본 연구의 목적은 스크린골프장 이용자들의 인구통계학적 방법에 따라 서비스품질 및 이용만족의 차이를 알아보고 서비스품질과 이용만족의 관계를 규명하는데 있다. 또한 스크린골프장 이용 보편화와 활성화를 위한 기초 자료로 제공하며 생활체육으로서의 스크린골프장을 활성하고, 이를 보완하는데 부가적인 목적이 있다. 본 연구의 대상은 2010년 경기지역에 거주하며, 스크린골프장을 이용하고 있는 성인을 모집단으로 설정하여 설문지의 타당도와 신뢰도를 검증한 후 최종 설문지를 완성하였다. 본 조사는 완성된 설문지를 통하여 본 설문 조사를 실시하였다. 연구의 대상은 경기지역의 350여명을 표집 대상으로 하여 회수된 설문지 가운데 응답 시 불성실하거나 일부가 제외한 332명의 설문지를 유효표본으로 하였다. 본 연구에서는 설문지를 조사대상에게 직접 배포한 다음 자기 평가 기입법으로 설문내용에 응답하도록 유도하였고 완성된 설문지는 현장에서 직접 회수 하였고, 유효표본수에 대한 자료는 ...
본 연구의 목적은 스크린골프장 이용자들의 인구통계학적 방법에 따라 서비스품질 및 이용만족의 차이를 알아보고 서비스품질과 이용만족의 관계를 규명하는데 있다. 또한 스크린골프장 이용 보편화와 활성화를 위한 기초 자료로 제공하며 생활체육으로서의 스크린골프장을 활성하고, 이를 보완하는데 부가적인 목적이 있다. 본 연구의 대상은 2010년 경기지역에 거주하며, 스크린골프장을 이용하고 있는 성인을 모집단으로 설정하여 설문지의 타당도와 신뢰도를 검증한 후 최종 설문지를 완성하였다. 본 조사는 완성된 설문지를 통하여 본 설문 조사를 실시하였다. 연구의 대상은 경기지역의 350여명을 표집 대상으로 하여 회수된 설문지 가운데 응답 시 불성실하거나 일부가 제외한 332명의 설문지를 유효표본으로 하였다. 본 연구에서는 설문지를 조사대상에게 직접 배포한 다음 자기 평가 기입법으로 설문내용에 응답하도록 유도하였고 완성된 설문지는 현장에서 직접 회수 하였고, 유효표본수에 대한 자료는 SPSS 17.0 통계 프로그램을 활용, 검증을 위한 유의 수준은 5%로 하고 t-검증, 일원변량분석(one-way ANOVA)과 다중회귀분석을 실시 분석하여 배경변인에 따른 서비스품질과 이용만족도의 차이, 서비스품질과 이용만족도의 관계에 관하여 결과를 얻었다. 이상과 같은 연구절차와 과정을 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 배경변인인 성별, 정보수집, 이용시간, 이용횟수, 연령, 수입, 골프구력에 따른 서비스품질(신뢰성, 전문성, 차별성, 공감성)의 차이분석에서는 정보수집, 이용시간, 이용횟수, 연령, 골프구력 요인에서 유의한 차이를 나타냈으며, 성별, 수입 요인에서는 유의한 차이를 나타내지 않았다. 둘째, 배경병인인 성별, 정보수집, 이용시간, 이용횟수, 연령, 수입, 골프구력에 따른 이용만족(운동만족, 시설만족)의 차이분석에서는 정보수집, 이용시간, 이용횟수, 연령, 골프구력 요인에서 유의한 차이를 나타냈으며, 성별, 수입 요인에서는 유의한 차이를 나타내지 않았다. 셋째, 스크린골프장 서비스품질이 이용만족에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보기 위한 결과는 신뢰성, 전문성, 차별성, 공감성 요인에서 운동만족에 유의한 차이가 나타냈으며, 신뢰성, 전문성, 차별성, 공감성 요인에서 시설만족에서 유의한 차이를 나타냈다.
본 연구의 목적은 스크린골프장 이용자들의 인구통계학적 방법에 따라 서비스품질 및 이용만족의 차이를 알아보고 서비스품질과 이용만족의 관계를 규명하는데 있다. 또한 스크린골프장 이용 보편화와 활성화를 위한 기초 자료로 제공하며 생활체육으로서의 스크린골프장을 활성하고, 이를 보완하는데 부가적인 목적이 있다. 본 연구의 대상은 2010년 경기지역에 거주하며, 스크린골프장을 이용하고 있는 성인을 모집단으로 설정하여 설문지의 타당도와 신뢰도를 검증한 후 최종 설문지를 완성하였다. 본 조사는 완성된 설문지를 통하여 본 설문 조사를 실시하였다. 연구의 대상은 경기지역의 350여명을 표집 대상으로 하여 회수된 설문지 가운데 응답 시 불성실하거나 일부가 제외한 332명의 설문지를 유효표본으로 하였다. 본 연구에서는 설문지를 조사대상에게 직접 배포한 다음 자기 평가 기입법으로 설문내용에 응답하도록 유도하였고 완성된 설문지는 현장에서 직접 회수 하였고, 유효표본수에 대한 자료는 SPSS 17.0 통계 프로그램을 활용, 검증을 위한 유의 수준은 5%로 하고 t-검증, 일원변량분석(one-way ANOVA)과 다중회귀분석을 실시 분석하여 배경변인에 따른 서비스품질과 이용만족도의 차이, 서비스품질과 이용만족도의 관계에 관하여 결과를 얻었다. 이상과 같은 연구절차와 과정을 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 배경변인인 성별, 정보수집, 이용시간, 이용횟수, 연령, 수입, 골프구력에 따른 서비스품질(신뢰성, 전문성, 차별성, 공감성)의 차이분석에서는 정보수집, 이용시간, 이용횟수, 연령, 골프구력 요인에서 유의한 차이를 나타냈으며, 성별, 수입 요인에서는 유의한 차이를 나타내지 않았다. 둘째, 배경병인인 성별, 정보수집, 이용시간, 이용횟수, 연령, 수입, 골프구력에 따른 이용만족(운동만족, 시설만족)의 차이분석에서는 정보수집, 이용시간, 이용횟수, 연령, 골프구력 요인에서 유의한 차이를 나타냈으며, 성별, 수입 요인에서는 유의한 차이를 나타내지 않았다. 셋째, 스크린골프장 서비스품질이 이용만족에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보기 위한 결과는 신뢰성, 전문성, 차별성, 공감성 요인에서 운동만족에 유의한 차이가 나타냈으며, 신뢰성, 전문성, 차별성, 공감성 요인에서 시설만족에서 유의한 차이를 나타냈다.
The purpose of this study is to investigate service quality and user satisfaction of screen golf according to demographic aspect and relations between its service quality and satisfaction for users. And it is also supposed to serve more use of screen golf as a daily sports and help to revitalize and...
The purpose of this study is to investigate service quality and user satisfaction of screen golf according to demographic aspect and relations between its service quality and satisfaction for users. And it is also supposed to serve more use of screen golf as a daily sports and help to revitalize and supplement existing system. For this, adults who are living in Gyeonggi area and using screen golf centers in 2010 are selected for population and a final questionnaire which passes feasibility and credibility is completed. This survey uses the finish questionnaire. For the sampling, about 350 people are given the questionnaire and 332 papers of the total ones are finally determined as an effective sample. In this study, the questionnaire is given directly to the respondents and self-administration method is applied. SPSS 17.0 statistics program is used and significant level is set at 5% and t-test and one-way ANOVA and multiple regression analysis are implemented and from this, service quality, satisfaction and their relations are studied. The results are followings as below. Firstly, in the service quality(credibility, professionalism, difference, sympathy) difference analysis by gender, information gathering, use-time, use frequency, age, income and golf career, there are significant differences in information gathering, use time, use frequency, age and golf career, while there are no significant differences in gender and income. Secondly, in the satisfaction(exercise satisfaction, facility satisfaction) difference analysis by gender, information gathering, use time, use frequency, age, income and golf career, there are significant differences in information gathering, use time, use frequency, age, golf career, while there are no significant differences in gender and income. Thirdly, in the study of effects of service quality of screen golf on satisfaction of its users, exercise satisfaction has significant differences in credibility, professionalism, difference and sympathy. And facility satisfaction has significant differences in credibility, professionalism, difference and sympathy as well.
The purpose of this study is to investigate service quality and user satisfaction of screen golf according to demographic aspect and relations between its service quality and satisfaction for users. And it is also supposed to serve more use of screen golf as a daily sports and help to revitalize and supplement existing system. For this, adults who are living in Gyeonggi area and using screen golf centers in 2010 are selected for population and a final questionnaire which passes feasibility and credibility is completed. This survey uses the finish questionnaire. For the sampling, about 350 people are given the questionnaire and 332 papers of the total ones are finally determined as an effective sample. In this study, the questionnaire is given directly to the respondents and self-administration method is applied. SPSS 17.0 statistics program is used and significant level is set at 5% and t-test and one-way ANOVA and multiple regression analysis are implemented and from this, service quality, satisfaction and their relations are studied. The results are followings as below. Firstly, in the service quality(credibility, professionalism, difference, sympathy) difference analysis by gender, information gathering, use-time, use frequency, age, income and golf career, there are significant differences in information gathering, use time, use frequency, age and golf career, while there are no significant differences in gender and income. Secondly, in the satisfaction(exercise satisfaction, facility satisfaction) difference analysis by gender, information gathering, use time, use frequency, age, income and golf career, there are significant differences in information gathering, use time, use frequency, age, golf career, while there are no significant differences in gender and income. Thirdly, in the study of effects of service quality of screen golf on satisfaction of its users, exercise satisfaction has significant differences in credibility, professionalism, difference and sympathy. And facility satisfaction has significant differences in credibility, professionalism, difference and sympathy as well.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.