본 연구는 자폐아동 아버지의 긍정적 양육태도 향상을 위해 개발한 프로그램의 효과성을 알아보기 위한 것으로서, 프로그램 개발을 위해 문헌조사와 인터뷰를 통하여 아버지의 양육태도에 영향을 미치는 욕구를 발견하고 이를 근거로 프로그램을 개발하였다. 먼저, 사전조사를 통해 발견된 아버지의 대표적인 욕구는 첫째, 장애에 대한 이해와 아버지 역할 인식, 둘째, 자녀 양육에 대한 사실적 정보와 교육 필요성, 셋째, 긍정적인 자아상으로서의 전환 아버지의 자존감 향상, 넷째, 자조모임의 활성화임을 알 수 있었다. 다음으로 서울ㆍ경기 소재 복지관에서 실시하고 있는 장애인 가족 지원프로그램에 대해 조사한 결과, 대다수의 장애인 가족 대상 프로그램이 문제행동 수정이나 ...
본 연구는 자폐아동 아버지의 긍정적 양육태도 향상을 위해 개발한 프로그램의 효과성을 알아보기 위한 것으로서, 프로그램 개발을 위해 문헌조사와 인터뷰를 통하여 아버지의 양육태도에 영향을 미치는 욕구를 발견하고 이를 근거로 프로그램을 개발하였다. 먼저, 사전조사를 통해 발견된 아버지의 대표적인 욕구는 첫째, 장애에 대한 이해와 아버지 역할 인식, 둘째, 자녀 양육에 대한 사실적 정보와 교육 필요성, 셋째, 긍정적인 자아상으로서의 전환 아버지의 자존감 향상, 넷째, 자조모임의 활성화임을 알 수 있었다. 다음으로 서울ㆍ경기 소재 복지관에서 실시하고 있는 장애인 가족 지원프로그램에 대해 조사한 결과, 대다수의 장애인 가족 대상 프로그램이 문제행동 수정이나 양육스트레스 감소, 양육효능감 향상을 위한 접근에 치중되어 있는 것을 확인할 수 있었다. 이에 따라 장애로 인한 문제나 어려움에 집중되어있는 관점을 변화시켜 강점관점을 본 프로그램의 기본 관점으로 선정하였다. 이와 같은 과정을 통하여 완성된 프로그램은 1차적으로 전문가의 자문을 받아 최종 수정ㆍ보완하는 과정을 거쳤으며, 최종 완성된 프로그램은 총 4회기로 구성되었다. 프로그램의 실시는 11월 21일, 28일(매주 일요일) 2주간 안산의 A교회에서 약 2시간 ~ 2시간 30분 동안 이루어졌다. 프로그램 실시 결과, 첫째, 아버지 스스로 자신에게 변화가 생겼다는 사실을 깨닫고 프로그램에 참여한 것에 대해 특별한 의미를 부여하였다. 둘째, 자녀 양육에 있어서 가장 중요한 것이 바로 관점의 변화임을 깨닫고, 그에 따른 실천을 다짐하였다. 그리고 관점이 변화하고 충분한 동기가 부여된 만큼 구체적이고 현실적인 향후 양육 계획을 수립하였다. 이러한 연구 결과의 함의는 첫째, 아버지 프로그램을 구성하기 위해서는 정형화된 프로그램을 지양하고, 아버지 스스로가 프로그램의 흐름을 이끌고, 변화시켜 나갈 수 있도록 구상해야 한다. 둘째, 이성보다는 동성의 진행자가 프로그램을 진행하는 것이 더 진솔하고 역동적인 반응을 이끌어 낼 것이다. 셋째, 아버지 프로그램에 있어서 성공적인 사례를 제시해 주고, 시청각자료를 통해 본인의 입장에서 느끼는 것에 대해 이야기를 나누는 과정은 아버지에게 그동안 자신이 고민해 온 여러 상황들이 결코 혼자만의 고민이 아님을 느끼게 해주며, 새로운 가능성에 대한 희망을 갖게 하는 데 기여할 것이다. 넷째, 아버지 프로그램에 있어서는 어머니들과의 긴밀한 연계가 이루어져야 할 것으로 보인다. 다섯째, 프로그램 구성에서 가족초청을 보다 더 구체적으로 진행하여, 자연스럽게 아버지에서 시작한 프로그램이 가족까지 확대되는 효과를 유도한다. 여섯째, 본 프로그램이 사례관리 단계를 인용하여 각 단계에 따른 프로그램을 구성했기 때문에 아버지가 자신을 바라보는 기초단계에서부터 자녀 가족까지 확장시키는 과정을 이어서 진행한다면 더 효과적인 변화를 유도할 수 있을 것으로 본다. 일곱째, 본 연구의 결과를 토대로 향후 아버지 지원을 위한 다각적이고 실질적인 후속 프로그램이 개발되어야 할 것이다.
본 연구는 자폐아동 아버지의 긍정적 양육태도 향상을 위해 개발한 프로그램의 효과성을 알아보기 위한 것으로서, 프로그램 개발을 위해 문헌조사와 인터뷰를 통하여 아버지의 양육태도에 영향을 미치는 욕구를 발견하고 이를 근거로 프로그램을 개발하였다. 먼저, 사전조사를 통해 발견된 아버지의 대표적인 욕구는 첫째, 장애에 대한 이해와 아버지 역할 인식, 둘째, 자녀 양육에 대한 사실적 정보와 교육 필요성, 셋째, 긍정적인 자아상으로서의 전환 아버지의 자존감 향상, 넷째, 자조모임의 활성화임을 알 수 있었다. 다음으로 서울ㆍ경기 소재 복지관에서 실시하고 있는 장애인 가족 지원프로그램에 대해 조사한 결과, 대다수의 장애인 가족 대상 프로그램이 문제행동 수정이나 양육스트레스 감소, 양육효능감 향상을 위한 접근에 치중되어 있는 것을 확인할 수 있었다. 이에 따라 장애로 인한 문제나 어려움에 집중되어있는 관점을 변화시켜 강점관점을 본 프로그램의 기본 관점으로 선정하였다. 이와 같은 과정을 통하여 완성된 프로그램은 1차적으로 전문가의 자문을 받아 최종 수정ㆍ보완하는 과정을 거쳤으며, 최종 완성된 프로그램은 총 4회기로 구성되었다. 프로그램의 실시는 11월 21일, 28일(매주 일요일) 2주간 안산의 A교회에서 약 2시간 ~ 2시간 30분 동안 이루어졌다. 프로그램 실시 결과, 첫째, 아버지 스스로 자신에게 변화가 생겼다는 사실을 깨닫고 프로그램에 참여한 것에 대해 특별한 의미를 부여하였다. 둘째, 자녀 양육에 있어서 가장 중요한 것이 바로 관점의 변화임을 깨닫고, 그에 따른 실천을 다짐하였다. 그리고 관점이 변화하고 충분한 동기가 부여된 만큼 구체적이고 현실적인 향후 양육 계획을 수립하였다. 이러한 연구 결과의 함의는 첫째, 아버지 프로그램을 구성하기 위해서는 정형화된 프로그램을 지양하고, 아버지 스스로가 프로그램의 흐름을 이끌고, 변화시켜 나갈 수 있도록 구상해야 한다. 둘째, 이성보다는 동성의 진행자가 프로그램을 진행하는 것이 더 진솔하고 역동적인 반응을 이끌어 낼 것이다. 셋째, 아버지 프로그램에 있어서 성공적인 사례를 제시해 주고, 시청각자료를 통해 본인의 입장에서 느끼는 것에 대해 이야기를 나누는 과정은 아버지에게 그동안 자신이 고민해 온 여러 상황들이 결코 혼자만의 고민이 아님을 느끼게 해주며, 새로운 가능성에 대한 희망을 갖게 하는 데 기여할 것이다. 넷째, 아버지 프로그램에 있어서는 어머니들과의 긴밀한 연계가 이루어져야 할 것으로 보인다. 다섯째, 프로그램 구성에서 가족초청을 보다 더 구체적으로 진행하여, 자연스럽게 아버지에서 시작한 프로그램이 가족까지 확대되는 효과를 유도한다. 여섯째, 본 프로그램이 사례관리 단계를 인용하여 각 단계에 따른 프로그램을 구성했기 때문에 아버지가 자신을 바라보는 기초단계에서부터 자녀 가족까지 확장시키는 과정을 이어서 진행한다면 더 효과적인 변화를 유도할 수 있을 것으로 본다. 일곱째, 본 연구의 결과를 토대로 향후 아버지 지원을 위한 다각적이고 실질적인 후속 프로그램이 개발되어야 할 것이다.
The purpose of this article is to estimate the effect of a program which is for the improvement of nurture attitude of fathers of autistic children. To fulfill such purpose I performed literature research and interview to investigate what are the needs of the fathers that affect nurture attitude to ...
The purpose of this article is to estimate the effect of a program which is for the improvement of nurture attitude of fathers of autistic children. To fulfill such purpose I performed literature research and interview to investigate what are the needs of the fathers that affect nurture attitude to their children. The important needs of the fathers were first, the understanding of disability and role of father, second, the necessity of realistic informations and educations on child-rearing, third, the improvement of self-esteem of father, forth, the vitalization of mother meeting. And the result of research of the program for the support of families of the disabled is that most of the programs were concentrated on modification of problem behavior, modification of nurture stress and improvement of nurture-efficacy. So I selected the strengths perspective of the program to change the viewpoint on the disability and the disabled, and completed the development of the program. The program was made up of 4 sessions and was implemented for about 2 hours at J church in Ansan city on 21th and 28th November. The results of the implementing of the program are first, fathers realized that they were changed and they put a meaning to participating the program, second, they realized the most important thing in child-rearing is changing of perspective, so they resolved appropriate child-rearing practice and made detailed plans. The implications of this study are first, in the formation of program for fathers of autistic children not standardized program but flexible program which fathers can lead and change is demanded, second, it is more effective to introduce the program by the opposite sex to the participants because dynamic of the program is increased, third, to present successful cases, and to share the feelings and ideas with each other can contribute fathers to having new hope that they are no more left alone, forth, it is necessary to be closely connected with mother, fifth, family invitation program is to be composed more detailed so that father-centered program is expanded naturally to family-centerd program, sixth, because this program is made by using the phases of case management, if the program is to implemented from the phase of self-view to the phase of children and family, the effect of the program will be increased. lastly, on the basis of the results of this study more multilateral and actual program is to be developed.
The purpose of this article is to estimate the effect of a program which is for the improvement of nurture attitude of fathers of autistic children. To fulfill such purpose I performed literature research and interview to investigate what are the needs of the fathers that affect nurture attitude to their children. The important needs of the fathers were first, the understanding of disability and role of father, second, the necessity of realistic informations and educations on child-rearing, third, the improvement of self-esteem of father, forth, the vitalization of mother meeting. And the result of research of the program for the support of families of the disabled is that most of the programs were concentrated on modification of problem behavior, modification of nurture stress and improvement of nurture-efficacy. So I selected the strengths perspective of the program to change the viewpoint on the disability and the disabled, and completed the development of the program. The program was made up of 4 sessions and was implemented for about 2 hours at J church in Ansan city on 21th and 28th November. The results of the implementing of the program are first, fathers realized that they were changed and they put a meaning to participating the program, second, they realized the most important thing in child-rearing is changing of perspective, so they resolved appropriate child-rearing practice and made detailed plans. The implications of this study are first, in the formation of program for fathers of autistic children not standardized program but flexible program which fathers can lead and change is demanded, second, it is more effective to introduce the program by the opposite sex to the participants because dynamic of the program is increased, third, to present successful cases, and to share the feelings and ideas with each other can contribute fathers to having new hope that they are no more left alone, forth, it is necessary to be closely connected with mother, fifth, family invitation program is to be composed more detailed so that father-centered program is expanded naturally to family-centerd program, sixth, because this program is made by using the phases of case management, if the program is to implemented from the phase of self-view to the phase of children and family, the effect of the program will be increased. lastly, on the basis of the results of this study more multilateral and actual program is to be developed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.