본 연구의 목적은 한국전래동요의 사설 ․ 유희 ․ 음악이 지역별로 어떤 양상으로 전승되었는가를 살펴보는 것이다. 전래동요는 아이들에 의해 만들어지고 구비전승 되어 아동의 언어·인지·신체·사회성·음악성 발달을 이끌어 간, 말과 노래와 놀이가 내포된 한국 고유의 아동 음악문화이다. 전래동요의 교육적 위상에 주목하여 음악교육 ․ 유아교육적 현장적용을 위한 시도가 활발하게 이뤄지고 있지만, 그동안 조사 ․ 보고된 전래동요는 강원도 ․ 경상북도 ․ 충청북도에 한정된 것이었다. 이에 본 연구는 경기도 ․ 충청남도 ․ 전라남도 ․ 전라북도 ․ 경상남도 지역의 전래동요 자료를 채록 ․ 발굴하고, 각 지역별로 파악된 자료를 통한 전래동요의 본질적 특성을 규명하고자 했다. 연구의 대상이 된 자료는 강원도 ․ 경상북도 ․ 충청북도의 경우 기존에 발간된 음반자료에 수록된 전래동요이며, 나머지 지역은 필자의 현장조사에 의한 것이다. 전래동요의 음악교육적 활용을 위한 조사이자 연구였기 때문에, 음원자료가 확보된 전래동요로 한정지었다. 이렇게 파악된 전래동요 자료는 전국에 걸쳐 1,399편이다. 전래동요는 아동의 인지 ․ 정서 발달과 관계된 사설, 가창과 함께 연행되던 유희, 사설의 율격과 한국음악의 장단에 의해 형성된 리듬형, 각 지역별 억양과 민요에 의해 형성된 선율형 등이 함께 논의되어야 한다. 따라서 본 연구에서는 한국전래동요의 전승양상을 사설, 유희, 음악의 세 측면으로 나눠 각각의 내용이 지역별로 어떤 양상으로 전승되었는지에 대해 논의해 보았다. 2장에서는 우선 한국전래동요를 사설 ․ 유희 ․ 음악의 세 측면에 따라 분류하였다. 이러한 논의의 결과 사설에 따라 6개의 대항목 ․ 21개의 중항목 ․ 148개의 소항목으로, 유희에 따라 3개의 대항목 ․ 11개의 중항목 ․ 134개의 소항목으로 분류하였다. 음악은 박자와 음계에 따라 나눠 분류하였는데, 박자에 따라 4개의 대항목 ․ 11개의 중항목으로, 음계에 따라 5개의 대항목 ․ 23개의 중항목으로 분류하였다. 3장에서는 사설의 전승양상에 대해 살펴보았다. 전래동요의 노랫말은 아동이 마주한 생활공간 안의 제반 대상과 소통하는 과정에서 형성되며, 노랫말의 소재는 아동이 생활공간에서 마주하게 되는 대상을 포함하고 있다. 전래동요의 사설은 아동이 원하는 현상으로의 전이를 기원하거나 기대하는 내용이 많다. 전래동요 사설의 문체는 아동의 요구가 실현되기를 기대하는 내용이 ‘~해라’형태의 지시체의 형태가 많이 발견된다. 지역의 생태 ․ 문화적인 특성에 따라 노랫말의 소재가 다르게 전승되며, 지역 방언에 따른 다양한 어휘가 드러나 있다. 4장에서는 유희의 전승양상에 대해 살펴보았다. 아동이 노래 부르는 그 자체는 유희의 한 형태로 볼 수 있는데,‘노래를 부른다’는 것은 ‘말하기’와 다른 음악적 표현양상이며, 그 자체로써 아동에게 즐거움을 줄 수 있기 때문이다. 전래동요의 유희는 ‘언어유희’ ․ ‘동작유희’ ․ ‘조작유희’ 등 세 가지 형태로 나눌 수 있다. ‘언어유희요’는 아동의 발화와 가창행위 자체가 유희로써 기능하는 형태의 노래이며, ‘동작유희요’는 뚜렷한 행위나 약속된 규칙을 가진 놀이를 수반하는 형태이다. ‘조작유희요’는 손에 무언가를 들고 만지작거리며 불리는 형태인데, 무엇인가를 손에 들고 일정하고 반복되는 행위를 한다는 점에서 ‘언어유희요’와 구별된다. ‘언어유희요’의 음악양식은 동작의 형태와 관계 없이 사설의 율격이나 지역 민요의 선율구조에 따라 형성되는 반면, ‘동작유희요’와 ‘조작유희요’는 노래에 수반되는 동작을 수행하기에 원만한 양식으로 음악양식이 결정된다. 이는 아동 스스로가 동작이나 조작을 하는 과정에서 행위를 하기에 적절하고 편리한 음조직을 능동적으로 선태하고 있음을 의미한다. 5장에서는 음악의 전승양상에 대해 살펴보았다. 음악을 인간의 의식에 따라 선택되고 조직화된 소리라고 정의했을 때, 한국전래동요에서는 어떤 요인이 어떠한 음향적 재료를 선택하는가를 파악할 필요가 있다. 그 과정에서 한국 아동의 정서와 말이 한국적 음향재료로 표현된 양상을 살필 수 있기 때문이다. 전래동요의 장단과 리듬형은 사설의 율격, 아동의 행위, 영 ․ 유아기 음악환경 등 복합적인 요인이 작용하여 형성된다. 전래동요의 선율형은 아동의 말 ․ 유희 형태 ․ 지역 민요의 ...
본 연구의 목적은 한국전래동요의 사설 ․ 유희 ․ 음악이 지역별로 어떤 양상으로 전승되었는가를 살펴보는 것이다. 전래동요는 아이들에 의해 만들어지고 구비전승 되어 아동의 언어·인지·신체·사회성·음악성 발달을 이끌어 간, 말과 노래와 놀이가 내포된 한국 고유의 아동 음악문화이다. 전래동요의 교육적 위상에 주목하여 음악교육 ․ 유아교육적 현장적용을 위한 시도가 활발하게 이뤄지고 있지만, 그동안 조사 ․ 보고된 전래동요는 강원도 ․ 경상북도 ․ 충청북도에 한정된 것이었다. 이에 본 연구는 경기도 ․ 충청남도 ․ 전라남도 ․ 전라북도 ․ 경상남도 지역의 전래동요 자료를 채록 ․ 발굴하고, 각 지역별로 파악된 자료를 통한 전래동요의 본질적 특성을 규명하고자 했다. 연구의 대상이 된 자료는 강원도 ․ 경상북도 ․ 충청북도의 경우 기존에 발간된 음반자료에 수록된 전래동요이며, 나머지 지역은 필자의 현장조사에 의한 것이다. 전래동요의 음악교육적 활용을 위한 조사이자 연구였기 때문에, 음원자료가 확보된 전래동요로 한정지었다. 이렇게 파악된 전래동요 자료는 전국에 걸쳐 1,399편이다. 전래동요는 아동의 인지 ․ 정서 발달과 관계된 사설, 가창과 함께 연행되던 유희, 사설의 율격과 한국음악의 장단에 의해 형성된 리듬형, 각 지역별 억양과 민요에 의해 형성된 선율형 등이 함께 논의되어야 한다. 따라서 본 연구에서는 한국전래동요의 전승양상을 사설, 유희, 음악의 세 측면으로 나눠 각각의 내용이 지역별로 어떤 양상으로 전승되었는지에 대해 논의해 보았다. 2장에서는 우선 한국전래동요를 사설 ․ 유희 ․ 음악의 세 측면에 따라 분류하였다. 이러한 논의의 결과 사설에 따라 6개의 대항목 ․ 21개의 중항목 ․ 148개의 소항목으로, 유희에 따라 3개의 대항목 ․ 11개의 중항목 ․ 134개의 소항목으로 분류하였다. 음악은 박자와 음계에 따라 나눠 분류하였는데, 박자에 따라 4개의 대항목 ․ 11개의 중항목으로, 음계에 따라 5개의 대항목 ․ 23개의 중항목으로 분류하였다. 3장에서는 사설의 전승양상에 대해 살펴보았다. 전래동요의 노랫말은 아동이 마주한 생활공간 안의 제반 대상과 소통하는 과정에서 형성되며, 노랫말의 소재는 아동이 생활공간에서 마주하게 되는 대상을 포함하고 있다. 전래동요의 사설은 아동이 원하는 현상으로의 전이를 기원하거나 기대하는 내용이 많다. 전래동요 사설의 문체는 아동의 요구가 실현되기를 기대하는 내용이 ‘~해라’형태의 지시체의 형태가 많이 발견된다. 지역의 생태 ․ 문화적인 특성에 따라 노랫말의 소재가 다르게 전승되며, 지역 방언에 따른 다양한 어휘가 드러나 있다. 4장에서는 유희의 전승양상에 대해 살펴보았다. 아동이 노래 부르는 그 자체는 유희의 한 형태로 볼 수 있는데,‘노래를 부른다’는 것은 ‘말하기’와 다른 음악적 표현양상이며, 그 자체로써 아동에게 즐거움을 줄 수 있기 때문이다. 전래동요의 유희는 ‘언어유희’ ․ ‘동작유희’ ․ ‘조작유희’ 등 세 가지 형태로 나눌 수 있다. ‘언어유희요’는 아동의 발화와 가창행위 자체가 유희로써 기능하는 형태의 노래이며, ‘동작유희요’는 뚜렷한 행위나 약속된 규칙을 가진 놀이를 수반하는 형태이다. ‘조작유희요’는 손에 무언가를 들고 만지작거리며 불리는 형태인데, 무엇인가를 손에 들고 일정하고 반복되는 행위를 한다는 점에서 ‘언어유희요’와 구별된다. ‘언어유희요’의 음악양식은 동작의 형태와 관계 없이 사설의 율격이나 지역 민요의 선율구조에 따라 형성되는 반면, ‘동작유희요’와 ‘조작유희요’는 노래에 수반되는 동작을 수행하기에 원만한 양식으로 음악양식이 결정된다. 이는 아동 스스로가 동작이나 조작을 하는 과정에서 행위를 하기에 적절하고 편리한 음조직을 능동적으로 선태하고 있음을 의미한다. 5장에서는 음악의 전승양상에 대해 살펴보았다. 음악을 인간의 의식에 따라 선택되고 조직화된 소리라고 정의했을 때, 한국전래동요에서는 어떤 요인이 어떠한 음향적 재료를 선택하는가를 파악할 필요가 있다. 그 과정에서 한국 아동의 정서와 말이 한국적 음향재료로 표현된 양상을 살필 수 있기 때문이다. 전래동요의 장단과 리듬형은 사설의 율격, 아동의 행위, 영 ․ 유아기 음악환경 등 복합적인 요인이 작용하여 형성된다. 전래동요의 선율형은 아동의 말 ․ 유희 형태 ․ 지역 민요의 토리가 유기적이고 복합적으로 작용하여 나타난다. 아울러 선율형은 언어적인 요구조건에 보다 많은 영향을 받는다. 전래동요는 아동이 음악적 표현기법을 충분히 습득하기 이전에 부르던 노래이며, 생활과 놀이의 과정에서 표현하고자 하는 바를 드러내는 말에 가까운 형식이기 때문이다. 음악문화는 문화권 내의 구성원에 의해 향유되고 연행될 때만이 전승될 수 있다. 근대의 학교 음악교육에서 한국의 아동에 의해 오랜 세월 동안 전승되어 온 전래동요는 더 이상 아동에 의해 전승되지 못하고 있다. 이제 한국전래동요의 본질적 가치를 주목하고, 그에 기반 한 미래지향적이고 민족적인 아동음악교육의 새로운 가치를 지향해야 할 때이다.
본 연구의 목적은 한국전래동요의 사설 ․ 유희 ․ 음악이 지역별로 어떤 양상으로 전승되었는가를 살펴보는 것이다. 전래동요는 아이들에 의해 만들어지고 구비전승 되어 아동의 언어·인지·신체·사회성·음악성 발달을 이끌어 간, 말과 노래와 놀이가 내포된 한국 고유의 아동 음악문화이다. 전래동요의 교육적 위상에 주목하여 음악교육 ․ 유아교육적 현장적용을 위한 시도가 활발하게 이뤄지고 있지만, 그동안 조사 ․ 보고된 전래동요는 강원도 ․ 경상북도 ․ 충청북도에 한정된 것이었다. 이에 본 연구는 경기도 ․ 충청남도 ․ 전라남도 ․ 전라북도 ․ 경상남도 지역의 전래동요 자료를 채록 ․ 발굴하고, 각 지역별로 파악된 자료를 통한 전래동요의 본질적 특성을 규명하고자 했다. 연구의 대상이 된 자료는 강원도 ․ 경상북도 ․ 충청북도의 경우 기존에 발간된 음반자료에 수록된 전래동요이며, 나머지 지역은 필자의 현장조사에 의한 것이다. 전래동요의 음악교육적 활용을 위한 조사이자 연구였기 때문에, 음원자료가 확보된 전래동요로 한정지었다. 이렇게 파악된 전래동요 자료는 전국에 걸쳐 1,399편이다. 전래동요는 아동의 인지 ․ 정서 발달과 관계된 사설, 가창과 함께 연행되던 유희, 사설의 율격과 한국음악의 장단에 의해 형성된 리듬형, 각 지역별 억양과 민요에 의해 형성된 선율형 등이 함께 논의되어야 한다. 따라서 본 연구에서는 한국전래동요의 전승양상을 사설, 유희, 음악의 세 측면으로 나눠 각각의 내용이 지역별로 어떤 양상으로 전승되었는지에 대해 논의해 보았다. 2장에서는 우선 한국전래동요를 사설 ․ 유희 ․ 음악의 세 측면에 따라 분류하였다. 이러한 논의의 결과 사설에 따라 6개의 대항목 ․ 21개의 중항목 ․ 148개의 소항목으로, 유희에 따라 3개의 대항목 ․ 11개의 중항목 ․ 134개의 소항목으로 분류하였다. 음악은 박자와 음계에 따라 나눠 분류하였는데, 박자에 따라 4개의 대항목 ․ 11개의 중항목으로, 음계에 따라 5개의 대항목 ․ 23개의 중항목으로 분류하였다. 3장에서는 사설의 전승양상에 대해 살펴보았다. 전래동요의 노랫말은 아동이 마주한 생활공간 안의 제반 대상과 소통하는 과정에서 형성되며, 노랫말의 소재는 아동이 생활공간에서 마주하게 되는 대상을 포함하고 있다. 전래동요의 사설은 아동이 원하는 현상으로의 전이를 기원하거나 기대하는 내용이 많다. 전래동요 사설의 문체는 아동의 요구가 실현되기를 기대하는 내용이 ‘~해라’형태의 지시체의 형태가 많이 발견된다. 지역의 생태 ․ 문화적인 특성에 따라 노랫말의 소재가 다르게 전승되며, 지역 방언에 따른 다양한 어휘가 드러나 있다. 4장에서는 유희의 전승양상에 대해 살펴보았다. 아동이 노래 부르는 그 자체는 유희의 한 형태로 볼 수 있는데,‘노래를 부른다’는 것은 ‘말하기’와 다른 음악적 표현양상이며, 그 자체로써 아동에게 즐거움을 줄 수 있기 때문이다. 전래동요의 유희는 ‘언어유희’ ․ ‘동작유희’ ․ ‘조작유희’ 등 세 가지 형태로 나눌 수 있다. ‘언어유희요’는 아동의 발화와 가창행위 자체가 유희로써 기능하는 형태의 노래이며, ‘동작유희요’는 뚜렷한 행위나 약속된 규칙을 가진 놀이를 수반하는 형태이다. ‘조작유희요’는 손에 무언가를 들고 만지작거리며 불리는 형태인데, 무엇인가를 손에 들고 일정하고 반복되는 행위를 한다는 점에서 ‘언어유희요’와 구별된다. ‘언어유희요’의 음악양식은 동작의 형태와 관계 없이 사설의 율격이나 지역 민요의 선율구조에 따라 형성되는 반면, ‘동작유희요’와 ‘조작유희요’는 노래에 수반되는 동작을 수행하기에 원만한 양식으로 음악양식이 결정된다. 이는 아동 스스로가 동작이나 조작을 하는 과정에서 행위를 하기에 적절하고 편리한 음조직을 능동적으로 선태하고 있음을 의미한다. 5장에서는 음악의 전승양상에 대해 살펴보았다. 음악을 인간의 의식에 따라 선택되고 조직화된 소리라고 정의했을 때, 한국전래동요에서는 어떤 요인이 어떠한 음향적 재료를 선택하는가를 파악할 필요가 있다. 그 과정에서 한국 아동의 정서와 말이 한국적 음향재료로 표현된 양상을 살필 수 있기 때문이다. 전래동요의 장단과 리듬형은 사설의 율격, 아동의 행위, 영 ․ 유아기 음악환경 등 복합적인 요인이 작용하여 형성된다. 전래동요의 선율형은 아동의 말 ․ 유희 형태 ․ 지역 민요의 토리가 유기적이고 복합적으로 작용하여 나타난다. 아울러 선율형은 언어적인 요구조건에 보다 많은 영향을 받는다. 전래동요는 아동이 음악적 표현기법을 충분히 습득하기 이전에 부르던 노래이며, 생활과 놀이의 과정에서 표현하고자 하는 바를 드러내는 말에 가까운 형식이기 때문이다. 음악문화는 문화권 내의 구성원에 의해 향유되고 연행될 때만이 전승될 수 있다. 근대의 학교 음악교육에서 한국의 아동에 의해 오랜 세월 동안 전승되어 온 전래동요는 더 이상 아동에 의해 전승되지 못하고 있다. 이제 한국전래동요의 본질적 가치를 주목하고, 그에 기반 한 미래지향적이고 민족적인 아동음악교육의 새로운 가치를 지향해야 할 때이다.
The purpose of this study was to investigate the regional transmission patterns of lyrics, play and music in the history of traditional children's songs of Korea. Traditional children's songs have been created and orally transmitted by children, becoming a part of Korea's unique children's cultu...
The purpose of this study was to investigate the regional transmission patterns of lyrics, play and music in the history of traditional children's songs of Korea. Traditional children's songs have been created and orally transmitted by children, becoming a part of Korea's unique children's culture with words, songs, and play that have helped children with their linguistic, cognitive, physical, social, and musical development. There have been active attempts to apply traditional children's songs to the field of music education and early childhood education by noticing their educational status. However, the traditional children's songs that have been examined and reported mostly come from Gangwon, Gyeongsangbuk, and Chungcheongbuk Province. Thus this study set out to find and record those of Gyeonggi, Chungcheongnam, Jeollanam, Jeollabuk, and Gyeongsangnam Province and investigate their innate characteristics through the regional data, which include the traditional children's songs contained in the album materials published before for Gangwon, Gyeongsangbuk, and Chungcheongbuk Province and the field study results by the investigator for the remaining provinces. Since the study aimed at the utilization of traditional children's songs for music education, it limited the scope to the ones whose source sources had been secured. Total 1,399 data about traditional children's songs were thus examined. Any discussions about traditional children's songs should be accompanied by lyrics related to children's cognitive and affective development, play performed in conjunction with singing, rhythms created by the rules of lyrics and the beats of Korean music, and melodies created by the intonations and folk songs of the different regions. The study thus discussed the regional transmission patterns of lyrics, play, and music in the history of Korea's traditional children's songs. Chapter 2 categorized Korea's traditional children's songs according to lyrics, play, and music. There were 6 large items, 21 middle items, and 148 small items according to lyrics; 3 large items, 11 middle items, and 134 small items according to play; 4 large items and 11 middle items according to beats; and 5 large items and 23 middle items according to the scale. Chapter 3 examined the transmission patterns of lyrics. The lyrics of traditional children's songs are created in the communication process between children and the objects in their living space, while the materials of lyrics include the objects they encounter in their living space. The lyrics of traditional children's songs often pray for transference toward the phenomenon of children's desire or expectation. Their styles include many instructional forms like "~ hae-ra(the speech of order)," reflecting an expectation of children's desire becoming realized. Different materials of lyrics have been transmitted according to the ecology and cultural characteristics of different regions. Regional dialects add more diversity to the vocabulary. Chapter 4 examined the transmission patterns of play. Children's singing itself is regarded as a form of play since "singing a song" is a different form of musical expression than "speaking" and can give pleasure to children for itself. There are three types of play in traditional children's songs, namely "play in language," "play in movements," and "play in manipulations." "Play in language" involves songs in which children's speech and singing acts function as play; "play in movements" is accompanied by play containing obvious acts and agreed rules; and "play in manipulations" involves handling something in the hands and is distinguished from "play in language" in that a certain act is repeated with something in the hands. While the musical styles of "play in language" are created according to the rules of lyrics and the melody structures of regional folk songs regardless of the forms of movement, those of "play in movements" and "play in manipulations" are determined with a style that allows for easy implementation of movements accompanying songs, which suggests that children actively choose sound structures that are proper and convenient for action in the process of movement or manipulation. Chapter 5 examined the transmission patterns of music. When music is defined as sound selected and organized according to human consciousness, there is a need to examine which factors are involved in the selection of which sound acoustic materials in Korea's traditional children's songs. It is in the process that the patterns of the sentiments and words of Korean children expressed with Korean acoustic materials can be examined. In traditional children's songs, the beats and rhythms are created at the result of complex operations of the rules of lyrics, children's acts, and musical environments of infants and toddlers. In traditional children's songs, the melodies are created by the organic, complex operation of children's words and play types and the pool of regional folk songs, being more affected by the linguistic requirement conditions than the beats and rhythms. Traditional children's songs are usually sung by children before they fully acquaint themselves with musical expression techniques and are closer to words, which are used to convey what they want to express in life and play. The ultimate goal of music education and further art education is to help the students experience the process of expressing their ideas and feelings through music and art, purify their emotions, increase their creative expression skills, and eventually form a harmonious character. What is noteworthy in the music education of Korea is the children-orientedness and openness of traditional children's songs. As mentioned earlier, children are the subjects of creation, performance, and transmission of traditional children's songs. The creation, performance, and transmission principles of traditional children's songs, which are based on children's active musical expressions, have important implications for music education for young children and children. In addition, they offer proper materials for children to express their thoughts and feelings freely since their lyrics and melodies are not fixed permanently. Music culture can be transmitted only by the members of the cultural zone who enjoy and perform it. In Korea, traditional children's songs, which had long been transmitted by Korean children, is no longer transmitted by them in modern music education in school. Now is the time to pay attention to the innate values of Korea's traditional children's songs and seek after new values in music education for children that is future-oriented and national based on those values.
The purpose of this study was to investigate the regional transmission patterns of lyrics, play and music in the history of traditional children's songs of Korea. Traditional children's songs have been created and orally transmitted by children, becoming a part of Korea's unique children's culture with words, songs, and play that have helped children with their linguistic, cognitive, physical, social, and musical development. There have been active attempts to apply traditional children's songs to the field of music education and early childhood education by noticing their educational status. However, the traditional children's songs that have been examined and reported mostly come from Gangwon, Gyeongsangbuk, and Chungcheongbuk Province. Thus this study set out to find and record those of Gyeonggi, Chungcheongnam, Jeollanam, Jeollabuk, and Gyeongsangnam Province and investigate their innate characteristics through the regional data, which include the traditional children's songs contained in the album materials published before for Gangwon, Gyeongsangbuk, and Chungcheongbuk Province and the field study results by the investigator for the remaining provinces. Since the study aimed at the utilization of traditional children's songs for music education, it limited the scope to the ones whose source sources had been secured. Total 1,399 data about traditional children's songs were thus examined. Any discussions about traditional children's songs should be accompanied by lyrics related to children's cognitive and affective development, play performed in conjunction with singing, rhythms created by the rules of lyrics and the beats of Korean music, and melodies created by the intonations and folk songs of the different regions. The study thus discussed the regional transmission patterns of lyrics, play, and music in the history of Korea's traditional children's songs. Chapter 2 categorized Korea's traditional children's songs according to lyrics, play, and music. There were 6 large items, 21 middle items, and 148 small items according to lyrics; 3 large items, 11 middle items, and 134 small items according to play; 4 large items and 11 middle items according to beats; and 5 large items and 23 middle items according to the scale. Chapter 3 examined the transmission patterns of lyrics. The lyrics of traditional children's songs are created in the communication process between children and the objects in their living space, while the materials of lyrics include the objects they encounter in their living space. The lyrics of traditional children's songs often pray for transference toward the phenomenon of children's desire or expectation. Their styles include many instructional forms like "~ hae-ra(the speech of order)," reflecting an expectation of children's desire becoming realized. Different materials of lyrics have been transmitted according to the ecology and cultural characteristics of different regions. Regional dialects add more diversity to the vocabulary. Chapter 4 examined the transmission patterns of play. Children's singing itself is regarded as a form of play since "singing a song" is a different form of musical expression than "speaking" and can give pleasure to children for itself. There are three types of play in traditional children's songs, namely "play in language," "play in movements," and "play in manipulations." "Play in language" involves songs in which children's speech and singing acts function as play; "play in movements" is accompanied by play containing obvious acts and agreed rules; and "play in manipulations" involves handling something in the hands and is distinguished from "play in language" in that a certain act is repeated with something in the hands. While the musical styles of "play in language" are created according to the rules of lyrics and the melody structures of regional folk songs regardless of the forms of movement, those of "play in movements" and "play in manipulations" are determined with a style that allows for easy implementation of movements accompanying songs, which suggests that children actively choose sound structures that are proper and convenient for action in the process of movement or manipulation. Chapter 5 examined the transmission patterns of music. When music is defined as sound selected and organized according to human consciousness, there is a need to examine which factors are involved in the selection of which sound acoustic materials in Korea's traditional children's songs. It is in the process that the patterns of the sentiments and words of Korean children expressed with Korean acoustic materials can be examined. In traditional children's songs, the beats and rhythms are created at the result of complex operations of the rules of lyrics, children's acts, and musical environments of infants and toddlers. In traditional children's songs, the melodies are created by the organic, complex operation of children's words and play types and the pool of regional folk songs, being more affected by the linguistic requirement conditions than the beats and rhythms. Traditional children's songs are usually sung by children before they fully acquaint themselves with musical expression techniques and are closer to words, which are used to convey what they want to express in life and play. The ultimate goal of music education and further art education is to help the students experience the process of expressing their ideas and feelings through music and art, purify their emotions, increase their creative expression skills, and eventually form a harmonious character. What is noteworthy in the music education of Korea is the children-orientedness and openness of traditional children's songs. As mentioned earlier, children are the subjects of creation, performance, and transmission of traditional children's songs. The creation, performance, and transmission principles of traditional children's songs, which are based on children's active musical expressions, have important implications for music education for young children and children. In addition, they offer proper materials for children to express their thoughts and feelings freely since their lyrics and melodies are not fixed permanently. Music culture can be transmitted only by the members of the cultural zone who enjoy and perform it. In Korea, traditional children's songs, which had long been transmitted by Korean children, is no longer transmitted by them in modern music education in school. Now is the time to pay attention to the innate values of Korea's traditional children's songs and seek after new values in music education for children that is future-oriented and national based on those values.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.