통관련 점포선택이론 중심으로 접근한 것에 비해 본 연구는 화장품 전문점의 특수성을 고려하여 입지와 점포성과가 어떠한 관계를 갖고 있는지를 종합적으로 접근하여 규명하고자 하였다는 점에서 그 의의를 갖는다고 생각된다. 본 연구에서는 입지 요인들의 중요도 분석을 위해 AHP기법을 이용하였다. AHP의 계층구조는 4계층으로 구성하였는데, 입지선정 8원칙을 중심으로 점포에 영향을 미칠 것으로 기대되는 다양한 요인들을 고려하여 제2계층에서 8요인, 제3계층에서 24요인을 포함시켜 구성하였다. 요인들의 비교 평가와 분석에는 결과의 신뢰도를 높이기 위하여 학계, 업계전문가, 업종종사자의 의견을 수렴하여 쌍대비교를 실시하였으며, 결과의 분석 도구로는 범용적으로 사용하고 있는 엑셀 프로그램을 사용하였다. 분석 결과, 제2계층에 속한 8가지 요인들에 대한 중요도에서는, 접근가능성(0.354)이 두드러지게 높게 나타났으며, 그 다음으로 입지의 경제성(0.188), 경쟁회피(0.095)순으로 나타났다. 나머지 6가지 요인들은 상대적으로 낮은 가중치를 가지며 거의 비슷한 수준으로 나타났다. 이 결과를 요약하자면 화장품 전문점의 경우, 입지에서 접근가능성과 경제성 등 두 요인이 전체의 54.2%를 차지함으로써 가장 중시해야할 요인들임을 알 수 있다. 제3계층에 속한 24가지 요인들에 대한 중요도는 고객창출형(0.268), 월세(0.132)로 나타나 전체의 40%를 차지하였다. 그러므로 상권의 잠재력을 자기점포에 흡입할 수 있는 고객창출형 매장으로 월세부담이 크지 않은 입지를 우선 고려하여야 하는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 소규모 창업 분야중 화장품 전문점 또는 이와 유사한 업종에 대한 입지 선정시 유용한 기초 정보로 활용할 수 있을 것으로 생각된다. 본 연구에 이어 입지 요인 이외의 사업 성패 요인을 추가시켜 보다 정교한 AHP 구조를 구축하고, 분석 결과에 대한 심도 있고 다양한 감도 분석을 포함시킨다면 좀더 가치 있는 연구가 될 것이라 판단된다.
국 문 요 약 AHP를 이용한 화장품 전문점 입지선정에 관한 연구 - 입지선정 8원칙을 중심으로 - 논문제출자 서 상 혁 지 도 교 수 민 병 찬 본 연구는 소상공인창업 중 화장품전문점 창업시 고려해야 할 요인 중 입지선정에 대한 내용을 다루었다. 입지란 점포가 위치한 곳이 얼마나 사업하기에 좋은 환경과 조건을 갖추고 있는지를 의미하는 위치적 조건으로서 계획사업의 특성과 규모에 따라 조건이 달라지는데, 특히 화장품전문점의 경우 입지가 사업성공의 70∼80%를 점하는 매우 중요한 요인이다. 입지에 대한 기존의 연구들이 주로 외식산업이나 유통관련 점포선택이론 중심으로 접근한 것에 비해 본 연구는 화장품 전문점의 특수성을 고려하여 입지와 점포성과가 어떠한 관계를 갖고 있는지를 종합적으로 접근하여 규명하고자 하였다는 점에서 그 의의를 갖는다고 생각된다. 본 연구에서는 입지 요인들의 중요도 분석을 위해 AHP기법을 이용하였다. AHP의 계층구조는 4계층으로 구성하였는데, 입지선정 8원칙을 중심으로 점포에 영향을 미칠 것으로 기대되는 다양한 요인들을 고려하여 제2계층에서 8요인, 제3계층에서 24요인을 포함시켜 구성하였다. 요인들의 비교 평가와 분석에는 결과의 신뢰도를 높이기 위하여 학계, 업계전문가, 업종종사자의 의견을 수렴하여 쌍대비교를 실시하였으며, 결과의 분석 도구로는 범용적으로 사용하고 있는 엑셀 프로그램을 사용하였다. 분석 결과, 제2계층에 속한 8가지 요인들에 대한 중요도에서는, 접근가능성(0.354)이 두드러지게 높게 나타났으며, 그 다음으로 입지의 경제성(0.188), 경쟁회피(0.095)순으로 나타났다. 나머지 6가지 요인들은 상대적으로 낮은 가중치를 가지며 거의 비슷한 수준으로 나타났다. 이 결과를 요약하자면 화장품 전문점의 경우, 입지에서 접근가능성과 경제성 등 두 요인이 전체의 54.2%를 차지함으로써 가장 중시해야할 요인들임을 알 수 있다. 제3계층에 속한 24가지 요인들에 대한 중요도는 고객창출형(0.268), 월세(0.132)로 나타나 전체의 40%를 차지하였다. 그러므로 상권의 잠재력을 자기점포에 흡입할 수 있는 고객창출형 매장으로 월세부담이 크지 않은 입지를 우선 고려하여야 하는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 소규모 창업 분야중 화장품 전문점 또는 이와 유사한 업종에 대한 입지 선정시 유용한 기초 정보로 활용할 수 있을 것으로 생각된다. 본 연구에 이어 입지 요인 이외의 사업 성패 요인을 추가시켜 보다 정교한 AHP 구조를 구축하고, 분석 결과에 대한 심도 있고 다양한 감도 분석을 포함시킨다면 좀더 가치 있는 연구가 될 것이라 판단된다.
ABSTRACT Study on the Location Selection of the Specialty Store of Cosmetics Using AHP - Focusing on Eight Principles of Location Selection- Seo, Sang Hyeok Dept. of Industrial & Management Engineering Graduate School of Industry Hnabat National University Advisor : Professor Min, Byung Chan This st...
ABSTRACT Study on the Location Selection of the Specialty Store of Cosmetics Using AHP - Focusing on Eight Principles of Location Selection- Seo, Sang Hyeok Dept. of Industrial & Management Engineering Graduate School of Industry Hnabat National University Advisor : Professor Min, Byung Chan This study is concerning about the location selection of the factors which must be considered when opening the specialty store of cosmetics in the fields of small businessmen establishment. Location is the condition of location which means whether the place where the store is located in has the environment and conditions favorable to run a business or not, and depends on the characteristics and size of project business. Especially, in case of the specialty store of cosmetics, the location is the very important factor which accounts for 70~80% of the success of business. Contrary to the other existing studies of the location selection which mainly focused on the store choice theory related to the food service industry and distribution, it is of great significance that this study is focused on approaching and investigating the relationship between location and the outcome of stores comprehensively, considering the specialty of cosmetics. In this study, AHP method was used to analyze the importance of the factors of location. The hierarchical structures of AHP consisted of four groups, and considering the various factors which could affect the store, focusing on the 8 principles of location selection, the groups of factors were organized by including 8 factors in a second group and 24 factors in a third group. As for the evaluation and analysis of factors, in order to enhance the reliability of the results, pairwise comparison was conducted gathering the various opinions of the academic world, industry experts, and industry employees, and Excel, which is widely used, was used as analysis tool. As a result, accessibility(0.354) ranked top in the importance of the eight factors in a second group, followed by the economic feasibility of location(0.188), and competition avoidance(0.095). And the remaining 6 factors were similar with a relatively low weight. To sum up the results, in case of the specialty of cosmetics, it is suggested that the accessibility and the economic feasibility are the most important factors as they account for 54.2% of the whole factors. Of 24 factors in a third group, the importance of customer gathering(0.268) and monthly rental cost(0.132), which accounted for 40% of the whole factors, were significant. Therefore, it was indicated that in selecting the business location, the customer-gathering stores which can absorb the potential of commercial sphere into his or her own stores and the location for which monthly rental cost is not large are first considered. It is considered that the results of this study could be used as the basic information which is useful in selecting the location for the specialty of cosmetics or business fields similar to it in the fields of a small scale business establishment. Following this study, when the more delicate structure of AHP is established and in-depth and various analysis of sensitivity about the results of analysis is included, by adding the factors of the success or failure of business besides the positional factor, it will be a study of great value.
ABSTRACT Study on the Location Selection of the Specialty Store of Cosmetics Using AHP - Focusing on Eight Principles of Location Selection- Seo, Sang Hyeok Dept. of Industrial & Management Engineering Graduate School of Industry Hnabat National University Advisor : Professor Min, Byung Chan This study is concerning about the location selection of the factors which must be considered when opening the specialty store of cosmetics in the fields of small businessmen establishment. Location is the condition of location which means whether the place where the store is located in has the environment and conditions favorable to run a business or not, and depends on the characteristics and size of project business. Especially, in case of the specialty store of cosmetics, the location is the very important factor which accounts for 70~80% of the success of business. Contrary to the other existing studies of the location selection which mainly focused on the store choice theory related to the food service industry and distribution, it is of great significance that this study is focused on approaching and investigating the relationship between location and the outcome of stores comprehensively, considering the specialty of cosmetics. In this study, AHP method was used to analyze the importance of the factors of location. The hierarchical structures of AHP consisted of four groups, and considering the various factors which could affect the store, focusing on the 8 principles of location selection, the groups of factors were organized by including 8 factors in a second group and 24 factors in a third group. As for the evaluation and analysis of factors, in order to enhance the reliability of the results, pairwise comparison was conducted gathering the various opinions of the academic world, industry experts, and industry employees, and Excel, which is widely used, was used as analysis tool. As a result, accessibility(0.354) ranked top in the importance of the eight factors in a second group, followed by the economic feasibility of location(0.188), and competition avoidance(0.095). And the remaining 6 factors were similar with a relatively low weight. To sum up the results, in case of the specialty of cosmetics, it is suggested that the accessibility and the economic feasibility are the most important factors as they account for 54.2% of the whole factors. Of 24 factors in a third group, the importance of customer gathering(0.268) and monthly rental cost(0.132), which accounted for 40% of the whole factors, were significant. Therefore, it was indicated that in selecting the business location, the customer-gathering stores which can absorb the potential of commercial sphere into his or her own stores and the location for which monthly rental cost is not large are first considered. It is considered that the results of this study could be used as the basic information which is useful in selecting the location for the specialty of cosmetics or business fields similar to it in the fields of a small scale business establishment. Following this study, when the more delicate structure of AHP is established and in-depth and various analysis of sensitivity about the results of analysis is included, by adding the factors of the success or failure of business besides the positional factor, it will be a study of great value.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.