본 연구의 목적은 한국 전통공예양식의 소재들을 현대 가구디자인과 믹스 앤 매치한 공예의 병치 혼합적 시대의 흐름에 기초하여, 가구디자인 분야에 새로운 방향제시 및 한국 가구디자인의 정체성을 확립하는데 있다. 즉, 소중한 고유문화를 전통공예양식과 현대가구의 병치 및 이에 대한 재해석으로 새로운 가구디자인 창출과 아름다운 우리 명품가구 디자인을 제안하려는데 있다. 현대 가구디자인을 전통양식의 목 가구 형태와 공예소재 등의 전통 표현양식의 특성을 병치혼합 함에 있어 결합이 적합한 전통적 요소의 소재들로 자수, 나전칠기, 민화, ...
본 연구의 목적은 한국 전통공예양식의 소재들을 현대 가구디자인과 믹스 앤 매치한 공예의 병치 혼합적 시대의 흐름에 기초하여, 가구디자인 분야에 새로운 방향제시 및 한국 가구디자인의 정체성을 확립하는데 있다. 즉, 소중한 고유문화를 전통공예양식과 현대가구의 병치 및 이에 대한 재해석으로 새로운 가구디자인 창출과 아름다운 우리 명품가구 디자인을 제안하려는데 있다. 현대 가구디자인을 전통양식의 목 가구 형태와 공예소재 등의 전통 표현양식의 특성을 병치혼합 함에 있어 결합이 적합한 전통적 요소의 소재들로 자수, 나전칠기, 민화, 칠보를 적용한 디자인 작품을 제안했으며, 전통양식의 표현 소재와 현대 가구디자인의 7가지 기본조건인 기능성, 제작기술, 재료, 경제성, 구조, 심미성, 창조성에 병치 혼합한 결과를 적용한 작품연구를 통해 타당성과 비전을 제시하고자 했다. 특히 본 연구에 있어서 가장 중요한 측면은 심미성의 가치와 창의성에 초점을 맞추어 진행하였다. 디자인 사례분석에 따른 병치혼합 디자인의 핵심 아이템은 심미성과 창의성을 위한 결합적 요소가 그 첫 번째 요소로 분석되었고, 두 번째로는 소재와 결합의 시각디자인 미학이며, 마지막으로 병치혼합의 결정속성은 전통적인 것과 현대적인 것과의 상호 결합을 위한 것을 그 소재로 삼은 것이다. 또한 디자인 사례분석에 따른 병치혼합 디자인 성향 분석에서는 병치혼합 디자인에 있어 혁신성과 공격성에 따라 과감한 디자인 속에서 전통양식과 현대스타일의 병치 및 재구성이라는 분석 결과가 나왔다. 선행 논문에서 병치혼합의 속성을 통한 시간적속성은 과거와 현재, 전통과 현대라는 병치 및 재해석으로 파악할 수 있으며, 이는 소재, 모티브, 스타일의 병치로 나타났다. 본 연구의 전통과 현대공예양식의 병치 혼합적 특성을 적용한 가구디자인 작품에서는 형태와 소재에 따라 크게 2가지로 나누어 디자인 하였다. 첫 번째 디자인 작품은 형태와 소재에 따른 제안으로 조선목가구의 형태와 자수의 병치 혼합적 특성을 지닌 가구디자인 작품과 기하학적 형태와 전통공예양식의 병치 혼합적 특성을 지닌 가구디자인 작품으로 제안했다. 두 번째 디자인 작품은 자작나무 합판의 현대적 소재와 전통공예 양식의 자개, 민화의 병치 혼합적 특성을 적용한 가구디자인 작품과 생산성과 효율성이 뛰어난 현대적 느낌의 소재인 다양한 무늬목과 민화를 병치 혼합한 가구디자인 작품으로 제안하였다. 본 연구자는 전통공예양식의 형태와 소재들을 현대적 감각에 맞게 병치 혼합한 디자인 작품을 통해 세 가지의 가치적 의미를 도출하고자 한다. 첫째, 전통공예양식들은 현대적 리빙 트랜드에 맞게 병치혼합 할 수 있는 소재들로서 가구디자인뿐만 아니라 제품디자인, 환경디자인 영역까지 적용 가능함으로써, 한국 가구디자인의 정체성을 확보할 수 있는 방법이어야 한다. 둘째, 전통공예양식이 산업 부문에 도입되어 기업과 디자이너, 마케터, 엔지니어 장인까지 영역의 경계를 허물고 활발한 아이디어 교류를 통해 새로운 결과물을 창출할 수 있어야 한다. 셋째, 다양한 취향과 희소가치를 원하는 소비자를 만족시킬 수 있는 예술적 가치를 부여하고 가구디자인에 있어서의 미적, 창의적 표현을 전통공예양식의 아름다운 가치로 담아내야 한다. 전통과 현대, 동양과 서양, 공예와 디자인을 상호, 조화, 결합시킴으로서 가치와 정신, 재료, 기법, 형태, 문양, 쓰임새를 통해 새로운 디자인의 창출이 요구된다.
본 연구의 목적은 한국 전통공예양식의 소재들을 현대 가구디자인과 믹스 앤 매치한 공예의 병치 혼합적 시대의 흐름에 기초하여, 가구디자인 분야에 새로운 방향제시 및 한국 가구디자인의 정체성을 확립하는데 있다. 즉, 소중한 고유문화를 전통공예양식과 현대가구의 병치 및 이에 대한 재해석으로 새로운 가구디자인 창출과 아름다운 우리 명품가구 디자인을 제안하려는데 있다. 현대 가구디자인을 전통양식의 목 가구 형태와 공예소재 등의 전통 표현양식의 특성을 병치혼합 함에 있어 결합이 적합한 전통적 요소의 소재들로 자수, 나전칠기, 민화, 칠보를 적용한 디자인 작품을 제안했으며, 전통양식의 표현 소재와 현대 가구디자인의 7가지 기본조건인 기능성, 제작기술, 재료, 경제성, 구조, 심미성, 창조성에 병치 혼합한 결과를 적용한 작품연구를 통해 타당성과 비전을 제시하고자 했다. 특히 본 연구에 있어서 가장 중요한 측면은 심미성의 가치와 창의성에 초점을 맞추어 진행하였다. 디자인 사례분석에 따른 병치혼합 디자인의 핵심 아이템은 심미성과 창의성을 위한 결합적 요소가 그 첫 번째 요소로 분석되었고, 두 번째로는 소재와 결합의 시각디자인 미학이며, 마지막으로 병치혼합의 결정속성은 전통적인 것과 현대적인 것과의 상호 결합을 위한 것을 그 소재로 삼은 것이다. 또한 디자인 사례분석에 따른 병치혼합 디자인 성향 분석에서는 병치혼합 디자인에 있어 혁신성과 공격성에 따라 과감한 디자인 속에서 전통양식과 현대스타일의 병치 및 재구성이라는 분석 결과가 나왔다. 선행 논문에서 병치혼합의 속성을 통한 시간적속성은 과거와 현재, 전통과 현대라는 병치 및 재해석으로 파악할 수 있으며, 이는 소재, 모티브, 스타일의 병치로 나타났다. 본 연구의 전통과 현대공예양식의 병치 혼합적 특성을 적용한 가구디자인 작품에서는 형태와 소재에 따라 크게 2가지로 나누어 디자인 하였다. 첫 번째 디자인 작품은 형태와 소재에 따른 제안으로 조선목가구의 형태와 자수의 병치 혼합적 특성을 지닌 가구디자인 작품과 기하학적 형태와 전통공예양식의 병치 혼합적 특성을 지닌 가구디자인 작품으로 제안했다. 두 번째 디자인 작품은 자작나무 합판의 현대적 소재와 전통공예 양식의 자개, 민화의 병치 혼합적 특성을 적용한 가구디자인 작품과 생산성과 효율성이 뛰어난 현대적 느낌의 소재인 다양한 무늬목과 민화를 병치 혼합한 가구디자인 작품으로 제안하였다. 본 연구자는 전통공예양식의 형태와 소재들을 현대적 감각에 맞게 병치 혼합한 디자인 작품을 통해 세 가지의 가치적 의미를 도출하고자 한다. 첫째, 전통공예양식들은 현대적 리빙 트랜드에 맞게 병치혼합 할 수 있는 소재들로서 가구디자인뿐만 아니라 제품디자인, 환경디자인 영역까지 적용 가능함으로써, 한국 가구디자인의 정체성을 확보할 수 있는 방법이어야 한다. 둘째, 전통공예양식이 산업 부문에 도입되어 기업과 디자이너, 마케터, 엔지니어 장인까지 영역의 경계를 허물고 활발한 아이디어 교류를 통해 새로운 결과물을 창출할 수 있어야 한다. 셋째, 다양한 취향과 희소가치를 원하는 소비자를 만족시킬 수 있는 예술적 가치를 부여하고 가구디자인에 있어서의 미적, 창의적 표현을 전통공예양식의 아름다운 가치로 담아내야 한다. 전통과 현대, 동양과 서양, 공예와 디자인을 상호, 조화, 결합시킴으로서 가치와 정신, 재료, 기법, 형태, 문양, 쓰임새를 통해 새로운 디자인의 창출이 요구된다.
The purpose of this research is to provide new direction on the field of the furniture design and to establish the identity of Korean furniture design as the flow of craft’s juxtapose mixture era where it mix and match Korean traditional craft style materials with the modern furniture design. In oth...
The purpose of this research is to provide new direction on the field of the furniture design and to establish the identity of Korean furniture design as the flow of craft’s juxtapose mixture era where it mix and match Korean traditional craft style materials with the modern furniture design. In other words, it is intended to create new furniture design and propose beautiful Korean luxury furniture design based on the precious unique culture with the traditional craft style, juxtaposition of modern furniture, and reinterpretation. In case of juxtaposition mixture on modern furniture design into Korean traditional wooden furniture shape and characteristics of traditional form of expression such as craft materials, it proposed design works that applied embroidery, lacquerware, painting, and enamel as appropriate traditional element materials for the combination. Further it gave efforts to provide adequacy and vision through research works that applied juxtaposition mixture results which are 7 primary conditions such as functionality, workmanship, materials, economics, architecture, aesthetics and creativity in modern furniture design. Especially, this research focused on the creativity and aesthetic values which are considered as the most important aspects. For the key item on the juxtaposition mixture design according to the design case study, associative elements for the aesthetic and creativity were analyzed as the first factor, and visual design aesthetics on combined materials as the second factor. Lastly, traditional and modern materials were used for the mutual coupling for the juxtaposition mixture determination elements. In addition, it results juxtaposition on traditional form and modern style, plus reconstruction in bold design according to the innovation and aggression for the juxtaposition mixture design in the juxtaposition mixture design tendency analysis in the case study design. In previous researches, temporal properties through the juxtaposition mixture properties can be found into the past and present, tradition and modern, plus juxtaposition and reinterpretation. In addition, it showed into the juxtaposition of the materials, motives, and styles as well. For the furniture design works that applied juxtaposition mixture characteristics of the traditional craft forms in this research were designed dividing into two large parts depending on types and materials. First, due to the proposals on the forms and materials on design works, it offered wooden furniture form, furniture design works that carried embroidery juxtaposition mixture characteristics, and furniture design works with juxtaposition mixture characteristics on geometric shape and traditional craft form. Second, for the design works, it proposed birch plywood in the form of the modern materials and traditional craft pearls, furniture design works that applied juxtaposition mixture characteristics, and various veneers which are materials for the modern sense giving outstanding productivity and efficiency as for the juxtaposition mixture furniture design works. The researcher is trying to derive 3 valuable meanings through the juxtaposition mixture design works making traditional craft shapes and forms according to the modern fit. First, traditional crafts should be materials that can be mixed in juxtaposition according to the modern living trend where it can be applied into the areas of product and environmental design, not being limited to the furniture design, plus it should be the method to obtain Korean furniture design identity. Second, traditional craft forms should be introduced in the industrial sector where it can break down boundaries of companies and designers, marketers, plus engineering craftsmen. In addition, it should be able to generate new results through active exchange of ideas. Third, it should grant artistic values that can satisfy consumers having various tastes and scarcity values, plus it should put out aesthetic and creative expressions in furniture design putting into the beautiful traditional craft form values. Furthermore, it is required to create new design through values and spirit, materials, techniques, forms, pattern, and usages by interacting, coordinating, and combining tradition and modern East and West, plus craft and design.
The purpose of this research is to provide new direction on the field of the furniture design and to establish the identity of Korean furniture design as the flow of craft’s juxtapose mixture era where it mix and match Korean traditional craft style materials with the modern furniture design. In other words, it is intended to create new furniture design and propose beautiful Korean luxury furniture design based on the precious unique culture with the traditional craft style, juxtaposition of modern furniture, and reinterpretation. In case of juxtaposition mixture on modern furniture design into Korean traditional wooden furniture shape and characteristics of traditional form of expression such as craft materials, it proposed design works that applied embroidery, lacquerware, painting, and enamel as appropriate traditional element materials for the combination. Further it gave efforts to provide adequacy and vision through research works that applied juxtaposition mixture results which are 7 primary conditions such as functionality, workmanship, materials, economics, architecture, aesthetics and creativity in modern furniture design. Especially, this research focused on the creativity and aesthetic values which are considered as the most important aspects. For the key item on the juxtaposition mixture design according to the design case study, associative elements for the aesthetic and creativity were analyzed as the first factor, and visual design aesthetics on combined materials as the second factor. Lastly, traditional and modern materials were used for the mutual coupling for the juxtaposition mixture determination elements. In addition, it results juxtaposition on traditional form and modern style, plus reconstruction in bold design according to the innovation and aggression for the juxtaposition mixture design in the juxtaposition mixture design tendency analysis in the case study design. In previous researches, temporal properties through the juxtaposition mixture properties can be found into the past and present, tradition and modern, plus juxtaposition and reinterpretation. In addition, it showed into the juxtaposition of the materials, motives, and styles as well. For the furniture design works that applied juxtaposition mixture characteristics of the traditional craft forms in this research were designed dividing into two large parts depending on types and materials. First, due to the proposals on the forms and materials on design works, it offered wooden furniture form, furniture design works that carried embroidery juxtaposition mixture characteristics, and furniture design works with juxtaposition mixture characteristics on geometric shape and traditional craft form. Second, for the design works, it proposed birch plywood in the form of the modern materials and traditional craft pearls, furniture design works that applied juxtaposition mixture characteristics, and various veneers which are materials for the modern sense giving outstanding productivity and efficiency as for the juxtaposition mixture furniture design works. The researcher is trying to derive 3 valuable meanings through the juxtaposition mixture design works making traditional craft shapes and forms according to the modern fit. First, traditional crafts should be materials that can be mixed in juxtaposition according to the modern living trend where it can be applied into the areas of product and environmental design, not being limited to the furniture design, plus it should be the method to obtain Korean furniture design identity. Second, traditional craft forms should be introduced in the industrial sector where it can break down boundaries of companies and designers, marketers, plus engineering craftsmen. In addition, it should be able to generate new results through active exchange of ideas. Third, it should grant artistic values that can satisfy consumers having various tastes and scarcity values, plus it should put out aesthetic and creative expressions in furniture design putting into the beautiful traditional craft form values. Furthermore, it is required to create new design through values and spirit, materials, techniques, forms, pattern, and usages by interacting, coordinating, and combining tradition and modern East and West, plus craft and design.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.