본 연구는 섬유패션기업의 시장지향성과 국제무역전시회 활용이 해외시장 성과에 미치는 영향을 알아보기 위한 것으로 시장지향성, 국제무역전시회 활용수준, 해외시장 경쟁력 그리고 해외시장 성과의 상호간의 영향관계를 분석하였다. 본 연구를 위하여 한국무역협회 및 중소기업진흥공단, 국제무역전시회 주최기관의 현황자료를 참조하여 선정한 해외진출 섬유패션기업을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 자료분석에 쓰인 설문지는 총 70부이며 ...
본 연구는 섬유패션기업의 시장지향성과 국제무역전시회 활용이 해외시장 성과에 미치는 영향을 알아보기 위한 것으로 시장지향성, 국제무역전시회 활용수준, 해외시장 경쟁력 그리고 해외시장 성과의 상호간의 영향관계를 분석하였다. 본 연구를 위하여 한국무역협회 및 중소기업진흥공단, 국제무역전시회 주최기관의 현황자료를 참조하여 선정한 해외진출 섬유패션기업을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 자료분석에 쓰인 설문지는 총 70부이며 AMOS 통계패키지를 사용한 인과관계 분석인 구조방정식 모형을 이용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 시장지향성과 해외시장 경쟁력과의 관계에서 고객지향성은 해외시장 경쟁력에 영향을 미치며, 경쟁지향성의 경우에는 영향을 미치지 못했다. 반면 부서간 조정력의 경우 유의한 영향을 미쳤다. 둘째, 국제무역전시회 활용과 해외시장 경쟁력 간의 가설검정 분석결과 해외진출에서 국제무역전시회를 참가하여 활용하는 경우 대고객 활동과 판매채널관리는 해외시장 경쟁력에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 시장조사 부문에서는 유의한 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 셋째, 국제무역전시회 활용과 해외시장 성과간의 가설검정 결과에서 대고객 활동은 수출성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하지만 판매채널관리와 시장조사의 경우에는 유의한 영향을 미치지 않았다. 넷째, 해외시장 경쟁력과 해외시장 성과간의 가설검정 분석결과 해외시장 경쟁력은 해외시장 성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 국제무역전시회를 활용하지 않는 섬유패션기업에게 국제시장 마케팅의 장으로서 무역전시회의 참가 및 활용과 국제무역전시회를 통한 전략 수립의 기초 자료를 제공할 수 있기를 기대한다. 또한 본 연구는 국제무역전시회의 활용을 마케팅적 시각에서 해외시장 경쟁력 및 성과에 미치는 영향에 대해 구조적 접근 방식을 사용하여 체계적으로 분석하였다는 데에 그 의의를 둘 수 있을 것이다.
본 연구는 섬유패션기업의 시장지향성과 국제무역전시회 활용이 해외시장 성과에 미치는 영향을 알아보기 위한 것으로 시장지향성, 국제무역전시회 활용수준, 해외시장 경쟁력 그리고 해외시장 성과의 상호간의 영향관계를 분석하였다. 본 연구를 위하여 한국무역협회 및 중소기업진흥공단, 국제무역전시회 주최기관의 현황자료를 참조하여 선정한 해외진출 섬유패션기업을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 자료분석에 쓰인 설문지는 총 70부이며 AMOS 통계패키지를 사용한 인과관계 분석인 구조방정식 모형을 이용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 시장지향성과 해외시장 경쟁력과의 관계에서 고객지향성은 해외시장 경쟁력에 영향을 미치며, 경쟁지향성의 경우에는 영향을 미치지 못했다. 반면 부서간 조정력의 경우 유의한 영향을 미쳤다. 둘째, 국제무역전시회 활용과 해외시장 경쟁력 간의 가설검정 분석결과 해외진출에서 국제무역전시회를 참가하여 활용하는 경우 대고객 활동과 판매채널관리는 해외시장 경쟁력에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 시장조사 부문에서는 유의한 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 셋째, 국제무역전시회 활용과 해외시장 성과간의 가설검정 결과에서 대고객 활동은 수출성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하지만 판매채널관리와 시장조사의 경우에는 유의한 영향을 미치지 않았다. 넷째, 해외시장 경쟁력과 해외시장 성과간의 가설검정 분석결과 해외시장 경쟁력은 해외시장 성과에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 국제무역전시회를 활용하지 않는 섬유패션기업에게 국제시장 마케팅의 장으로서 무역전시회의 참가 및 활용과 국제무역전시회를 통한 전략 수립의 기초 자료를 제공할 수 있기를 기대한다. 또한 본 연구는 국제무역전시회의 활용을 마케팅적 시각에서 해외시장 경쟁력 및 성과에 미치는 영향에 대해 구조적 접근 방식을 사용하여 체계적으로 분석하였다는 데에 그 의의를 둘 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to examine the marketing performance of international trade exhibitions in Korean textile and fashion companies. Data were collected from 70 selected companies who had a overseas business and were listed on the Korea International Trade Association, the Small&Medium Bus...
The purpose of this study was to examine the marketing performance of international trade exhibitions in Korean textile and fashion companies. Data were collected from 70 selected companies who had a overseas business and were listed on the Korea International Trade Association, the Small&Medium Business Corporation, and the organizations for international trade exhibitions. using a set of self-administered survey questionnaires. Data were analyzed by utilizing AMOS statistical analysis package for the structural relationships among the study variables based on Structural Equation Modeling technique. The results of this study were as follows: First, in the relationship between the market orientation and competitiveness in overseas markets, customer orientation affected the competitiveness in overseas market of a firm, and in the case of the competition orientation, there was no statistically significant relationship. On the other hand, the coordination among various departments in the company exerted a positive effect on global competitiveness of a firm. Second, regarding the hypothesis test between participation in international trade exhibitions and global market performance, the activities for customer relations management and management of sales channels in the company had a positive effect on the global competitiveness of a firm. However, it turned out to be insignificant in its effect on market research activities. Third, in the results of the hypothesis test between participation in international trade exhibitions and global market performance, the activities for customer relations management had an effect on the export of a firm. However, management of sales channels and market research did not exert an effect. Finally, the results of the analysis of the hypothesis test the influence of global competitiveness on overseas market performance, global competitiveness significantly affected on the overseas market performance. This research provided important implications to the marketers of the fashion and textile business who have not utilized the international trade exhibitions yet. Utilizing international trade exhibitions could be a fruitful marketing venue and help marketers establish foundations for global marketing strategy. Also, this study could make a contribution to the Korean fashion and textile industry research fields by analyzing the structural relationships, from a marketing perspective, among key variables that point toward the global competitiveness and actual market performance in the highly competitive overseas markets.
The purpose of this study was to examine the marketing performance of international trade exhibitions in Korean textile and fashion companies. Data were collected from 70 selected companies who had a overseas business and were listed on the Korea International Trade Association, the Small&Medium Business Corporation, and the organizations for international trade exhibitions. using a set of self-administered survey questionnaires. Data were analyzed by utilizing AMOS statistical analysis package for the structural relationships among the study variables based on Structural Equation Modeling technique. The results of this study were as follows: First, in the relationship between the market orientation and competitiveness in overseas markets, customer orientation affected the competitiveness in overseas market of a firm, and in the case of the competition orientation, there was no statistically significant relationship. On the other hand, the coordination among various departments in the company exerted a positive effect on global competitiveness of a firm. Second, regarding the hypothesis test between participation in international trade exhibitions and global market performance, the activities for customer relations management and management of sales channels in the company had a positive effect on the global competitiveness of a firm. However, it turned out to be insignificant in its effect on market research activities. Third, in the results of the hypothesis test between participation in international trade exhibitions and global market performance, the activities for customer relations management had an effect on the export of a firm. However, management of sales channels and market research did not exert an effect. Finally, the results of the analysis of the hypothesis test the influence of global competitiveness on overseas market performance, global competitiveness significantly affected on the overseas market performance. This research provided important implications to the marketers of the fashion and textile business who have not utilized the international trade exhibitions yet. Utilizing international trade exhibitions could be a fruitful marketing venue and help marketers establish foundations for global marketing strategy. Also, this study could make a contribution to the Korean fashion and textile industry research fields by analyzing the structural relationships, from a marketing perspective, among key variables that point toward the global competitiveness and actual market performance in the highly competitive overseas markets.
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