본 연구는 국내에 도입되어 있는 근로자지원프로그램(EAP) 유형별 사례의 비교 분석을 통해 EAP의 유형별 특징과 보완점을 발견하고, 이를 바탕으로 국내에서 EAP가 활성화될 수 있는 방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 국내에 도입된 EAP의 유형 중 꾸준히 운영되고 있는 내부형, 외부형, 혼합형, 정부지원형의 사례를 하나씩 선정하여 프로그램의 담당자와 심층면담을 실시하였다. 심층면담을 통해 얻어진 자료는 여러 문헌 자료에 근거한 분석기준에 따라 비교 분석하였다. 이러한 연구과정을 거쳐 도출한 결과는 다음과 같이 요약된다. 정부지원형을 제외한 각 유형에서 경영자의 EAP에 대한 이해와 도입의지를 발견할 수 있었다. 그러나 노사간 협조보다는 기업이 복리후생 차원에서 근로자에게 제공한다는 인식이 강하였다. 각 유형은 모두 인사 관련 부서 및 타부서에 소속되어 독립하지 못함으로써 조직이 EAP에 관여하고 있다는 인식에서 완전히 벗어나지 못하고 있었다. 전문가 확보에 있어서는 외부 전문 업체와 계약을 맺고 있는 외부형, 정부지원형이 가장 유리하게 나타났고 혼합형의 경우도 제한적이기는 하나 다양한 외부 전문가를 활용하고 있었다. 이는 근로자의 욕구에 기초한 프로그램이라는 요인과 연결되는데, 다양한 외부 전문가를 확보한 유형인 외부형, 정부지원형, 혼합형이 비교적 근로자 욕구에 충족되는 것으로 여겨졌다. 비밀보장과 관련해서는 어느 유형도 근로자에게 명시할 수 있는 규정을 따로 마련해 놓고 있지는 않았다. 온라인 전산망의 경우도 정부지원형을 제외하고는 EAP 서비스를 위한 전산망이 따로 구축되지 않은 상태였다. 효과성 입증에 있어서는 정부지원형에서 효과 측정 도구에 대한 연구가 진행되고 있었지만 아직까지는 대부분 이용현황과 만족도 조사로 효과성을 판단할 수밖에 없어서 효과성 입증의 아쉬움을 나타냈다. 마지막으로 홍보와 관련해서 대부분의 유형이 미흡함을 느끼고 프로그램의 의미와 취지에 대해 꾸준히 설득하고 홍보해야 할 필요성에 대해 인식하고 있었다. 이러한 결과를 바탕으로 국내에서 EAP가 활성화할 수 있는 방안에 대해 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 기업 경영자들의 리더십이 ...
본 연구는 국내에 도입되어 있는 근로자지원프로그램(EAP) 유형별 사례의 비교 분석을 통해 EAP의 유형별 특징과 보완점을 발견하고, 이를 바탕으로 국내에서 EAP가 활성화될 수 있는 방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 국내에 도입된 EAP의 유형 중 꾸준히 운영되고 있는 내부형, 외부형, 혼합형, 정부지원형의 사례를 하나씩 선정하여 프로그램의 담당자와 심층면담을 실시하였다. 심층면담을 통해 얻어진 자료는 여러 문헌 자료에 근거한 분석기준에 따라 비교 분석하였다. 이러한 연구과정을 거쳐 도출한 결과는 다음과 같이 요약된다. 정부지원형을 제외한 각 유형에서 경영자의 EAP에 대한 이해와 도입의지를 발견할 수 있었다. 그러나 노사간 협조보다는 기업이 복리후생 차원에서 근로자에게 제공한다는 인식이 강하였다. 각 유형은 모두 인사 관련 부서 및 타부서에 소속되어 독립하지 못함으로써 조직이 EAP에 관여하고 있다는 인식에서 완전히 벗어나지 못하고 있었다. 전문가 확보에 있어서는 외부 전문 업체와 계약을 맺고 있는 외부형, 정부지원형이 가장 유리하게 나타났고 혼합형의 경우도 제한적이기는 하나 다양한 외부 전문가를 활용하고 있었다. 이는 근로자의 욕구에 기초한 프로그램이라는 요인과 연결되는데, 다양한 외부 전문가를 확보한 유형인 외부형, 정부지원형, 혼합형이 비교적 근로자 욕구에 충족되는 것으로 여겨졌다. 비밀보장과 관련해서는 어느 유형도 근로자에게 명시할 수 있는 규정을 따로 마련해 놓고 있지는 않았다. 온라인 전산망의 경우도 정부지원형을 제외하고는 EAP 서비스를 위한 전산망이 따로 구축되지 않은 상태였다. 효과성 입증에 있어서는 정부지원형에서 효과 측정 도구에 대한 연구가 진행되고 있었지만 아직까지는 대부분 이용현황과 만족도 조사로 효과성을 판단할 수밖에 없어서 효과성 입증의 아쉬움을 나타냈다. 마지막으로 홍보와 관련해서 대부분의 유형이 미흡함을 느끼고 프로그램의 의미와 취지에 대해 꾸준히 설득하고 홍보해야 할 필요성에 대해 인식하고 있었다. 이러한 결과를 바탕으로 국내에서 EAP가 활성화할 수 있는 방안에 대해 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 기업 경영자들의 리더십이 섬김의 리더십으로 변화되어 근로자들의 당면문제에 관심을 가져야 한다. 둘째, EAP를 단순히 복리후생 차원에서 조직이 제공한다는 생각보다는 노사가 함께 이끌어가는 기업의 문화로 인식하여야 한다. 셋째, 독립된 전담부서의 설치를 통해 비밀 보장에 대한 신뢰를 형성하고 서비스의 질을 높여야 한다. 넷째, EAP 전문가의 전문성 강화를 위한 교육 과정의 정립과 EAP 전문 업체 간 협력이 이루어져야 한다. 다섯째, 비밀보장에 대한 명문화된 규정을 마련하여 근로자의 신뢰를 얻을 수 있도록 해야 한다. 여섯째, EAP 온라인 전산망을 구축하여 근로자의 접근성 및 활용도를 높여야 한다. 일곱째, 정부와 민간이 협조하여 효과성 입증을 위한 평가지표 및 측정도구를 개발하여야 한다. 여덟째, EAP에 대한 적극적이고 꾸준한 홍보가 이루어져야 한다. 아홉째, EAP의 효과적 정착을 위한 정부의 가이드라인이 제공되어야 한다. 열째, 자원이 부족한 중소기업을 위해 정부에서는 공공서비스로서의 EAP를 꾸준히 시행하고 확산시키도록 노력해야 한다.
본 연구는 국내에 도입되어 있는 근로자지원프로그램(EAP) 유형별 사례의 비교 분석을 통해 EAP의 유형별 특징과 보완점을 발견하고, 이를 바탕으로 국내에서 EAP가 활성화될 수 있는 방안을 모색하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 국내에 도입된 EAP의 유형 중 꾸준히 운영되고 있는 내부형, 외부형, 혼합형, 정부지원형의 사례를 하나씩 선정하여 프로그램의 담당자와 심층면담을 실시하였다. 심층면담을 통해 얻어진 자료는 여러 문헌 자료에 근거한 분석기준에 따라 비교 분석하였다. 이러한 연구과정을 거쳐 도출한 결과는 다음과 같이 요약된다. 정부지원형을 제외한 각 유형에서 경영자의 EAP에 대한 이해와 도입의지를 발견할 수 있었다. 그러나 노사간 협조보다는 기업이 복리후생 차원에서 근로자에게 제공한다는 인식이 강하였다. 각 유형은 모두 인사 관련 부서 및 타부서에 소속되어 독립하지 못함으로써 조직이 EAP에 관여하고 있다는 인식에서 완전히 벗어나지 못하고 있었다. 전문가 확보에 있어서는 외부 전문 업체와 계약을 맺고 있는 외부형, 정부지원형이 가장 유리하게 나타났고 혼합형의 경우도 제한적이기는 하나 다양한 외부 전문가를 활용하고 있었다. 이는 근로자의 욕구에 기초한 프로그램이라는 요인과 연결되는데, 다양한 외부 전문가를 확보한 유형인 외부형, 정부지원형, 혼합형이 비교적 근로자 욕구에 충족되는 것으로 여겨졌다. 비밀보장과 관련해서는 어느 유형도 근로자에게 명시할 수 있는 규정을 따로 마련해 놓고 있지는 않았다. 온라인 전산망의 경우도 정부지원형을 제외하고는 EAP 서비스를 위한 전산망이 따로 구축되지 않은 상태였다. 효과성 입증에 있어서는 정부지원형에서 효과 측정 도구에 대한 연구가 진행되고 있었지만 아직까지는 대부분 이용현황과 만족도 조사로 효과성을 판단할 수밖에 없어서 효과성 입증의 아쉬움을 나타냈다. 마지막으로 홍보와 관련해서 대부분의 유형이 미흡함을 느끼고 프로그램의 의미와 취지에 대해 꾸준히 설득하고 홍보해야 할 필요성에 대해 인식하고 있었다. 이러한 결과를 바탕으로 국내에서 EAP가 활성화할 수 있는 방안에 대해 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 기업 경영자들의 리더십이 섬김의 리더십으로 변화되어 근로자들의 당면문제에 관심을 가져야 한다. 둘째, EAP를 단순히 복리후생 차원에서 조직이 제공한다는 생각보다는 노사가 함께 이끌어가는 기업의 문화로 인식하여야 한다. 셋째, 독립된 전담부서의 설치를 통해 비밀 보장에 대한 신뢰를 형성하고 서비스의 질을 높여야 한다. 넷째, EAP 전문가의 전문성 강화를 위한 교육 과정의 정립과 EAP 전문 업체 간 협력이 이루어져야 한다. 다섯째, 비밀보장에 대한 명문화된 규정을 마련하여 근로자의 신뢰를 얻을 수 있도록 해야 한다. 여섯째, EAP 온라인 전산망을 구축하여 근로자의 접근성 및 활용도를 높여야 한다. 일곱째, 정부와 민간이 협조하여 효과성 입증을 위한 평가지표 및 측정도구를 개발하여야 한다. 여덟째, EAP에 대한 적극적이고 꾸준한 홍보가 이루어져야 한다. 아홉째, EAP의 효과적 정착을 위한 정부의 가이드라인이 제공되어야 한다. 열째, 자원이 부족한 중소기업을 위해 정부에서는 공공서비스로서의 EAP를 꾸준히 시행하고 확산시키도록 노력해야 한다.
The purpose of this study was to comparatively examine the cases of the employee assistance programs (EAP), which were already introduced in Korea, by its models and then find out the characteristics and supplementary points of EAP by its models, thus groping after its activation strategy in Korea. ...
The purpose of this study was to comparatively examine the cases of the employee assistance programs (EAP), which were already introduced in Korea, by its models and then find out the characteristics and supplementary points of EAP by its models, thus groping after its activation strategy in Korea. For this, the investigator selected a case for each model of EAP respectively, such as the internal model, the external model, the compound model and the government sponsored model which were introduced in Korea and operated continuously, and then carried out an in-depth interview with the staff in charge of the program. Data collected from the in-depth interview were comparatively analyzed according to the literature data-based analytic criteria. Study findings are as follows: Manager's understanding and introduction intention of EAP were found in all the models of EAP, except the government sponsored model. However, their perception was not for the cooperation between labor and management but for the providing of corporate welfare to workers. Every model of EAP belonged to the department of personnel affairs or other departments and did not achieve independence. So, they did not completely get out of such perception that organizations were involved in EAP. As for the security of specialists, most advantageous models were the government sponsored model and the external model that was under contract with external entities. The compound model used a variety of external specialists, though its extent of use was limited. This fact is connected to the factor that EAP is a program of which base is worker's desire. The models that relatively satisfy worker's desire are the external model, the government sponsored model and the compound model, which secured a variety of external specialists. As for the security of secrecy, all the models did not prescribe a clear provision for the security of secrecy. As for the on-line computer network, all the models of EAP did not establish the computer network for EAP service, except the government sponsored model. As for the proof of effectiveness, the government sponsored model was carrying out studies on the measuring tool of effectiveness. But most of them couldn't but estimate effectiveness through examining the current status of use and satisfaction with it. So, the proof of effectiveness is regrettable. Finally, as for publicity, most of models were perceived as insufficient and that there was necessity to persuade and publicize about the meaning and intention of the program continuously. Based on the above study findings, the investigator presented following activation strategies of EAP in Korea: First, it is necessary for corporate managers to change their leadership into serving leadership and then take interest in worker's pending problems. Second, it is necessary to perceive EAP not as a simple organizational welfare provision but as a corporate culture led by labor and management together. Third, it is necessary to establish an independent department in exclusive charge of EAP, form reliability for the security of secrecy, and increase the quality of service. Fourth, it is necessary to establish an educational course of strengthening the specialty of EAP specialists and ensure cooperation among EAP specialty entities. Fifth, it is necessary to stipulate a provision for the security of secrecy and then gain worker's trust. Sixth, it is necessary to establish EAP on-line computer network and then improve worker's accessibility and use of it. Seventh, it is necessary to develop an assessment index and a measuring tool via the cooperation between public and private sectors. Eighth, it is necessary to carry out the publicity of EAP actively and continuously. Ninth, it is necessary for the government to provide a guideline for the effective settlement of EAP. Finally, it is necessary for the government to steadily carry out and spread EAP as a public service for middle and small business entities of which resources are limited.
The purpose of this study was to comparatively examine the cases of the employee assistance programs (EAP), which were already introduced in Korea, by its models and then find out the characteristics and supplementary points of EAP by its models, thus groping after its activation strategy in Korea. For this, the investigator selected a case for each model of EAP respectively, such as the internal model, the external model, the compound model and the government sponsored model which were introduced in Korea and operated continuously, and then carried out an in-depth interview with the staff in charge of the program. Data collected from the in-depth interview were comparatively analyzed according to the literature data-based analytic criteria. Study findings are as follows: Manager's understanding and introduction intention of EAP were found in all the models of EAP, except the government sponsored model. However, their perception was not for the cooperation between labor and management but for the providing of corporate welfare to workers. Every model of EAP belonged to the department of personnel affairs or other departments and did not achieve independence. So, they did not completely get out of such perception that organizations were involved in EAP. As for the security of specialists, most advantageous models were the government sponsored model and the external model that was under contract with external entities. The compound model used a variety of external specialists, though its extent of use was limited. This fact is connected to the factor that EAP is a program of which base is worker's desire. The models that relatively satisfy worker's desire are the external model, the government sponsored model and the compound model, which secured a variety of external specialists. As for the security of secrecy, all the models did not prescribe a clear provision for the security of secrecy. As for the on-line computer network, all the models of EAP did not establish the computer network for EAP service, except the government sponsored model. As for the proof of effectiveness, the government sponsored model was carrying out studies on the measuring tool of effectiveness. But most of them couldn't but estimate effectiveness through examining the current status of use and satisfaction with it. So, the proof of effectiveness is regrettable. Finally, as for publicity, most of models were perceived as insufficient and that there was necessity to persuade and publicize about the meaning and intention of the program continuously. Based on the above study findings, the investigator presented following activation strategies of EAP in Korea: First, it is necessary for corporate managers to change their leadership into serving leadership and then take interest in worker's pending problems. Second, it is necessary to perceive EAP not as a simple organizational welfare provision but as a corporate culture led by labor and management together. Third, it is necessary to establish an independent department in exclusive charge of EAP, form reliability for the security of secrecy, and increase the quality of service. Fourth, it is necessary to establish an educational course of strengthening the specialty of EAP specialists and ensure cooperation among EAP specialty entities. Fifth, it is necessary to stipulate a provision for the security of secrecy and then gain worker's trust. Sixth, it is necessary to establish EAP on-line computer network and then improve worker's accessibility and use of it. Seventh, it is necessary to develop an assessment index and a measuring tool via the cooperation between public and private sectors. Eighth, it is necessary to carry out the publicity of EAP actively and continuously. Ninth, it is necessary for the government to provide a guideline for the effective settlement of EAP. Finally, it is necessary for the government to steadily carry out and spread EAP as a public service for middle and small business entities of which resources are limited.
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