본 연구의 목적은 멀티미디어를 활용한 유아건강교육 프로그램을 구성하고 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 알아보는 것이다. 이러한 목적을 위해 프로그램 구성을 위한 연구를 수행한 후 프로그램의 적용 효과를 검증하는 연구를 실시하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 멀티미디어를 활용한 유아건강교육 프로그램의 목적 및 목표, 교육 내용, 교수-학습 방법, 평가는 어떻게 구성할 것인가? 둘째, 멀티미디어를 활용한 유아건강교육 프로그램이 건강 소양에 어떠한 영향을 주는가? 먼저 멀티미디어를 활용한 유아건강교육 프로그램을 구성하기 위해 문헌 분석, ...
본 연구의 목적은 멀티미디어를 활용한 유아건강교육 프로그램을 구성하고 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 알아보는 것이다. 이러한 목적을 위해 프로그램 구성을 위한 연구를 수행한 후 프로그램의 적용 효과를 검증하는 연구를 실시하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 멀티미디어를 활용한 유아건강교육 프로그램의 목적 및 목표, 교육 내용, 교수-학습 방법, 평가는 어떻게 구성할 것인가? 둘째, 멀티미디어를 활용한 유아건강교육 프로그램이 건강 소양에 어떠한 영향을 주는가? 먼저 멀티미디어를 활용한 유아건강교육 프로그램을 구성하기 위해 문헌 분석, 요구분석, 프로그램의 시안구성, 1차 전문가 협의, 예비연구, 2차 전문가 협의를 거쳐 최종적으로 본 프로그램을 구성하였다. 이러한 과정을 거쳐 완성된 프로그램의 목적 및 목표는 유아의 건강인식과 건강증진 행위와 같은 건강소양 함양에 있다. 프로그램의 교육내용은 신체건강, 영양, 정신건강, 안전의 네 영역으로 구성하였으며 각 영역에서 건강인식과 건강증진 행위 내용이 하위 내용에 포함되도록 하였다. 교수-학습의 전반적인 과정은 멀티미디어 교수 자료에 유아가 주의집중하며, 자신과의 관련성을 파악하고, 문제해결을 통한 자신감을 갖고, 건강에 관한 학습 내용을 다른 사람과 공유하는 과정에서 만족감을 느낄 수 있도록 Keller의 ARCS (Attention, Relation, Confidence, Satisfaction) 모형을 근거로 교수-학습 단계를 구성하였다. 교수전략은 모델링, 협동학습, 의사소통, 문제해결, 피드백 등이다. 교수-학습 자료는 멀티미디어와 직접 체험활동자료를 사용하도록 한다. 멀티미디어 자료는 파워포인트, CD-ROM 타이틀, 인터넷 사이트, 동영상, 플래시, 저작도구 등이었다. 이외에도 유아가 제작할 자료 등이 제공되어 유아가 멀티미디어 건강정보 관련 체험활동 기회를 제공하여 유아가 건강에 관한 인식을 재구성할 수 있는 기회를 제공하고자 하였다. 프로그램의 평가는 형식적 평가와 비형식적 평가로 나누어 실시하였다. 다음으로, 본 프로그램의 적용 효과를 검증하기 위하여 2010년 9월 30일부터 12월 22일까지 서울시에 위치한 S유치원 유아 56명(실험집단 28명, 비교집단 28명)을 대상으로 16주간 프로그램 처치를 실시하였다. 프로그램을 적용하기 전 기존의 검사 도구를 수정·보완하여 유아용 건강인식, 건강증진 행위에 관한 검사 도구를 유아에게 맞게 구성하고 이를 사용하여 사전검사를 실시하였다. 사전검사 결과 실험집단과 비교집단 유아들 간의 건강인식, 건강증진 행위는 통계적으로 유의한 차이가 없는 동질 집단임이 밝혀졌다. 16주간의 프로그램 적용 후 사후검사를 실시하고 이를 SPSS프로그램을 이용하여 사후 t 검증 방식으로 통계 처리하였다. 이와 같은 멀티미디어를 활용한 유아건강교육 프로그램을 적용하여 유아의 건강인식, 건강증진 행위에 미친 효과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 유아의 건강인식 ‘전체’ 점수에서 멀티미디어를 활용한 건강교육 프로그램에 참여한 실험집단 유아들의 사후 점수가 통계적으로 유의한 수준에서 높았고, 세부적으로 하위요인별로 살펴보면 ‘영양’, ‘정신건강’에서의 사후검사 결과가 생활주제에 근거한 일반적 교수매체를 사용한 집단보다 통계적으로 유의한 수준에서 높은 것으로 나타났다(건강인식 전체: t=4.01, p<.001, 영양 인식: t=5.56, p<.001, 정신건강 인식: t=3.06, p<.001). 둘째, 건강증진 행위 ‘전체’ 점수에서도 실험집단 유아들의 전체 점수가 비교집단 유아들에 비하여 통계적으로 유의한 수준에서 높았고, 세부적으로 살펴보면 ‘신체건강’, ‘영양’에서 실험집단 유아들이 비교집단 유아들에 비하여 통계적으로 유의한 수준에서 높은 것으로 나타났다(건강증진 행위 전체: t=2.92, p<.01, 신체건강 증진행위: t=2.84, p<01, 영양 증진행위: t=3.36, p<.001). 따라서 멀티미디어를 활용한 유아건강교육 프로그램이 유아의 건강인식과 건강증진 행위를 향상시키는데 효과가 있음을 알 수 있었다
본 연구의 목적은 멀티미디어를 활용한 유아건강교육 프로그램을 구성하고 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 알아보는 것이다. 이러한 목적을 위해 프로그램 구성을 위한 연구를 수행한 후 프로그램의 적용 효과를 검증하는 연구를 실시하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 멀티미디어를 활용한 유아건강교육 프로그램의 목적 및 목표, 교육 내용, 교수-학습 방법, 평가는 어떻게 구성할 것인가? 둘째, 멀티미디어를 활용한 유아건강교육 프로그램이 건강 소양에 어떠한 영향을 주는가? 먼저 멀티미디어를 활용한 유아건강교육 프로그램을 구성하기 위해 문헌 분석, 요구분석, 프로그램의 시안구성, 1차 전문가 협의, 예비연구, 2차 전문가 협의를 거쳐 최종적으로 본 프로그램을 구성하였다. 이러한 과정을 거쳐 완성된 프로그램의 목적 및 목표는 유아의 건강인식과 건강증진 행위와 같은 건강소양 함양에 있다. 프로그램의 교육내용은 신체건강, 영양, 정신건강, 안전의 네 영역으로 구성하였으며 각 영역에서 건강인식과 건강증진 행위 내용이 하위 내용에 포함되도록 하였다. 교수-학습의 전반적인 과정은 멀티미디어 교수 자료에 유아가 주의집중하며, 자신과의 관련성을 파악하고, 문제해결을 통한 자신감을 갖고, 건강에 관한 학습 내용을 다른 사람과 공유하는 과정에서 만족감을 느낄 수 있도록 Keller의 ARCS (Attention, Relation, Confidence, Satisfaction) 모형을 근거로 교수-학습 단계를 구성하였다. 교수전략은 모델링, 협동학습, 의사소통, 문제해결, 피드백 등이다. 교수-학습 자료는 멀티미디어와 직접 체험활동자료를 사용하도록 한다. 멀티미디어 자료는 파워포인트, CD-ROM 타이틀, 인터넷 사이트, 동영상, 플래시, 저작도구 등이었다. 이외에도 유아가 제작할 자료 등이 제공되어 유아가 멀티미디어 건강정보 관련 체험활동 기회를 제공하여 유아가 건강에 관한 인식을 재구성할 수 있는 기회를 제공하고자 하였다. 프로그램의 평가는 형식적 평가와 비형식적 평가로 나누어 실시하였다. 다음으로, 본 프로그램의 적용 효과를 검증하기 위하여 2010년 9월 30일부터 12월 22일까지 서울시에 위치한 S유치원 유아 56명(실험집단 28명, 비교집단 28명)을 대상으로 16주간 프로그램 처치를 실시하였다. 프로그램을 적용하기 전 기존의 검사 도구를 수정·보완하여 유아용 건강인식, 건강증진 행위에 관한 검사 도구를 유아에게 맞게 구성하고 이를 사용하여 사전검사를 실시하였다. 사전검사 결과 실험집단과 비교집단 유아들 간의 건강인식, 건강증진 행위는 통계적으로 유의한 차이가 없는 동질 집단임이 밝혀졌다. 16주간의 프로그램 적용 후 사후검사를 실시하고 이를 SPSS프로그램을 이용하여 사후 t 검증 방식으로 통계 처리하였다. 이와 같은 멀티미디어를 활용한 유아건강교육 프로그램을 적용하여 유아의 건강인식, 건강증진 행위에 미친 효과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 유아의 건강인식 ‘전체’ 점수에서 멀티미디어를 활용한 건강교육 프로그램에 참여한 실험집단 유아들의 사후 점수가 통계적으로 유의한 수준에서 높았고, 세부적으로 하위요인별로 살펴보면 ‘영양’, ‘정신건강’에서의 사후검사 결과가 생활주제에 근거한 일반적 교수매체를 사용한 집단보다 통계적으로 유의한 수준에서 높은 것으로 나타났다(건강인식 전체: t=4.01, p<.001, 영양 인식: t=5.56, p<.001, 정신건강 인식: t=3.06, p<.001). 둘째, 건강증진 행위 ‘전체’ 점수에서도 실험집단 유아들의 전체 점수가 비교집단 유아들에 비하여 통계적으로 유의한 수준에서 높았고, 세부적으로 살펴보면 ‘신체건강’, ‘영양’에서 실험집단 유아들이 비교집단 유아들에 비하여 통계적으로 유의한 수준에서 높은 것으로 나타났다(건강증진 행위 전체: t=2.92, p<.01, 신체건강 증진행위: t=2.84, p<01, 영양 증진행위: t=3.36, p<.001). 따라서 멀티미디어를 활용한 유아건강교육 프로그램이 유아의 건강인식과 건강증진 행위를 향상시키는데 효과가 있음을 알 수 있었다
The focus of this study is a health education program designed for 5 year old children using multimedia. Health serves as a foundation for success in academic, social, and economic achievement in one’s lifetime. As the number of double income families has increased, so has the need for more preschoo...
The focus of this study is a health education program designed for 5 year old children using multimedia. Health serves as a foundation for success in academic, social, and economic achievement in one’s lifetime. As the number of double income families has increased, so has the need for more preschool teachers who can provide health education for young children. However, there are few health education programs available for preschoolers, and currently teachers are lacking in sufficient health related materials and resources. The purpose of this study was to develop an early childhood health education program utilizing multimedia as the means to promote health literacy which would be divided into health perception and behavior among 5 year-old children, while at the same time examining the effects of this uniquely designed program. Two research questions for this study were investigated as follows: The first, was the question of which objectives, goals, educational content, teaching methods, and evaluation approach would be appropriate to develop a multimedia based health education program for five year old preschoolers. The second, was the question of what effects an early childhood health education program utilizing multimedia might have on children's health literacy, which is composed of health perceptions and behaviors. This health education program for young children utilizing multimedia was designed in six phases: literature analysis, teacher's demand analysis, draft program design, 1st expert consultation, a preliminary study, and the 2nd expert consultation to configure the program. Throughout this process, the completed program goal and objectives were defined as fostering health literacy by developing the child's health perception and health-promoting behaviors. The educational contents of this program consisted of four sub-factors of health: physical health, nutrition, mental health, and safety. Each sub-factor included the aspects of health perception and health-promotion behavior. The teaching and learning strategies of this program were composed of its principles, process, and methods. The basic principle of teaching and learning was to link the contents of the health education program with the children's everyday life. For this reason, the thematic topics in the research subject kindergarten were used to build activity streams. In contrast to the previous health education programs, this study sought for the integration of a variety of subjects and types of activities to foster an interest in learning about health among the children. Moreover, programs were composed of activities which required children to collaborate with the teacher and peers actively. This study adopted the Keller's model for the effective teaching and learning process. The procedure consisted of four steps: attention, relevance, confidence, satisfaction(ARCS). Modeling, cooperative learning, communication, problem- solving, and feedback were used as teaching strategies. Multimedia and hands- on materials related to health education were used as teaching and learning materials. Power Point software, CD-ROM titles, internet sites, video, flash, authoring tools were used to make an interactive multimedia based health education program. By using multimedia, children collected health education information and created a graph, picture, and essay of the specific learning topics. The reason to use hands-on-activity materials as well as multimedia was to extend children's learning into their real experiences and to apply their learning about health into their daily life. The program evaluation methods were chosen as formal and informal methods. The effectiveness of this program was assessed through these evaluation processes. This health education program was applied to 56 five-year-old children (the experiment group, 28; the comparison group, 28) with 26 sessions for 16 weeks from September 30 to December 22, 2010 in S kindergarten located in Seoul, Korea. To figure out the effectiveness of this multimedia based health education program, the pre- and post- tests were conducted before and after applying the program. According to the pre-test, it was found that the experimental and comparison group pre-test results of health perception and health-promoting behaviors did not have a statistically significant difference to be homogeneous groups. After applying the 16-week programs, a post-test was conducted using t-statistical analysis. The effects of the multimedia based health education program were as follows: First, it was found that the children's 'total' health perception score in post-test was higher at a statistically significant level in the experimental group whose health education program was utilizing multimedia methods. Specifically, the sub-factors of 'nutrition' and 'mental health' were higher in the multimedia using experimental health education group at the level of statistical significance (overall health perception: t=4.01, p<.001, nutritional awareness: t= 5.56, p<.001, mental health awareness: t= 3.06, p<.001). Second, the total score for health-promoting behavior in the experimental group was higher than the comparison group’s total score at a statistically significant level. In particular, 'physical health', 'nutrition' health promoting behaviors in the experimental group were higher at a statistically significant level than the comparison group(overall health-promoting behaviors: t=2.92, p<.01, physical health-promoting behaviors: t=2.84, p<.01, nutrition-promoting behaviors: t=3.36, p<.001). These results indicate that multimedia based health education programs are effective in improving children's health literacy.
The focus of this study is a health education program designed for 5 year old children using multimedia. Health serves as a foundation for success in academic, social, and economic achievement in one’s lifetime. As the number of double income families has increased, so has the need for more preschool teachers who can provide health education for young children. However, there are few health education programs available for preschoolers, and currently teachers are lacking in sufficient health related materials and resources. The purpose of this study was to develop an early childhood health education program utilizing multimedia as the means to promote health literacy which would be divided into health perception and behavior among 5 year-old children, while at the same time examining the effects of this uniquely designed program. Two research questions for this study were investigated as follows: The first, was the question of which objectives, goals, educational content, teaching methods, and evaluation approach would be appropriate to develop a multimedia based health education program for five year old preschoolers. The second, was the question of what effects an early childhood health education program utilizing multimedia might have on children's health literacy, which is composed of health perceptions and behaviors. This health education program for young children utilizing multimedia was designed in six phases: literature analysis, teacher's demand analysis, draft program design, 1st expert consultation, a preliminary study, and the 2nd expert consultation to configure the program. Throughout this process, the completed program goal and objectives were defined as fostering health literacy by developing the child's health perception and health-promoting behaviors. The educational contents of this program consisted of four sub-factors of health: physical health, nutrition, mental health, and safety. Each sub-factor included the aspects of health perception and health-promotion behavior. The teaching and learning strategies of this program were composed of its principles, process, and methods. The basic principle of teaching and learning was to link the contents of the health education program with the children's everyday life. For this reason, the thematic topics in the research subject kindergarten were used to build activity streams. In contrast to the previous health education programs, this study sought for the integration of a variety of subjects and types of activities to foster an interest in learning about health among the children. Moreover, programs were composed of activities which required children to collaborate with the teacher and peers actively. This study adopted the Keller's model for the effective teaching and learning process. The procedure consisted of four steps: attention, relevance, confidence, satisfaction(ARCS). Modeling, cooperative learning, communication, problem- solving, and feedback were used as teaching strategies. Multimedia and hands- on materials related to health education were used as teaching and learning materials. Power Point software, CD-ROM titles, internet sites, video, flash, authoring tools were used to make an interactive multimedia based health education program. By using multimedia, children collected health education information and created a graph, picture, and essay of the specific learning topics. The reason to use hands-on-activity materials as well as multimedia was to extend children's learning into their real experiences and to apply their learning about health into their daily life. The program evaluation methods were chosen as formal and informal methods. The effectiveness of this program was assessed through these evaluation processes. This health education program was applied to 56 five-year-old children (the experiment group, 28; the comparison group, 28) with 26 sessions for 16 weeks from September 30 to December 22, 2010 in S kindergarten located in Seoul, Korea. To figure out the effectiveness of this multimedia based health education program, the pre- and post- tests were conducted before and after applying the program. According to the pre-test, it was found that the experimental and comparison group pre-test results of health perception and health-promoting behaviors did not have a statistically significant difference to be homogeneous groups. After applying the 16-week programs, a post-test was conducted using t-statistical analysis. The effects of the multimedia based health education program were as follows: First, it was found that the children's 'total' health perception score in post-test was higher at a statistically significant level in the experimental group whose health education program was utilizing multimedia methods. Specifically, the sub-factors of 'nutrition' and 'mental health' were higher in the multimedia using experimental health education group at the level of statistical significance (overall health perception: t=4.01, p<.001, nutritional awareness: t= 5.56, p<.001, mental health awareness: t= 3.06, p<.001). Second, the total score for health-promoting behavior in the experimental group was higher than the comparison group’s total score at a statistically significant level. In particular, 'physical health', 'nutrition' health promoting behaviors in the experimental group were higher at a statistically significant level than the comparison group(overall health-promoting behaviors: t=2.92, p<.01, physical health-promoting behaviors: t=2.84, p<.01, nutrition-promoting behaviors: t=3.36, p<.001). These results indicate that multimedia based health education programs are effective in improving children's health literacy.
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