음악은 지역아동센터의 불안정한 아동들에게 정서적으로 안정감을 주며, 더 나아가 창의력 발산을 통해 자유로운 상상력과 표현력을 기를 수 있게 해준다. 그리고 악기연주를 통해 건전한 스트레스해소 방법을 갖게 되어 분노와 같은 감정을 조절하여 자기 자신을 조절 할 수 있게 된다. 어릴 때부터 감정의 억압을 제대로 표출하는 방법을 모르는 아동은 성인이 되어서도 사회적으로 문제가 될 수 있기 때문에 제대로 된 자기표현은 꼭 필요하며, 아동 스스로의 마음을 조절하는 좋은 방법이라 할 수 있다. 지역아동센터의 포괄적인 실태조사 연구에 비해 ...
음악은 지역아동센터의 불안정한 아동들에게 정서적으로 안정감을 주며, 더 나아가 창의력 발산을 통해 자유로운 상상력과 표현력을 기를 수 있게 해준다. 그리고 악기연주를 통해 건전한 스트레스해소 방법을 갖게 되어 분노와 같은 감정을 조절하여 자기 자신을 조절 할 수 있게 된다. 어릴 때부터 감정의 억압을 제대로 표출하는 방법을 모르는 아동은 성인이 되어서도 사회적으로 문제가 될 수 있기 때문에 제대로 된 자기표현은 꼭 필요하며, 아동 스스로의 마음을 조절하는 좋은 방법이라 할 수 있다. 지역아동센터의 포괄적인 실태조사 연구에 비해 음악교육에 대한 연구는 활발하게 이루어 지지 못하고 있어 본 논문에서는 지역아동센터의 음악교육 활성화를 위해 지역아동센터 음악교육 실태조사를 하게 되었다. 마산합포구·마산회원구 지역에서 음악수업을 하는 지역아동센터는 14곳으로 전체아동센터의 절반이 되지 못하며 음악수업을 하는 지역아동센터의 일부는 음악수업을 전체아동 대상으로는 하지 않았다. 각 지역아동센터의 프로그램을 관리하는 사회복지사 및 센터장은 음악수업에 대한 필요성과 악기위주의 수업을 탈피하고 보다 넓은 시각으로 음악교육을 바라 볼 필요가 있으며 지역사회에서 전문성 있는 강사 지원을 충분히 해야 한다. 현재 대학에서 시행되는 봉사활동은 센터에서는 인정이 되지 않는다. 이를 개선하여 음대 학생들이 지역아동센터에서 봉사할 기회를 주어 음대학생들은 봉사활동과 자신의 경험을 쌓게 하며, 지역아동센터의 아동들은 전문성을 갖춘 교사에게 음악교육을 받을 수 있는 기회가 생겨야 한다. 또한 환경의 개선이 필요한데, 음악수업의 특성상 독립된 공간을 요할 때가 많다. 음악수업을 할 수 있는 교실 및 기자재의 지원이 충분히 이뤄져야 할 것이다. 그리고 아동은 음악 그자체로서는 흥미를 갖고 있지만 음악수업에는 흥미를 별로 느끼지 못하였으며, 지역아동센터에서 진행되는 음악수업도 사설학원과 같은 악기위주의 수업이 많았다. 음악은 연주 외 여러 영역을 두루 갖추고 있으므로 악기위주의 수업에서 탈피해 전 영역을 고루 경험할 수 있는 프로그램이 제공되어야 한다. 강사의 태도 또한 음악의 기술을 가르쳐 주는 것이 아니라 지역아동센터 아동의 특성을 고려하여 보다 인간과 인간의 정서적 교감을 나눌 수 있는 태도를 가져야 할 것이다.
음악은 지역아동센터의 불안정한 아동들에게 정서적으로 안정감을 주며, 더 나아가 창의력 발산을 통해 자유로운 상상력과 표현력을 기를 수 있게 해준다. 그리고 악기연주를 통해 건전한 스트레스해소 방법을 갖게 되어 분노와 같은 감정을 조절하여 자기 자신을 조절 할 수 있게 된다. 어릴 때부터 감정의 억압을 제대로 표출하는 방법을 모르는 아동은 성인이 되어서도 사회적으로 문제가 될 수 있기 때문에 제대로 된 자기표현은 꼭 필요하며, 아동 스스로의 마음을 조절하는 좋은 방법이라 할 수 있다. 지역아동센터의 포괄적인 실태조사 연구에 비해 음악교육에 대한 연구는 활발하게 이루어 지지 못하고 있어 본 논문에서는 지역아동센터의 음악교육 활성화를 위해 지역아동센터 음악교육 실태조사를 하게 되었다. 마산합포구·마산회원구 지역에서 음악수업을 하는 지역아동센터는 14곳으로 전체아동센터의 절반이 되지 못하며 음악수업을 하는 지역아동센터의 일부는 음악수업을 전체아동 대상으로는 하지 않았다. 각 지역아동센터의 프로그램을 관리하는 사회복지사 및 센터장은 음악수업에 대한 필요성과 악기위주의 수업을 탈피하고 보다 넓은 시각으로 음악교육을 바라 볼 필요가 있으며 지역사회에서 전문성 있는 강사 지원을 충분히 해야 한다. 현재 대학에서 시행되는 봉사활동은 센터에서는 인정이 되지 않는다. 이를 개선하여 음대 학생들이 지역아동센터에서 봉사할 기회를 주어 음대학생들은 봉사활동과 자신의 경험을 쌓게 하며, 지역아동센터의 아동들은 전문성을 갖춘 교사에게 음악교육을 받을 수 있는 기회가 생겨야 한다. 또한 환경의 개선이 필요한데, 음악수업의 특성상 독립된 공간을 요할 때가 많다. 음악수업을 할 수 있는 교실 및 기자재의 지원이 충분히 이뤄져야 할 것이다. 그리고 아동은 음악 그자체로서는 흥미를 갖고 있지만 음악수업에는 흥미를 별로 느끼지 못하였으며, 지역아동센터에서 진행되는 음악수업도 사설학원과 같은 악기위주의 수업이 많았다. 음악은 연주 외 여러 영역을 두루 갖추고 있으므로 악기위주의 수업에서 탈피해 전 영역을 고루 경험할 수 있는 프로그램이 제공되어야 한다. 강사의 태도 또한 음악의 기술을 가르쳐 주는 것이 아니라 지역아동센터 아동의 특성을 고려하여 보다 인간과 인간의 정서적 교감을 나눌 수 있는 태도를 가져야 할 것이다.
Music gives emotional comfort to unstable children in a community child center and furthermore it allows them to nurture liberal imagination and expression through creativity. And playing instrument gives children to relieve stress in a good way thereby they will be able to control their emotions su...
Music gives emotional comfort to unstable children in a community child center and furthermore it allows them to nurture liberal imagination and expression through creativity. And playing instrument gives children to relieve stress in a good way thereby they will be able to control their emotions such as anger. The children who do not know how to express their emotional suppression properly from childhood could be problematic in adulthood so it is necessary to express them properly and playing instrument is a good way to control their own mind. Compared to comprehensive research studies on a community child center itself, research on music education in a community child center is not done actively. In this thesis, we survey the status of music education in community child center to stimulate music education. We find that there are only 14 centers that run music lessons among community child centers in Masan Happo and Masan hoewon area of Changwon. This number is less than 50% of all child centers in these areas and some of those centers did not provide music lesson to all children. Social workers and directors who manage the program in each community child center need to recognize the necessity of music lesson, avoid the instrument-oriented classes and look into music education from a broader perspective. They also seek for support of professional instructors from communities. Currently, volunteering conducted at the University is not considered as music lessons by community child centers. To improve this, we give the volunteering opportunity to conservatory students in community child centers. Thereby, they will gain experiences and children in community child centers will have the opportunity to receive music education from professional teachers. In addition, it is necessary to improve the environment of music education, such as providing independent space, caused by the nature of the music class. It will be necessary to provide enough classrooms and equipment to have music class, too. The children in a community child center have interest in the music itself but do not feel much interest in music education. It is necessary for them to find interest in music education through music curriculum. They want to increase the number of music lessons in community child center and show an interest not only in instrumental lessons but also in various area of music lessons. Thereby, it is needed to improve the contents of current music lessons. Moreover, the music teachers should not only teach the techniques of music but also have the attitude to share emotional sympathy by considering the characteristics of children when teaching music lessons in community child center.
Music gives emotional comfort to unstable children in a community child center and furthermore it allows them to nurture liberal imagination and expression through creativity. And playing instrument gives children to relieve stress in a good way thereby they will be able to control their emotions such as anger. The children who do not know how to express their emotional suppression properly from childhood could be problematic in adulthood so it is necessary to express them properly and playing instrument is a good way to control their own mind. Compared to comprehensive research studies on a community child center itself, research on music education in a community child center is not done actively. In this thesis, we survey the status of music education in community child center to stimulate music education. We find that there are only 14 centers that run music lessons among community child centers in Masan Happo and Masan hoewon area of Changwon. This number is less than 50% of all child centers in these areas and some of those centers did not provide music lesson to all children. Social workers and directors who manage the program in each community child center need to recognize the necessity of music lesson, avoid the instrument-oriented classes and look into music education from a broader perspective. They also seek for support of professional instructors from communities. Currently, volunteering conducted at the University is not considered as music lessons by community child centers. To improve this, we give the volunteering opportunity to conservatory students in community child centers. Thereby, they will gain experiences and children in community child centers will have the opportunity to receive music education from professional teachers. In addition, it is necessary to improve the environment of music education, such as providing independent space, caused by the nature of the music class. It will be necessary to provide enough classrooms and equipment to have music class, too. The children in a community child center have interest in the music itself but do not feel much interest in music education. It is necessary for them to find interest in music education through music curriculum. They want to increase the number of music lessons in community child center and show an interest not only in instrumental lessons but also in various area of music lessons. Thereby, it is needed to improve the contents of current music lessons. Moreover, the music teachers should not only teach the techniques of music but also have the attitude to share emotional sympathy by considering the characteristics of children when teaching music lessons in community child center.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.