본 연구는 수영지도자의 지도유형이 여성회원의 운동몰입 및 구매행동에 미치는 영향을 알아봄으로서 지도자의 발전적인 지도형태를 모색하는 데에 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 경기도 소재 수영장에 다니는 여성회원을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 수집된 342부의 자료를 부호화(cording)하여 SPSSWIN 18.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 분석기법으로는 연구대상자의 일반적 특성을 파악하기 위해 ...
본 연구는 수영지도자의 지도유형이 여성회원의 운동몰입 및 구매행동에 미치는 영향을 알아봄으로서 지도자의 발전적인 지도형태를 모색하는 데에 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 경기도 소재 수영장에 다니는 여성회원을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 수집된 342부의 자료를 부호화(cording)하여 SPSSWIN 18.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 분석기법으로는 연구대상자의 일반적 특성을 파악하기 위해 빈도분석을 실시하였으며, 여성회원들의 수영지도자 지도유형에 대한 인식과 운동몰입, 그리고 구매행동을 살펴보기 위해 독립 t-test와 일원변량분석(One-way ANOVA)를 실시 한 후, 유의한 차이가 있는 요인은 Scheffe의 사후검증을 실시하였다. 또한 수영지도자의 지도유형이 운동몰입과 구매행동에 미치는 영향과 여성회원의 운동몰입이 구매행동에 미치는 영향을 알아보기 위해 상관관계 분석과 다중회귀분석(Multiple Regression)을 실시하였다. 그 결과 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 수영지도자의 지도유형은 연령과 학력, 직업, 참여기간, 참여빈도에 따라 유의미한 차이가 있으며, 월평균 소득에는 유의미한 차이를 보이지 않았다.
둘째, 운동몰입에서 행위몰입은 연령, 학력, 직업, 월평균 소득, 참여기간 그리고 참여 빈도에 따라 유의미한 차이가 없었으나 인지몰입은 연령에 따라서는 유의미한 차이를 보였다.
셋째, 구매행동은 연령과 평균 소득, 참여빈도에 따라 유의미한 차이가 없었으나 구매행동에서 재구매의도는 학력과 직업에 따라서는 유의미한 차이를 보였으며, 구전의도는 학력과 직업, 참여기간에 유의미한 차이를 보였다.
넷째, 여성회원들의 운동몰입 요인 인지몰입과 행위몰입은 수영지도자의 지도유형 중 훈련지시 행동과 배려적 행동이 영향을 미친다.
다섯째, 여성회원들의 구매행동에서 재구매의도는 수영지도자의 지도유형 중 민주적 행동과 훈련지시 행동, 긍정적 보상 행동에 영향을 미치고, 구전의도는 수영지도자의 지도유형 중 민주적 행동과 훈련지시 행동 영향을 미친다.
여섯째, 여성회원의 운동몰입에서 인지몰입은 구매행동의 재구매의도와 구전의도에 영향을 미친다.
이상과 같은 연구결과를 볼 때, 수영지도자의 지도유형은 여성회원들의 운동몰입과 구매행동에 영향을 미치며, 여성회원은 인지몰입이 높을수록 구매행동이 촉진됨을 알 수 있다. 따라서 수영지도자들은 여성회원들의 운동몰입을 높이고, 긍정적인 구매행동을 유도하기 위해서는 보다 체계적인 훈련과정을 통해 리더십 능력을 배양하고, 여성회원들의 운동 목적에 따라 운동몰입이 될 수 있도록 수영 강습 프로그램의 다양화, 개발, 연구가 필요 할 것이다. 그리고 여성회원들이 수영에 몰입 할 수 있도록 지도자는 수영에 대한 이론과 실기를 겸비 하고 지도능력과 회원들의 수영 능력 향상에 항상 연구하는 자세가 필요하다.
본 연구는 수영지도자의 지도유형이 여성회원의 운동몰입 및 구매행동에 미치는 영향을 알아봄으로서 지도자의 발전적인 지도형태를 모색하는 데에 그 목적이 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 경기도 소재 수영장에 다니는 여성회원을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 수집된 342부의 자료를 부호화(cording)하여 SPSS WIN 18.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 분석기법으로는 연구대상자의 일반적 특성을 파악하기 위해 빈도분석을 실시하였으며, 여성회원들의 수영지도자 지도유형에 대한 인식과 운동몰입, 그리고 구매행동을 살펴보기 위해 독립 t-test와 일원변량분석(One-way ANOVA)를 실시 한 후, 유의한 차이가 있는 요인은 Scheffe의 사후검증을 실시하였다. 또한 수영지도자의 지도유형이 운동몰입과 구매행동에 미치는 영향과 여성회원의 운동몰입이 구매행동에 미치는 영향을 알아보기 위해 상관관계 분석과 다중회귀분석(Multiple Regression)을 실시하였다. 그 결과 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 수영지도자의 지도유형은 연령과 학력, 직업, 참여기간, 참여빈도에 따라 유의미한 차이가 있으며, 월평균 소득에는 유의미한 차이를 보이지 않았다.
둘째, 운동몰입에서 행위몰입은 연령, 학력, 직업, 월평균 소득, 참여기간 그리고 참여 빈도에 따라 유의미한 차이가 없었으나 인지몰입은 연령에 따라서는 유의미한 차이를 보였다.
셋째, 구매행동은 연령과 평균 소득, 참여빈도에 따라 유의미한 차이가 없었으나 구매행동에서 재구매의도는 학력과 직업에 따라서는 유의미한 차이를 보였으며, 구전의도는 학력과 직업, 참여기간에 유의미한 차이를 보였다.
넷째, 여성회원들의 운동몰입 요인 인지몰입과 행위몰입은 수영지도자의 지도유형 중 훈련지시 행동과 배려적 행동이 영향을 미친다.
다섯째, 여성회원들의 구매행동에서 재구매의도는 수영지도자의 지도유형 중 민주적 행동과 훈련지시 행동, 긍정적 보상 행동에 영향을 미치고, 구전의도는 수영지도자의 지도유형 중 민주적 행동과 훈련지시 행동 영향을 미친다.
여섯째, 여성회원의 운동몰입에서 인지몰입은 구매행동의 재구매의도와 구전의도에 영향을 미친다.
이상과 같은 연구결과를 볼 때, 수영지도자의 지도유형은 여성회원들의 운동몰입과 구매행동에 영향을 미치며, 여성회원은 인지몰입이 높을수록 구매행동이 촉진됨을 알 수 있다. 따라서 수영지도자들은 여성회원들의 운동몰입을 높이고, 긍정적인 구매행동을 유도하기 위해서는 보다 체계적인 훈련과정을 통해 리더십 능력을 배양하고, 여성회원들의 운동 목적에 따라 운동몰입이 될 수 있도록 수영 강습 프로그램의 다양화, 개발, 연구가 필요 할 것이다. 그리고 여성회원들이 수영에 몰입 할 수 있도록 지도자는 수영에 대한 이론과 실기를 겸비 하고 지도능력과 회원들의 수영 능력 향상에 항상 연구하는 자세가 필요하다.
This reserch maps the type of women members of the swim leaders immersed in the movement and its impact on consumer behavior as a leader exercise flow seeking to shape development of the guidance has been written to dee.
To achieve the goal of these studies enrolled in swimming pool in Gyeonggi Pro...
This reserch maps the type of women members of the swim leaders immersed in the movement and its impact on consumer behavior as a leader exercise flow seeking to shape development of the guidance has been written to dee.
To achieve the goal of these studies enrolled in swimming pool in Gyeonggi Province and a survey of women members was conducted, the collected wealth data encoding 342 by using the SPSS WIN 18.0 program were analyzed. Analysis techniques include the general characteristics of the subjects to determine the frequency analysis was conducted, women leaders of the swimming movement awareness and flow on the type of map, and look at consumer behavior and members for the independent t-test analysis of variance (One -way ANOVA) performed, then there is no significant difference factors were responsible for verifying the Scheffe's post. In addition, the type of map of swimming exercise leadership flow and its impact on purchasing behavior and purchase behavior of female members immersed in the movement to assess the impact on the correlation analysis and multiple regression (Multiple Regression) was carried out. The result was the following conclusions.
First, map the type of swim leaders age and education, occupation, participation period, with significant differences depending on the frequency of participation, and there was no significant difference in monthly income.
Second, the exercise flow in the act of immersion is immersion age, education, occupation, monthly income, participation period, and there was no significant difference depending on the frequency of participation or flow, but depending on the age difference was significant.
Third, the average age and income, buying behavior, there was no significant difference depending on the frequency of participation, but also of repurchase in buying behavior, depending on the degree and career showed no significant difference, also the mouth of the education and career, participate in the significant period was the difference.
Fourth, the women's movement is a flow and act of immersion immersion factor leaders, a map of the types of swimming behavior and training instructions baeryeojeok affect behavior.
Fifth, the buying behavior of women in the repurchase of the swimming behavior of democratic leaders, a map of the types of behavioral instructions and training, positive reward behavior affects the mouth of the swimming behavior of democratic leaders, a map of the types of behavioral instructions and training impact involves.
Sixth, the women's movement is a flow from immersion in the purchasing behavior to help the repurchase of the influence of mouth.
When you view the same results over and swim, leader of the women's movement of the map type, flow and influencing consumer behavior, women's membership is a flow to promote a higher purchase behavior can be seen that. Therefore, swimming leaders of female members of the movement flow to increase the positive purchasing behavior to lead to a more systematic training over the course of leadership skills and culture, and women's movements for the purpose sports flow to become a swimming lesson program's various Tue, development and research will be required. And women immersed in the swimming to allow leaders to swim, and combines theoretical and practical teaching skills and to improve members' ability to swim is always a need to study the position.
This reserch maps the type of women members of the swim leaders immersed in the movement and its impact on consumer behavior as a leader exercise flow seeking to shape development of the guidance has been written to dee.
To achieve the goal of these studies enrolled in swimming pool in Gyeonggi Province and a survey of women members was conducted, the collected wealth data encoding 342 by using the SPSS WIN 18.0 program were analyzed. Analysis techniques include the general characteristics of the subjects to determine the frequency analysis was conducted, women leaders of the swimming movement awareness and flow on the type of map, and look at consumer behavior and members for the independent t-test analysis of variance (One -way ANOVA) performed, then there is no significant difference factors were responsible for verifying the Scheffe's post. In addition, the type of map of swimming exercise leadership flow and its impact on purchasing behavior and purchase behavior of female members immersed in the movement to assess the impact on the correlation analysis and multiple regression (Multiple Regression) was carried out. The result was the following conclusions.
First, map the type of swim leaders age and education, occupation, participation period, with significant differences depending on the frequency of participation, and there was no significant difference in monthly income.
Second, the exercise flow in the act of immersion is immersion age, education, occupation, monthly income, participation period, and there was no significant difference depending on the frequency of participation or flow, but depending on the age difference was significant.
Third, the average age and income, buying behavior, there was no significant difference depending on the frequency of participation, but also of repurchase in buying behavior, depending on the degree and career showed no significant difference, also the mouth of the education and career, participate in the significant period was the difference.
Fourth, the women's movement is a flow and act of immersion immersion factor leaders, a map of the types of swimming behavior and training instructions baeryeojeok affect behavior.
Fifth, the buying behavior of women in the repurchase of the swimming behavior of democratic leaders, a map of the types of behavioral instructions and training, positive reward behavior affects the mouth of the swimming behavior of democratic leaders, a map of the types of behavioral instructions and training impact involves.
Sixth, the women's movement is a flow from immersion in the purchasing behavior to help the repurchase of the influence of mouth.
When you view the same results over and swim, leader of the women's movement of the map type, flow and influencing consumer behavior, women's membership is a flow to promote a higher purchase behavior can be seen that. Therefore, swimming leaders of female members of the movement flow to increase the positive purchasing behavior to lead to a more systematic training over the course of leadership skills and culture, and women's movements for the purpose sports flow to become a swimming lesson program's various Tue, development and research will be required. And women immersed in the swimming to allow leaders to swim, and combines theoretical and practical teaching skills and to improve members' ability to swim is always a need to study the position.
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