1999년부터 정부는 작고 효율적인 지방행정체제를 구축하고자 전국의 읍·면·동사무소를 주민자치센터로 기능 전환하는 계획을 추진하였다. 새로이 출범한 주민자치센터는 주민의 자치의식을 함양하고, 각종 문화 및 복지 프로그램 운영, 주민자치 사업을 통해 지역주민의 삶의 질을 향상시키고 지방자치의 구심점 역할을 수행할 수 있는 곳으로 발전시키려 하였다.
그러나 현재 운영 중인 주민자치센터는 본래 의도와는 달리 기능의 모호성, 시설 및 공간부족, 주민...
1999년부터 정부는 작고 효율적인 지방행정체제를 구축하고자 전국의 읍·면·동사무소를 주민자치센터로 기능 전환하는 계획을 추진하였다. 새로이 출범한 주민자치센터는 주민의 자치의식을 함양하고, 각종 문화 및 복지 프로그램 운영, 주민자치 사업을 통해 지역주민의 삶의 질을 향상시키고 지방자치의 구심점 역할을 수행할 수 있는 곳으로 발전시키려 하였다.
그러나 현재 운영 중인 주민자치센터는 본래 의도와는 달리 기능의 모호성, 시설 및 공간부족, 주민자치위원회 구성 및 운영 문제, 강사 및 자원봉사자 확보의 어려움, 주민참여저조, 특정 계층에의 편중, 특정 문화여가 프로그램 편성, 지역 내 타 공공시설 및 민간시설과의 유사·중복적 운영 등 많은 문제점이 지적되고 있다.
또한 주민자치센터 운영에 있어서 주민자치 실현이라는 근본취지와는 다르게 센터운영의 중심이라고 할 수 있는 주민자치위원회의 기능이 제대로 수행되고 있지 못하다는 지적을 받아 왔다. 특히 주민자치위원회의 구성과 운영이 관주도로 추진되어 왔고 동장이 일방적으로 선정하는 주민자치위원회 위원들의 대표성과 전문성, 역할인식 부족으로 주민자치센터 운영이 원활하게 진행되지 못하고 있다는 문제점이 제기되고 있다.
따라서 본 연구의 목적은 주민자치센터 운영과 관련하여 주요 핵심인 주민자치위원회의 중요성을 감안하여 주민자치위원회 구성과 운영 측면에 대한 연구를 통해 실질적으로 주민자치위원회의 운영 효율성을 제고하고 주민자치센터 운영에 긍정적 영향을 줄 수 있는 바람직한 주민자치위원회 운영에 대한 방향을 제시하고자 한다.
본 연구의 내용은 다음 총 6장으로 구성되어 있다.
제1장에서는 본 연구의 목적과 구체적인 연구범위 및 연구방법을 제시하였다.
제2장에서는 주민자치센터와 주민자치위원회에 대한 이론적 배경, 외국의 사례 및 연구의 분석틀을 제시하였다.
제3장에서는 사례지역인 서울시 서초구지역의 전반적인 주민자치센터 및 주민자치위원회 운영 실태를 살펴보았다.
제4장에서는 제2장에서 제시된 분석틀을 바탕으로 서초구 지역의 주민자치위원회에 대한 조사결과를 분석하였다. 우선 전체 설문응답자를 대상으로 주민자치위원회 구성 특성을 분석하였다. 이어서 바람직한 주민자치위원회 모델상을 찾기 위하여 주민자치센터 이용 주민을 대상으로 한 주민자치센터 운영 성과 측정 설문 결과를 토대로 하여 성과 수준이 상이한 두 그룹을 선정하고, 센터운영 성과가 높은 그룹과 그렇지 못한 그룹 간에 주민자치위원회 구성측면에서 차이점이 있는 지를 비교분석하였다.
제5장에서는 제4장에서 제시한 비교분석 결과와 일선 동장들과의 인터뷰 내용을 토대로 바람직한 주민자치위원회 운영 활성화 방안을 도출하여 주민자치위원의 구성측면, 위원의 역할 인식 측면, 주민의견수렴 운영 방식, 주민자치위원 위촉방법 등 네 가지를 제시하였다.
마지막으로 제6장에서는 본 연구에 대한 결과 요약과 본 연구의 한계를 제시하였다.
1999년부터 정부는 작고 효율적인 지방행정체제를 구축하고자 전국의 읍·면·동사무소를 주민자치센터로 기능 전환하는 계획을 추진하였다. 새로이 출범한 주민자치센터는 주민의 자치의식을 함양하고, 각종 문화 및 복지 프로그램 운영, 주민자치 사업을 통해 지역주민의 삶의 질을 향상시키고 지방자치의 구심점 역할을 수행할 수 있는 곳으로 발전시키려 하였다.
그러나 현재 운영 중인 주민자치센터는 본래 의도와는 달리 기능의 모호성, 시설 및 공간부족, 주민자치위원회 구성 및 운영 문제, 강사 및 자원봉사자 확보의 어려움, 주민참여저조, 특정 계층에의 편중, 특정 문화여가 프로그램 편성, 지역 내 타 공공시설 및 민간시설과의 유사·중복적 운영 등 많은 문제점이 지적되고 있다.
또한 주민자치센터 운영에 있어서 주민자치 실현이라는 근본취지와는 다르게 센터운영의 중심이라고 할 수 있는 주민자치위원회의 기능이 제대로 수행되고 있지 못하다는 지적을 받아 왔다. 특히 주민자치위원회의 구성과 운영이 관주도로 추진되어 왔고 동장이 일방적으로 선정하는 주민자치위원회 위원들의 대표성과 전문성, 역할인식 부족으로 주민자치센터 운영이 원활하게 진행되지 못하고 있다는 문제점이 제기되고 있다.
따라서 본 연구의 목적은 주민자치센터 운영과 관련하여 주요 핵심인 주민자치위원회의 중요성을 감안하여 주민자치위원회 구성과 운영 측면에 대한 연구를 통해 실질적으로 주민자치위원회의 운영 효율성을 제고하고 주민자치센터 운영에 긍정적 영향을 줄 수 있는 바람직한 주민자치위원회 운영에 대한 방향을 제시하고자 한다.
본 연구의 내용은 다음 총 6장으로 구성되어 있다.
제1장에서는 본 연구의 목적과 구체적인 연구범위 및 연구방법을 제시하였다.
제2장에서는 주민자치센터와 주민자치위원회에 대한 이론적 배경, 외국의 사례 및 연구의 분석틀을 제시하였다.
제3장에서는 사례지역인 서울시 서초구지역의 전반적인 주민자치센터 및 주민자치위원회 운영 실태를 살펴보았다.
제4장에서는 제2장에서 제시된 분석틀을 바탕으로 서초구 지역의 주민자치위원회에 대한 조사결과를 분석하였다. 우선 전체 설문응답자를 대상으로 주민자치위원회 구성 특성을 분석하였다. 이어서 바람직한 주민자치위원회 모델상을 찾기 위하여 주민자치센터 이용 주민을 대상으로 한 주민자치센터 운영 성과 측정 설문 결과를 토대로 하여 성과 수준이 상이한 두 그룹을 선정하고, 센터운영 성과가 높은 그룹과 그렇지 못한 그룹 간에 주민자치위원회 구성측면에서 차이점이 있는 지를 비교분석하였다.
제5장에서는 제4장에서 제시한 비교분석 결과와 일선 동장들과의 인터뷰 내용을 토대로 바람직한 주민자치위원회 운영 활성화 방안을 도출하여 주민자치위원의 구성측면, 위원의 역할 인식 측면, 주민의견수렴 운영 방식, 주민자치위원 위촉방법 등 네 가지를 제시하였다.
마지막으로 제6장에서는 본 연구에 대한 결과 요약과 본 연구의 한계를 제시하였다.
Since 1999, government has been processed the plan for the change of the eup, myon, and dong offices to community centers. The purpose is to install a small and efficient system of the local public administration. The new community centers can be considered as an institutional mechanism residents au...
Since 1999, government has been processed the plan for the change of the eup, myon, and dong offices to community centers. The purpose is to install a small and efficient system of the local public administration. The new community centers can be considered as an institutional mechanism residents autonomy that raised the sense of citizen autonomy and improved the quality of life for local residents.
However, differently from the original purposes, today, the community centers were pointed out a lot of problems, for instance, an ambiguous funcition, a scarcity of facility space, the makeup and management of the residents autonomy committee, an operation of certain culture programmes, an issue of lectures and volunteers, a low participation rate of residents, the operation of similar programs which other public sectors and private sectors in town run and so on.
Also, in the community center operation aspect, differently from main objects, the residents autonomy committee has been criticized that can not perform its function properly. Especially, the structure and management of the residents autonomy committee has been proceeded by government and because of the committee members who were designated by the chief of a dong office, it was pointed out that the community centers can not be functioned rightly.
Therefor, the purpose of this study is to show an ideal management way which can be improved the function of the residents autonomy committee, through a study on the fields of its form and operation.
This thesis consists of six parts as below.
The chapter 1 is concretely to provide the purpose, scope and method of this study.
In chapter 2, it provides the theoretical background and analysis tools about the community center and the residents autonomy committee and abroad cases like Japan's and German's.
The chapter 3 is to investigate the real condition of the community center and residents autonomy committee at seocho-gu in seoul.
In chapter 4, the analysis is conducted on the result of the surbey about a sample case, the Seocho-gu resional, based on analysis tools as suggested in chapter 4, which utilize for analysis tools. First, it is considered features of the resident autonomy committee by and large. Additionaly, to find the model of an ideal resident autonomy committee, it is selected two groups, one has higher perfomance level and the other has lower perfomance level, based on the result of the survey about perfomance level of community centers and then it is conducted in order to find differences in the aspect of the residents autonomy committee organization between both groups.
The chapter 5 is to give ways for improving the residents autonomy committee on the basis of the result of the comparative analysis as suggested in chapter 4 and interviews with the chief of dong offices. The ways are consisted of four factors, such as an aspect of forming the residents autonomy committee, recognizing the committee member's role, collecting opinions from local citizens and a system for selecting committee members.
Finally, in chapter 6, the overall conclusion as well as the limitation of this study is described.
Since 1999, government has been processed the plan for the change of the eup, myon, and dong offices to community centers. The purpose is to install a small and efficient system of the local public administration. The new community centers can be considered as an institutional mechanism residents autonomy that raised the sense of citizen autonomy and improved the quality of life for local residents.
However, differently from the original purposes, today, the community centers were pointed out a lot of problems, for instance, an ambiguous funcition, a scarcity of facility space, the makeup and management of the residents autonomy committee, an operation of certain culture programmes, an issue of lectures and volunteers, a low participation rate of residents, the operation of similar programs which other public sectors and private sectors in town run and so on.
Also, in the community center operation aspect, differently from main objects, the residents autonomy committee has been criticized that can not perform its function properly. Especially, the structure and management of the residents autonomy committee has been proceeded by government and because of the committee members who were designated by the chief of a dong office, it was pointed out that the community centers can not be functioned rightly.
Therefor, the purpose of this study is to show an ideal management way which can be improved the function of the residents autonomy committee, through a study on the fields of its form and operation.
This thesis consists of six parts as below.
The chapter 1 is concretely to provide the purpose, scope and method of this study.
In chapter 2, it provides the theoretical background and analysis tools about the community center and the residents autonomy committee and abroad cases like Japan's and German's.
The chapter 3 is to investigate the real condition of the community center and residents autonomy committee at seocho-gu in seoul.
In chapter 4, the analysis is conducted on the result of the surbey about a sample case, the Seocho-gu resional, based on analysis tools as suggested in chapter 4, which utilize for analysis tools. First, it is considered features of the resident autonomy committee by and large. Additionaly, to find the model of an ideal resident autonomy committee, it is selected two groups, one has higher perfomance level and the other has lower perfomance level, based on the result of the survey about perfomance level of community centers and then it is conducted in order to find differences in the aspect of the residents autonomy committee organization between both groups.
The chapter 5 is to give ways for improving the residents autonomy committee on the basis of the result of the comparative analysis as suggested in chapter 4 and interviews with the chief of dong offices. The ways are consisted of four factors, such as an aspect of forming the residents autonomy committee, recognizing the committee member's role, collecting opinions from local citizens and a system for selecting committee members.
Finally, in chapter 6, the overall conclusion as well as the limitation of this study is described.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.