교통사고의 주요원인을 분석하기 위해 경부, 영동, 중부, 중앙 고속도로 전구간 중 강우시 교통사고 잦은 지점을 선정하고 이 지점에 대한 주요사고특성(기하구조, 시간별강우량, 교통량, 사고원인)을 종합적으로 분석하였으며, 중앙고속도로 제천지사 관리 구간에 대한 강우시 교통사고 사례 분석을 통해 강우시 곡선부 교통사고 빈도 예측 모형을 제시하였다.
제시된 모형의 주요 변수로는 강우량, 평면곡선반경, 곡선형태(좌우커브)가 유의한 것으로 분석되었다.
강우량의 경우 전체 발생빈도는 이슬비가 내릴 경우가 많으나 대부분의 경우 개별사고에 많이 분포하고 있으며, 교통사고가 3건이상 발생한 사고다발지점에서는 집중호우시 또는 7~8월 높은 강우량을 보일시에 사고가 발생하는 특성을 보이고 있다. 이를 통해 이슬비는 임의적이고 개별적인 빗길사고와의 관련성은 높다고 판단되나 사고빈도가 높은 구간에는 계절적요인인 폭우가 위험요인으로 작용함을 판단해 볼수 있다.
곡선반경의 경우 반경이 작을수록 차량에 작용하는 원심력이 커지게 되며 ...
교통사고의 주요원인을 분석하기 위해 경부, 영동, 중부, 중앙 고속도로 전구간 중 강우시 교통사고 잦은 지점을 선정하고 이 지점에 대한 주요사고특성(기하구조, 시간별강우량, 교통량, 사고원인)을 종합적으로 분석하였으며, 중앙고속도로 제천지사 관리 구간에 대한 강우시 교통사고 사례 분석을 통해 강우시 곡선부 교통사고 빈도 예측 모형을 제시하였다.
제시된 모형의 주요 변수로는 강우량, 평면곡선반경, 곡선형태(좌우커브)가 유의한 것으로 분석되었다.
강우량의 경우 전체 발생빈도는 이슬비가 내릴 경우가 많으나 대부분의 경우 개별사고에 많이 분포하고 있으며, 교통사고가 3건이상 발생한 사고다발지점에서는 집중호우시 또는 7~8월 높은 강우량을 보일시에 사고가 발생하는 특성을 보이고 있다. 이를 통해 이슬비는 임의적이고 개별적인 빗길사고와의 관련성은 높다고 판단되나 사고빈도가 높은 구간에는 계절적요인인 폭우가 위험요인으로 작용함을 판단해 볼수 있다.
곡선반경의 경우 반경이 작을수록 차량에 작용하는 원심력이 커지게 되며 수막현상에 의한 미끄럼 사고가 증가하게 된다.
곡선 형태의 경우 노선별로 차이는 있으나 우커브보다는 좌커브 구간에서 1.86배에서 2.63배 높은 비율로 발생하고 있는데 주요한 사유로는 편구배의 변화로 인한 빗물 횡단 현상과 좌커브 구간의 중분대 여유폭이 갓길보다 작기 때문으로 판단된다.
따라서 강우시 교통사고 감소를 위해서는 노면의 배수, 마찰 특성 등을 파악하고 좌커브 구간 사고에 대해서는 노면 배수 등에 대한 종합적인 대책과 실제적인 조치가 필요하다고 판단된다.
교통사고의 주요원인을 분석하기 위해 경부, 영동, 중부, 중앙 고속도로 전구간 중 강우시 교통사고 잦은 지점을 선정하고 이 지점에 대한 주요사고특성(기하구조, 시간별강우량, 교통량, 사고원인)을 종합적으로 분석하였으며, 중앙고속도로 제천지사 관리 구간에 대한 강우시 교통사고 사례 분석을 통해 강우시 곡선부 교통사고 빈도 예측 모형을 제시하였다.
제시된 모형의 주요 변수로는 강우량, 평면곡선반경, 곡선형태(좌우커브)가 유의한 것으로 분석되었다.
강우량의 경우 전체 발생빈도는 이슬비가 내릴 경우가 많으나 대부분의 경우 개별사고에 많이 분포하고 있으며, 교통사고가 3건이상 발생한 사고다발지점에서는 집중호우시 또는 7~8월 높은 강우량을 보일시에 사고가 발생하는 특성을 보이고 있다. 이를 통해 이슬비는 임의적이고 개별적인 빗길사고와의 관련성은 높다고 판단되나 사고빈도가 높은 구간에는 계절적요인인 폭우가 위험요인으로 작용함을 판단해 볼수 있다.
곡선반경의 경우 반경이 작을수록 차량에 작용하는 원심력이 커지게 되며 수막현상에 의한 미끄럼 사고가 증가하게 된다.
곡선 형태의 경우 노선별로 차이는 있으나 우커브보다는 좌커브 구간에서 1.86배에서 2.63배 높은 비율로 발생하고 있는데 주요한 사유로는 편구배의 변화로 인한 빗물 횡단 현상과 좌커브 구간의 중분대 여유폭이 갓길보다 작기 때문으로 판단된다.
따라서 강우시 교통사고 감소를 위해서는 노면의 배수, 마찰 특성 등을 파악하고 좌커브 구간 사고에 대해서는 노면 배수 등에 대한 종합적인 대책과 실제적인 조치가 필요하다고 판단된다.
In order to analyze the major factors in traffic accidents, this study selected 97 spots among the whole section of the Gyeongbu, Youngdong, Jungbu, Jungang Express Highway where traffic accidents frequently occur, and synthetically analyzed the major accident characteristics of these spots; in addi...
In order to analyze the major factors in traffic accidents, this study selected 97 spots among the whole section of the Gyeongbu, Youngdong, Jungbu, Jungang Express Highway where traffic accidents frequently occur, and synthetically analyzed the major accident characteristics of these spots; in addition, this study suggested the traffic accident frequency forecasting model on the horizontal curves on the management section of the Jungang Express Highway Jecheon Branch in time of precipitation through the case analysis of traffic accidents in time of precipitation.
As the major variables of the suggested traffic accident frequency forecasting model, the amount of rainfall, plane curve radius, curve shape[left & right curve] were analyzed to be significant.
In case of the amount of rainfall, there are many chances of drizzling in its overall occurrence frequency, but most of the cases, the occurrence frequency is distributed in individual accidents, and at the black spots where more than 3 cases of traffic accidents occurred, there exists the characteristic of having a accident occurrence in time of localized heavy rain or high precipitation in July~August. Through this, it is believed that drizzles are judged to have a high relationship with arbitrary, individual accidents on a rainy road, but it's possible to judge that the heavy rain- a seasonal factor- could work as a risk factor
on the section having a high accident frequency.
In case of curve radius, the smaller the radius is, the bigger the lateral centrifugal force working on a vehicle, and the accident by sliding on slippery roads incurred by hydroplaning comes to increase.
In case of curve shapes, there exists a difference according to a route, but there happens an accidents at a higher rate by one-point eight-six-fold to two-point-six-three-fold on the left-curve section than the right-curve section, which, this researcher thinks, may be attributable to the rainwater-traversing phenomenon due to change of superelevation, and attributable to the fact that smaller leeway span on the median strip of left curve section than the shoulder of a road makes it difficult for a driver to find a dodging space in time of a vehicle sliding caused by hydroplaning.
Consequently, this study judges that in order to reduce traffic accidents in time of precipitation, it's necessary to grasp the drainage of a road surface and its frictional properties, and there need to be an overall counteraction and practical measures for smooth drainage of a road surface to cope with the accident on the left curve section.
In order to analyze the major factors in traffic accidents, this study selected 97 spots among the whole section of the Gyeongbu, Youngdong, Jungbu, Jungang Express Highway where traffic accidents frequently occur, and synthetically analyzed the major accident characteristics of these spots; in addition, this study suggested the traffic accident frequency forecasting model on the horizontal curves on the management section of the Jungang Express Highway Jecheon Branch in time of precipitation through the case analysis of traffic accidents in time of precipitation.
As the major variables of the suggested traffic accident frequency forecasting model, the amount of rainfall, plane curve radius, curve shape[left & right curve] were analyzed to be significant.
In case of the amount of rainfall, there are many chances of drizzling in its overall occurrence frequency, but most of the cases, the occurrence frequency is distributed in individual accidents, and at the black spots where more than 3 cases of traffic accidents occurred, there exists the characteristic of having a accident occurrence in time of localized heavy rain or high precipitation in July~August. Through this, it is believed that drizzles are judged to have a high relationship with arbitrary, individual accidents on a rainy road, but it's possible to judge that the heavy rain- a seasonal factor- could work as a risk factor
on the section having a high accident frequency.
In case of curve radius, the smaller the radius is, the bigger the lateral centrifugal force working on a vehicle, and the accident by sliding on slippery roads incurred by hydroplaning comes to increase.
In case of curve shapes, there exists a difference according to a route, but there happens an accidents at a higher rate by one-point eight-six-fold to two-point-six-three-fold on the left-curve section than the right-curve section, which, this researcher thinks, may be attributable to the rainwater-traversing phenomenon due to change of superelevation, and attributable to the fact that smaller leeway span on the median strip of left curve section than the shoulder of a road makes it difficult for a driver to find a dodging space in time of a vehicle sliding caused by hydroplaning.
Consequently, this study judges that in order to reduce traffic accidents in time of precipitation, it's necessary to grasp the drainage of a road surface and its frictional properties, and there need to be an overall counteraction and practical measures for smooth drainage of a road surface to cope with the accident on the left curve section.
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