[학위논문]시지각 프로그램 훈련이 발달장애아동의 일상생활활동에 미치는 영향 The Impacts of Visual Perceptual Training on the Activities of Daily Living of the Children with Developmental Disabilities원문보기
본 연구는 발달장애아동을 대상으로 시지각 프로그램 훈련을 적용하였을 때 시지각 기능과 일상생활활동에 미치는 영향에 대해 알아보고자 실시하였다. 연구 대상자는 선정 기준에 따라 발달장애 진단을 받은 장애아동 20명을 대상으로 실험군 10명과 대조군 10명으로 나누어 실시하였다. 6주 동안의 시지각 프로그램 훈련 전ㆍ후에 대한 대상자들의 시지각 기능을 알아보고자 K-DTVP 2로 검사를 시행하였고, 대상자들의 일상생활활동 ...
본 연구는 발달장애아동을 대상으로 시지각 프로그램 훈련을 적용하였을 때 시지각 기능과 일상생활활동에 미치는 영향에 대해 알아보고자 실시하였다. 연구 대상자는 선정 기준에 따라 발달장애 진단을 받은 장애아동 20명을 대상으로 실험군 10명과 대조군 10명으로 나누어 실시하였다. 6주 동안의 시지각 프로그램 훈련 전ㆍ후에 대한 대상자들의 시지각 기능을 알아보고자 K-DTVP 2로 검사를 시행하였고, 대상자들의 일상생활활동 수행능력을 알아보고자 WeeFIM을 측정하였으며 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 시지각 프로그램 훈련을 포함한 작업치료 중재의 훈련 전ㆍ후와 집단의 상호작용에서는 유의한 차이를 보였고(p< .05), 시지각 프로그램 훈련을 포함한 작업치료 중재 집단과 기능 중심의 작업치료 집단의 훈련 중재 전ㆍ후 시지각 기능은 통계학적으로 유의한 차이를 보여(p< .05), 시지각 프로그램 훈련이 포함된 작업치료 중재가 기능 중심의 작업치료보다 시지각 기능을 향상시킴을 나타낸다. 둘째, 시지각 프로그램 훈련을 포함한 작업치료 중재의 훈련 전ㆍ후와 집단의 상호작용에서는 유의한 차이를 보였고(p< .05), 시지각 프로그램 훈련을 포함한 작업치료 중재 집단과 기능 중심의 작업치료 집단의 훈련 중재 전ㆍ후 일상생활활동 수행능력은 통계학적으로 유의한 차이를 보여(p< .05), 시지각 프로그램 훈련이 포함된 작업치료 중재가 기능 중심의 작업치료보다 일상생활활동 수행능력을 향상시킴을 나타낸다. 본 연구의 결과를 통해 시지각 프로그램 훈련이 발달장애 아동의 시지각 기능과 일상생활활동 수행능력을 향상 시킨다는 것을 알 수 있었다. 결론적으로 시지각 프로그램 훈련이 발달장애 아동의 기능적인 회복과 일상생활활동 수행능력 향상을 위한 훈련 방법으로써 임상에서 유용하게 적용될 수 있을 것이라 사료되며 앞으로의 연구에서는 단순한 과제 수행보다는 기능적이며 다양한 프로그램에 대한 연구가 이루어져야 할 것이다.
본 연구는 발달장애아동을 대상으로 시지각 프로그램 훈련을 적용하였을 때 시지각 기능과 일상생활활동에 미치는 영향에 대해 알아보고자 실시하였다. 연구 대상자는 선정 기준에 따라 발달장애 진단을 받은 장애아동 20명을 대상으로 실험군 10명과 대조군 10명으로 나누어 실시하였다. 6주 동안의 시지각 프로그램 훈련 전ㆍ후에 대한 대상자들의 시지각 기능을 알아보고자 K-DTVP 2로 검사를 시행하였고, 대상자들의 일상생활활동 수행능력을 알아보고자 WeeFIM을 측정하였으며 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 시지각 프로그램 훈련을 포함한 작업치료 중재의 훈련 전ㆍ후와 집단의 상호작용에서는 유의한 차이를 보였고(p< .05), 시지각 프로그램 훈련을 포함한 작업치료 중재 집단과 기능 중심의 작업치료 집단의 훈련 중재 전ㆍ후 시지각 기능은 통계학적으로 유의한 차이를 보여(p< .05), 시지각 프로그램 훈련이 포함된 작업치료 중재가 기능 중심의 작업치료보다 시지각 기능을 향상시킴을 나타낸다. 둘째, 시지각 프로그램 훈련을 포함한 작업치료 중재의 훈련 전ㆍ후와 집단의 상호작용에서는 유의한 차이를 보였고(p< .05), 시지각 프로그램 훈련을 포함한 작업치료 중재 집단과 기능 중심의 작업치료 집단의 훈련 중재 전ㆍ후 일상생활활동 수행능력은 통계학적으로 유의한 차이를 보여(p< .05), 시지각 프로그램 훈련이 포함된 작업치료 중재가 기능 중심의 작업치료보다 일상생활활동 수행능력을 향상시킴을 나타낸다. 본 연구의 결과를 통해 시지각 프로그램 훈련이 발달장애 아동의 시지각 기능과 일상생활활동 수행능력을 향상 시킨다는 것을 알 수 있었다. 결론적으로 시지각 프로그램 훈련이 발달장애 아동의 기능적인 회복과 일상생활활동 수행능력 향상을 위한 훈련 방법으로써 임상에서 유용하게 적용될 수 있을 것이라 사료되며 앞으로의 연구에서는 단순한 과제 수행보다는 기능적이며 다양한 프로그램에 대한 연구가 이루어져야 할 것이다.
This study is aimed to know any influences of visual perceptual training on the activities of daily living(ADL) of the children with developmental disorder. 20 children, being diagnosed with developmental disabilities, were chosen and then divided into halves as test group and control group complyin...
This study is aimed to know any influences of visual perceptual training on the activities of daily living(ADL) of the children with developmental disorder. 20 children, being diagnosed with developmental disabilities, were chosen and then divided into halves as test group and control group complying with selection criteria. Those subjects were put under K-DTVP 2 test to see their visual perceptual function before and after the 6 weeks' visual perceptual training, and then put to WeeFIM measurement to see their performance ability in ADL, and below are the results from the test. First, the correlation of the group before and after intervention training including visual perception training showed significant differences(p< .05), and the visual perception training before after the intervention training of the occupational therapy intervention group including visual perception training and function centered occupational therapy group showed statistically significant difference(p< .05), proving the occupational therapy intervention with visual perceptual training increased visual perceptual function more than function centered occupational therapy. Second, before and after occupational therapy intervention training including visual perception program training(p< .05), and performance ability among the ADL before and after training intervention of the occupational therapy intervention group including visual perception program training showed statistically significant differences(p< .05), proving the occupational therapy intervention including visual perception program training has increased the performance ability among the ADL more than function centered occupational therapy. The results of this study show that visual perceptual training increases the visual perceptual function and the ADL performance ability of the children with developmental disabilities. Consequently, the visual perceptual training would be applied usefully to clinics as a training method for functional recovery and improvement of ADL performance ability of the children with developmental disorder. Studies on functional and various programs transcending simple task practice are required in future.
This study is aimed to know any influences of visual perceptual training on the activities of daily living(ADL) of the children with developmental disorder. 20 children, being diagnosed with developmental disabilities, were chosen and then divided into halves as test group and control group complying with selection criteria. Those subjects were put under K-DTVP 2 test to see their visual perceptual function before and after the 6 weeks' visual perceptual training, and then put to WeeFIM measurement to see their performance ability in ADL, and below are the results from the test. First, the correlation of the group before and after intervention training including visual perception training showed significant differences(p< .05), and the visual perception training before after the intervention training of the occupational therapy intervention group including visual perception training and function centered occupational therapy group showed statistically significant difference(p< .05), proving the occupational therapy intervention with visual perceptual training increased visual perceptual function more than function centered occupational therapy. Second, before and after occupational therapy intervention training including visual perception program training(p< .05), and performance ability among the ADL before and after training intervention of the occupational therapy intervention group including visual perception program training showed statistically significant differences(p< .05), proving the occupational therapy intervention including visual perception program training has increased the performance ability among the ADL more than function centered occupational therapy. The results of this study show that visual perceptual training increases the visual perceptual function and the ADL performance ability of the children with developmental disabilities. Consequently, the visual perceptual training would be applied usefully to clinics as a training method for functional recovery and improvement of ADL performance ability of the children with developmental disorder. Studies on functional and various programs transcending simple task practice are required in future.
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