<국 문 초 록>
세계 각국은 예기치 못한 재난 발생으로부터 많은 인적․물적 피해를 당하고 있으며, 최근 들어 폭설, 지진, 해일 등 예고 없는 국가적 위기 상황이 끊임없이 발생되고 있다. 우리나라 역시 지리적, 기상학적인 특성으로 인한 집중호우나 태풍, 그리고 건물붕괴, 폭발, 화재 등의 위기상황이 끊임없이 발생하는 한편 재난 규모 역시 대형화․거대화됨에 따라 피해규모는 점점 더 심각해지고 있는 실정이다.
이에 따라 본 연구에서는 연구를 위한 이론적 기초를 정립하고, 그 토대위에서 현행 재난관리체계를 이해하며, 아울러 외국의 재난관리체계를 파악하여 현행 우리나라 재난관리체계의 문제점을 분석하고자 하였다. 문제점 분석에서는 현행 법령 등 제도적 접근뿐 아니라 현행 재난관리 체계의 파악을 통한 행태적 접근방법을 사용하였다. 이렇게 종합 검토된 재난관리체계의 문제점을 통해 재설계 기본방향을 설정하여 재난관리체계를 통합-분산 형태의 재설계 방안을 모색하여 입법론을 제시하였다.
본 논문에서는 한국 재난관리체계 발전방안에 관한 연구목적을 달성하기 위하여 소방방재청(기획조정관실, 예방안전국, 소방정책국, 방재관리국, 재난상황실, 중앙119구조대, 중앙소방학교)과 지방자치단체(서울특별시, 광역시, 도, 시 및 자치구)를 대상으로 2011년 2월1일부터 3월19일까지 설문조사조사를 받았으며, 회수된 303개 설문 중 소속기관별로 소방방재청 167개, 지방자치단체 136개의 설문을 회수하여 설문결과 응답을 분석하여 다음과 같은 방법으로 연구 하였다.
첫째, 그동안 발표된 국․내외 각종 문헌연구와 인터넷 검색 등을 통해 한국 재난관리체계 발전방안에 관한 이론조사를 위하여 국내외 서적과 논문, 정부보고서와 연구소 간행물과 같은 2차 자료를 활용하여 이론을 체계화 하고,
둘째, 외국(미국․일본)의 재난관리체계 현황 및 문제점 등의 분석을 위해 인터넷 ...
<국 문 초 록>
세계 각국은 예기치 못한 재난 발생으로부터 많은 인적․물적 피해를 당하고 있으며, 최근 들어 폭설, 지진, 해일 등 예고 없는 국가적 위기 상황이 끊임없이 발생되고 있다. 우리나라 역시 지리적, 기상학적인 특성으로 인한 집중호우나 태풍, 그리고 건물붕괴, 폭발, 화재 등의 위기상황이 끊임없이 발생하는 한편 재난 규모 역시 대형화․거대화됨에 따라 피해규모는 점점 더 심각해지고 있는 실정이다.
이에 따라 본 연구에서는 연구를 위한 이론적 기초를 정립하고, 그 토대위에서 현행 재난관리체계를 이해하며, 아울러 외국의 재난관리체계를 파악하여 현행 우리나라 재난관리체계의 문제점을 분석하고자 하였다. 문제점 분석에서는 현행 법령 등 제도적 접근뿐 아니라 현행 재난관리 체계의 파악을 통한 행태적 접근방법을 사용하였다. 이렇게 종합 검토된 재난관리체계의 문제점을 통해 재설계 기본방향을 설정하여 재난관리체계를 통합-분산 형태의 재설계 방안을 모색하여 입법론을 제시하였다.
본 논문에서는 한국 재난관리체계 발전방안에 관한 연구목적을 달성하기 위하여 소방방재청(기획조정관실, 예방안전국, 소방정책국, 방재관리국, 재난상황실, 중앙119구조대, 중앙소방학교)과 지방자치단체(서울특별시, 광역시, 도, 시 및 자치구)를 대상으로 2011년 2월1일부터 3월19일까지 설문조사조사를 받았으며, 회수된 303개 설문 중 소속기관별로 소방방재청 167개, 지방자치단체 136개의 설문을 회수하여 설문결과 응답을 분석하여 다음과 같은 방법으로 연구 하였다.
첫째, 그동안 발표된 국․내외 각종 문헌연구와 인터넷 검색 등을 통해 한국 재난관리체계 발전방안에 관한 이론조사를 위하여 국내외 서적과 논문, 정부보고서와 연구소 간행물과 같은 2차 자료를 활용하여 이론을 체계화 하고,
둘째, 외국(미국․일본)의 재난관리체계 현황 및 문제점 등의 분석을 위해 인터넷 검색방법과 문헌조사 방법을 병행하여 실시하며, 한국 재난관리체계의 형성과정과 현황분석을 위해 정부간행물, 학술세미나 자료, 학위논문 등을 수집․분석하여 재난관련 법령에 바라는 점 또는 문제점이 무엇인지에 대한 설문조사 및 심층 분석을 통하여 이를 토대로 셋째, 현재보다 발전된 통합재난관리, 재난관리체계의 구성요소 간 관계, 재난관리체계에 있어서 통합재난관리체계상의 협력관계에 영양을 주는 요인을 집중적으로 분석하여 그 발전방안을 제시하였다.
설문조사 결과 및 선진 외국의 재난관리 체계 분석을 통한 본 연구의 시사점은 다음과 같다.
재난은 예방, 준비, 대응, 복구의 과정(기능)을 가지는데 이러한 제 기능의 관리에 대하여 통합과 분산의 문제에 집중하여 통합과 분산 중 무엇이 필요한지, 과연 실질적인 통합이란 어떤 것인가에 초점을 두어야 하는지에 대한 기본 정립이 필요하다는 것이다. 이러한 문제는 재난유형의 통합, 분산의 문제와 밀접히 연결될 수밖에 없기 때문에 이에 대하여 현행 법제 및 기구에 대한 발전방안 마련이 필요하다고 하겠다. 재난 및 안전관리기본법을 중심으로 각 소관법률이 부분별로 재난을 관리하고 있는 바 기획단위에서는 중앙은 소방방재청을 중심으로 각 부처별로, 각 시도는 소방방재본부를 중심으로 각 부서별로 또는 아예 분산적으로 관리되고 있으며 일선 집행단위에서는 크게 소방서와 시군구 재난관리부서 및 이와 연결된 읍면동으로 분리되어 있는 현행 제도의 발전방안은 다음과 같다.
현재의 재난관리체계는 기획단위에서 나름대로 통합되어 있다고 하나 유기적인 내부 편제의 미비 및 명령 집행의 토양이 미흡한 점 등으로 한 지붕아래 여러 조직이 같이 있을 뿐 재난의 예방 - 대응 - 복구 와 피드백체제라고 하는 실질적인 통합형 관리라고 보기는 어렵다. 그 이유 중 특히 중요한 것은 재난을 과정별(기능별)로 관리하지 않고 재난 및 안전관리기본법상 재난유형의 통합에도 불구하고 여전히 유형별로 관리되고 있다는 것이다. 그리고 일선단위에서도 통합과 분산의 기준에 입각한 합리적 분담이 되지 못하고 통합되어야 할 부분의 미 통합(여러 유형의 재난 통합관리 미비)과 분리되어야 할 부분의 미 분리(소방서등에 있어서 예방과 대응의 상호 혼재, 제 재난에 대한 예방, 대응, 복구 주관 기관의 혼선으로 인한 주도적 관리미흡) 등으로 사실 각 부서 간에 있어서 업무영역이 불확실하다. 이로 인하여 조직 역할에 대한 많은 오해의 소지를 불러오고 있으며 중복 및 무대응, 떠넘기기 식의 비효율이 반복되며 사실상의 활동인력은 한정되면서도 소모성 전 직원 동원이 되고, 인력의 중복과 부족이라는 모순이 반복되고 있어 이에 대한 각 부처 간 업무영역의 정립이 필요하다는 것이다.
재난관리 참여조직 문제에 있어서 시민의 역할 및 시민과 공조직의 관계가 제대로 정립되어 있지 못하다. 그 이유 중 중요한 것은 시민조직이 여러 형태로 난립되어 있어서 어느 한 가지도 제대로 된 제1차적 대응 및 공조직에 대한 보충적 동원이 효과적으로 되지 못하였고, 공조직과 시민조직간의 Governance에 입각한 연결 관계의 기초를 이루는 교육훈련의 체계화가 이루어지지 못함으로 인해 현재의 교육은 여러 재난관리기관에서 산발적이며 단절적으로 이루어져 ‘해도 그만이고, 안 해도 그만’이라는 인식과 ‘해도 해도 끝이 없다’는 비체계성으로 인한 전반적인 인력낭비를 초래하고 있다.
따라서 현행 재난관리체계에 대한 발전방안으로 통합재난관리처 설립, 재난관리기금의 운용 및 관리에 관한 사항 재정비, 현행 국가위기관리 기본지침 재정비와 재난관리 학습체계 및 협력체계 구축을 위한 재난관리 업무를 위한 전문 인력 양성 및 교육기관 설립, 재난관리 통합정보시스템 구축, 정부조직과 민간조직의 협력체계 구축 마련이 필수적이라 할 수 있다.
주요어(Keyword) : 재난, 재난관리체계, 통합재난관리체계, 발전방안
<국 문 초 록>
세계 각국은 예기치 못한 재난 발생으로부터 많은 인적․물적 피해를 당하고 있으며, 최근 들어 폭설, 지진, 해일 등 예고 없는 국가적 위기 상황이 끊임없이 발생되고 있다. 우리나라 역시 지리적, 기상학적인 특성으로 인한 집중호우나 태풍, 그리고 건물붕괴, 폭발, 화재 등의 위기상황이 끊임없이 발생하는 한편 재난 규모 역시 대형화․거대화됨에 따라 피해규모는 점점 더 심각해지고 있는 실정이다.
이에 따라 본 연구에서는 연구를 위한 이론적 기초를 정립하고, 그 토대위에서 현행 재난관리체계를 이해하며, 아울러 외국의 재난관리체계를 파악하여 현행 우리나라 재난관리체계의 문제점을 분석하고자 하였다. 문제점 분석에서는 현행 법령 등 제도적 접근뿐 아니라 현행 재난관리 체계의 파악을 통한 행태적 접근방법을 사용하였다. 이렇게 종합 검토된 재난관리체계의 문제점을 통해 재설계 기본방향을 설정하여 재난관리체계를 통합-분산 형태의 재설계 방안을 모색하여 입법론을 제시하였다.
본 논문에서는 한국 재난관리체계 발전방안에 관한 연구목적을 달성하기 위하여 소방방재청(기획조정관실, 예방안전국, 소방정책국, 방재관리국, 재난상황실, 중앙119구조대, 중앙소방학교)과 지방자치단체(서울특별시, 광역시, 도, 시 및 자치구)를 대상으로 2011년 2월1일부터 3월19일까지 설문조사조사를 받았으며, 회수된 303개 설문 중 소속기관별로 소방방재청 167개, 지방자치단체 136개의 설문을 회수하여 설문결과 응답을 분석하여 다음과 같은 방법으로 연구 하였다.
첫째, 그동안 발표된 국․내외 각종 문헌연구와 인터넷 검색 등을 통해 한국 재난관리체계 발전방안에 관한 이론조사를 위하여 국내외 서적과 논문, 정부보고서와 연구소 간행물과 같은 2차 자료를 활용하여 이론을 체계화 하고,
둘째, 외국(미국․일본)의 재난관리체계 현황 및 문제점 등의 분석을 위해 인터넷 검색방법과 문헌조사 방법을 병행하여 실시하며, 한국 재난관리체계의 형성과정과 현황분석을 위해 정부간행물, 학술세미나 자료, 학위논문 등을 수집․분석하여 재난관련 법령에 바라는 점 또는 문제점이 무엇인지에 대한 설문조사 및 심층 분석을 통하여 이를 토대로 셋째, 현재보다 발전된 통합재난관리, 재난관리체계의 구성요소 간 관계, 재난관리체계에 있어서 통합재난관리체계상의 협력관계에 영양을 주는 요인을 집중적으로 분석하여 그 발전방안을 제시하였다.
설문조사 결과 및 선진 외국의 재난관리 체계 분석을 통한 본 연구의 시사점은 다음과 같다.
재난은 예방, 준비, 대응, 복구의 과정(기능)을 가지는데 이러한 제 기능의 관리에 대하여 통합과 분산의 문제에 집중하여 통합과 분산 중 무엇이 필요한지, 과연 실질적인 통합이란 어떤 것인가에 초점을 두어야 하는지에 대한 기본 정립이 필요하다는 것이다. 이러한 문제는 재난유형의 통합, 분산의 문제와 밀접히 연결될 수밖에 없기 때문에 이에 대하여 현행 법제 및 기구에 대한 발전방안 마련이 필요하다고 하겠다. 재난 및 안전관리기본법을 중심으로 각 소관법률이 부분별로 재난을 관리하고 있는 바 기획단위에서는 중앙은 소방방재청을 중심으로 각 부처별로, 각 시도는 소방방재본부를 중심으로 각 부서별로 또는 아예 분산적으로 관리되고 있으며 일선 집행단위에서는 크게 소방서와 시군구 재난관리부서 및 이와 연결된 읍면동으로 분리되어 있는 현행 제도의 발전방안은 다음과 같다.
현재의 재난관리체계는 기획단위에서 나름대로 통합되어 있다고 하나 유기적인 내부 편제의 미비 및 명령 집행의 토양이 미흡한 점 등으로 한 지붕아래 여러 조직이 같이 있을 뿐 재난의 예방 - 대응 - 복구 와 피드백체제라고 하는 실질적인 통합형 관리라고 보기는 어렵다. 그 이유 중 특히 중요한 것은 재난을 과정별(기능별)로 관리하지 않고 재난 및 안전관리기본법상 재난유형의 통합에도 불구하고 여전히 유형별로 관리되고 있다는 것이다. 그리고 일선단위에서도 통합과 분산의 기준에 입각한 합리적 분담이 되지 못하고 통합되어야 할 부분의 미 통합(여러 유형의 재난 통합관리 미비)과 분리되어야 할 부분의 미 분리(소방서등에 있어서 예방과 대응의 상호 혼재, 제 재난에 대한 예방, 대응, 복구 주관 기관의 혼선으로 인한 주도적 관리미흡) 등으로 사실 각 부서 간에 있어서 업무영역이 불확실하다. 이로 인하여 조직 역할에 대한 많은 오해의 소지를 불러오고 있으며 중복 및 무대응, 떠넘기기 식의 비효율이 반복되며 사실상의 활동인력은 한정되면서도 소모성 전 직원 동원이 되고, 인력의 중복과 부족이라는 모순이 반복되고 있어 이에 대한 각 부처 간 업무영역의 정립이 필요하다는 것이다.
재난관리 참여조직 문제에 있어서 시민의 역할 및 시민과 공조직의 관계가 제대로 정립되어 있지 못하다. 그 이유 중 중요한 것은 시민조직이 여러 형태로 난립되어 있어서 어느 한 가지도 제대로 된 제1차적 대응 및 공조직에 대한 보충적 동원이 효과적으로 되지 못하였고, 공조직과 시민조직간의 Governance에 입각한 연결 관계의 기초를 이루는 교육훈련의 체계화가 이루어지지 못함으로 인해 현재의 교육은 여러 재난관리기관에서 산발적이며 단절적으로 이루어져 ‘해도 그만이고, 안 해도 그만’이라는 인식과 ‘해도 해도 끝이 없다’는 비체계성으로 인한 전반적인 인력낭비를 초래하고 있다.
따라서 현행 재난관리체계에 대한 발전방안으로 통합재난관리처 설립, 재난관리기금의 운용 및 관리에 관한 사항 재정비, 현행 국가위기관리 기본지침 재정비와 재난관리 학습체계 및 협력체계 구축을 위한 재난관리 업무를 위한 전문 인력 양성 및 교육기관 설립, 재난관리 통합정보시스템 구축, 정부조직과 민간조직의 협력체계 구축 마련이 필수적이라 할 수 있다.
주요어(Keyword) : 재난, 재난관리체계, 통합재난관리체계, 발전방안
Unexpected disasters around the world, many from the personal. Material is being harmed, the recent heavy snow, earthquakes, tsunami , no national crisis, such notice has been raised constantly. Country as well geographical, meteorological or typhoon due to the nature and the building collapse, expl...
Unexpected disasters around the world, many from the personal. Material is being harmed, the recent heavy snow, earthquakes, tsunami , no national crisis, such notice has been raised constantly. Country as well geographical, meteorological or typhoon due to the nature and the building collapse, explosion, fire, and a crisis occurs constantly, while also larger-scale disaster. Besides, as the scale of the damage are becoming increasingly serious.
Accordingly, this study establishes the theoretical foundation for the study, the current disaster management system on a foundation and understanding, as well as disaster management system to identify the foreign country and the current disaster management system to analyze the problem. In the present legal and institutional approaches, including problem analysis, as well as the identification of existing disaster management system through the behavioral approach was used.
This comprehensive disaster management system have been reviewed by the issue of re-set the basic direction of the disaster management system integration - Distributed by seeking to shape the redesign of the proposed.
In this paper, a disaster management system of Korea Study on the development plan to achieve the purpose, NEMA (Planning Coordinator, Prevention Security Agency, Fire Policy, Disaster Management Agency, Disaster Control, National 119 Rescue Service, Central Fire Academy), and local governments (Seoul, Megalopolis, Do, city, Autonomous Region) and the 2011 target 1 February to 19 March poll were investigated, collected by Department of Survey 303, NEMA 167, 136 local governments questionnaire to collect and analyze survey responses were studied in the following way.
First, the Bureau released the meantime. Outside literature and Internet searches through the various disaster management system development plan for South Korea to inspect domestic and foreign books and theory papers, government reports and publications, such as laboratory data using two primary theories formulated and, second, foreign (United States. Japan) Current Status and Problems of the disaster management system and methods for analyzing Internet search is conducted using a combination of literature survey, South Korea and the formation of Disaster Management System for the Analysis of Government Publications, Conference presentation materials, and collecting dissertation. analysis in the disaster-related laws and regulations about what you want points or issues through surveys and in-depth analysis based on this third, more advanced than the current integrated disaster management, disaster management system between the components of relations, integrated disaster management system in cooperation on disaster management system to focus on the factors in the nutritional analysis suggests that the development plan.
Survey of the disaster management system and developed countries through the analysis of the implications of this study are as follows.
Disaster prevention, preparation, response, recovery of the process (function) takes a These third feature management for the integration and balancing of the issues focused on the integration and balancing of what you need, really substantive consolidation is what will the focus on whether the basic formulation is that it requires. The integration of these issues types of disasters, forced dispersion of the issues and closely connected, because the current legislation and the Agency cites the development plan will be necessary to prepare.
Disaster and Safety Management Act and the law involved two parts, each focusing on disaster management by the bar and the central planning unit focused on the NEMA by each department, the Fire Prevention Division, each focused on attempts by each department, or even decentralized front-line units are managed by the Executive and the big fire disaster management department and its associated city․group․borough(si-kun-ku) of assembly are separated by the development plan of the current system is as follows.
The current disaster management system, and planning unit in my own integration that an organic interior footing lack of, and command execution ground of insufficient points, etc. under one roof, many organizations stay with you, but for the disaster prevention - Response - Recovery and feedback system that integrated management is that it is hardly practical. The reason is especially important during a disaster process (functional) without having to manage the disaster and safety management basic law type of disaster despite the type of integration is that each is managed. And front-line units in the integrated and distributed based on the criteria to be integrated do not have a reasonable share of the U.S. integrated part (lack of integrated management of various types of disasters), and the separation of areas that need to be separated (such as fire prevention and response in the interaction of mixed, I for disaster prevention, response, recovery, the competent authorities of the confusion caused by lack of initiative management), etc. In fact, each business area is uncertain between departments.
Because of this organization for the role is to bring up a lot of misunderstandings and inaction duplication, inefficiency dumping expression is repeated on the activities that people while being limited mobilization of all employees to be expendable, duplication and lack of manpower that's a contradiction is repeated between the ministries of this is that it requires the establishment of business areas.
The organizational issues involved in disaster management role of citizens and civic and public systems is not the relationship is not established correctly. Importantly, citizens of the reasons the organization is mutated in many forms, any one of the gantry 1 in the primary response and a supplemental public systems not effectively prevent the mobilization was public systems and Governance based on the linkage between civil organizations that form the basis of education Does not occur due to the systematic training of the education currently scattered in various disaster management agencies, and made the cut 'and do not even have enough to stop' perception that the 'Even if no bounds' due to the overall workforce unsystematic waste has caused.
Therefore, the development plan for the current disaster management system integrated into the Administration established a disaster, disaster management fund overhaul of the operation and management matters, the current national crisis management and disaster management training systems overhaul basic guidelines and for establishing cooperation for disaster management Specialist training and educational institutions, integrated information system for disaster management, government organizations and private organizations is essential to provide a cooperative system can be built.
Keyword : disaster, disaster management system, integrated disaster management system, development plan
Unexpected disasters around the world, many from the personal. Material is being harmed, the recent heavy snow, earthquakes, tsunami , no national crisis, such notice has been raised constantly. Country as well geographical, meteorological or typhoon due to the nature and the building collapse, explosion, fire, and a crisis occurs constantly, while also larger-scale disaster. Besides, as the scale of the damage are becoming increasingly serious.
Accordingly, this study establishes the theoretical foundation for the study, the current disaster management system on a foundation and understanding, as well as disaster management system to identify the foreign country and the current disaster management system to analyze the problem. In the present legal and institutional approaches, including problem analysis, as well as the identification of existing disaster management system through the behavioral approach was used.
This comprehensive disaster management system have been reviewed by the issue of re-set the basic direction of the disaster management system integration - Distributed by seeking to shape the redesign of the proposed.
In this paper, a disaster management system of Korea Study on the development plan to achieve the purpose, NEMA (Planning Coordinator, Prevention Security Agency, Fire Policy, Disaster Management Agency, Disaster Control, National 119 Rescue Service, Central Fire Academy), and local governments (Seoul, Megalopolis, Do, city, Autonomous Region) and the 2011 target 1 February to 19 March poll were investigated, collected by Department of Survey 303, NEMA 167, 136 local governments questionnaire to collect and analyze survey responses were studied in the following way.
First, the Bureau released the meantime. Outside literature and Internet searches through the various disaster management system development plan for South Korea to inspect domestic and foreign books and theory papers, government reports and publications, such as laboratory data using two primary theories formulated and, second, foreign (United States. Japan) Current Status and Problems of the disaster management system and methods for analyzing Internet search is conducted using a combination of literature survey, South Korea and the formation of Disaster Management System for the Analysis of Government Publications, Conference presentation materials, and collecting dissertation. analysis in the disaster-related laws and regulations about what you want points or issues through surveys and in-depth analysis based on this third, more advanced than the current integrated disaster management, disaster management system between the components of relations, integrated disaster management system in cooperation on disaster management system to focus on the factors in the nutritional analysis suggests that the development plan.
Survey of the disaster management system and developed countries through the analysis of the implications of this study are as follows.
Disaster prevention, preparation, response, recovery of the process (function) takes a These third feature management for the integration and balancing of the issues focused on the integration and balancing of what you need, really substantive consolidation is what will the focus on whether the basic formulation is that it requires. The integration of these issues types of disasters, forced dispersion of the issues and closely connected, because the current legislation and the Agency cites the development plan will be necessary to prepare.
Disaster and Safety Management Act and the law involved two parts, each focusing on disaster management by the bar and the central planning unit focused on the NEMA by each department, the Fire Prevention Division, each focused on attempts by each department, or even decentralized front-line units are managed by the Executive and the big fire disaster management department and its associated city․group․borough(si-kun-ku) of assembly are separated by the development plan of the current system is as follows.
The current disaster management system, and planning unit in my own integration that an organic interior footing lack of, and command execution ground of insufficient points, etc. under one roof, many organizations stay with you, but for the disaster prevention - Response - Recovery and feedback system that integrated management is that it is hardly practical. The reason is especially important during a disaster process (functional) without having to manage the disaster and safety management basic law type of disaster despite the type of integration is that each is managed. And front-line units in the integrated and distributed based on the criteria to be integrated do not have a reasonable share of the U.S. integrated part (lack of integrated management of various types of disasters), and the separation of areas that need to be separated (such as fire prevention and response in the interaction of mixed, I for disaster prevention, response, recovery, the competent authorities of the confusion caused by lack of initiative management), etc. In fact, each business area is uncertain between departments.
Because of this organization for the role is to bring up a lot of misunderstandings and inaction duplication, inefficiency dumping expression is repeated on the activities that people while being limited mobilization of all employees to be expendable, duplication and lack of manpower that's a contradiction is repeated between the ministries of this is that it requires the establishment of business areas.
The organizational issues involved in disaster management role of citizens and civic and public systems is not the relationship is not established correctly. Importantly, citizens of the reasons the organization is mutated in many forms, any one of the gantry 1 in the primary response and a supplemental public systems not effectively prevent the mobilization was public systems and Governance based on the linkage between civil organizations that form the basis of education Does not occur due to the systematic training of the education currently scattered in various disaster management agencies, and made the cut 'and do not even have enough to stop' perception that the 'Even if no bounds' due to the overall workforce unsystematic waste has caused.
Therefore, the development plan for the current disaster management system integrated into the Administration established a disaster, disaster management fund overhaul of the operation and management matters, the current national crisis management and disaster management training systems overhaul basic guidelines and for establishing cooperation for disaster management Specialist training and educational institutions, integrated information system for disaster management, government organizations and private organizations is essential to provide a cooperative system can be built.
Keyword : disaster, disaster management system, integrated disaster management system, development plan
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.