사회과학에서는 설문조사를 통하여 다양한 정보를 획득하고 연구에 활용하고 있다. 하지만 설문지 구성의 문제로 인해 상당수의 연구자들은 결과도출에 많은 오류를 범하고 있다. 본 연구에서는 설문지 구성의 오류 중에서 측정오류를 야기하는 질문순서효과에 대하여 살펴보고자 한다. 실증연구에서는 측정오류를 얼마나 줄였느냐에 따라 연구의 질이 달라지기 때문이다.
선행연구들은 질문순서효과에 대하여 다양한 견해를 제시하고 있다. 대다수의 연구에서 질문순서에 따라 응답결과가 달라지는 점을 확인하였지만 통계적으로 의미 있는 질문순서효과가 나타나지 않은 연구들도 있었다. 또, 한 연구 내에서도 응답자의 상황에 따라 질문순서효과가 다른 양상을 보이는 경우도 있었다. 즉, 질문순서효과는 설문의 주제나 응답자가 처한 상황 등에 따라 다른 모습으로 나타남을 알 수 있다.
위와 같은 이론적 배경을 바탕으로 본 연구에서는 질문순서효과에 대해 재검토해 보았다. 해외 연구들에 비하여 국내의 선행연구들은 질문순서효과에 대해 다양한 의견을 제시하지 못하고 있기 때문이다. 이에 질문순서효과 검증을 위하여 두 가지 분석을 실시하였다. 첫 번째 분석에서는 특정 문항의 순서에 차이가 있는 설문지를 활용하여 질문순서에 따른 응답결과를 비교해보았다. 두 번째 분
석에서는 특정문항과 관련 있는 질문의 제시 유무가 질문순서에 따른 응답결과에 어떠한 영향을 끼치는지에 대하여 알아보았다. 분석결과, 사례에 따라 질문순서효과는 다르게 나타났다.
먼저 질문순서에 차이가 있는 두 유형의 설문지를 비교해 본 결과, 하나의 분석을 제외한 모든 분석에서 질문순서효과가 나타나지 않았다. 질문순서효과가 나타난 분석의 경우에도 N의 크기가 작아 질문순서에 따라 응답결과에 차이가 있다고 주장하기에는 다소 한계가 존재했다. 이러한 결과는 응답자의 지각순서와 질문제시순서에 아무런 관계가 없다는 자동비교관점적 접근방식으로 해석할 수 있다.
다음으로 관련 있는 질문 유무에 따른 질문순서효과를 확인해 본 결과, 질문순서효과는 나타나지 않았다. 기존의 많은 연구들에서는 특정문항과 관련된 질문이 선행되었을 때 ...
사회과학에서는 설문조사를 통하여 다양한 정보를 획득하고 연구에 활용하고 있다. 하지만 설문지 구성의 문제로 인해 상당수의 연구자들은 결과도출에 많은 오류를 범하고 있다. 본 연구에서는 설문지 구성의 오류 중에서 측정오류를 야기하는 질문순서효과에 대하여 살펴보고자 한다. 실증연구에서는 측정오류를 얼마나 줄였느냐에 따라 연구의 질이 달라지기 때문이다.
선행연구들은 질문순서효과에 대하여 다양한 견해를 제시하고 있다. 대다수의 연구에서 질문순서에 따라 응답결과가 달라지는 점을 확인하였지만 통계적으로 의미 있는 질문순서효과가 나타나지 않은 연구들도 있었다. 또, 한 연구 내에서도 응답자의 상황에 따라 질문순서효과가 다른 양상을 보이는 경우도 있었다. 즉, 질문순서효과는 설문의 주제나 응답자가 처한 상황 등에 따라 다른 모습으로 나타남을 알 수 있다.
위와 같은 이론적 배경을 바탕으로 본 연구에서는 질문순서효과에 대해 재검토해 보았다. 해외 연구들에 비하여 국내의 선행연구들은 질문순서효과에 대해 다양한 의견을 제시하지 못하고 있기 때문이다. 이에 질문순서효과 검증을 위하여 두 가지 분석을 실시하였다. 첫 번째 분석에서는 특정 문항의 순서에 차이가 있는 설문지를 활용하여 질문순서에 따른 응답결과를 비교해보았다. 두 번째 분
석에서는 특정문항과 관련 있는 질문의 제시 유무가 질문순서에 따른 응답결과에 어떠한 영향을 끼치는지에 대하여 알아보았다. 분석결과, 사례에 따라 질문순서효과는 다르게 나타났다.
먼저 질문순서에 차이가 있는 두 유형의 설문지를 비교해 본 결과, 하나의 분석을 제외한 모든 분석에서 질문순서효과가 나타나지 않았다. 질문순서효과가 나타난 분석의 경우에도 N의 크기가 작아 질문순서에 따라 응답결과에 차이가 있다고 주장하기에는 다소 한계가 존재했다. 이러한 결과는 응답자의 지각순서와 질문제시순서에 아무런 관계가 없다는 자동비교관점적 접근방식으로 해석할 수 있다.
다음으로 관련 있는 질문 유무에 따른 질문순서효과를 확인해 본 결과, 질문순서효과는 나타나지 않았다. 기존의 많은 연구들에서는 특정문항과 관련된 질문이 선행되었을 때 프라이밍 효과가 발생하여 응답자들이 차후의 응답에 영향을 받는 것으로 조사되었다. 하지만 본 연구에서는 특정문항과 관련된 선행질문이 후속 질문에 아무런 영향을 끼치지 않는 것으로 나타났다. 이는 관련 없는 문항 삽입(buffer item)이 프라이밍 효과를 약화시켜 질문순서효과 발생을 억제했기 때문인 것으로 판단된다. 완충질문(buffer item)효과 검증을 위한 추가분석 결과, 완충질문이 프라이밍 효과를 완화하는데 도움을 준 것은 통계적으로도 의미 있는 결과로 나타났다.
분석 결과를 바탕으로 한 연구의 함의와 한계점은 다음과 같다. 국내에서 본 연구는 질문순서효과에 다양한 관점을 적용하여 논의를 풍부하게 했다는 점에서 의의를 지닌다. 하지만 설문지 유형별 분석의 N의 크기가 작아 연구의 결과를 일반화시키기에는 한계가 따른다. 따라서 연구의 한계를 보완할 지속적인 후속연구들이 필요하다.
주요어: 설문조사, 설문지, 질문순서효과, 완충질문
사회과학에서는 설문조사를 통하여 다양한 정보를 획득하고 연구에 활용하고 있다. 하지만 설문지 구성의 문제로 인해 상당수의 연구자들은 결과도출에 많은 오류를 범하고 있다. 본 연구에서는 설문지 구성의 오류 중에서 측정오류를 야기하는 질문순서효과에 대하여 살펴보고자 한다. 실증연구에서는 측정오류를 얼마나 줄였느냐에 따라 연구의 질이 달라지기 때문이다.
선행연구들은 질문순서효과에 대하여 다양한 견해를 제시하고 있다. 대다수의 연구에서 질문순서에 따라 응답결과가 달라지는 점을 확인하였지만 통계적으로 의미 있는 질문순서효과가 나타나지 않은 연구들도 있었다. 또, 한 연구 내에서도 응답자의 상황에 따라 질문순서효과가 다른 양상을 보이는 경우도 있었다. 즉, 질문순서효과는 설문의 주제나 응답자가 처한 상황 등에 따라 다른 모습으로 나타남을 알 수 있다.
위와 같은 이론적 배경을 바탕으로 본 연구에서는 질문순서효과에 대해 재검토해 보았다. 해외 연구들에 비하여 국내의 선행연구들은 질문순서효과에 대해 다양한 의견을 제시하지 못하고 있기 때문이다. 이에 질문순서효과 검증을 위하여 두 가지 분석을 실시하였다. 첫 번째 분석에서는 특정 문항의 순서에 차이가 있는 설문지를 활용하여 질문순서에 따른 응답결과를 비교해보았다. 두 번째 분
석에서는 특정문항과 관련 있는 질문의 제시 유무가 질문순서에 따른 응답결과에 어떠한 영향을 끼치는지에 대하여 알아보았다. 분석결과, 사례에 따라 질문순서효과는 다르게 나타났다.
먼저 질문순서에 차이가 있는 두 유형의 설문지를 비교해 본 결과, 하나의 분석을 제외한 모든 분석에서 질문순서효과가 나타나지 않았다. 질문순서효과가 나타난 분석의 경우에도 N의 크기가 작아 질문순서에 따라 응답결과에 차이가 있다고 주장하기에는 다소 한계가 존재했다. 이러한 결과는 응답자의 지각순서와 질문제시순서에 아무런 관계가 없다는 자동비교관점적 접근방식으로 해석할 수 있다.
다음으로 관련 있는 질문 유무에 따른 질문순서효과를 확인해 본 결과, 질문순서효과는 나타나지 않았다. 기존의 많은 연구들에서는 특정문항과 관련된 질문이 선행되었을 때 프라이밍 효과가 발생하여 응답자들이 차후의 응답에 영향을 받는 것으로 조사되었다. 하지만 본 연구에서는 특정문항과 관련된 선행질문이 후속 질문에 아무런 영향을 끼치지 않는 것으로 나타났다. 이는 관련 없는 문항 삽입(buffer item)이 프라이밍 효과를 약화시켜 질문순서효과 발생을 억제했기 때문인 것으로 판단된다. 완충질문(buffer item)효과 검증을 위한 추가분석 결과, 완충질문이 프라이밍 효과를 완화하는데 도움을 준 것은 통계적으로도 의미 있는 결과로 나타났다.
분석 결과를 바탕으로 한 연구의 함의와 한계점은 다음과 같다. 국내에서 본 연구는 질문순서효과에 다양한 관점을 적용하여 논의를 풍부하게 했다는 점에서 의의를 지닌다. 하지만 설문지 유형별 분석의 N의 크기가 작아 연구의 결과를 일반화시키기에는 한계가 따른다. 따라서 연구의 한계를 보완할 지속적인 후속연구들이 필요하다.
주요어: 설문조사, 설문지, 질문순서효과, 완충질문
A survey is used to obtain various information as one of a measuring tool in social science. But many social scientists often draw a conclusion with measurement errors in their studies. This study attempts to examine the question-order effects as one of the measurement errors in surveys. In empirica...
A survey is used to obtain various information as one of a measuring tool in social science. But many social scientists often draw a conclusion with measurement errors in their studies. This study attempts to examine the question-order effects as one of the measurement errors in surveys. In empirical studies, the quality of research can be varied according to how many measurement errors are eliminated in surveys.
Previous researchers have presented different views on question-order effects. In the majority of the studies have shown that the order of questions could affect respondent's answers. However, question-order effects were not found in several studies. In addition, question-order effects were shown in different ways in a study. So, we can assume that question-order effects are occurred differently according to circumstances.
Based on those theoretical backgrounds, this study reviewed about question order effects with domestic data. Because compared to overseas researchers, not many of domestic researchers have performed a study on question-order effects. This study carried out two statistical analysis to verify question-order effects in surveys. Firstly, this study compared the two forms of survey questionnaires to reveal question-order effects. Secondly, respondents were divided into two groups. In one group, respondents were suggested specific questions with some questions which were related to specific questions. In another group, respondents were exposed to specific questions without any related questions.
The results of this study are as follows. In the first place, question-order effects were not found most of the analysis. This result could be explained by Automaticity Comparison Process. Because there was no relationship between question order and respondent's perception order.
Also, whether related questions were suggested or not, question-order effects were not shown. This result occurred by buffer items in surveys. Buffer items helped respondents to reduce priming effects even though the relevant information was still accessible in respondent's memory. The effect of buffer item was statistically significant in this study.
The results of this study have significant implications in suggesting various aspects of question-order effects in domestic researches. But due to the small size of observations in some analysis, there are limits to generalize those results. Therefore, continuous follow-up studies are needed to develop the study on question-order effects.
Key words: survey, questionnaire, question-order effect, buffer item
A survey is used to obtain various information as one of a measuring tool in social science. But many social scientists often draw a conclusion with measurement errors in their studies. This study attempts to examine the question-order effects as one of the measurement errors in surveys. In empirical studies, the quality of research can be varied according to how many measurement errors are eliminated in surveys.
Previous researchers have presented different views on question-order effects. In the majority of the studies have shown that the order of questions could affect respondent's answers. However, question-order effects were not found in several studies. In addition, question-order effects were shown in different ways in a study. So, we can assume that question-order effects are occurred differently according to circumstances.
Based on those theoretical backgrounds, this study reviewed about question order effects with domestic data. Because compared to overseas researchers, not many of domestic researchers have performed a study on question-order effects. This study carried out two statistical analysis to verify question-order effects in surveys. Firstly, this study compared the two forms of survey questionnaires to reveal question-order effects. Secondly, respondents were divided into two groups. In one group, respondents were suggested specific questions with some questions which were related to specific questions. In another group, respondents were exposed to specific questions without any related questions.
The results of this study are as follows. In the first place, question-order effects were not found most of the analysis. This result could be explained by Automaticity Comparison Process. Because there was no relationship between question order and respondent's perception order.
Also, whether related questions were suggested or not, question-order effects were not shown. This result occurred by buffer items in surveys. Buffer items helped respondents to reduce priming effects even though the relevant information was still accessible in respondent's memory. The effect of buffer item was statistically significant in this study.
The results of this study have significant implications in suggesting various aspects of question-order effects in domestic researches. But due to the small size of observations in some analysis, there are limits to generalize those results. Therefore, continuous follow-up studies are needed to develop the study on question-order effects.
Key words: survey, questionnaire, question-order effect, buffer item
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