논 문 개 요 본 연구는 중학교 3학년 학생들을 대상으로 독서를 활용한 다문화 교육 프로그램을 실시한 후 학생들의 다문화 인식의 변화를 살펴보는 데 목적이 있다. 한국 사회는 외국 국적을 가진 주민이 2%를 넘을 정도로 사회 구성원이 변해가고 있지만 단일민족이라는 자부심을 갖고 있는 한국인들에게는 다인종․다문화 사회라는 용어는 아직도 낯선 개념이며, 다가올 다...
논 문 개 요 본 연구는 중학교 3학년 학생들을 대상으로 독서를 활용한 다문화 교육 프로그램을 실시한 후 학생들의 다문화 인식의 변화를 살펴보는 데 목적이 있다. 한국 사회는 외국 국적을 가진 주민이 2%를 넘을 정도로 사회 구성원이 변해가고 있지만 단일민족이라는 자부심을 갖고 있는 한국인들에게는 다인종․다문화 사회라는 용어는 아직도 낯선 개념이며, 다가올 다문화 사회에 대한 준비도 부족한 실정이다. 현재 진행되고 있는 다문화 교육도 다문화 가정 학생들을 대상으로 한 사회적응 교육에 치우쳐 있고 그들과 학교에서 함께 생활하는 일반 학생들에 대한 교육은 잘 이루어지지 못하고 있어 문화적 소수자들만을 대상으로 한 다문화 교육의 한계를 보여주고 있다. 그러나 온전한 교육적 효과를 얻기 위해서는 다문화 가정 학생들을 대상으로 한 교육과 일반 학생들을 대상으로 한 교육이 함께 진행되어야 할 것이다. 따라서 본 연구에서는 일반 학생들을 대상으로 독서를 활용한 다문화 교육 프로그램을 진행하여 그들의 다문화 인식 변화를 살펴보았다. 설정된 연구 과제는 다음과 같다. 1. 독서를 활용한 다문화 교육 프로그램은 학생들의 다문화 인식을 높이는 데 효과가 있는가? 2. 학생의 배경 변인에 따라 독서를 활용한 다문화 교육 프로그램의 효과는 차이가 있는가? 2-1. 독서를 활용한 다문화 교육 프로그램의 효과는 해외 문화 경험의 유무에 따라 차이가 있는가? 2-2. 독서를 활용한 다문화 교육 프로그램의 효과는 학생의 사전 다문화 인식에 따라 차이가 있는가? 연구 대상은 서울시에 있는 C여자중학교 3학년 70명으로 하였다. 2010년 12월에 예비 검사를 실시하여 설문 문항을 선정하였고, 2011년 3월 셋째 주에 사전 검사를 실시하였다. 독서 교육 프로그램은 국어 시간을 활용하여 2011년 3월 28일부터 5월 24일까지 총 9차시의 수업으로 진행하였다. 본 연구는 실험 집단 2개 반과 통제 집단 2개 반을 설정하여 다문화 인식에 대한 사전 검사를 실시하였다. 실험 집단에서는 독서 교육 프로그램을 진행하였고, 통제 집단에서는 학교 수업을 진행한 후 다문화 인식에 대한 사후 검사를 실시하여 다문화 인식의 변화를 살펴보았다. 본 연구를 통하여 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 독서를 활용한 다문화 교육 프로그램은 일반 학생들의 다문화 인식 변화에 긍정적인 효과가 있었다. ‘문화개방성’, ‘문화수용성’, ‘문화상대주의’, ‘자국문화 이해 및 만족도’의 4개 하위 요인에서 통계적으로 유의미한 변화가 있었다. 둘째, 독서를 활용한 다문화 교육 프로그램은 해외 문화 경험이 있는 학생과 해외 문화 경험이 없는 학생 모두에게 유의미한 효과가 있었다. 또한 사전 다문화 인식의 높고 낮음에 관계없이 유의미한 효과가 있었으며, 특히 사전 다문화 인식이 낮은 학생에게 더 큰 효과가 있었다. 본 연구의 결과는 독서를 활용한 다문화 교육 프로그램이 일반 학생들의 다문화 인식을 높이는데 효과가 있음을 시사하고 있다. 본 연구를 바탕으로 하여 학교에서 독서를 활용한 다문화 교육 프로그램이 활성화될 것을 기대한다. 주요어 : 다문화 교육, 다문화 인식, 독서 교육
논 문 개 요 본 연구는 중학교 3학년 학생들을 대상으로 독서를 활용한 다문화 교육 프로그램을 실시한 후 학생들의 다문화 인식의 변화를 살펴보는 데 목적이 있다. 한국 사회는 외국 국적을 가진 주민이 2%를 넘을 정도로 사회 구성원이 변해가고 있지만 단일민족이라는 자부심을 갖고 있는 한국인들에게는 다인종․다문화 사회라는 용어는 아직도 낯선 개념이며, 다가올 다문화 사회에 대한 준비도 부족한 실정이다. 현재 진행되고 있는 다문화 교육도 다문화 가정 학생들을 대상으로 한 사회적응 교육에 치우쳐 있고 그들과 학교에서 함께 생활하는 일반 학생들에 대한 교육은 잘 이루어지지 못하고 있어 문화적 소수자들만을 대상으로 한 다문화 교육의 한계를 보여주고 있다. 그러나 온전한 교육적 효과를 얻기 위해서는 다문화 가정 학생들을 대상으로 한 교육과 일반 학생들을 대상으로 한 교육이 함께 진행되어야 할 것이다. 따라서 본 연구에서는 일반 학생들을 대상으로 독서를 활용한 다문화 교육 프로그램을 진행하여 그들의 다문화 인식 변화를 살펴보았다. 설정된 연구 과제는 다음과 같다. 1. 독서를 활용한 다문화 교육 프로그램은 학생들의 다문화 인식을 높이는 데 효과가 있는가? 2. 학생의 배경 변인에 따라 독서를 활용한 다문화 교육 프로그램의 효과는 차이가 있는가? 2-1. 독서를 활용한 다문화 교육 프로그램의 효과는 해외 문화 경험의 유무에 따라 차이가 있는가? 2-2. 독서를 활용한 다문화 교육 프로그램의 효과는 학생의 사전 다문화 인식에 따라 차이가 있는가? 연구 대상은 서울시에 있는 C여자중학교 3학년 70명으로 하였다. 2010년 12월에 예비 검사를 실시하여 설문 문항을 선정하였고, 2011년 3월 셋째 주에 사전 검사를 실시하였다. 독서 교육 프로그램은 국어 시간을 활용하여 2011년 3월 28일부터 5월 24일까지 총 9차시의 수업으로 진행하였다. 본 연구는 실험 집단 2개 반과 통제 집단 2개 반을 설정하여 다문화 인식에 대한 사전 검사를 실시하였다. 실험 집단에서는 독서 교육 프로그램을 진행하였고, 통제 집단에서는 학교 수업을 진행한 후 다문화 인식에 대한 사후 검사를 실시하여 다문화 인식의 변화를 살펴보았다. 본 연구를 통하여 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 독서를 활용한 다문화 교육 프로그램은 일반 학생들의 다문화 인식 변화에 긍정적인 효과가 있었다. ‘문화개방성’, ‘문화수용성’, ‘문화상대주의’, ‘자국문화 이해 및 만족도’의 4개 하위 요인에서 통계적으로 유의미한 변화가 있었다. 둘째, 독서를 활용한 다문화 교육 프로그램은 해외 문화 경험이 있는 학생과 해외 문화 경험이 없는 학생 모두에게 유의미한 효과가 있었다. 또한 사전 다문화 인식의 높고 낮음에 관계없이 유의미한 효과가 있었으며, 특히 사전 다문화 인식이 낮은 학생에게 더 큰 효과가 있었다. 본 연구의 결과는 독서를 활용한 다문화 교육 프로그램이 일반 학생들의 다문화 인식을 높이는데 효과가 있음을 시사하고 있다. 본 연구를 바탕으로 하여 학교에서 독서를 활용한 다문화 교육 프로그램이 활성화될 것을 기대한다. 주요어 : 다문화 교육, 다문화 인식, 독서 교육
A Study on the Effect of the Multi-cultural Reading Program in a Middle School Name : Cho, Dong-Seon Major : Reading Education Advisor : Prof. Jung, Ok-Ryun The purpose of this study is to observe the changes of the way students regard multiculturalism after conducting an educational program about ...
A Study on the Effect of the Multi-cultural Reading Program in a Middle School Name : Cho, Dong-Seon Major : Reading Education Advisor : Prof. Jung, Ok-Ryun The purpose of this study is to observe the changes of the way students regard multiculturalism after conducting an educational program about it. The Korean society is changing greatly enough to have more than 2 % of the population with foreign citizenships. However, Koreans, who pride themselves in their homogeneous population, are not yet familiar with the terms such as a multiracial or multicultural society. In fact, they are not fully ready for the imminent multicultural society. Current educational programs about multiculturalism are overly weighed toward the enculturative education for the students from multicultural backgrounds, and there is no other education for the general students. This shows the limit of the current education on multiculturalism, which is only aimed at cultural minorities. However, in order to have a great educational effect, we need to educate both the students from multicultural backgrounds and the general students. Therefore, this study will show us the changes of the general students' attitude toward multiculturalism after participating in an educational program about it, which makes the most of reading. The objects of the study are 70 third graders in C girls' middle school in Seoul. Preliminary inspections on the awareness of multiculturalism were conducted with two experimental groups and two controlled groups. In the experimental groups, the educational program was proceeded by using reading as a main method, and with the controlled groups, students took regular lessons, then the post-inspections on the awareness of multiculturalism were carried out to observe the changes. The results of the study are as in the following. 1. The educational program which makes the most of reading had a positive effect on the changes of the students' awareness on multiculturalism. 2. First, there was a statistically meaningful change in four subcategories of 'cultural openness', 'cultural acceptability', 'cultural relativism', and 'understanding and satisfaction of one's culture' Second, the educational program which makes the most of reading had a meaningful effect on both the students with experiences abroad and those without any. In addition, the program had a positive effect regardless of the level of the students' prior awareness on multiculturalism. In particular, it had a greater effect on the students with lower awareness on multiculturalism. The results suggest that the educational program which makes the most of reading has a positive effect on the improvement of the students' awareness of multiculturalism. On the basis of this study, we expect the vitalization of the educational program which makes the most of reading at schools.
A Study on the Effect of the Multi-cultural Reading Program in a Middle School Name : Cho, Dong-Seon Major : Reading Education Advisor : Prof. Jung, Ok-Ryun The purpose of this study is to observe the changes of the way students regard multiculturalism after conducting an educational program about it. The Korean society is changing greatly enough to have more than 2 % of the population with foreign citizenships. However, Koreans, who pride themselves in their homogeneous population, are not yet familiar with the terms such as a multiracial or multicultural society. In fact, they are not fully ready for the imminent multicultural society. Current educational programs about multiculturalism are overly weighed toward the enculturative education for the students from multicultural backgrounds, and there is no other education for the general students. This shows the limit of the current education on multiculturalism, which is only aimed at cultural minorities. However, in order to have a great educational effect, we need to educate both the students from multicultural backgrounds and the general students. Therefore, this study will show us the changes of the general students' attitude toward multiculturalism after participating in an educational program about it, which makes the most of reading. The objects of the study are 70 third graders in C girls' middle school in Seoul. Preliminary inspections on the awareness of multiculturalism were conducted with two experimental groups and two controlled groups. In the experimental groups, the educational program was proceeded by using reading as a main method, and with the controlled groups, students took regular lessons, then the post-inspections on the awareness of multiculturalism were carried out to observe the changes. The results of the study are as in the following. 1. The educational program which makes the most of reading had a positive effect on the changes of the students' awareness on multiculturalism. 2. First, there was a statistically meaningful change in four subcategories of 'cultural openness', 'cultural acceptability', 'cultural relativism', and 'understanding and satisfaction of one's culture' Second, the educational program which makes the most of reading had a meaningful effect on both the students with experiences abroad and those without any. In addition, the program had a positive effect regardless of the level of the students' prior awareness on multiculturalism. In particular, it had a greater effect on the students with lower awareness on multiculturalism. The results suggest that the educational program which makes the most of reading has a positive effect on the improvement of the students' awareness of multiculturalism. On the basis of this study, we expect the vitalization of the educational program which makes the most of reading at schools.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.