본 연구는 국내 택배산업의 현황 및 문제점을 고찰하고, 국내 택배운영업체의 매출액에 영향을 미치는 기업내부요인 및 업종 서비스/운영요인, 외부환경요인 등을 실증분석하고, 국내 택배산업의 문제점을 파악하여 이를 바탕으로 국내 택배산업의 경쟁력 강화를 위한 발전방안을 제시하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 택배운영업체의 매출액에 영향을 미치는 기업내부요인을 회귀분석을 통해 파악한 결과 매출액에 영향을 미치는 요인으로는 자본금규모, 종업원수 그리고 차량보유대수 등으로 나타났다. 즉, 아직까지 택배업은 기업 경쟁력의 일차적인 요인인 차량보유규모, 종업원 수와 자본금 등이 매출액에 가장 크게 영향을 받는 것으로 나타났다. 둘째, 택배운영업체의 매출액에 영향을 미치는 업종 서비스/운영요인을 회귀분석을 통해 파악한 결과 매출액에 영향을 미치는 요인으로는 물류정보제공능력, 수배송 능력, 택배요율, 특수물류서비스 ...
본 연구는 국내 택배산업의 현황 및 문제점을 고찰하고, 국내 택배운영업체의 매출액에 영향을 미치는 기업내부요인 및 업종 서비스/운영요인, 외부환경요인 등을 실증분석하고, 국내 택배산업의 문제점을 파악하여 이를 바탕으로 국내 택배산업의 경쟁력 강화를 위한 발전방안을 제시하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 택배운영업체의 매출액에 영향을 미치는 기업내부요인을 회귀분석을 통해 파악한 결과 매출액에 영향을 미치는 요인으로는 자본금규모, 종업원수 그리고 차량보유대수 등으로 나타났다. 즉, 아직까지 택배업은 기업 경쟁력의 일차적인 요인인 차량보유규모, 종업원 수와 자본금 등이 매출액에 가장 크게 영향을 받는 것으로 나타났다. 둘째, 택배운영업체의 매출액에 영향을 미치는 업종 서비스/운영요인을 회귀분석을 통해 파악한 결과 매출액에 영향을 미치는 요인으로는 물류정보제공능력, 수배송 능력, 택배요율, 특수물류서비스 수행능력 등으로 나타났다. 즉, 택배운영업체 자신이 인식하고 있는 경쟁기업에 대한 상대적 서비스의 우위성이 매출액에 영향을 미치고 있으며, 이는 특히 차별화된 서비스의 중요성이 커지고 있음을 의미한다고 할 수 있다. 셋째, 택배이용업체가 택배운영업체의 서비스/운영요인의 경우 특수물류서비스 및 택배요율 그리고 사고처리능력/물류정보제공능력이 택배이용업체의 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 택배이용업체의 전반적 고객만족이 택배운영업체의 매출액에 영향을 미치는 것에 대해서는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 한편, 택배운영업체가 체감하는 문제점은 택배운영업체는 택배업체간 과당 경쟁에 따른 문제가 가장 심각한 것으로 인식하고 있는 것으로 나타난 반면 화주측면에서는 영세성에 의한 사고발생시 문제해결능력 부재가 가장 심각한 것으로 나타나 화주와 택배운송업체간 문제점에 대한 인식이 상이한 것으로 나타났다. 화주와 택배운영업체가 생각하는 택배업 개선방안에 대해서 택배운영업체의 경우 전문 인력양성과 SOC 시설, 특히 화물터미널, 집.배송 단지 등 물류시설 증설이 가장 시급한 것으로 응답하였으며, 택배이용업체의 경우는 서비스 교육 강화 및 기업 간의 신뢰관계 구축 등을 필요한 사항으로 제시하고 있다. 이상을 살펴 볼 때 국내 택배업에 있어서 단순한 택배화물운송의 수준에서 벗어나 다양한 택배서비스를 화주에게 제공할 수 있는 물류전문기업으로 발전해 나가야 할 것이다. 이를 위해 전문 인력을 양성하고 부가서비스 확대․강화를 위해 업계는 최선을 다해야 할 것이다. 한편 정부차원에서는 택배업의 육성 및 발전을 위해 사회간접시설의 확충과 택배업 관련법과 제도적 장치의 보완을 통해 보다 효율적으로 택배운영업체가 기업을 운영할 수 있도록 환경 조성을 위한 지원을 아끼지 말아야 할 것이다.
본 연구는 국내 택배산업의 현황 및 문제점을 고찰하고, 국내 택배운영업체의 매출액에 영향을 미치는 기업내부요인 및 업종 서비스/운영요인, 외부환경요인 등을 실증분석하고, 국내 택배산업의 문제점을 파악하여 이를 바탕으로 국내 택배산업의 경쟁력 강화를 위한 발전방안을 제시하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 택배운영업체의 매출액에 영향을 미치는 기업내부요인을 회귀분석을 통해 파악한 결과 매출액에 영향을 미치는 요인으로는 자본금규모, 종업원수 그리고 차량보유대수 등으로 나타났다. 즉, 아직까지 택배업은 기업 경쟁력의 일차적인 요인인 차량보유규모, 종업원 수와 자본금 등이 매출액에 가장 크게 영향을 받는 것으로 나타났다. 둘째, 택배운영업체의 매출액에 영향을 미치는 업종 서비스/운영요인을 회귀분석을 통해 파악한 결과 매출액에 영향을 미치는 요인으로는 물류정보제공능력, 수배송 능력, 택배요율, 특수물류서비스 수행능력 등으로 나타났다. 즉, 택배운영업체 자신이 인식하고 있는 경쟁기업에 대한 상대적 서비스의 우위성이 매출액에 영향을 미치고 있으며, 이는 특히 차별화된 서비스의 중요성이 커지고 있음을 의미한다고 할 수 있다. 셋째, 택배이용업체가 택배운영업체의 서비스/운영요인의 경우 특수물류서비스 및 택배요율 그리고 사고처리능력/물류정보제공능력이 택배이용업체의 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 택배이용업체의 전반적 고객만족이 택배운영업체의 매출액에 영향을 미치는 것에 대해서는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 한편, 택배운영업체가 체감하는 문제점은 택배운영업체는 택배업체간 과당 경쟁에 따른 문제가 가장 심각한 것으로 인식하고 있는 것으로 나타난 반면 화주측면에서는 영세성에 의한 사고발생시 문제해결능력 부재가 가장 심각한 것으로 나타나 화주와 택배운송업체간 문제점에 대한 인식이 상이한 것으로 나타났다. 화주와 택배운영업체가 생각하는 택배업 개선방안에 대해서 택배운영업체의 경우 전문 인력양성과 SOC 시설, 특히 화물터미널, 집.배송 단지 등 물류시설 증설이 가장 시급한 것으로 응답하였으며, 택배이용업체의 경우는 서비스 교육 강화 및 기업 간의 신뢰관계 구축 등을 필요한 사항으로 제시하고 있다. 이상을 살펴 볼 때 국내 택배업에 있어서 단순한 택배화물운송의 수준에서 벗어나 다양한 택배서비스를 화주에게 제공할 수 있는 물류전문기업으로 발전해 나가야 할 것이다. 이를 위해 전문 인력을 양성하고 부가서비스 확대․강화를 위해 업계는 최선을 다해야 할 것이다. 한편 정부차원에서는 택배업의 육성 및 발전을 위해 사회간접시설의 확충과 택배업 관련법과 제도적 장치의 보완을 통해 보다 효율적으로 택배운영업체가 기업을 운영할 수 있도록 환경 조성을 위한 지원을 아끼지 말아야 할 것이다.
This paper looks into the current status and problems of the Korean courier industry and analyze factors related to courier company sales such as company internal factors, service/management factors, external environmental factors, and recognize the problems of the industry to suggest improvement me...
This paper looks into the current status and problems of the Korean courier industry and analyze factors related to courier company sales such as company internal factors, service/management factors, external environmental factors, and recognize the problems of the industry to suggest improvement measures that can enhance Korean courier industry competitiveness. The results were as follows: First, regression analysis showed that among company internal factors, capital size, number of employees and vehicles were related to courier company sales. This shows that primary factors of courier company competitiveness such as number of vehicles, employees and capital size influenced sales the most. Second, regression analysis showed that among service/management factors, logistic information service, transport and shipping ability, delivery rates and special delivery service ability were related to courier company sales. The courier company's recognized superiority in service compared to competitors influenced sales, showing the growing importance of differentiated service. Third, among external environmental factors, problems of over-competition and disproportionate cargo quantity influenced sales. Forth, among service/management factors, special delivery service, delivery rates and ability to handle accidents/logistic information service influenced consumer satisfaction. Fifth, consumer's general satisfaction did not significantly influence company sales. Concerning problems of the courier industry, companies recognized that problems associated with over-competition was the main issue, while consumers recognized that inability to handle accidents in relation to small company size was the main problem. In order to improve the courier industry, companies answered that training more professional personnel and expanding SOC especially logistic facilities such as cargo terminals and transport complex are most needed, while consumers suggested that improving service education and building trust relationships among companies are needed.
This paper looks into the current status and problems of the Korean courier industry and analyze factors related to courier company sales such as company internal factors, service/management factors, external environmental factors, and recognize the problems of the industry to suggest improvement measures that can enhance Korean courier industry competitiveness. The results were as follows: First, regression analysis showed that among company internal factors, capital size, number of employees and vehicles were related to courier company sales. This shows that primary factors of courier company competitiveness such as number of vehicles, employees and capital size influenced sales the most. Second, regression analysis showed that among service/management factors, logistic information service, transport and shipping ability, delivery rates and special delivery service ability were related to courier company sales. The courier company's recognized superiority in service compared to competitors influenced sales, showing the growing importance of differentiated service. Third, among external environmental factors, problems of over-competition and disproportionate cargo quantity influenced sales. Forth, among service/management factors, special delivery service, delivery rates and ability to handle accidents/logistic information service influenced consumer satisfaction. Fifth, consumer's general satisfaction did not significantly influence company sales. Concerning problems of the courier industry, companies recognized that problems associated with over-competition was the main issue, while consumers recognized that inability to handle accidents in relation to small company size was the main problem. In order to improve the courier industry, companies answered that training more professional personnel and expanding SOC especially logistic facilities such as cargo terminals and transport complex are most needed, while consumers suggested that improving service education and building trust relationships among companies are needed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.