세계화 시대로 들어서면서 영어를 비롯한 제2외국어 교육의 중요성이 더욱 높아지고 있다. 외국어를 통해 우리가 살고 있는 영역 권 밖의 사람들과 의사소통이 가능해지고 점차 그 범위를 넓혀 갈 수 있다. 특히 중국 같은 경우 2008년도에 베이징 올림픽을 치르게 되면서 점점 강대국으로 발전해 나가고 있는 만큼 중국어 교육의 중요성이 강조되고 있지만 현재 고등학교...
세계화 시대로 들어서면서 영어를 비롯한 제2외국어 교육의 중요성이 더욱 높아지고 있다. 외국어를 통해 우리가 살고 있는 영역 권 밖의 사람들과 의사소통이 가능해지고 점차 그 범위를 넓혀 갈 수 있다. 특히 중국 같은 경우 2008년도에 베이징 올림픽을 치르게 되면서 점점 강대국으로 발전해 나가고 있는 만큼 중국어 교육의 중요성이 강조되고 있지만 현재 고등학교에서 시행되고 있는 중국어 수업을 살펴보면 많은 문제점을 안고 있음을 알 수 있다. 그 내용을 간략하게 짚어 보면 다음과 같다. 첫째, 교육과정 내용에 따른 문제점으로 교과서의 내용과 구성이 제대로 이루어 지지 않고, 채택방법 또한 학생의견이 반영되지 않아 교과서 만족도가 비교적 낮게 나타났으며 수업시수에 비해 교과서의 양이 많다. 둘째, 수업시수에 있어서는 대학입시의 영향으로 선택과목인 중국어 교과목은 다른 과목에 비해 수업진행이 이루어지기 힘들뿐만 아니라 외국어 교육목표인 의사소통에 도움이 되는 수업을 하기위한 수업시수가 부족한 편이다. 셋째, 중국어 교육의 비연속성이다. 중학교에서 생활중국어가 개설되었지만 일부 중학교에서만 학습하고 있다는 점, 그리고 중학교에서 중국어를 학습하였다 할지라고 고등학교에서 중국어를 배우는 시기는 1학년이 아닌 2,3학년부터 이기 때문에 중학교 생활 중국어와의 연계가 어렵다. 이에 따라 심도 있는 학습이 이루어지기 어렵다. 넷째, 대학 입시제도에 따른 문제점이다. 중국어가 선택과목이고 반영비율이 낮아 학생들이 중국어 교과목을 학습하는 시간이 적다. 또한 3학년 학생들은 수업시간에 다른 타 과목을 공부하며 중국어수업이 제대로 이루어 지지 않고 있다. 다섯째, 학습 환경에 있어서 교사들의 기자재의 활용이 미흡하고 대부분의 학교가 과밀학급을 이루고 있으며, 원어민 교사의 부족 등을 꼽을 수 있다. 마지막으로 중국어 교수법(수업방식)에 관한 문제점으로 회화중심의 수업을 원하는 학생들이 많지만 의사소통을 위한 교사의 전문성이 부족할 뿐만 아니라 여러 정책적인 부분에 있어서 많은 문제점을 안고 있다. 이에 따라 본 연구는 고등학교 중국어 교사와 학생들을 대상으로 설문하여 분석함으로써 고등학교 중국어 교육 운영상에 나타난 문제점을 구체적으로 파악하고 그에 맞는 발전방향을 제시 하는데 목적이 있다.
세계화 시대로 들어서면서 영어를 비롯한 제2외국어 교육의 중요성이 더욱 높아지고 있다. 외국어를 통해 우리가 살고 있는 영역 권 밖의 사람들과 의사소통이 가능해지고 점차 그 범위를 넓혀 갈 수 있다. 특히 중국 같은 경우 2008년도에 베이징 올림픽을 치르게 되면서 점점 강대국으로 발전해 나가고 있는 만큼 중국어 교육의 중요성이 강조되고 있지만 현재 고등학교에서 시행되고 있는 중국어 수업을 살펴보면 많은 문제점을 안고 있음을 알 수 있다. 그 내용을 간략하게 짚어 보면 다음과 같다. 첫째, 교육과정 내용에 따른 문제점으로 교과서의 내용과 구성이 제대로 이루어 지지 않고, 채택방법 또한 학생의견이 반영되지 않아 교과서 만족도가 비교적 낮게 나타났으며 수업시수에 비해 교과서의 양이 많다. 둘째, 수업시수에 있어서는 대학입시의 영향으로 선택과목인 중국어 교과목은 다른 과목에 비해 수업진행이 이루어지기 힘들뿐만 아니라 외국어 교육목표인 의사소통에 도움이 되는 수업을 하기위한 수업시수가 부족한 편이다. 셋째, 중국어 교육의 비연속성이다. 중학교에서 생활중국어가 개설되었지만 일부 중학교에서만 학습하고 있다는 점, 그리고 중학교에서 중국어를 학습하였다 할지라고 고등학교에서 중국어를 배우는 시기는 1학년이 아닌 2,3학년부터 이기 때문에 중학교 생활 중국어와의 연계가 어렵다. 이에 따라 심도 있는 학습이 이루어지기 어렵다. 넷째, 대학 입시제도에 따른 문제점이다. 중국어가 선택과목이고 반영비율이 낮아 학생들이 중국어 교과목을 학습하는 시간이 적다. 또한 3학년 학생들은 수업시간에 다른 타 과목을 공부하며 중국어수업이 제대로 이루어 지지 않고 있다. 다섯째, 학습 환경에 있어서 교사들의 기자재의 활용이 미흡하고 대부분의 학교가 과밀학급을 이루고 있으며, 원어민 교사의 부족 등을 꼽을 수 있다. 마지막으로 중국어 교수법(수업방식)에 관한 문제점으로 회화중심의 수업을 원하는 학생들이 많지만 의사소통을 위한 교사의 전문성이 부족할 뿐만 아니라 여러 정책적인 부분에 있어서 많은 문제점을 안고 있다. 이에 따라 본 연구는 고등학교 중국어 교사와 학생들을 대상으로 설문하여 분석함으로써 고등학교 중국어 교육 운영상에 나타난 문제점을 구체적으로 파악하고 그에 맞는 발전방향을 제시 하는데 목적이 있다.
In the global era, the importance of the second foreign language education including English is getting higher, over time. By learning foreign languages, we can communicate with people outside the area where we are living and expand the range of communication more widely. Especially, the importance ...
In the global era, the importance of the second foreign language education including English is getting higher, over time. By learning foreign languages, we can communicate with people outside the area where we are living and expand the range of communication more widely. Especially, the importance of Chinese education is being highlighted now, as China is gradually developing into one of the world's powers after the Beijing Olympic games in 2008, but Chinese education which is being conducted in high school currently, still has lots of problems as follows. Firstly, in relation to the curriculum, contents and compositions of Chinese textbooks aren't well organized, yet and students have low satisfaction with Chinese textbooks, since most of teachers don't reflect students' opinions in adopting them. Also, the quantity of Chinese textbooks is bigger than its class hours. Secondly, it is more difficult to conduct the Chinese education which is an optional course, than other subjects due to the college entrance examination. Besides, there is a lack of time to conduct classes helpful for the improvement of communication skills which is the main purpose of foreign language education. Thirdly, Chinese education is discontinuous. Although there is a course for learning the ordinary Chinese conversation in middle school, it is being performed in some of them only, and it is difficult to connect the Chinese education of high school with the ordinary Chinese conversation of middle school, because most of high school students start learning it from the second and third year, not from the first year. For such reason, it is hard to teach it in more depth. Fourthly, it has several problems related to the college entrance examination. Above all, there is a lack of time to learn Chinese language, since it is an optional course and is less reflected on the college entrance exam. Also, Chinese education isn't performed well, because most of the third-year students prefer studying other subjects during its class. Fifthly, in the environment of Chinese education, teachers don't use lots of educational materials and equipments, most of schools have overcrowded classes and there is a shortage of native-speaking teachers.??Lastly, with reference to Chinese teaching methods(class methods), lots of teachers lack professional skills for smooth communication and there are many problems related to the educational policy, even though there are a lot of students who want to attend conversation-centered classes. This study, therefore, aims to concretely find problems of Chinese education in high school and propose proper development plans, by conducting a survey with Chinese language teachers and students and analyzing the results.
In the global era, the importance of the second foreign language education including English is getting higher, over time. By learning foreign languages, we can communicate with people outside the area where we are living and expand the range of communication more widely. Especially, the importance of Chinese education is being highlighted now, as China is gradually developing into one of the world's powers after the Beijing Olympic games in 2008, but Chinese education which is being conducted in high school currently, still has lots of problems as follows. Firstly, in relation to the curriculum, contents and compositions of Chinese textbooks aren't well organized, yet and students have low satisfaction with Chinese textbooks, since most of teachers don't reflect students' opinions in adopting them. Also, the quantity of Chinese textbooks is bigger than its class hours. Secondly, it is more difficult to conduct the Chinese education which is an optional course, than other subjects due to the college entrance examination. Besides, there is a lack of time to conduct classes helpful for the improvement of communication skills which is the main purpose of foreign language education. Thirdly, Chinese education is discontinuous. Although there is a course for learning the ordinary Chinese conversation in middle school, it is being performed in some of them only, and it is difficult to connect the Chinese education of high school with the ordinary Chinese conversation of middle school, because most of high school students start learning it from the second and third year, not from the first year. For such reason, it is hard to teach it in more depth. Fourthly, it has several problems related to the college entrance examination. Above all, there is a lack of time to learn Chinese language, since it is an optional course and is less reflected on the college entrance exam. Also, Chinese education isn't performed well, because most of the third-year students prefer studying other subjects during its class. Fifthly, in the environment of Chinese education, teachers don't use lots of educational materials and equipments, most of schools have overcrowded classes and there is a shortage of native-speaking teachers.??Lastly, with reference to Chinese teaching methods(class methods), lots of teachers lack professional skills for smooth communication and there are many problems related to the educational policy, even though there are a lot of students who want to attend conversation-centered classes. This study, therefore, aims to concretely find problems of Chinese education in high school and propose proper development plans, by conducting a survey with Chinese language teachers and students and analyzing the results.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.