시설보호아동이 지각하는 자립준비정도와 퇴소후 적응어려움과의 관계 탐색 : 보호기간 임박정의 조절효과를 중심으로 The Exploratory Study on Relationship between the Perceived Hardships of Adaptation after Discharge and Self-Support Preparation among Children Who Live the Welfare Institutions원문보기
현재 아동양육시설은 시․도지사 또는 시장․군수․구청장이 보호를 필요로 하는 아동을 발견하거나 보호자의 의뢰를 받고 아동복지심의위원회의 심의를 거쳐 보호조치 방법을 결정하고 그 결정에 따라 온 아동들이 생활하는 시설이다. 아동양육시설에 입소 후 아동은 아동에서 벗어나는 만 18세가 되는 해 전까지 시설에서 생활하며 관련법에 따라 만 18세가 되는 해에 퇴소해야한다. 그래서 아동은 퇴소 전까지 스스로가 자신이 무엇을 해야 하는지, 어떻게 살아야하는지, 지금 살아가고 있다는 것이 어떠한 의미인지에 대한 삶의 방향과 꿈과 의지를 실현할 수 있는 목표를 설정해야한다. 따라서 자신이 설정한 목표를 향해 자립을 위한 준비시간이 필요하다. 지금까지 많은 연구들은 퇴소 전에 시설에 거주하면서 자립준비를 어떻게 할 것인가를 알아보는 결정요인을 파악하는 연구들이거나 퇴소후의 생활에 대한 연구들이 대부분이다. 그래서 본 연구는 시설아동이 퇴소에 즈음해서 개인적인 자립준비정도는 앞으로 보호기간이 얼마나 남아 있는가에 따라 퇴소후의 적응에 대한 어려움을 조절할 수 있는 가를 살펴보고자 한다. 따라서 이 연구의 목적은 아동양육시설에서 생활하고 있는 시설아동이 보호기간 종료에 따라 퇴소할 때, 그 전까지의 퇴소준비정도와 퇴소 후의 적응에 대한 어려움의 관계에서 보호기간의 종료에 임박한 정도가 가까워도 적응의 어려움을 조절하는가를 분석하는 데에 있다. 이러한 ...
현재 아동양육시설은 시․도지사 또는 시장․군수․구청장이 보호를 필요로 하는 아동을 발견하거나 보호자의 의뢰를 받고 아동복지심의위원회의 심의를 거쳐 보호조치 방법을 결정하고 그 결정에 따라 온 아동들이 생활하는 시설이다. 아동양육시설에 입소 후 아동은 아동에서 벗어나는 만 18세가 되는 해 전까지 시설에서 생활하며 관련법에 따라 만 18세가 되는 해에 퇴소해야한다. 그래서 아동은 퇴소 전까지 스스로가 자신이 무엇을 해야 하는지, 어떻게 살아야하는지, 지금 살아가고 있다는 것이 어떠한 의미인지에 대한 삶의 방향과 꿈과 의지를 실현할 수 있는 목표를 설정해야한다. 따라서 자신이 설정한 목표를 향해 자립을 위한 준비시간이 필요하다. 지금까지 많은 연구들은 퇴소 전에 시설에 거주하면서 자립준비를 어떻게 할 것인가를 알아보는 결정요인을 파악하는 연구들이거나 퇴소후의 생활에 대한 연구들이 대부분이다. 그래서 본 연구는 시설아동이 퇴소에 즈음해서 개인적인 자립준비정도는 앞으로 보호기간이 얼마나 남아 있는가에 따라 퇴소후의 적응에 대한 어려움을 조절할 수 있는 가를 살펴보고자 한다. 따라서 이 연구의 목적은 아동양육시설에서 생활하고 있는 시설아동이 보호기간 종료에 따라 퇴소할 때, 그 전까지의 퇴소준비정도와 퇴소 후의 적응에 대한 어려움의 관계에서 보호기간의 종료에 임박한 정도가 가까워도 적응의 어려움을 조절하는가를 분석하는 데에 있다. 이러한 조절효과를 파악하여 실천적인 방법과 정책적 대책을 찾아내어, 향후 시설에서 효과적이고 효율적인 사회복지실천과 전문적인 자립준비를 위한 대책을 수립할 수 있도록 도움을 주고자 하는 것이다. 이러한 목적에 따라 충북에 소재한 10개 아동양육시설에 입소한 시설아동 139명을 연구참여자로 선정하여 설문조사를 실시하였다. 조사대상 시설아동의 일반적 특성을 요약해 살펴보면 남자아동이 여자아동보다 많았고 종교는 전체적으로 63%정도가 갖고 있으며 학력은 중학교 재학 51.8%, 고등학교 재학 이상이 48.2%로 나타났다. 연구초기에는 연구대상자를 고등학교 1학년 재학생 이상을 생각했었지만 조사대상자가 너무 적어 자립훈련을 시작하는 나이인 중학교 1학년 이상으로 하였다. 입소기간을 살펴보면 10년 미만이 52.5%, 10년 이상이 47.5%이고 보호기간 종료 3년 이내인 16세 이상이 47.5%, 3년 이상인 15세 이하가 52.5%이다. 이러한 연구참여자로부터 분석하여 나타난 결과를 살펴보면 첫째, 아동양육시설 시설아동의 일반적 특성에 따라 성별과 통계적으로 유의미한 차이를 나타낸 변수는 퇴소 후 적응어려움과 자립의지이다. 성별에 따라 퇴소 후 적응어려움은 남자아동이 여자아동보다 더 낮게 지각하는 것으로 나타났고 남자아동은 여자아동보다 자립의지를 더 강한 것으로 나타났다. 학력에 따른 자립의지는 학력이 낮을수록 자립의지와 문제해결기술이 더 높게 나타나 중학생이 고등학생보다 문제해결기술도 높고 자립의지도 높은 것으로 나타났다. 입소기간에 따른 퇴소 후 적응의 어려움을 살펴보면 입소기간이 적을수록 퇴소 후의 어려움도 적을 것으로 보고 있다. 둘째, 시설아동은 퇴소에 대비하여 자립준비를 많이 할수록 퇴소 후 적응어려움이 낮은 것으로 나타났다. 그 동안 아동양육시설의 아동을 대상으로 하여 퇴소 후 적응어려움에 관한 연구가 많지 않으므로 이를 토대로 요인에 영향을 미치는 변수를 찾아내는 것은 매우 의미가 있는 것이다. 자립준비의 하위변수는 자립의지, 생활과업기술, 대인관계기술, 문제해결기술로 구성하였으므로 구체적으로 살펴볼 필요가 있을 것이다. 자립의지는 타인으로부터의 조력을 지원받지 않고 자신의 의지에 의해서만 모든 것을 결정하고 행동한다고 할 때, 이는 자아존중감을 바탕으로 이루어진다고 볼 수 있다. 따라서 자아존중감이 높을수록 자립생활기술도 높아진다는 의미와 같다고 볼 수 있다. 생활과업기술은 시설아동의 생활과정을 파악하면 알 수 있다. 여자아동들은 남자아동보다 시설에 더 의존도가 높다. 이러한 경향은 퇴소아동이 사회라는 환경체계로 전환할 때 하나의 장벽 또는 장애로 여기지 않을 경우에 적응어려움이 적을 것으로 받아들인다고 할 수 있다. 대인관계기술은 시설아동들이 퇴소 후에 자신에게 부딪히는 다양한 문제들을 해결해 나가기 위해서 자립에는 경제적인 요소와 심리적인 요소와 같이 시회적인 요소를 가져야 한다. 즉, 자립의 사회적 요소로 대인관계기술은 지역사회자원을 활용하기 위해서는 다른 사람과의 관계를 맺는 것이 중요하다고 하였다. 문제해결기술에서 문제를 해결하는 행동은 생활사건에서 발생하는 손해를 피하기 위해 행하는 것이고, 중요한 생활의 변화와 전환할 때 문제해결기술을 사용할 수 있다고 하였다. 또한 시설아동이 퇴소했을 때, 사회가 시설출신 아동에 대한 인식은 대체적으로 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타날 수 있다. 사회구성원은 사회적 맥락에서 시설아동들은 모두 동일하게 시설병적인 특성을 지닌 문제를 소지하고 있다고 보는 사회적 편견을 지니고 있다는 사실이다. 이러한 사회적 분위기는 시설청소년들에게 정말로 그렇게 행동하도록 침투하여 무기력하게 만드는 요소가 있어서 자립준비정도를 낮추는 경향을 보여줄 수 있다는 것이다. 따라서 이러한 사회적 분위기는 배제시키는 분위기를 갖추어 나가야할 것이다. 셋째, 시설청소년이 보호기간을 마치고 퇴소할 시점이 임박할수록 퇴소 후 사회에 적응하려할 때 어려움이 많을 수 있다고 판단한다고 나타났다. 시설아동은 일반적으로 원가정에서 아동양육시설로의 가정으로 환경체계의 변화를 한번 겪었고, 두 번째로는 시설에서의 보호기간 종료에 따라 시설에서의 퇴소에 따른 변화로써의 사회로의 적응일 것이다. 이렇게 퇴소 후 사회에 적응하는 것에 대해 보통 퇴소시기에 시설아동들이 겪는 대표적 감정은 막연한 두려움일 것이다. 이상의 연구결과에 따라 시설아동의 적응어려움을 예방하는 방안으로써의 제언은 다음과 같다. 첫째, 자립의지를 높이는 훈련이나 프로그램을 시도해야할 것이다. 시설보호를 부정적인 시각보다는 긍정적인 시각에서 봐야할 것이고 의지를 중심으로 자립할 수 있는 노력을 기울여야할 것이다. 둘째, 생활과업기술은 자립준비과정에서 반드시 포함되는 부분으로 퇴소기간이 얼마나 남아있느냐에 따라 생활과업의 준비는 달라질 수 있고 아동이 받아들일 수 있는 역량 내에서 생활과업기술에 대한 프로그램과 훈련이 제공되어져야할 것이다. 셋째, 대인관계기술을 향상시키기 위한 방법은 대체적으로 사회기술훈련으로 개발하고 있다. 사회기술훈련의 초점은 대인관계기술의 부족을 훈련과정을 통해 연습하고 사회에서 만나는 사람들과 실제적으로 연결하기 때문에 대인관계기술의 지표가 될 수 있는 사회적 지지를 의미있게 보고, 사회적 지지를 얻을 수 있는 대인관계기술을 확대시켜야할 것이다. 한편, 시설아동의 퇴소에 대하여 우리 사회가 어떻게 인식하는가에 대해서도 중요하다. 넷째, 문제해결기술을 높이는 프로그램을 개발해야할 것이다. 문제해결기술을 위해서 많은 연구에서는 직접적으로 개발하여 문제해결기술프로그램이 아동의 문제해결기술을 향상시키고 퇴소스트레스를 완화시켜 도움을 주게 된다. 아울러 이 연구의 핵심으로 드러난 점은 시설아동은 보호기간 종료시점에 가까운 아동들일수록 아동들이 겪는 퇴소 후 적응어려움은 심리적 고통이다. 따라서 아동양육시설은 시설의 다 기능화에 맞춰 만 18세 미만의 아동들만 생활했던 아동양육시설의 본질의 기능 뿐 아니라, 아동들이 원한다면 자립생활시설로서의 기능도 갖추는 것이 필요하다고 본다. 아동양육시설이 시설아동에게 자립관련 맞춤 서비스를 제공하는 기능을 갖춘다면 더 할 나위 없다고 본다.
현재 아동양육시설은 시․도지사 또는 시장․군수․구청장이 보호를 필요로 하는 아동을 발견하거나 보호자의 의뢰를 받고 아동복지심의위원회의 심의를 거쳐 보호조치 방법을 결정하고 그 결정에 따라 온 아동들이 생활하는 시설이다. 아동양육시설에 입소 후 아동은 아동에서 벗어나는 만 18세가 되는 해 전까지 시설에서 생활하며 관련법에 따라 만 18세가 되는 해에 퇴소해야한다. 그래서 아동은 퇴소 전까지 스스로가 자신이 무엇을 해야 하는지, 어떻게 살아야하는지, 지금 살아가고 있다는 것이 어떠한 의미인지에 대한 삶의 방향과 꿈과 의지를 실현할 수 있는 목표를 설정해야한다. 따라서 자신이 설정한 목표를 향해 자립을 위한 준비시간이 필요하다. 지금까지 많은 연구들은 퇴소 전에 시설에 거주하면서 자립준비를 어떻게 할 것인가를 알아보는 결정요인을 파악하는 연구들이거나 퇴소후의 생활에 대한 연구들이 대부분이다. 그래서 본 연구는 시설아동이 퇴소에 즈음해서 개인적인 자립준비정도는 앞으로 보호기간이 얼마나 남아 있는가에 따라 퇴소후의 적응에 대한 어려움을 조절할 수 있는 가를 살펴보고자 한다. 따라서 이 연구의 목적은 아동양육시설에서 생활하고 있는 시설아동이 보호기간 종료에 따라 퇴소할 때, 그 전까지의 퇴소준비정도와 퇴소 후의 적응에 대한 어려움의 관계에서 보호기간의 종료에 임박한 정도가 가까워도 적응의 어려움을 조절하는가를 분석하는 데에 있다. 이러한 조절효과를 파악하여 실천적인 방법과 정책적 대책을 찾아내어, 향후 시설에서 효과적이고 효율적인 사회복지실천과 전문적인 자립준비를 위한 대책을 수립할 수 있도록 도움을 주고자 하는 것이다. 이러한 목적에 따라 충북에 소재한 10개 아동양육시설에 입소한 시설아동 139명을 연구참여자로 선정하여 설문조사를 실시하였다. 조사대상 시설아동의 일반적 특성을 요약해 살펴보면 남자아동이 여자아동보다 많았고 종교는 전체적으로 63%정도가 갖고 있으며 학력은 중학교 재학 51.8%, 고등학교 재학 이상이 48.2%로 나타났다. 연구초기에는 연구대상자를 고등학교 1학년 재학생 이상을 생각했었지만 조사대상자가 너무 적어 자립훈련을 시작하는 나이인 중학교 1학년 이상으로 하였다. 입소기간을 살펴보면 10년 미만이 52.5%, 10년 이상이 47.5%이고 보호기간 종료 3년 이내인 16세 이상이 47.5%, 3년 이상인 15세 이하가 52.5%이다. 이러한 연구참여자로부터 분석하여 나타난 결과를 살펴보면 첫째, 아동양육시설 시설아동의 일반적 특성에 따라 성별과 통계적으로 유의미한 차이를 나타낸 변수는 퇴소 후 적응어려움과 자립의지이다. 성별에 따라 퇴소 후 적응어려움은 남자아동이 여자아동보다 더 낮게 지각하는 것으로 나타났고 남자아동은 여자아동보다 자립의지를 더 강한 것으로 나타났다. 학력에 따른 자립의지는 학력이 낮을수록 자립의지와 문제해결기술이 더 높게 나타나 중학생이 고등학생보다 문제해결기술도 높고 자립의지도 높은 것으로 나타났다. 입소기간에 따른 퇴소 후 적응의 어려움을 살펴보면 입소기간이 적을수록 퇴소 후의 어려움도 적을 것으로 보고 있다. 둘째, 시설아동은 퇴소에 대비하여 자립준비를 많이 할수록 퇴소 후 적응어려움이 낮은 것으로 나타났다. 그 동안 아동양육시설의 아동을 대상으로 하여 퇴소 후 적응어려움에 관한 연구가 많지 않으므로 이를 토대로 요인에 영향을 미치는 변수를 찾아내는 것은 매우 의미가 있는 것이다. 자립준비의 하위변수는 자립의지, 생활과업기술, 대인관계기술, 문제해결기술로 구성하였으므로 구체적으로 살펴볼 필요가 있을 것이다. 자립의지는 타인으로부터의 조력을 지원받지 않고 자신의 의지에 의해서만 모든 것을 결정하고 행동한다고 할 때, 이는 자아존중감을 바탕으로 이루어진다고 볼 수 있다. 따라서 자아존중감이 높을수록 자립생활기술도 높아진다는 의미와 같다고 볼 수 있다. 생활과업기술은 시설아동의 생활과정을 파악하면 알 수 있다. 여자아동들은 남자아동보다 시설에 더 의존도가 높다. 이러한 경향은 퇴소아동이 사회라는 환경체계로 전환할 때 하나의 장벽 또는 장애로 여기지 않을 경우에 적응어려움이 적을 것으로 받아들인다고 할 수 있다. 대인관계기술은 시설아동들이 퇴소 후에 자신에게 부딪히는 다양한 문제들을 해결해 나가기 위해서 자립에는 경제적인 요소와 심리적인 요소와 같이 시회적인 요소를 가져야 한다. 즉, 자립의 사회적 요소로 대인관계기술은 지역사회자원을 활용하기 위해서는 다른 사람과의 관계를 맺는 것이 중요하다고 하였다. 문제해결기술에서 문제를 해결하는 행동은 생활사건에서 발생하는 손해를 피하기 위해 행하는 것이고, 중요한 생활의 변화와 전환할 때 문제해결기술을 사용할 수 있다고 하였다. 또한 시설아동이 퇴소했을 때, 사회가 시설출신 아동에 대한 인식은 대체적으로 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타날 수 있다. 사회구성원은 사회적 맥락에서 시설아동들은 모두 동일하게 시설병적인 특성을 지닌 문제를 소지하고 있다고 보는 사회적 편견을 지니고 있다는 사실이다. 이러한 사회적 분위기는 시설청소년들에게 정말로 그렇게 행동하도록 침투하여 무기력하게 만드는 요소가 있어서 자립준비정도를 낮추는 경향을 보여줄 수 있다는 것이다. 따라서 이러한 사회적 분위기는 배제시키는 분위기를 갖추어 나가야할 것이다. 셋째, 시설청소년이 보호기간을 마치고 퇴소할 시점이 임박할수록 퇴소 후 사회에 적응하려할 때 어려움이 많을 수 있다고 판단한다고 나타났다. 시설아동은 일반적으로 원가정에서 아동양육시설로의 가정으로 환경체계의 변화를 한번 겪었고, 두 번째로는 시설에서의 보호기간 종료에 따라 시설에서의 퇴소에 따른 변화로써의 사회로의 적응일 것이다. 이렇게 퇴소 후 사회에 적응하는 것에 대해 보통 퇴소시기에 시설아동들이 겪는 대표적 감정은 막연한 두려움일 것이다. 이상의 연구결과에 따라 시설아동의 적응어려움을 예방하는 방안으로써의 제언은 다음과 같다. 첫째, 자립의지를 높이는 훈련이나 프로그램을 시도해야할 것이다. 시설보호를 부정적인 시각보다는 긍정적인 시각에서 봐야할 것이고 의지를 중심으로 자립할 수 있는 노력을 기울여야할 것이다. 둘째, 생활과업기술은 자립준비과정에서 반드시 포함되는 부분으로 퇴소기간이 얼마나 남아있느냐에 따라 생활과업의 준비는 달라질 수 있고 아동이 받아들일 수 있는 역량 내에서 생활과업기술에 대한 프로그램과 훈련이 제공되어져야할 것이다. 셋째, 대인관계기술을 향상시키기 위한 방법은 대체적으로 사회기술훈련으로 개발하고 있다. 사회기술훈련의 초점은 대인관계기술의 부족을 훈련과정을 통해 연습하고 사회에서 만나는 사람들과 실제적으로 연결하기 때문에 대인관계기술의 지표가 될 수 있는 사회적 지지를 의미있게 보고, 사회적 지지를 얻을 수 있는 대인관계기술을 확대시켜야할 것이다. 한편, 시설아동의 퇴소에 대하여 우리 사회가 어떻게 인식하는가에 대해서도 중요하다. 넷째, 문제해결기술을 높이는 프로그램을 개발해야할 것이다. 문제해결기술을 위해서 많은 연구에서는 직접적으로 개발하여 문제해결기술프로그램이 아동의 문제해결기술을 향상시키고 퇴소스트레스를 완화시켜 도움을 주게 된다. 아울러 이 연구의 핵심으로 드러난 점은 시설아동은 보호기간 종료시점에 가까운 아동들일수록 아동들이 겪는 퇴소 후 적응어려움은 심리적 고통이다. 따라서 아동양육시설은 시설의 다 기능화에 맞춰 만 18세 미만의 아동들만 생활했던 아동양육시설의 본질의 기능 뿐 아니라, 아동들이 원한다면 자립생활시설로서의 기능도 갖추는 것이 필요하다고 본다. 아동양육시설이 시설아동에게 자립관련 맞춤 서비스를 제공하는 기능을 갖춘다면 더 할 나위 없다고 본다.
The current children care facility is the life place of children decided with the protective measure method through children deliberation committee after finding the children needing the protection of the head of a province, city, country or ward or receiving guardian's request. According to the rel...
The current children care facility is the life place of children decided with the protective measure method through children deliberation committee after finding the children needing the protection of the head of a province, city, country or ward or receiving guardian's request. According to the related law, the children who enter the children facility and live before 18-year-olds must be discharged from the facility by the year when the children become 18-years-old. So, it is necessary for the children to need the time for the self-support preparation. Lots of research is the study not only for figuring out the decision points of understanding how self-support preparation is set up while children's living in the facility before the discharge, but also for identifying the life after the children's discharge. Therefore, the study is to find out that the children care facility can control the difficulties for the adaptation after the discharge according to the individual self-support preparation level at the time of the discharge with having last few protective period. The aim is to study if the adaptation difficulties is controlled with discharge preparation level after the discharge when the children care facility leave the facility according to the end of protective period and later, for the facility to help to establish the policy for the effective and efficient social welfare practice and the technical discharge preparation after find out the practical method and welfare policy with moderating effect. According to such purpose, the survey was done with 139 participants being selected, who live in 10 children care facilities in Chung cheong buk-do province. Summarizing general characteristics of the participants who lives in the children facility, there are more male children than female children, overall the 63 % of the participants has the religions, 51.8% is middle school students, and 48.2% is high school students. The participants being more than the age of the first grade in the middle school when the self-support drill starts were selected because of the shortage of the subject of investigation. Through the entrance period in the children facility, 52,5% of the orphanages has the less ten-years resident period, and 47.5% of them has the more ten-years resident period. More than the sixteen-years-old, which means that the end of the protection period is within 3 years is 47.5%, and less than the fifteen-years-old meaning that the end of the protection period remains more than 3 years is 52.5%. Examining the result of analyzing the participants, the variables which show relevant difference of the gender and statistical figures according to participant's general characteristics are the hardship of adaptation and self-support will. The self-support will based on the academic background shows the lower the academic background is, the higher the problem solving skill is. It is shown that the high school student is higher problem solving skill and self-support will than the middle school student. Taking a looking at the hardship of adaptation after the discharge based on the life period in the participants, the less the life period in the children care facility is, the less the hardship of adaptation after the discharge is. Second, it is shown that in order to prepare the discharge for the the children care facility, the more the self-support preparation is arranged, the lower the hardship of adaptation after the discharge is. It is very meaningful that the variable which influences the factor is found because of the lack of the result of the research for the hardship of adaptation felt by the children care facility. Being organized into the self-support will, life task technique, interpersonal skills, and problem solving skills, the subordinate of the self-support preparation should specifically be examined. If the self-support is decided not by someone's assistance but by only self-support will, it is seen that it is composed of self-esteem. So, it means that the higher the self-esteem is, the higher the self-support life skill is. Life task technique is known through the children care facility's life process. Female children are more dependent on the facility than male children. Such trend is accepted that when the discharged the children care facility face the raw society system, they suffer for less adaptation difficulty in case of not thinking of one of the barriers. Interpersonal skills are to solve various problems faced to the children care facility after the discharge. That is, interpersonal skills as the social factor of the self-support is to utilize local society resource, it is important to have the relationship with other people. In the problem solving skill, the problem solving behavior is to avoid the damage caused in the life accidents, and the problem solving skill is used on the important life turnover. In addition, it is shown that the public's awareness to the discharged from the children care facility gives them negative influences. It is true that the public have the social bias to all the children care facility as the sick who are on hospitalism in the social context. Such a social atmosphere let the children care facility do helplessness, so tend to low their self-support level. It is necessary to reduce such a negative bias. Third, it is shown that the more the time for the children care facility to leave after the protection period is impending, the more difficult it may be to adapt to society after discharge. The the children care facility have two time's separation experience: the first separation from the original family to the facility that means the change of environment system, and the second separation from the facility to the society that means it need the adaptation to the society. The typical emotion, the fear to the adaptation to the society after discharge, is what the children care facility at that time suffers. According to the results of the above research, the suggestion as a way to prevent the hardship of adaptation of the facility child is as follows. First, the training or programs is tried to increase self-support will. Facility protection is considered a positive perspective rather than a negative perspective, and it is necessary to make efforts to become self-support around the will. Second, life task technique which must be included is the part of the self-support preparation process, and depending on how long the discharge period remains, the preparation can be changed. The life task technique should be provided within the capacity that children can accept. Third, the way to improve interpersonal skills is generally developed as social skills training. The point of social skills training is to practice the lack of interpersonal skills through training courses. To actually connect with people who meet in society it is necessary to meaningfully examine social support that can be an indicator of interpersonal skill and expand it that can get social support. On the other hand, it is also important how our society recognizes the discharge of the children care facility. Fourth, the program is developed to enhance problem solving skill. In many studies for problem solving skill, problem solving skill which is developed directly helps improve the problem solving skill of children and alleviate the stress of the discharge. In addition, what the key point of this study shows is that the children who are near the end of the protection period have psychological pain for the life after the discharge. Therefore, it is necessary to have the function of self-support living facility if children want, as well as the function of the essence of the children care facility where only children under 18 years old lived in accordance with the multi-function of facilities. And it is better if the children care facility has the function of providing self-support related customized services to the children care facility.
The current children care facility is the life place of children decided with the protective measure method through children deliberation committee after finding the children needing the protection of the head of a province, city, country or ward or receiving guardian's request. According to the related law, the children who enter the children facility and live before 18-year-olds must be discharged from the facility by the year when the children become 18-years-old. So, it is necessary for the children to need the time for the self-support preparation. Lots of research is the study not only for figuring out the decision points of understanding how self-support preparation is set up while children's living in the facility before the discharge, but also for identifying the life after the children's discharge. Therefore, the study is to find out that the children care facility can control the difficulties for the adaptation after the discharge according to the individual self-support preparation level at the time of the discharge with having last few protective period. The aim is to study if the adaptation difficulties is controlled with discharge preparation level after the discharge when the children care facility leave the facility according to the end of protective period and later, for the facility to help to establish the policy for the effective and efficient social welfare practice and the technical discharge preparation after find out the practical method and welfare policy with moderating effect. According to such purpose, the survey was done with 139 participants being selected, who live in 10 children care facilities in Chung cheong buk-do province. Summarizing general characteristics of the participants who lives in the children facility, there are more male children than female children, overall the 63 % of the participants has the religions, 51.8% is middle school students, and 48.2% is high school students. The participants being more than the age of the first grade in the middle school when the self-support drill starts were selected because of the shortage of the subject of investigation. Through the entrance period in the children facility, 52,5% of the orphanages has the less ten-years resident period, and 47.5% of them has the more ten-years resident period. More than the sixteen-years-old, which means that the end of the protection period is within 3 years is 47.5%, and less than the fifteen-years-old meaning that the end of the protection period remains more than 3 years is 52.5%. Examining the result of analyzing the participants, the variables which show relevant difference of the gender and statistical figures according to participant's general characteristics are the hardship of adaptation and self-support will. The self-support will based on the academic background shows the lower the academic background is, the higher the problem solving skill is. It is shown that the high school student is higher problem solving skill and self-support will than the middle school student. Taking a looking at the hardship of adaptation after the discharge based on the life period in the participants, the less the life period in the children care facility is, the less the hardship of adaptation after the discharge is. Second, it is shown that in order to prepare the discharge for the the children care facility, the more the self-support preparation is arranged, the lower the hardship of adaptation after the discharge is. It is very meaningful that the variable which influences the factor is found because of the lack of the result of the research for the hardship of adaptation felt by the children care facility. Being organized into the self-support will, life task technique, interpersonal skills, and problem solving skills, the subordinate of the self-support preparation should specifically be examined. If the self-support is decided not by someone's assistance but by only self-support will, it is seen that it is composed of self-esteem. So, it means that the higher the self-esteem is, the higher the self-support life skill is. Life task technique is known through the children care facility's life process. Female children are more dependent on the facility than male children. Such trend is accepted that when the discharged the children care facility face the raw society system, they suffer for less adaptation difficulty in case of not thinking of one of the barriers. Interpersonal skills are to solve various problems faced to the children care facility after the discharge. That is, interpersonal skills as the social factor of the self-support is to utilize local society resource, it is important to have the relationship with other people. In the problem solving skill, the problem solving behavior is to avoid the damage caused in the life accidents, and the problem solving skill is used on the important life turnover. In addition, it is shown that the public's awareness to the discharged from the children care facility gives them negative influences. It is true that the public have the social bias to all the children care facility as the sick who are on hospitalism in the social context. Such a social atmosphere let the children care facility do helplessness, so tend to low their self-support level. It is necessary to reduce such a negative bias. Third, it is shown that the more the time for the children care facility to leave after the protection period is impending, the more difficult it may be to adapt to society after discharge. The the children care facility have two time's separation experience: the first separation from the original family to the facility that means the change of environment system, and the second separation from the facility to the society that means it need the adaptation to the society. The typical emotion, the fear to the adaptation to the society after discharge, is what the children care facility at that time suffers. According to the results of the above research, the suggestion as a way to prevent the hardship of adaptation of the facility child is as follows. First, the training or programs is tried to increase self-support will. Facility protection is considered a positive perspective rather than a negative perspective, and it is necessary to make efforts to become self-support around the will. Second, life task technique which must be included is the part of the self-support preparation process, and depending on how long the discharge period remains, the preparation can be changed. The life task technique should be provided within the capacity that children can accept. Third, the way to improve interpersonal skills is generally developed as social skills training. The point of social skills training is to practice the lack of interpersonal skills through training courses. To actually connect with people who meet in society it is necessary to meaningfully examine social support that can be an indicator of interpersonal skill and expand it that can get social support. On the other hand, it is also important how our society recognizes the discharge of the children care facility. Fourth, the program is developed to enhance problem solving skill. In many studies for problem solving skill, problem solving skill which is developed directly helps improve the problem solving skill of children and alleviate the stress of the discharge. In addition, what the key point of this study shows is that the children who are near the end of the protection period have psychological pain for the life after the discharge. Therefore, it is necessary to have the function of self-support living facility if children want, as well as the function of the essence of the children care facility where only children under 18 years old lived in accordance with the multi-function of facilities. And it is better if the children care facility has the function of providing self-support related customized services to the children care facility.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.