박물관은 생애학습공간으로서, 비정규의 사회교육기관으로서, 그리고 박물관을 움직이는 사람과 이용하는 사람들의 평생위락공간으로서 일반 공중에게 공개되고, 사회와 사회의 발전에 이바지하는 것을 전제로 사회적 역할을 수행할 수 있어야 한다. 최근 들어 한국의 박물관은 그 종류나 수가 급증하고 있으며, 과거의 유물 중심인 기능과 역할에서 관람객 중심의 운영으로 변모하고 있다. 이와 같이 박물관의 환경변화에 맞추어 다양한 계층의 관람객을 대상으로 한 교육프로그램을 개발하고, 박물관을 찾는 관람객의 다양한 욕구와 기대에 부응하고자 노력하는 박물관이 있는 반면, 변화하는 대중의 심리나 요구 등 트렌드를 인식하지 못한 채 과거의 방식대로 운영되고 있는 박물관은 대중들로부터 점점 멀어지고 있는 것이 현실이다. 필자는 이러한 박물관의 문제점을 관람객의 요구(needs) 측면에서 그 ...
박물관은 생애학습공간으로서, 비정규의 사회교육기관으로서, 그리고 박물관을 움직이는 사람과 이용하는 사람들의 평생위락공간으로서 일반 공중에게 공개되고, 사회와 사회의 발전에 이바지하는 것을 전제로 사회적 역할을 수행할 수 있어야 한다. 최근 들어 한국의 박물관은 그 종류나 수가 급증하고 있으며, 과거의 유물 중심인 기능과 역할에서 관람객 중심의 운영으로 변모하고 있다. 이와 같이 박물관의 환경변화에 맞추어 다양한 계층의 관람객을 대상으로 한 교육프로그램을 개발하고, 박물관을 찾는 관람객의 다양한 욕구와 기대에 부응하고자 노력하는 박물관이 있는 반면, 변화하는 대중의 심리나 요구 등 트렌드를 인식하지 못한 채 과거의 방식대로 운영되고 있는 박물관은 대중들로부터 점점 멀어지고 있는 것이 현실이다. 필자는 이러한 박물관의 문제점을 관람객의 요구(needs) 측면에서 그 해결 방안을 찾고자 하였으며, 포크(Falk)와 디어킹(Dierking)의 박물관 경험을 기반으로 한 설문조사를 통해 ‘워크시트(Worksheet)’라는 학습도구의 개발과 활용이 하나의 유인 방안으로서 어린이들을 서울역사박물관으로 유인할 수 있는 구체적인 방안이 될 수 있다는 결과를 도출하였다. 이에 따라 워크시트에 대하여 세부적으로 나타난 결과 요인을 분석해 보면, 첫째, 부모나 자녀 모두 아직까지 워크시트에 대한 인식이 부족하여 지속적으로 워크시트에 대한 홍보가 적극적으로 이루어져야 한다. 둘째, 향후 서울역사박물관으로의 재방문을 유도하기 위한 방법으로, 부모나 자녀가 가장 많이 선호하는 동화책 형식, 퀴즈 형식, 도장 찍기, 퍼즐 맞추기 또는 많은 전문가들이 추천하는 스티커 붙이기 형식의 워크시트를 구성하는 것이 바람직하다. 셋째, 일회성으로 끝나는 것이 아닌 연속적인 시리즈 형식으로 제작하여 지속적으로 흥미나 호기심을 유발해야 한다. 넷째, 현실적으로 상설 전시를 대상으로 한 지속적인 워크시트 개발은 한계가 있다. 따라서 기획 전시를 대상으로 한 워크시트 개발이 지속적으로 이루어진다면 어린이들의 흥미나 호기심 유발은 물론이고, 이것은 곧 박물관 재방문으로 이어져 교육적 효과가 클 것으로 예상된다.
끝으로 박물관 관람 이후, 부모는 박물관과 관련된 기념품을 소유하고자 하는 욕구가 있으며, 자녀의 경우 자신의 워크시트를 친구들에게 자랑하고 싶은 욕구가 있는 것으로 나타났다. 이것은 SNS(Social Networking Service)시대에 현대인들의 심리를 엿볼 수 있는 것으로 시대의 트렌드에 맞춰 서울역사박물관 경영도 관람객의 선호도를 고려하여 워크시트 개발 전략을 세운다면, 지리적으로 접근성이 용이해 방문하는 것과 함께 많은 관람객을 서울역사박물관으로 유인하는데 전략적으로 큰 성공을 이룰 수 있을 것으로 기대한다.
박물관은 생애학습공간으로서, 비정규의 사회교육기관으로서, 그리고 박물관을 움직이는 사람과 이용하는 사람들의 평생위락공간으로서 일반 공중에게 공개되고, 사회와 사회의 발전에 이바지하는 것을 전제로 사회적 역할을 수행할 수 있어야 한다. 최근 들어 한국의 박물관은 그 종류나 수가 급증하고 있으며, 과거의 유물 중심인 기능과 역할에서 관람객 중심의 운영으로 변모하고 있다. 이와 같이 박물관의 환경변화에 맞추어 다양한 계층의 관람객을 대상으로 한 교육프로그램을 개발하고, 박물관을 찾는 관람객의 다양한 욕구와 기대에 부응하고자 노력하는 박물관이 있는 반면, 변화하는 대중의 심리나 요구 등 트렌드를 인식하지 못한 채 과거의 방식대로 운영되고 있는 박물관은 대중들로부터 점점 멀어지고 있는 것이 현실이다. 필자는 이러한 박물관의 문제점을 관람객의 요구(needs) 측면에서 그 해결 방안을 찾고자 하였으며, 포크(Falk)와 디어킹(Dierking)의 박물관 경험을 기반으로 한 설문조사를 통해 ‘워크시트(Worksheet)’라는 학습도구의 개발과 활용이 하나의 유인 방안으로서 어린이들을 서울역사박물관으로 유인할 수 있는 구체적인 방안이 될 수 있다는 결과를 도출하였다. 이에 따라 워크시트에 대하여 세부적으로 나타난 결과 요인을 분석해 보면, 첫째, 부모나 자녀 모두 아직까지 워크시트에 대한 인식이 부족하여 지속적으로 워크시트에 대한 홍보가 적극적으로 이루어져야 한다. 둘째, 향후 서울역사박물관으로의 재방문을 유도하기 위한 방법으로, 부모나 자녀가 가장 많이 선호하는 동화책 형식, 퀴즈 형식, 도장 찍기, 퍼즐 맞추기 또는 많은 전문가들이 추천하는 스티커 붙이기 형식의 워크시트를 구성하는 것이 바람직하다. 셋째, 일회성으로 끝나는 것이 아닌 연속적인 시리즈 형식으로 제작하여 지속적으로 흥미나 호기심을 유발해야 한다. 넷째, 현실적으로 상설 전시를 대상으로 한 지속적인 워크시트 개발은 한계가 있다. 따라서 기획 전시를 대상으로 한 워크시트 개발이 지속적으로 이루어진다면 어린이들의 흥미나 호기심 유발은 물론이고, 이것은 곧 박물관 재방문으로 이어져 교육적 효과가 클 것으로 예상된다.
끝으로 박물관 관람 이후, 부모는 박물관과 관련된 기념품을 소유하고자 하는 욕구가 있으며, 자녀의 경우 자신의 워크시트를 친구들에게 자랑하고 싶은 욕구가 있는 것으로 나타났다. 이것은 SNS(Social Networking Service)시대에 현대인들의 심리를 엿볼 수 있는 것으로 시대의 트렌드에 맞춰 서울역사박물관 경영도 관람객의 선호도를 고려하여 워크시트 개발 전략을 세운다면, 지리적으로 접근성이 용이해 방문하는 것과 함께 많은 관람객을 서울역사박물관으로 유인하는데 전략적으로 큰 성공을 이룰 수 있을 것으로 기대한다.
A Museum should perform social roles to contribute social development as to be open for publics such as manage and visit museums as a lifelong recreational facilities, social educational organizations for irregularities and life studying places. Recently, the number of museums in Korea keeps increas...
A Museum should perform social roles to contribute social development as to be open for publics such as manage and visit museums as a lifelong recreational facilities, social educational organizations for irregularities and life studying places. Recently, the number of museums in Korea keeps increasing and the management role has been changed from function mainly of past relics to mainly for visitors. As the above, there are two kinds of museums : one is a museum that keeps developing educational programs for various levels of visitors in accordance with museum's environment changes and keeps satisfying visitors' needs and expectations. the other one is a museum that has not considered trend or public's wants so managed with past methods and such museums have begun to create distance with publics. I, this writer, is trying to find solutions for museums problems in aspect of visitors' needs and draw a detail conclusion through surveys based on Falk and Dierking's experiences. The detail conclusion is we can attract children to Seoul Museum of history as developing and utilizing an educational tool, worksheet. Accordingly, I analyzed results regarding worksheet as below : First, both parents and children do not understand enough what the worksheet is. Therefore, public relations for worksheet should be consistent positively. Second, this is to attract children to Seoul Museum of history again, in the future. Worksheet based on preference ways of parents or children should be created, such as fairy tales, quiz, setting a seal, putting puzzles and putting stickers which is recommended by many experts. Third, worksheet that does not finish with just one time but successive forms of series is necessary to be developed so that interest and curiosities to be aroused. Fourth, in realistic, continuing development for worksheet has limit for permanent exhibit. Thus, if consistent worksheet development for planning exhibit, we can arouse children's interest and curiosities and it does mean children would re-visit the museum. It may create huge educational effects.
For the last, after visiting museums, parents want to have souvenirs related to museums. In case of children, they want to boast their worksheet. Such things show modern people's minds in SNS(Social Networking Service) society. In accordance with society's trend, we should consider visitors' preferences and make strategies to develop worksheet. Then, I expect these methods will attract many visitors to Seoul Museum of history with easy accessibilities.
A Museum should perform social roles to contribute social development as to be open for publics such as manage and visit museums as a lifelong recreational facilities, social educational organizations for irregularities and life studying places. Recently, the number of museums in Korea keeps increasing and the management role has been changed from function mainly of past relics to mainly for visitors. As the above, there are two kinds of museums : one is a museum that keeps developing educational programs for various levels of visitors in accordance with museum's environment changes and keeps satisfying visitors' needs and expectations. the other one is a museum that has not considered trend or public's wants so managed with past methods and such museums have begun to create distance with publics. I, this writer, is trying to find solutions for museums problems in aspect of visitors' needs and draw a detail conclusion through surveys based on Falk and Dierking's experiences. The detail conclusion is we can attract children to Seoul Museum of history as developing and utilizing an educational tool, worksheet. Accordingly, I analyzed results regarding worksheet as below : First, both parents and children do not understand enough what the worksheet is. Therefore, public relations for worksheet should be consistent positively. Second, this is to attract children to Seoul Museum of history again, in the future. Worksheet based on preference ways of parents or children should be created, such as fairy tales, quiz, setting a seal, putting puzzles and putting stickers which is recommended by many experts. Third, worksheet that does not finish with just one time but successive forms of series is necessary to be developed so that interest and curiosities to be aroused. Fourth, in realistic, continuing development for worksheet has limit for permanent exhibit. Thus, if consistent worksheet development for planning exhibit, we can arouse children's interest and curiosities and it does mean children would re-visit the museum. It may create huge educational effects.
For the last, after visiting museums, parents want to have souvenirs related to museums. In case of children, they want to boast their worksheet. Such things show modern people's minds in SNS(Social Networking Service) society. In accordance with society's trend, we should consider visitors' preferences and make strategies to develop worksheet. Then, I expect these methods will attract many visitors to Seoul Museum of history with easy accessibilities.
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