선교 2세기를 넘어선 한국교회는 1907년 대부흥 운동과 일제강점기, 6.25전쟁과 근대화를 겪으며 부흥 성장해 왔다. 고난의 굴곡이 있을 때 마다 견딜 수 있었던 것은 성경적인 복음주의와 그리스도의 재림을 고대하는 종말론적 신앙을 갖고 있었기 때문이다. 한국교회는 루터와 칼빈등 종교개혁자들의 전통과 18세기 웨슬리의 부흥운동, 미국을 중심으로 일어난 19세기 성결부흥운동을 통하여 다양한 교파의 교리와 신학적 유산을 이어 받았다. 그러나 다양한 교파적 차이에도 불구하고 특별히 한국교회에 복음을 전하였던 미국을 중심으로 한 대부분 ...
선교 2세기를 넘어선 한국교회는 1907년 대부흥 운동과 일제강점기, 6.25전쟁과 근대화를 겪으며 부흥 성장해 왔다. 고난의 굴곡이 있을 때 마다 견딜 수 있었던 것은 성경적인 복음주의와 그리스도의 재림을 고대하는 종말론적 신앙을 갖고 있었기 때문이다. 한국교회는 루터와 칼빈등 종교개혁자들의 전통과 18세기 웨슬리의 부흥운동, 미국을 중심으로 일어난 19세기 성결부흥운동을 통하여 다양한 교파의 교리와 신학적 유산을 이어 받았다. 그러나 다양한 교파적 차이에도 불구하고 특별히 한국교회에 복음을 전하였던 미국을 중심으로 한 대부분 선교사들의 종말론은 세대주의적 전천년설이었다. 이 논문에서는 종말론의 변천과정을 통하여 한국교회에 뿌리내린 종말론적 사상과 삶을 돌이켜 보고, 한국교회에 종말론이 미친 영향과 흐름을 찾고자 하였다. 해방 이전 초기에는 초기 종말론을 중심으로 한 문헌들과 종말론과 관계된 주요 인물들의 저서를 통하여 살펴보았다. 초기 한국교회의 장로교, 감리교 선교사들은 19세기 미국성결운동의 결과로 파송된 선교사들이었다. 이들은 19세기의 대표적인 성결운동의 종말론인 세대주의적 전천년설을 가지고 들어와 한국교회에 가르쳤다. 또한 선교사들의 영향뿐만 아니라 한국교회에 종말론을 통해 폭넓게 영향을 주었던 대표적인 인물은 길선주, 김익두, 이명직, 김응조 등이었다. 해방 이전 한국교회의 종말론은 세대주의적 전천년설이 주류였다. 해방 이전 침례교와 해방 직후 성결교 내부에서 무천년설이 일부 존재하기는 하였으나 주류는 아니었다. 적어도 1980년대에 장로교의 무천년설이 본격적으로 주장되기 이전에는 세대주의 전천년설과 장로교의 역사적 전천년설이 공존하고 있었다. 1960년대 이후 무천년설이 대두되며 장로교 내에서 작은 논쟁을 빚게 되었고, 1980년대 이후 장로교는 칼빈주의의 무천년설이 더욱 주장하기 시작하였다. 1980년대 말과 1990년대 초까지는 세대주의적 전천년설과 역사적 전천년설, 그리고 무천년설이 공존한 시기라고 할 수 있다. 그러나 1992년 시한부종말론으로 인하여 사회적으로, 교회적으로 종말론에 대한 반감이 더해지며 한국교회는 종말론에 무관심하게 되었다. 현재 한국교회의 종말론은 세대주의적 전천년설과 역사적 전천년설, 무천년설이 함께 공존하고 있는 양상이지만 강단에서나 학문적으로 논쟁되거나 강조되고 있지는 않다. 그러나 이제 한국교회는 종말론에 다시금 관심을 가져야 한다. 세대주의적 전천년설과 역사적 전천년설의 초월적 패러다임의 신앙과, 무천년설의 현세적 패러다임의 신앙의 균형 잡힌 이중적 패러다임의 종말론을 새롭게 발전시켜 나가야 할 것이다.
선교 2세기를 넘어선 한국교회는 1907년 대부흥 운동과 일제강점기, 6.25전쟁과 근대화를 겪으며 부흥 성장해 왔다. 고난의 굴곡이 있을 때 마다 견딜 수 있었던 것은 성경적인 복음주의와 그리스도의 재림을 고대하는 종말론적 신앙을 갖고 있었기 때문이다. 한국교회는 루터와 칼빈등 종교개혁자들의 전통과 18세기 웨슬리의 부흥운동, 미국을 중심으로 일어난 19세기 성결부흥운동을 통하여 다양한 교파의 교리와 신학적 유산을 이어 받았다. 그러나 다양한 교파적 차이에도 불구하고 특별히 한국교회에 복음을 전하였던 미국을 중심으로 한 대부분 선교사들의 종말론은 세대주의적 전천년설이었다. 이 논문에서는 종말론의 변천과정을 통하여 한국교회에 뿌리내린 종말론적 사상과 삶을 돌이켜 보고, 한국교회에 종말론이 미친 영향과 흐름을 찾고자 하였다. 해방 이전 초기에는 초기 종말론을 중심으로 한 문헌들과 종말론과 관계된 주요 인물들의 저서를 통하여 살펴보았다. 초기 한국교회의 장로교, 감리교 선교사들은 19세기 미국성결운동의 결과로 파송된 선교사들이었다. 이들은 19세기의 대표적인 성결운동의 종말론인 세대주의적 전천년설을 가지고 들어와 한국교회에 가르쳤다. 또한 선교사들의 영향뿐만 아니라 한국교회에 종말론을 통해 폭넓게 영향을 주었던 대표적인 인물은 길선주, 김익두, 이명직, 김응조 등이었다. 해방 이전 한국교회의 종말론은 세대주의적 전천년설이 주류였다. 해방 이전 침례교와 해방 직후 성결교 내부에서 무천년설이 일부 존재하기는 하였으나 주류는 아니었다. 적어도 1980년대에 장로교의 무천년설이 본격적으로 주장되기 이전에는 세대주의 전천년설과 장로교의 역사적 전천년설이 공존하고 있었다. 1960년대 이후 무천년설이 대두되며 장로교 내에서 작은 논쟁을 빚게 되었고, 1980년대 이후 장로교는 칼빈주의의 무천년설이 더욱 주장하기 시작하였다. 1980년대 말과 1990년대 초까지는 세대주의적 전천년설과 역사적 전천년설, 그리고 무천년설이 공존한 시기라고 할 수 있다. 그러나 1992년 시한부종말론으로 인하여 사회적으로, 교회적으로 종말론에 대한 반감이 더해지며 한국교회는 종말론에 무관심하게 되었다. 현재 한국교회의 종말론은 세대주의적 전천년설과 역사적 전천년설, 무천년설이 함께 공존하고 있는 양상이지만 강단에서나 학문적으로 논쟁되거나 강조되고 있지는 않다. 그러나 이제 한국교회는 종말론에 다시금 관심을 가져야 한다. 세대주의적 전천년설과 역사적 전천년설의 초월적 패러다임의 신앙과, 무천년설의 현세적 패러다임의 신앙의 균형 잡힌 이중적 패러다임의 종말론을 새롭게 발전시켜 나가야 할 것이다.
Korean Church has been significantly developed during the last two centuries. The great Revival in 1907 was one of the definite moments in the early stage. Also, during this time, Korean church has accompanied with nation's major historical events, such as Japanese occupation, Korean War, and democr...
Korean Church has been significantly developed during the last two centuries. The great Revival in 1907 was one of the definite moments in the early stage. Also, during this time, Korean church has accompanied with nation's major historical events, such as Japanese occupation, Korean War, and democratic and industrial movements after the war. In spite of many troubles, Korean Church has overcome and continued to grow. I believe that it is because Korean church has held on biblical evangelical theology and sincere faith based on eschatological belief waiting for the second coming of Jesus. Korean Church has succeeded various theological and historical heritages, including Reformation of Luther and Calvin in the sixteenth century, Wesleyan revivalism in the eighteenth century, and Holiness movement in the nineteenth century. Although early missionaries had various denominational backgrounds, most of them, especially Americans, held a similar eschatological position: Dispensational Premillennianism. In this dissertation, I trace eschatological thoughts and life of Korean Church, focusing on its historical development. Also, I intend to analyze on the effects of eschatology of Korean Church to the whole Korean Christendom. For the study of eschatology in the early stage before 1945, I examine various books and documents written by major figures. Most American missionaries from the Presbyterian and Methodist mission boards, had been heavily influenced from the contemporary Holiness movement no matter what their denominational differences. They emphasized on Dispensational Premillennianism, which was very popular in the Holiness movement in the US. Not only these missionaries but also some Korean church leaders, such as Gil Seonju, Ik-Du Kim, Myunggik Lee, Eungjo Kim, strongly preached on Dispensational Premillennianism. After all, the eschatological mainstream of Korean church before 1945, was Dispensational Premillennianism. During this early period, there were Amillennialistic position in the Baptists and Sungkyul(Holiness) Church, but they were almost invisible. Since 1960s, when the Amillennialism were arisen, there were some theological arguments in the Presbyterian Church. In the 1980s, Amillennialism of Presbyterian Church began to be more emphasized. Before that, the major eschatological position of Korean Church were a combination of both Dispensational Premillennianism and Historical Premillennianism. After the late 1980s, in the Korean church the three major eschatological positions are coexist equally. Yet, in 1992, a radical eschatological movement called "Dami" became a serious social problem. After that, Korean Church has been less emphasized on eschatology. Today, the three eschatological positions are equally exist in the Korean Church, but rarely argued and emphasized both in the pulpits and in the academics. However, I insist that Korean Church must reemphasized on eschatological beliefs for the sincere Christian life and better responsibility of the church in the world. I do not want to focus on a specific eschatology as a right one. Instead, I intend to make a balance between the transcendant paradigm of Premillennianism and more this world-oriented Amillennialism. Also, I believe this balanced model should be the right direction of eschatology of today's Korean Church.
Korean Church has been significantly developed during the last two centuries. The great Revival in 1907 was one of the definite moments in the early stage. Also, during this time, Korean church has accompanied with nation's major historical events, such as Japanese occupation, Korean War, and democratic and industrial movements after the war. In spite of many troubles, Korean Church has overcome and continued to grow. I believe that it is because Korean church has held on biblical evangelical theology and sincere faith based on eschatological belief waiting for the second coming of Jesus. Korean Church has succeeded various theological and historical heritages, including Reformation of Luther and Calvin in the sixteenth century, Wesleyan revivalism in the eighteenth century, and Holiness movement in the nineteenth century. Although early missionaries had various denominational backgrounds, most of them, especially Americans, held a similar eschatological position: Dispensational Premillennianism. In this dissertation, I trace eschatological thoughts and life of Korean Church, focusing on its historical development. Also, I intend to analyze on the effects of eschatology of Korean Church to the whole Korean Christendom. For the study of eschatology in the early stage before 1945, I examine various books and documents written by major figures. Most American missionaries from the Presbyterian and Methodist mission boards, had been heavily influenced from the contemporary Holiness movement no matter what their denominational differences. They emphasized on Dispensational Premillennianism, which was very popular in the Holiness movement in the US. Not only these missionaries but also some Korean church leaders, such as Gil Seonju, Ik-Du Kim, Myunggik Lee, Eungjo Kim, strongly preached on Dispensational Premillennianism. After all, the eschatological mainstream of Korean church before 1945, was Dispensational Premillennianism. During this early period, there were Amillennialistic position in the Baptists and Sungkyul(Holiness) Church, but they were almost invisible. Since 1960s, when the Amillennialism were arisen, there were some theological arguments in the Presbyterian Church. In the 1980s, Amillennialism of Presbyterian Church began to be more emphasized. Before that, the major eschatological position of Korean Church were a combination of both Dispensational Premillennianism and Historical Premillennianism. After the late 1980s, in the Korean church the three major eschatological positions are coexist equally. Yet, in 1992, a radical eschatological movement called "Dami" became a serious social problem. After that, Korean Church has been less emphasized on eschatology. Today, the three eschatological positions are equally exist in the Korean Church, but rarely argued and emphasized both in the pulpits and in the academics. However, I insist that Korean Church must reemphasized on eschatological beliefs for the sincere Christian life and better responsibility of the church in the world. I do not want to focus on a specific eschatology as a right one. Instead, I intend to make a balance between the transcendant paradigm of Premillennianism and more this world-oriented Amillennialism. Also, I believe this balanced model should be the right direction of eschatology of today's Korean Church.
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#한국교회 종말론 세대주의적 전천년설 역사적 전천년설 무천년설 전천년설 시한부종말론
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