최근 건축물의 규모가 점차 대형화, 복합화 되고 공사기간 또한 장기화 되면서 프로젝트 관리의 중요성이 증대되고 있다. 특히 사업 초기에 수립하는 시공계획의 경우 과거에는 시공 전반에 대한 내용의 검토적 성격을 가졌다면, 최근에는 문제가 예상되거나, 혹은 시공 시 비용 및 시공 효율성이 예상되는 부분을 적극적으로 개선하고자 하는 작업으로 바뀌고 있다. 본 논문에서 다루고 있는 초고층 건축물의 리프트카 양중계획을 위한 의사결정 모델에 관한 내용 역시 이 같은 동향과 맥락을 같이 한다.
초고층 건축물은 일반적 건축물에 비해 구조, 환경적 부문 뿐 아니라 시공 부문에서도 골조공사와 마감공사의 시공방법, 재료, 사업관리 등에서 차이점이 있다. 따라서 이에 관한 연구 및 기술 개발이 활발하게 이루어져 왔다. 특히 초고층 건축물의 시공 시 요구되는 다양한 관리기법과 요소기술 중 양중계획 및 관리는 핵심적인 분야로, 건설공사에 필요한 자재와 인원 등의 각종 자원을 ...
최근 건축물의 규모가 점차 대형화, 복합화 되고 공사기간 또한 장기화 되면서 프로젝트 관리의 중요성이 증대되고 있다. 특히 사업 초기에 수립하는 시공계획의 경우 과거에는 시공 전반에 대한 내용의 검토적 성격을 가졌다면, 최근에는 문제가 예상되거나, 혹은 시공 시 비용 및 시공 효율성이 예상되는 부분을 적극적으로 개선하고자 하는 작업으로 바뀌고 있다. 본 논문에서 다루고 있는 초고층 건축물의 리프트카 양중계획을 위한 의사결정 모델에 관한 내용 역시 이 같은 동향과 맥락을 같이 한다.
초고층 건축물은 일반적 건축물에 비해 구조, 환경적 부문 뿐 아니라 시공 부문에서도 골조공사와 마감공사의 시공방법, 재료, 사업관리 등에서 차이점이 있다. 따라서 이에 관한 연구 및 기술 개발이 활발하게 이루어져 왔다. 특히 초고층 건축물의 시공 시 요구되는 다양한 관리기법과 요소기술 중 양중계획 및 관리는 핵심적인 분야로, 건설공사에 필요한 자재와 인원 등의 각종 자원을 타워크레인과 리프트카로 대별되는 양중기계장비를 이용하여 최적의 수직 물류관리가 이루어질 수 있도록 하는 가설계획이다.
양중기계장비에는 리프트카 뿐만 아니라 타워크레인, 모바일크레인 등 여러 종류의 장비들이 있으며, 현장에서는 사용 시기와 용도에 따라 이들 장비를 적절히 조합하여 사용하게 된다. 이 중에서 모바일 크레인의 경우 제원의 특성상 지상 저층부 공사에 주로 사용되며, 타워크레인은 골조공사 시 주로 사용되는 장비로 이에 관한 연구는 최근까지 국내외에서 비교적 활발하게 수행되어 왔다. 특히 골조공사의 층별 공기와 연계하여 수행된 타워크레인 관련 연구로 근래에는 골조공사 층당 공기를 단축하거나 준수하는 기법이 실무에서도 적용되고 있다. 이에 반해 리프트카의 경우에는 아직도 초기 수립된 계획과 실제 운영에 차이가 발생하는 경우가 많고 이러한 비효율성으로 인하여 문제가 발생하는 경우가 있다. 이는 리프트카가 주로 사용되는 마감공사의 경우 골조공사에 비해 상대적으로 공종별로 양중해야 하는 자재의 종류와 수량이 많기 때문에 리프트카 양중계획의 적정성은 공정 및 원가관리에 많은 영향을 미치게 된다.
본 연구에서는 가설계획의 일환으로 수립되는 리프트카 양중계획이 초고층 프로젝트에서 가지는 중요성을 감안할 때 현재와 같은 양중계획 수립 방식에 문제점이 있음을 전제하고, 이를 개선하고자 하였다.
기존 리프트카 양중계획상의 문제점은 많은 선행 연구에서도 지적하였듯이 (1) 리프트카 대수 산정시 사용되는 약산식의 한계 (2) 마감자재별 물량을 양중횟수로 변환하는 방법의 부재, (3) 유사 프로젝트 실적 자료 활용의 한계, (4) 양중계획의 적정성 검토 방법의 부재 등으로 대별된다.
즉, 기존 리프트카 양중부하 산정 방식으로는 투입되는 자원량을 정확한 양중부하로 전환하지 못하고, 이에 따라 양중 대상 자원인 인원 및 자재를 공사 일정에 맞추어 원하는 위치와 장소에 양중할 수 있는 리프트카 양중계획 및 운영계획을 수립하지 못하는 경우가 발생하고 있다. 결국 마감공사 피크타임을 기준으로 볼 때 리프트 운영 효율이 피크타임 전후에서 많은 비효율성을 나타내어 시공 생산성에 악영향을 미치게 된다. 따라서 초기 단계에서부터 투입될 자원량에 근거한 양중계획을 현장별 조건에 부합되게 수립하는 것이 매우 중요하다.
본 연구에서 수행한 연구의 내용을 요약하면 다음과 같다.
1) 마감공사의 공종별 투입물량을 리프트카의 양중횟수로 변환하여 인원 및 자재 의 양중부하를 산정하였다. 이는 기존 산정방식의 단점을 보완하고 정확성을 개선하고자 한 것으로, 본 방식을 활용할 경우 양중계획 수립 시의 의사결정을 지원할 수 있는 다양한 정보의 생성 또한 가능하다는 장점이 있다.
2) 양중부하와 공정계획을 연계하여 피크타임의 양중소요시간을 현재보다 정확히 예측할 수 있는 방안을 제안하였다. 즉, 리프트카의 양중 대상 자원인 자재 및 인원의 양중부하를 공사일정과 연계하여 공종별 양중 소요시간을 미리 예측 가능하도록 하여 피크타임을 중심으로 각 공종별 양중일정을 현장 여건에 따라 조절 가능하도록 하는 유연한 운영계획 수립을 유도하는 것이다.
3) 본 연구에서 제시한 양중계획 의사결정 모델은 현장별 정보와 리프트카 운영 계획 수립에 필요한 정보들을 양방향으로 교환할 수 있는 체계이다. 건설 기간 중 다양한 변수가 발생하는 건설 환경의 특성상 초기 양중계획의 변경 및 수정이 용이해야 하고, 이를 공사일정과 연계하여 관리할 수 있어야 한다. 따라서 본 모델을 활용할 경우 이러한 관리에서의 효율성을 제고할 수 있으리라 기대한다.
최근 건축물의 규모가 점차 대형화, 복합화 되고 공사기간 또한 장기화 되면서 프로젝트 관리의 중요성이 증대되고 있다. 특히 사업 초기에 수립하는 시공계획의 경우 과거에는 시공 전반에 대한 내용의 검토적 성격을 가졌다면, 최근에는 문제가 예상되거나, 혹은 시공 시 비용 및 시공 효율성이 예상되는 부분을 적극적으로 개선하고자 하는 작업으로 바뀌고 있다. 본 논문에서 다루고 있는 초고층 건축물의 리프트카 양중계획을 위한 의사결정 모델에 관한 내용 역시 이 같은 동향과 맥락을 같이 한다.
초고층 건축물은 일반적 건축물에 비해 구조, 환경적 부문 뿐 아니라 시공 부문에서도 골조공사와 마감공사의 시공방법, 재료, 사업관리 등에서 차이점이 있다. 따라서 이에 관한 연구 및 기술 개발이 활발하게 이루어져 왔다. 특히 초고층 건축물의 시공 시 요구되는 다양한 관리기법과 요소기술 중 양중계획 및 관리는 핵심적인 분야로, 건설공사에 필요한 자재와 인원 등의 각종 자원을 타워크레인과 리프트카로 대별되는 양중기계장비를 이용하여 최적의 수직 물류관리가 이루어질 수 있도록 하는 가설계획이다.
양중기계장비에는 리프트카 뿐만 아니라 타워크레인, 모바일크레인 등 여러 종류의 장비들이 있으며, 현장에서는 사용 시기와 용도에 따라 이들 장비를 적절히 조합하여 사용하게 된다. 이 중에서 모바일 크레인의 경우 제원의 특성상 지상 저층부 공사에 주로 사용되며, 타워크레인은 골조공사 시 주로 사용되는 장비로 이에 관한 연구는 최근까지 국내외에서 비교적 활발하게 수행되어 왔다. 특히 골조공사의 층별 공기와 연계하여 수행된 타워크레인 관련 연구로 근래에는 골조공사 층당 공기를 단축하거나 준수하는 기법이 실무에서도 적용되고 있다. 이에 반해 리프트카의 경우에는 아직도 초기 수립된 계획과 실제 운영에 차이가 발생하는 경우가 많고 이러한 비효율성으로 인하여 문제가 발생하는 경우가 있다. 이는 리프트카가 주로 사용되는 마감공사의 경우 골조공사에 비해 상대적으로 공종별로 양중해야 하는 자재의 종류와 수량이 많기 때문에 리프트카 양중계획의 적정성은 공정 및 원가관리에 많은 영향을 미치게 된다.
본 연구에서는 가설계획의 일환으로 수립되는 리프트카 양중계획이 초고층 프로젝트에서 가지는 중요성을 감안할 때 현재와 같은 양중계획 수립 방식에 문제점이 있음을 전제하고, 이를 개선하고자 하였다.
기존 리프트카 양중계획상의 문제점은 많은 선행 연구에서도 지적하였듯이 (1) 리프트카 대수 산정시 사용되는 약산식의 한계 (2) 마감자재별 물량을 양중횟수로 변환하는 방법의 부재, (3) 유사 프로젝트 실적 자료 활용의 한계, (4) 양중계획의 적정성 검토 방법의 부재 등으로 대별된다.
즉, 기존 리프트카 양중부하 산정 방식으로는 투입되는 자원량을 정확한 양중부하로 전환하지 못하고, 이에 따라 양중 대상 자원인 인원 및 자재를 공사 일정에 맞추어 원하는 위치와 장소에 양중할 수 있는 리프트카 양중계획 및 운영계획을 수립하지 못하는 경우가 발생하고 있다. 결국 마감공사 피크타임을 기준으로 볼 때 리프트 운영 효율이 피크타임 전후에서 많은 비효율성을 나타내어 시공 생산성에 악영향을 미치게 된다. 따라서 초기 단계에서부터 투입될 자원량에 근거한 양중계획을 현장별 조건에 부합되게 수립하는 것이 매우 중요하다.
본 연구에서 수행한 연구의 내용을 요약하면 다음과 같다.
1) 마감공사의 공종별 투입물량을 리프트카의 양중횟수로 변환하여 인원 및 자재 의 양중부하를 산정하였다. 이는 기존 산정방식의 단점을 보완하고 정확성을 개선하고자 한 것으로, 본 방식을 활용할 경우 양중계획 수립 시의 의사결정을 지원할 수 있는 다양한 정보의 생성 또한 가능하다는 장점이 있다.
2) 양중부하와 공정계획을 연계하여 피크타임의 양중소요시간을 현재보다 정확히 예측할 수 있는 방안을 제안하였다. 즉, 리프트카의 양중 대상 자원인 자재 및 인원의 양중부하를 공사일정과 연계하여 공종별 양중 소요시간을 미리 예측 가능하도록 하여 피크타임을 중심으로 각 공종별 양중일정을 현장 여건에 따라 조절 가능하도록 하는 유연한 운영계획 수립을 유도하는 것이다.
3) 본 연구에서 제시한 양중계획 의사결정 모델은 현장별 정보와 리프트카 운영 계획 수립에 필요한 정보들을 양방향으로 교환할 수 있는 체계이다. 건설 기간 중 다양한 변수가 발생하는 건설 환경의 특성상 초기 양중계획의 변경 및 수정이 용이해야 하고, 이를 공사일정과 연계하여 관리할 수 있어야 한다. 따라서 본 모델을 활용할 경우 이러한 관리에서의 효율성을 제고할 수 있으리라 기대한다.
As recently size of buildings gradually become bigger and complex, and work period is longer, the importance of project management is increasing. Especially, in the case of construction plan made in the beginning stage of project, its contents are changing from review of overall contents on construc...
As recently size of buildings gradually become bigger and complex, and work period is longer, the importance of project management is increasing. Especially, in the case of construction plan made in the beginning stage of project, its contents are changing from review of overall contents on construction in the past to active improvement of expected problem including construction cost and efficiency recently. The contents about Interactive Decision-making Model of Lift Operation Planning in Tall Building Projects dealt with in this study is in the same context with this trend.
Tall buildings are different from general buildings in not only in structural and environmental parts but also in construction method, material, project management etc. of frame work and finish work. Accordingly, research and development of technology about this has been active. Among various management skills and element technology required in construction of tall buildings, Lifting plan and its management is core field. Lifting plan and its management is a contemporary plan which makes optimal vertical logistics management possible using lifting machinery and equipment which are classified to Tower crane and Lift car -by these, various resources such as material and manpower necessary for construction work are moved.
There are various equipments such as Tower crane, Mobile crane etc. besides Lift car in lifting machinery and equipment. These equipments are used by being properly combined according to use time and application in a field. Among them, Mobile crane is mainly used in work for lower floors over ground because of its specification characteristics, Tower crane is mainly used in frame work. Researches about these equipments have been comparatively active. Especially, recently skills to shorten or keep work period are being applied to practice based on research related to Tower crane conducted in connection with work period each floor of frame work. Contradictorily, in the case of Lift car, there frequently happen differences between plan made in the beginning and actual operation. Such inefficiency makes problems. Because Finish work has comparatively more kinds and quantity of material which should be lifted than in frame work, adequacy of Lift car lifting plan affects much on management of process and cost - In Finish work, Lift car is mainly used.
This study tried to improve problems with the assumption that there are problems in present methods of establishing Lifting plan when considering importance of Lift car lifting plan in tall building projects - Lift car lifting plan is made as a part of contemporary plan.
As pointed out in existing studies, problems in the Lifting plan are as follows - (1) limitation of Approximate Formulae when estimating No. of Lift car (2) no method to replace quantity each material for finish work to frequency of lifting (3) limitation in utilizing similar project record data (4) lack of method to test adequacy of Lifting plan etc.
That is, With calculation method of lifting load for existing Lift car, input resources cannot be changed to correct lifting load. Accordingly, it happened that there are some cases where construction lift lifting plan and operation plan was not established - construction lift can move manpower and material to desirable location and place according to working schedule. In the end, from the view of standard in peak time of finish work, much inefficiency of lift operation brings bad effects on construction productivity in before and after peak time. Accordingly, it is very important to establish lifting plan based on input resources amount from the beginning so that lifting plan can be fitted to condition each field.
The study results are as follows.
1) lifting load of manpower and material was calculated changing input quantity each construction work type in finish work to frequency of lifting. This aimed at supplementing disadvantage and improving accuracy. If this method is used, there is benefit that creation of various information is possible - information can support decision-making in establishment of lifting plan.
2) this study suggested methods to correctly predict time required for lifting of peak time through connection of lifting load and process plan than present. That is, by connecting lifting load of material and manpower with work schedule, it is possible to control lifting schedule each construction work type centered on peak time according to circumstances of a field. This leads to establishment of flexible operation plan.
3) Decision-making Model of Lift Operation Planning suggested in this study is an interactive system where information each field and information necessary for establishing Lift car operation plan are exchanged each other. Because of a characteristic of construction environment - various variables can appear during construction period, it should be easy to change and modify Lifting plan made in the beginning stage. Furthermore, the Lifting plan should be managed connecting with work schedule. This study is expected to contribute to improvement of management efficiency.
As recently size of buildings gradually become bigger and complex, and work period is longer, the importance of project management is increasing. Especially, in the case of construction plan made in the beginning stage of project, its contents are changing from review of overall contents on construction in the past to active improvement of expected problem including construction cost and efficiency recently. The contents about Interactive Decision-making Model of Lift Operation Planning in Tall Building Projects dealt with in this study is in the same context with this trend.
Tall buildings are different from general buildings in not only in structural and environmental parts but also in construction method, material, project management etc. of frame work and finish work. Accordingly, research and development of technology about this has been active. Among various management skills and element technology required in construction of tall buildings, Lifting plan and its management is core field. Lifting plan and its management is a contemporary plan which makes optimal vertical logistics management possible using lifting machinery and equipment which are classified to Tower crane and Lift car -by these, various resources such as material and manpower necessary for construction work are moved.
There are various equipments such as Tower crane, Mobile crane etc. besides Lift car in lifting machinery and equipment. These equipments are used by being properly combined according to use time and application in a field. Among them, Mobile crane is mainly used in work for lower floors over ground because of its specification characteristics, Tower crane is mainly used in frame work. Researches about these equipments have been comparatively active. Especially, recently skills to shorten or keep work period are being applied to practice based on research related to Tower crane conducted in connection with work period each floor of frame work. Contradictorily, in the case of Lift car, there frequently happen differences between plan made in the beginning and actual operation. Such inefficiency makes problems. Because Finish work has comparatively more kinds and quantity of material which should be lifted than in frame work, adequacy of Lift car lifting plan affects much on management of process and cost - In Finish work, Lift car is mainly used.
This study tried to improve problems with the assumption that there are problems in present methods of establishing Lifting plan when considering importance of Lift car lifting plan in tall building projects - Lift car lifting plan is made as a part of contemporary plan.
As pointed out in existing studies, problems in the Lifting plan are as follows - (1) limitation of Approximate Formulae when estimating No. of Lift car (2) no method to replace quantity each material for finish work to frequency of lifting (3) limitation in utilizing similar project record data (4) lack of method to test adequacy of Lifting plan etc.
That is, With calculation method of lifting load for existing Lift car, input resources cannot be changed to correct lifting load. Accordingly, it happened that there are some cases where construction lift lifting plan and operation plan was not established - construction lift can move manpower and material to desirable location and place according to working schedule. In the end, from the view of standard in peak time of finish work, much inefficiency of lift operation brings bad effects on construction productivity in before and after peak time. Accordingly, it is very important to establish lifting plan based on input resources amount from the beginning so that lifting plan can be fitted to condition each field.
The study results are as follows.
1) lifting load of manpower and material was calculated changing input quantity each construction work type in finish work to frequency of lifting. This aimed at supplementing disadvantage and improving accuracy. If this method is used, there is benefit that creation of various information is possible - information can support decision-making in establishment of lifting plan.
2) this study suggested methods to correctly predict time required for lifting of peak time through connection of lifting load and process plan than present. That is, by connecting lifting load of material and manpower with work schedule, it is possible to control lifting schedule each construction work type centered on peak time according to circumstances of a field. This leads to establishment of flexible operation plan.
3) Decision-making Model of Lift Operation Planning suggested in this study is an interactive system where information each field and information necessary for establishing Lift car operation plan are exchanged each other. Because of a characteristic of construction environment - various variables can appear during construction period, it should be easy to change and modify Lifting plan made in the beginning stage. Furthermore, the Lifting plan should be managed connecting with work schedule. This study is expected to contribute to improvement of management efficiency.
주제어
#decision-making model
#lift car
#lifting plan
#tall building
학위논문 정보
저자
원서경
학위수여기관
경희대학교
학위구분
국내박사
학과
건축공학과
지도교수
한충희
발행연도
2011
총페이지
179 p.
키워드
decision-making model,
lift car,
lifting plan,
tall building
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