미술 활동을 통한 통합영어교육 교재 개발 연구 : 초등학교 저학년을 중심으로 A Study on Developing an Integrative English Education Textbook through Art Activities : Focusing on 1st˜3rd graders in elementary school원문보기
‘지구촌 시대’라고 하는 오늘 날, 영어로 의사소통을 할 수 있는 능력을 기르는 일은 세계인으로 살아가는 데 필수 요건이 되었다. 그러나 우리나라와 같은 EFL 환경에서는 영어에 자연스럽게 노출되는 기회를 더 늘려야 할 필요가 있다. 또한 인간의 사고는 교과의 구분처럼 분류되기 보다는 여러 경험들이 상호 관련지어져 전체로서 반응하는 것이므로 영어교과와 타 교과의 통합교육은 복잡한 현대 사회에서 주체가 될 수 있는 창의적인 인재를 양성하는 데 효과적이라고 할 수 있다. 이러한 관점에서 볼 때, 현 초등 영어 교육 실정에 맞추어 적용 가능하면서 효과적으로 언어 목표와 교과 목표를 달성 할 수 있는 교재를 개발하는 것이 시급한 때라고 여겨져 본 연구에서는 영어-미술 통합 교재를 개발하여 그 방안을 제시하고자 한다.
미술은 우리의 환경에 깊게 스며들어 있어 삶과 따로 분리되어 있지 않아 아동들의 흥미와 동기를 유발하는데 효과적이고 그 자체가 가지고 있는 특성으로 인해 다양한 ...
‘지구촌 시대’라고 하는 오늘 날, 영어로 의사소통을 할 수 있는 능력을 기르는 일은 세계인으로 살아가는 데 필수 요건이 되었다. 그러나 우리나라와 같은 EFL 환경에서는 영어에 자연스럽게 노출되는 기회를 더 늘려야 할 필요가 있다. 또한 인간의 사고는 교과의 구분처럼 분류되기 보다는 여러 경험들이 상호 관련지어져 전체로서 반응하는 것이므로 영어교과와 타 교과의 통합교육은 복잡한 현대 사회에서 주체가 될 수 있는 창의적인 인재를 양성하는 데 효과적이라고 할 수 있다. 이러한 관점에서 볼 때, 현 초등 영어 교육 실정에 맞추어 적용 가능하면서 효과적으로 언어 목표와 교과 목표를 달성 할 수 있는 교재를 개발하는 것이 시급한 때라고 여겨져 본 연구에서는 영어-미술 통합 교재를 개발하여 그 방안을 제시하고자 한다.
미술은 우리의 환경에 깊게 스며들어 있어 삶과 따로 분리되어 있지 않아 아동들의 흥미와 동기를 유발하는데 효과적이고 그 자체가 가지고 있는 특성으로 인해 다양한 통합적 접근이 가능하여 학습자의 자율성과 창의성을 기르는 데 효과적이다.
본 연구의 목적은 미술 활동을 영어교과와 통합하여 초등학교 저학년을 대상으로 그들의 흥미와 동기를 자극하면서 언어목표와 교과 목표 뿐 만이 아니라 메마른 정서 교육까지도 가능하게 하는 통합영어교육 교재를 개발하고자 하는데 있다.
이를 위해 경남 소재 초등학교 교사 44명과 경남 소재 초등학교 학생 96명을 대상으로 통합교육에 대한 인식 및 흥미도와 통합교재에 관한 요구를 설문 조사하였고, 설문 조사와 더불어 초등학교 3, 4학년 미술 교과서와 초등학교 3학년 영어 검정 교과서 5권을 분석하였다. 그 결과를 토대로 학생들이 비교적 표현하기 쉽고, 흥미를 느낄만한 단원을 선정하여 새로운 통합단원을 구성하고 교재를 개발하였다.
본 연구에서 개발된 교재명은 ENGLISH WITH ARTS 이며 총 12 단원으로 이루어져 있고 각 단원은 7개 항목으로 구성되어 있다. 초등학교 저학년을 대상으로 개발되었으나 더 쉬운 유아 미술 활동이나 좀 더 복잡한 고학년 미술 활동으로 확대와 변형이 가능하며, 그 활동 내용에 따라 시간의 분배도 조절이 가능하다. 따라서 학교에서 뿐만 아니라 사교육 환경에서도 활용 할 수 있고 학습자에게 즐거움을 주는 동시에 인지적, 정의적, 심미적 측면을 고루 발달시킬 수 있다.
많은 현장 교사들이 통합 수업에 긍정적인 시각을 가지고 있고 현 초등 영어 교육의 흐름도 그러하다. 본 연구는 그러한 시대적 요구에 맞추어 우리 초등 영어 교육에서 적용 할 수 있는 영어-미술 통합 교재를 제시하여 효과적인 영어 교육 방법을 찾는 초등 교사들에게 도움을 주고자 하였다.
마지막으로, 영어 통합 교육의 성공을 위해서는 다양한 사례 연구와 체계적 분석을 통해 우리 교육 실정에 맞는 보다 실질적 도움을 주는 프로그램 개발이 이루어져야 할 것이다.
‘지구촌 시대’라고 하는 오늘 날, 영어로 의사소통을 할 수 있는 능력을 기르는 일은 세계인으로 살아가는 데 필수 요건이 되었다. 그러나 우리나라와 같은 EFL 환경에서는 영어에 자연스럽게 노출되는 기회를 더 늘려야 할 필요가 있다. 또한 인간의 사고는 교과의 구분처럼 분류되기 보다는 여러 경험들이 상호 관련지어져 전체로서 반응하는 것이므로 영어교과와 타 교과의 통합교육은 복잡한 현대 사회에서 주체가 될 수 있는 창의적인 인재를 양성하는 데 효과적이라고 할 수 있다. 이러한 관점에서 볼 때, 현 초등 영어 교육 실정에 맞추어 적용 가능하면서 효과적으로 언어 목표와 교과 목표를 달성 할 수 있는 교재를 개발하는 것이 시급한 때라고 여겨져 본 연구에서는 영어-미술 통합 교재를 개발하여 그 방안을 제시하고자 한다.
미술은 우리의 환경에 깊게 스며들어 있어 삶과 따로 분리되어 있지 않아 아동들의 흥미와 동기를 유발하는데 효과적이고 그 자체가 가지고 있는 특성으로 인해 다양한 통합적 접근이 가능하여 학습자의 자율성과 창의성을 기르는 데 효과적이다.
본 연구의 목적은 미술 활동을 영어교과와 통합하여 초등학교 저학년을 대상으로 그들의 흥미와 동기를 자극하면서 언어목표와 교과 목표 뿐 만이 아니라 메마른 정서 교육까지도 가능하게 하는 통합영어교육 교재를 개발하고자 하는데 있다.
이를 위해 경남 소재 초등학교 교사 44명과 경남 소재 초등학교 학생 96명을 대상으로 통합교육에 대한 인식 및 흥미도와 통합교재에 관한 요구를 설문 조사하였고, 설문 조사와 더불어 초등학교 3, 4학년 미술 교과서와 초등학교 3학년 영어 검정 교과서 5권을 분석하였다. 그 결과를 토대로 학생들이 비교적 표현하기 쉽고, 흥미를 느낄만한 단원을 선정하여 새로운 통합단원을 구성하고 교재를 개발하였다.
본 연구에서 개발된 교재명은 ENGLISH WITH ARTS 이며 총 12 단원으로 이루어져 있고 각 단원은 7개 항목으로 구성되어 있다. 초등학교 저학년을 대상으로 개발되었으나 더 쉬운 유아 미술 활동이나 좀 더 복잡한 고학년 미술 활동으로 확대와 변형이 가능하며, 그 활동 내용에 따라 시간의 분배도 조절이 가능하다. 따라서 학교에서 뿐만 아니라 사교육 환경에서도 활용 할 수 있고 학습자에게 즐거움을 주는 동시에 인지적, 정의적, 심미적 측면을 고루 발달시킬 수 있다.
많은 현장 교사들이 통합 수업에 긍정적인 시각을 가지고 있고 현 초등 영어 교육의 흐름도 그러하다. 본 연구는 그러한 시대적 요구에 맞추어 우리 초등 영어 교육에서 적용 할 수 있는 영어-미술 통합 교재를 제시하여 효과적인 영어 교육 방법을 찾는 초등 교사들에게 도움을 주고자 하였다.
마지막으로, 영어 통합 교육의 성공을 위해서는 다양한 사례 연구와 체계적 분석을 통해 우리 교육 실정에 맞는 보다 실질적 도움을 주는 프로그램 개발이 이루어져야 할 것이다.
The purpose of this study is to develop an integrative English education textbook through art activities focusing on 1st~3rd graders in elementary school and stimulate students' interest and motivation, make possible to educate linguistic and educational objectives with sentiments.
Before deve...
The purpose of this study is to develop an integrative English education textbook through art activities focusing on 1st~3rd graders in elementary school and stimulate students' interest and motivation, make possible to educate linguistic and educational objectives with sentiments.
Before developing the textbook, the questionnaire for analyzing needs and awareness of integrative English education was distributed to 44 teachers and 96 students in elementary school. On inquiry, most teachers and students were positive about the integrative English education through art activities. And they wanted to have more opportunities to appreciate the art works. So, there was a more need of introducing the art works as a topic in the textbook. Along with the questionnaire, an art textbook for 3rd~4th graders and 5 English textbooks for 3rd graders in elementary school were analyzed. By use of those results, new integrated units are selected which are comparatively easy to express and interesting,
After those processes, the textbook was developed. The title of the book is 'ENGLISH WITH ARTS'. It is composed of 10 units and each unit has 7 items: 1. Words, 2. Useful Expressions, 3. See and Talk, 4. Meet the Artist, 5. Let's Express, 6. Sharing Impressions, 7. What Did I Learn?. The characteristics of the textbook are listed below.
First, it is developed for 1st~3rd graders in elementary school but it can be expanded and modified into easier children's art or more complex upper graders' art. Second, according to the level of activities, time buget is possible to adjust. So the textbook can be used both in the public school and private education. Third, using the strength that most children like art activities, it can make students to learn English more naturally and raise the level of art accomplishment. Fourth, it gives students pleasure and advances cognitive, aesthetic and emotional domain at the same time..
Many teachers at the chalkface have positive outlook on integrative education and so the flow of the elementary English education is. To meet this requirement ot the age, this study tried to help elementary school teachers who are looking for effective ways to teach English by suggesting an integrative English education textbook through art activities that can be applied in current elementary school.
Lastly, to succeed in integrative English education, actual beneficent programs which are suitable to our society must be developed through variety case study and systematic analysis.
The purpose of this study is to develop an integrative English education textbook through art activities focusing on 1st~3rd graders in elementary school and stimulate students' interest and motivation, make possible to educate linguistic and educational objectives with sentiments.
Before developing the textbook, the questionnaire for analyzing needs and awareness of integrative English education was distributed to 44 teachers and 96 students in elementary school. On inquiry, most teachers and students were positive about the integrative English education through art activities. And they wanted to have more opportunities to appreciate the art works. So, there was a more need of introducing the art works as a topic in the textbook. Along with the questionnaire, an art textbook for 3rd~4th graders and 5 English textbooks for 3rd graders in elementary school were analyzed. By use of those results, new integrated units are selected which are comparatively easy to express and interesting,
After those processes, the textbook was developed. The title of the book is 'ENGLISH WITH ARTS'. It is composed of 10 units and each unit has 7 items: 1. Words, 2. Useful Expressions, 3. See and Talk, 4. Meet the Artist, 5. Let's Express, 6. Sharing Impressions, 7. What Did I Learn?. The characteristics of the textbook are listed below.
First, it is developed for 1st~3rd graders in elementary school but it can be expanded and modified into easier children's art or more complex upper graders' art. Second, according to the level of activities, time buget is possible to adjust. So the textbook can be used both in the public school and private education. Third, using the strength that most children like art activities, it can make students to learn English more naturally and raise the level of art accomplishment. Fourth, it gives students pleasure and advances cognitive, aesthetic and emotional domain at the same time..
Many teachers at the chalkface have positive outlook on integrative education and so the flow of the elementary English education is. To meet this requirement ot the age, this study tried to help elementary school teachers who are looking for effective ways to teach English by suggesting an integrative English education textbook through art activities that can be applied in current elementary school.
Lastly, to succeed in integrative English education, actual beneficent programs which are suitable to our society must be developed through variety case study and systematic analysis.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.