본 연구는 집단미술치료가 지역아동센터 아동을 대상으로 게슈탈트 이론을 적용한 집단미술치료 프로그램이 자기효능감과 또래관계에 미치는 효과를 살펴보고자 한 것이다. 연구의 진행은 2011년 2월 22일부터 2011년 5월 3일에 걸쳐 게슈탈트 미술치료 프로그램 연구, 대상자 선정, 관찰자 훈련, 사전검사, 게슈탈트미술치료 프로그램 실시 및 적용, 사후검사, 자료처리의 순으로 이루어졌다. 연구의 대상은 I시에 위치한 I지역아동센터의 초등학교 고학년 6명을 대상으로 주2회 70분씩 총18회기를 실시하였다. 18회기의 집단미술치료 효과를 확인하기 위하여 사전?사후 자기효능감 척도와 또래관계 척도를 실시하고, 회기별 고찰을 하였다. 연구도구는 다음과 같은 검사지를 사용하였다. 자기효능감 척도는 Sherer 등(1982)이 만든「General ...
본 연구는 집단미술치료가 지역아동센터 아동을 대상으로 게슈탈트 이론을 적용한 집단미술치료 프로그램이 자기효능감과 또래관계에 미치는 효과를 살펴보고자 한 것이다. 연구의 진행은 2011년 2월 22일부터 2011년 5월 3일에 걸쳐 게슈탈트 미술치료 프로그램 연구, 대상자 선정, 관찰자 훈련, 사전검사, 게슈탈트미술치료 프로그램 실시 및 적용, 사후검사, 자료처리의 순으로 이루어졌다. 연구의 대상은 I시에 위치한 I지역아동센터의 초등학교 고학년 6명을 대상으로 주2회 70분씩 총18회기를 실시하였다. 18회기의 집단미술치료 효과를 확인하기 위하여 사전?사후 자기효능감 척도와 또래관계 척도를 실시하고, 회기별 고찰을 하였다. 연구도구는 다음과 같은 검사지를 사용하였다. 자기효능감 척도는 Sherer 등(1982)이 만든「General Self-Efficacy Scale」을 토대로 하여 김아영(1997)이 만든 검사지를 수정?보완하여 사용하였다. 또래관계 척도는 Furman(1985)이 개발한 척도인 Network of Relationships Inventory(NRI)를 박인숙(2008)이 번안한 것을 사용하였고, Knoff와 Prout(1988)이 개발한 학교 생활화(KSD) 그림검사를 사용하였다. 자료 분석은 SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 아동의 자기효능감과 또래관계에 대해 평균 및 표준편차를 산출하고 대응표본 T-검증 분석하여 통계 및 질적 분석 하였다. 이에 본 연구에서 밝혀진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 게슈탈트 집단미술치료가 지역아동센터 아동의 자기효능감에 미치는 효과를 검증하기 위하여 자기효능감 척도를 통해 알아본 결과 하위영역인 과제 난이도만 유의미하게 차이 없었지만 평균치로 보았을 때 사전보다 사후에 .75가 높아져 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 게슈탈트 집단미술치료가 지역아동센터 아동의 또래관계에 미치는 효과를 검증하기위하여 또래관계 척도를 통하여 알아본 결과 사전보다 사후에 1.01이 높아져 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 과정을 통해 얻어진 결과는 게슈탈트 미술치료에 참여한 집단들이 자기효능감과 또래관계에 유의미하게 변화가 나타났으며 긍정적인 효과가 있음을 확인하였다. 이러한 연구 결과는 게슈탈트 집단미술치료가 지역아동센터 아동들이 지금 현재의 자신과 환경을 자각하여 긍정적인 에너지와 자기효능감 그리고 또래관계를 형성하는데 유용하게 활용되어 질 수 있음을 시사한다.
본 연구는 집단미술치료가 지역아동센터 아동을 대상으로 게슈탈트 이론을 적용한 집단미술치료 프로그램이 자기효능감과 또래관계에 미치는 효과를 살펴보고자 한 것이다. 연구의 진행은 2011년 2월 22일부터 2011년 5월 3일에 걸쳐 게슈탈트 미술치료 프로그램 연구, 대상자 선정, 관찰자 훈련, 사전검사, 게슈탈트미술치료 프로그램 실시 및 적용, 사후검사, 자료처리의 순으로 이루어졌다. 연구의 대상은 I시에 위치한 I지역아동센터의 초등학교 고학년 6명을 대상으로 주2회 70분씩 총18회기를 실시하였다. 18회기의 집단미술치료 효과를 확인하기 위하여 사전?사후 자기효능감 척도와 또래관계 척도를 실시하고, 회기별 고찰을 하였다. 연구도구는 다음과 같은 검사지를 사용하였다. 자기효능감 척도는 Sherer 등(1982)이 만든「General Self-Efficacy Scale」을 토대로 하여 김아영(1997)이 만든 검사지를 수정?보완하여 사용하였다. 또래관계 척도는 Furman(1985)이 개발한 척도인 Network of Relationships Inventory(NRI)를 박인숙(2008)이 번안한 것을 사용하였고, Knoff와 Prout(1988)이 개발한 학교 생활화(KSD) 그림검사를 사용하였다. 자료 분석은 SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 아동의 자기효능감과 또래관계에 대해 평균 및 표준편차를 산출하고 대응표본 T-검증 분석하여 통계 및 질적 분석 하였다. 이에 본 연구에서 밝혀진 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 게슈탈트 집단미술치료가 지역아동센터 아동의 자기효능감에 미치는 효과를 검증하기 위하여 자기효능감 척도를 통해 알아본 결과 하위영역인 과제 난이도만 유의미하게 차이 없었지만 평균치로 보았을 때 사전보다 사후에 .75가 높아져 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 게슈탈트 집단미술치료가 지역아동센터 아동의 또래관계에 미치는 효과를 검증하기위하여 또래관계 척도를 통하여 알아본 결과 사전보다 사후에 1.01이 높아져 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 과정을 통해 얻어진 결과는 게슈탈트 미술치료에 참여한 집단들이 자기효능감과 또래관계에 유의미하게 변화가 나타났으며 긍정적인 효과가 있음을 확인하였다. 이러한 연구 결과는 게슈탈트 집단미술치료가 지역아동센터 아동들이 지금 현재의 자신과 환경을 자각하여 긍정적인 에너지와 자기효능감 그리고 또래관계를 형성하는데 유용하게 활용되어 질 수 있음을 시사한다.
This study is to look into the effects of collective art therapy adapted from the Gestalt theory on self-efficacy and peer relationships of children in the local children center. The study was done from February 22nd, 2011 to May 3rd, 201 covering Gestalt art therapy program research, subject se...
This study is to look into the effects of collective art therapy adapted from the Gestalt theory on self-efficacy and peer relationships of children in the local children center. The study was done from February 22nd, 2011 to May 3rd, 201 covering Gestalt art therapy program research, subject selection, observer training, pre-test, Gestalt art therapy program execution and application, post test and data processing. The subjects of the research were 6 upper graders in the elementary school of the I local children center located in city I and had 18 sessions, each 70 minutes twice a week. In order to check the efficiency of the 18 collective art sessions, we have implemented the pre?post self-efficacy test and peer relationship test and contemplated on each session. In terms of research tools, we have used the following test papers. For the self efficacy test, we have modified and complemented the test papers made by Kim Ah-Young(1997) based on the 「General Self-Efficacy Scale」made by Sherer etc(1982). For peer relationship test, we have used the version of Park In-Suk(2008) who modified the Furman(1985) version of Network of Relationships Inventory(NRI) and used the KSD picture test developed by Knoff and Prout(1988). In terms of data analysis, we used the SPSS 18.0 program and extracted the average and standard deviation of the self-efficacy and peer relationship of children and analyzed the counter sample T and ran statistics and qualitative analysis. The following results were unearthed from the above study. First, in order to verify the effects of the Gestalt art therapy on the self-efficacy of the children of the local children center, we have used the self-efficacy test and found that although the lower level of task difficulty had no big significance, in average, the post score was higher than the pre score by 0.75 that means it had positive effects. Second, in order to verify the effects of Gestalt collective art therapy on the peer relationship of local children center, the post score was higher than pre score by 1.01 through the peer relationship test that means it has positive effects. The results from such study shows that the group that participated in the Gestalt art therapy had high significance with self-efficacy and peer relationship that means it had positive effects. Such study results shows that the Gestalt collective art therapy can be effectively used in helping the children in local children center realize their status and environment and form positive energy and self-efficacy and peer relationship.
This study is to look into the effects of collective art therapy adapted from the Gestalt theory on self-efficacy and peer relationships of children in the local children center. The study was done from February 22nd, 2011 to May 3rd, 201 covering Gestalt art therapy program research, subject selection, observer training, pre-test, Gestalt art therapy program execution and application, post test and data processing. The subjects of the research were 6 upper graders in the elementary school of the I local children center located in city I and had 18 sessions, each 70 minutes twice a week. In order to check the efficiency of the 18 collective art sessions, we have implemented the pre?post self-efficacy test and peer relationship test and contemplated on each session. In terms of research tools, we have used the following test papers. For the self efficacy test, we have modified and complemented the test papers made by Kim Ah-Young(1997) based on the 「General Self-Efficacy Scale」made by Sherer etc(1982). For peer relationship test, we have used the version of Park In-Suk(2008) who modified the Furman(1985) version of Network of Relationships Inventory(NRI) and used the KSD picture test developed by Knoff and Prout(1988). In terms of data analysis, we used the SPSS 18.0 program and extracted the average and standard deviation of the self-efficacy and peer relationship of children and analyzed the counter sample T and ran statistics and qualitative analysis. The following results were unearthed from the above study. First, in order to verify the effects of the Gestalt art therapy on the self-efficacy of the children of the local children center, we have used the self-efficacy test and found that although the lower level of task difficulty had no big significance, in average, the post score was higher than the pre score by 0.75 that means it had positive effects. Second, in order to verify the effects of Gestalt collective art therapy on the peer relationship of local children center, the post score was higher than pre score by 1.01 through the peer relationship test that means it has positive effects. The results from such study shows that the group that participated in the Gestalt art therapy had high significance with self-efficacy and peer relationship that means it had positive effects. Such study results shows that the Gestalt collective art therapy can be effectively used in helping the children in local children center realize their status and environment and form positive energy and self-efficacy and peer relationship.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.