본 연구는 과거체벌, 체벌금지, 간접체벌, 체벌 대체방안에 대한 학생과 교사의 인식을 조사하였고, 배경 변인에 따른 차이에 대해서도 알아봄으로써 체벌금지 이후 효과적인 체벌 대체방안을 모색하고자 하는데 목적이 있다.
이상에서 제시한 연구 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 학생들은 과거체벌, 체벌금지, 간접체벌, 체벌 대체방안에 대해 어떻게 인식하고 있는가?
둘째, 교사들은 과거체벌, 체벌금지, 간접체벌, 체벌 대체방안에 대해 어떻게 인식하고 있는가?
셋째, 학생과 교사는 과거체벌, 체벌금지, 간접체벌, 체벌 ...
본 연구는 과거체벌, 체벌금지, 간접체벌, 체벌 대체방안에 대한 학생과 교사의 인식을 조사하였고, 배경 변인에 따른 차이에 대해서도 알아봄으로써 체벌금지 이후 효과적인 체벌 대체방안을 모색하고자 하는데 목적이 있다.
이상에서 제시한 연구 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 학생들은 과거체벌, 체벌금지, 간접체벌, 체벌 대체방안에 대해 어떻게 인식하고 있는가?
둘째, 교사들은 과거체벌, 체벌금지, 간접체벌, 체벌 대체방안에 대해 어떻게 인식하고 있는가?
셋째, 학생과 교사는 과거체벌, 체벌금지, 간접체벌, 체벌 대체방안에 대해 어떠한 인식의 차이가 있는가?
본 연구는 서울시에 있는 중ㆍ고등학교를 각 2개씩 선정하여 현재 근무하는 교사 120명, 중학교 2학년과 고등학교 2학년 학생 300명을 대상으로 설문 조사하였다.
이상의 연구를 토대로 다음과 같은 결론을 도출하였다.
첫째, 과거체벌 경험의 실태를 살펴보면 학생 63.4%가 과거 ‘체벌경험이 있다’라고 응답하였고, 체벌을 받았던 가장 큰 이유로 학생들은 ‘생활습관 확립을 위해’ 체벌을 받았고, 교사는 ‘생활지도를 위해’ 체벌을 행하였다. 체벌의 필요성에 관한 질문에 대해서는 학생 40.9%, 교사 57.6%가 ‘체벌이 필요하다’고 인식하고 있었다. 체벌이 필요한 이유로는 학생과 교사 모두 ‘잘못을 반성하게 하기 위해’라고 응답하였고, 체벌이 불필요한 이유로는 학생 교사 모두 ‘반발심이나 반항이 더 심해질 수 있다’라고 응답하였다.
둘째, 체벌금지 후 학생들의 태도 변화에 대해 교사들은 학생들의 태도가 체벌금지 전 보다 더 불량해졌다고 인식하였고, 생활 태도의 경우는 중학교 교사들이 고등학교 교사들에 비해 학생들의 생활태도가 더 불량해졌다고 인식하고 있었다. 교사들의 태도 변화는 학생과 교사 모두 체벌금지 후 체벌금지 전보다 조금 엄격해진 것으로 인식하였다. 체벌금지 후 나타난 장점으로는 학생 40.7%는 학생들의 인권보장, 교사 36.4%는 교사의 감정억제가 가장 많은 것으로 나타났다.
셋째, 간접체벌 규정인식은 학생 22.2%, 교사 48.5%가 ‘인식하고 있다’라고 응답하였으며, 간접체벌 경계구분에 관한 인식은 학생 38.7%, 교사 39.4%가 ‘간접체벌 경계구분이 어렵다’라고 응답하여 학생, 교사 모두 경계구분이 어려운 것으로 나타났다. 간접체벌 후 나타난 효과는 전체적으로 교사들은 효과가 있다고 인식하였고, 학생들은 비효과적이라고 인식하는 것으로 나타났다. 간접체벌 5개 항목 중 학생들은 면담을 교사들은 특별과제 부여를 가장 효과적인 방법으로 인식하였다. 간접체벌의 필요성에 관한 질문은 학생 39.1%, 교사 77.8%가 간접체벌이 필요하다고 응답하여 학생보다 교사들이 간접체벌이 더 필요하다고 인식하고 있는 것으로 나타났다. 간접체벌이 필요한 이유로 학생들은 ‘학생들의 통제를 위해’, 교사들은 ‘교육적 효과를 위해’라는 응답이 가장 많았으며, 불필요한 이유로는 학생들은 ‘반항이 더 심해질 수 있다’, 교사는 ‘소통만으로도 행동을 교정 할 수 있다’라는 인식의 차이가 나타났다.
넷째, 교과부에서 발표한 학교문화 선진화 방향의 5개 항목에 대해 학생들은 ‘멘티-멘토 1:1구성’이 효과적이라고 인식한 반면 다른 항목들은 모두 보통으로 나타났다. 하지만 교사들은 ‘출석 정지 도입’이 가장 효과적이라고 응답하고 다른 항목 모두 효과적일 것으로 인식하고 있었다. 외국의 체벌대체 방안 필요성에 관한 6개 항목 중 학생들은 ‘정학과 퇴학규정 강화’와 ‘1교사 당 학생 수 줄이기’가 효과적일 것이라고 인식한 반면, 교사들은 모든 항목이 효과적일 것이라고 응답하였다. 그 중 ‘1교사 당 학생 수 줄이기’, ‘정학과 퇴학규정 강화’, ‘상벌 위원회 운영’이 매우 필요하다고 인식하고 있었다.
본 연구에서 얻은 결론을 바탕으로 체벌 대체방안을 제언하면 다음과 같다.
첫째, 간접체벌에 관한 명확한 규정과 경계가 필요하다.
둘째, 간접체벌을 하게 될 경우 학생이 납득할 수 있도록 학생의 이해를 얻을 수 있는 태도를 갖추고 간접체벌이 이루어져야 한다.
셋째, 체벌을 대신할 수 있는 체벌 대체 시스템이 자리 잡아야 한다.
넷째, 1 교사 당 학생수를 줄여야 한다.
다섯째, 학교, 교사, 학부모의 신뢰회복과 원활한 의사소통이 이루어져야 한다.
여섯째, 체벌을 대신할 수 있는 다양한 방법을 모색해야 한다.
일곱째, 교실 안의 분위기를 바꿔야 한다.
여덟째, 열린 교실 운영을 실시한다.
아홉째, 권리와 책임, 학교규정에 대한 문서에 서명을 한다.
마지막으로 본 연구는 이미 나와 있는 체벌 대체방안에 대한 효과성과 필요성에 관해 알아보았다. 따라서 체벌을 대체할 수 있는 효과적인 새로운 방법들을 모색할 필요가 있다.
본 연구는 과거체벌, 체벌금지, 간접체벌, 체벌 대체방안에 대한 학생과 교사의 인식을 조사하였고, 배경 변인에 따른 차이에 대해서도 알아봄으로써 체벌금지 이후 효과적인 체벌 대체방안을 모색하고자 하는데 목적이 있다.
이상에서 제시한 연구 목적을 달성하기 위한 연구 문제는 다음과 같다.
첫째, 학생들은 과거체벌, 체벌금지, 간접체벌, 체벌 대체방안에 대해 어떻게 인식하고 있는가?
둘째, 교사들은 과거체벌, 체벌금지, 간접체벌, 체벌 대체방안에 대해 어떻게 인식하고 있는가?
셋째, 학생과 교사는 과거체벌, 체벌금지, 간접체벌, 체벌 대체방안에 대해 어떠한 인식의 차이가 있는가?
본 연구는 서울시에 있는 중ㆍ고등학교를 각 2개씩 선정하여 현재 근무하는 교사 120명, 중학교 2학년과 고등학교 2학년 학생 300명을 대상으로 설문 조사하였다.
이상의 연구를 토대로 다음과 같은 결론을 도출하였다.
첫째, 과거체벌 경험의 실태를 살펴보면 학생 63.4%가 과거 ‘체벌경험이 있다’라고 응답하였고, 체벌을 받았던 가장 큰 이유로 학생들은 ‘생활습관 확립을 위해’ 체벌을 받았고, 교사는 ‘생활지도를 위해’ 체벌을 행하였다. 체벌의 필요성에 관한 질문에 대해서는 학생 40.9%, 교사 57.6%가 ‘체벌이 필요하다’고 인식하고 있었다. 체벌이 필요한 이유로는 학생과 교사 모두 ‘잘못을 반성하게 하기 위해’라고 응답하였고, 체벌이 불필요한 이유로는 학생 교사 모두 ‘반발심이나 반항이 더 심해질 수 있다’라고 응답하였다.
둘째, 체벌금지 후 학생들의 태도 변화에 대해 교사들은 학생들의 태도가 체벌금지 전 보다 더 불량해졌다고 인식하였고, 생활 태도의 경우는 중학교 교사들이 고등학교 교사들에 비해 학생들의 생활태도가 더 불량해졌다고 인식하고 있었다. 교사들의 태도 변화는 학생과 교사 모두 체벌금지 후 체벌금지 전보다 조금 엄격해진 것으로 인식하였다. 체벌금지 후 나타난 장점으로는 학생 40.7%는 학생들의 인권보장, 교사 36.4%는 교사의 감정억제가 가장 많은 것으로 나타났다.
셋째, 간접체벌 규정인식은 학생 22.2%, 교사 48.5%가 ‘인식하고 있다’라고 응답하였으며, 간접체벌 경계구분에 관한 인식은 학생 38.7%, 교사 39.4%가 ‘간접체벌 경계구분이 어렵다’라고 응답하여 학생, 교사 모두 경계구분이 어려운 것으로 나타났다. 간접체벌 후 나타난 효과는 전체적으로 교사들은 효과가 있다고 인식하였고, 학생들은 비효과적이라고 인식하는 것으로 나타났다. 간접체벌 5개 항목 중 학생들은 면담을 교사들은 특별과제 부여를 가장 효과적인 방법으로 인식하였다. 간접체벌의 필요성에 관한 질문은 학생 39.1%, 교사 77.8%가 간접체벌이 필요하다고 응답하여 학생보다 교사들이 간접체벌이 더 필요하다고 인식하고 있는 것으로 나타났다. 간접체벌이 필요한 이유로 학생들은 ‘학생들의 통제를 위해’, 교사들은 ‘교육적 효과를 위해’라는 응답이 가장 많았으며, 불필요한 이유로는 학생들은 ‘반항이 더 심해질 수 있다’, 교사는 ‘소통만으로도 행동을 교정 할 수 있다’라는 인식의 차이가 나타났다.
넷째, 교과부에서 발표한 학교문화 선진화 방향의 5개 항목에 대해 학생들은 ‘멘티-멘토 1:1구성’이 효과적이라고 인식한 반면 다른 항목들은 모두 보통으로 나타났다. 하지만 교사들은 ‘출석 정지 도입’이 가장 효과적이라고 응답하고 다른 항목 모두 효과적일 것으로 인식하고 있었다. 외국의 체벌대체 방안 필요성에 관한 6개 항목 중 학생들은 ‘정학과 퇴학규정 강화’와 ‘1교사 당 학생 수 줄이기’가 효과적일 것이라고 인식한 반면, 교사들은 모든 항목이 효과적일 것이라고 응답하였다. 그 중 ‘1교사 당 학생 수 줄이기’, ‘정학과 퇴학규정 강화’, ‘상벌 위원회 운영’이 매우 필요하다고 인식하고 있었다.
본 연구에서 얻은 결론을 바탕으로 체벌 대체방안을 제언하면 다음과 같다.
첫째, 간접체벌에 관한 명확한 규정과 경계가 필요하다.
둘째, 간접체벌을 하게 될 경우 학생이 납득할 수 있도록 학생의 이해를 얻을 수 있는 태도를 갖추고 간접체벌이 이루어져야 한다.
셋째, 체벌을 대신할 수 있는 체벌 대체 시스템이 자리 잡아야 한다.
넷째, 1 교사 당 학생수를 줄여야 한다.
다섯째, 학교, 교사, 학부모의 신뢰회복과 원활한 의사소통이 이루어져야 한다.
여섯째, 체벌을 대신할 수 있는 다양한 방법을 모색해야 한다.
일곱째, 교실 안의 분위기를 바꿔야 한다.
여덟째, 열린 교실 운영을 실시한다.
아홉째, 권리와 책임, 학교규정에 대한 문서에 서명을 한다.
마지막으로 본 연구는 이미 나와 있는 체벌 대체방안에 대한 효과성과 필요성에 관해 알아보았다. 따라서 체벌을 대체할 수 있는 효과적인 새로운 방법들을 모색할 필요가 있다.
The purpose of this study is to study the perception of student and teacher on corporal punishment that had existed, ban on corporal punishment, indirect corporal punishment and alternative way for banning corporal punishment and find the difference in environment variable. This is to find the effec...
The purpose of this study is to study the perception of student and teacher on corporal punishment that had existed, ban on corporal punishment, indirect corporal punishment and alternative way for banning corporal punishment and find the difference in environment variable. This is to find the effective alternative way for corporal punishment after banning corporal punishment.
The research topic to achieve fore-mentioned study purpose is as below.
First, how do students perceive on past corporal punishment, ban on corporal punishment, indirect corporal punishment and alternative for banning corporal punishment?
Second, how do teachers perceive on past corporal punishment, ban on corporal punishment, indirect corporal punishment and alternative for ban of corporal punishment?
Third, what is the perception difference between student and teacher on how students perceive on past corporal punishment, ban on corporal punishment, indirect corporal punishment and alternative for banning corporal punishment?
This study is based on survey conducted over four(4) middle and high school(two each) with 120 teachers who are now attending the school and 300 second grade middle and high school students.
Based on the research, following conclusions were established.
First, the past corporal punishment experience status showed 63.4% of the students answered they have “Experienced corporal punishment” and the most prominent reason for the corporal punishment was “To establish a living habits” from the students and “behavior correction” from the teachers. The answer for the necessity of corporal punishment, 40.9% of the students and 57.6% of the teachers answered “Corporal punishment is necessary”. The reason for the need of corporal punishment, both students and teachers answered “To self-reflect wrong doings” and the reason for corporal punishment is no longer needed, students and teachers both answered “It could worsen the disobedience or resistance”.
Second, student’s attitude change after the ban of corporal punishment, teachers perceive attitude of students are worse than before the ban of corporal punishment. Regarding the attitude, middle school teachers observed that student’s behavior became worse than high school teachers did. Regarding the attitude of teachers, student and teacher both perceive that they have become stricter. The advantage after the ban of corporal punishment, 40.7% of the students answered guarantee of student’s human rights, 36.4% of the teacher answered “Suppression on teacher’s feeling” and these were the most prominent answers.
Third, on the perception of indirect corporal punishment regulation, 22.2% of the student and 48.5% of the teachers answered that they are aware of the distinction of boundary for indirect corporal punishment, 38.7% of the student and 39.4% of the teachers answered “It is difficult to distinguish the boundary”, hence, showing that it is difficult for both parties. On the post-effect of the indirect corporal punishment, teachers perceive as effective while students think it is ineffective. Of the five categories of the indirect corporal punishment, students perceive counseling and teachers perceive assigning special task as the most effective method. On the need of indirect corporal punishment, 39.1% of the students and 77.8% of the teachers answered that it is necessary showing teachers perceive them more necessary. The reason for the indirect corporal punishment, students answered “To control the students” and teachers answered “Educational effect” as most prominent. And for the reason for its uselessness, students answered “Could make resistance harder” and teachers answered “communication can correct the behavior” which shows difference in their perspective.
Fourth, on the five categories of school culture advancement directory from the ministry of education, students perceive “Mentor and Mentee 1 on 1 organization” as the most effective method and have graded other as moderate. However, teachers answered “Attendance suspension” as the most effective and all of other options as also effective. On foreign alternative method for corporal punishment adaptation, students perceive “Suspension and expel regulation enforcement” and “Reduction in student per teacher ratio” as effective while teachers see all of the options effective. They think “Reduction in student per teacher ratio”, “Suspension and expel regulation enforcement” and “Punishment commission operation” as most needed.
To advise the alternative method for corporal punishment from the conclusion from this study is as below.
First, clear regulation and boundary for indirect corporal punishment is needed.
Second, when conducting indirect corporal punishment, attitude to acquire student’s understanding to convince student should be gained prior to execution of indirect corporal punishment.
Third, alternative corporal punishment system should be stabilized to replace corporal punishment.
Fourth, students per teacher ratio should be reduced.
Fifth, fluent correspondence of idea and regain of the trust should be made between school, teacher and parents.
Sixth, the effort to find various methods to replace corporal punishment should be made.
Seventh, classroom environment should change.
Eighth, conduct open classroom operation.
Ninth, sign on the document regarding rights, responsibility and school.
Finally, this study has referred on the effectiveness and needs of the already proposed alternative method for corporal punishment. So, the need to find the new and effective methods to replace the corporal punishment arises.
The purpose of this study is to study the perception of student and teacher on corporal punishment that had existed, ban on corporal punishment, indirect corporal punishment and alternative way for banning corporal punishment and find the difference in environment variable. This is to find the effective alternative way for corporal punishment after banning corporal punishment.
The research topic to achieve fore-mentioned study purpose is as below.
First, how do students perceive on past corporal punishment, ban on corporal punishment, indirect corporal punishment and alternative for banning corporal punishment?
Second, how do teachers perceive on past corporal punishment, ban on corporal punishment, indirect corporal punishment and alternative for ban of corporal punishment?
Third, what is the perception difference between student and teacher on how students perceive on past corporal punishment, ban on corporal punishment, indirect corporal punishment and alternative for banning corporal punishment?
This study is based on survey conducted over four(4) middle and high school(two each) with 120 teachers who are now attending the school and 300 second grade middle and high school students.
Based on the research, following conclusions were established.
First, the past corporal punishment experience status showed 63.4% of the students answered they have “Experienced corporal punishment” and the most prominent reason for the corporal punishment was “To establish a living habits” from the students and “behavior correction” from the teachers. The answer for the necessity of corporal punishment, 40.9% of the students and 57.6% of the teachers answered “Corporal punishment is necessary”. The reason for the need of corporal punishment, both students and teachers answered “To self-reflect wrong doings” and the reason for corporal punishment is no longer needed, students and teachers both answered “It could worsen the disobedience or resistance”.
Second, student’s attitude change after the ban of corporal punishment, teachers perceive attitude of students are worse than before the ban of corporal punishment. Regarding the attitude, middle school teachers observed that student’s behavior became worse than high school teachers did. Regarding the attitude of teachers, student and teacher both perceive that they have become stricter. The advantage after the ban of corporal punishment, 40.7% of the students answered guarantee of student’s human rights, 36.4% of the teacher answered “Suppression on teacher’s feeling” and these were the most prominent answers.
Third, on the perception of indirect corporal punishment regulation, 22.2% of the student and 48.5% of the teachers answered that they are aware of the distinction of boundary for indirect corporal punishment, 38.7% of the student and 39.4% of the teachers answered “It is difficult to distinguish the boundary”, hence, showing that it is difficult for both parties. On the post-effect of the indirect corporal punishment, teachers perceive as effective while students think it is ineffective. Of the five categories of the indirect corporal punishment, students perceive counseling and teachers perceive assigning special task as the most effective method. On the need of indirect corporal punishment, 39.1% of the students and 77.8% of the teachers answered that it is necessary showing teachers perceive them more necessary. The reason for the indirect corporal punishment, students answered “To control the students” and teachers answered “Educational effect” as most prominent. And for the reason for its uselessness, students answered “Could make resistance harder” and teachers answered “communication can correct the behavior” which shows difference in their perspective.
Fourth, on the five categories of school culture advancement directory from the ministry of education, students perceive “Mentor and Mentee 1 on 1 organization” as the most effective method and have graded other as moderate. However, teachers answered “Attendance suspension” as the most effective and all of other options as also effective. On foreign alternative method for corporal punishment adaptation, students perceive “Suspension and expel regulation enforcement” and “Reduction in student per teacher ratio” as effective while teachers see all of the options effective. They think “Reduction in student per teacher ratio”, “Suspension and expel regulation enforcement” and “Punishment commission operation” as most needed.
To advise the alternative method for corporal punishment from the conclusion from this study is as below.
First, clear regulation and boundary for indirect corporal punishment is needed.
Second, when conducting indirect corporal punishment, attitude to acquire student’s understanding to convince student should be gained prior to execution of indirect corporal punishment.
Third, alternative corporal punishment system should be stabilized to replace corporal punishment.
Fourth, students per teacher ratio should be reduced.
Fifth, fluent correspondence of idea and regain of the trust should be made between school, teacher and parents.
Sixth, the effort to find various methods to replace corporal punishment should be made.
Seventh, classroom environment should change.
Eighth, conduct open classroom operation.
Ninth, sign on the document regarding rights, responsibility and school.
Finally, this study has referred on the effectiveness and needs of the already proposed alternative method for corporal punishment. So, the need to find the new and effective methods to replace the corporal punishment arises.
주제어
#학생 체벌금지
#체벌 대체방안
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.