본 연구는 초등학생의 무용 활동경험이 정서발달과 건강관련체력 발달에 미치는 영향을 조사하기 위하여 인천광역시 지역에 소재하는 초등학교 재학 중인 4, 5, 6학년 여학생을 선정한 후, 무용특기적성을 시행하고 있는 5개교에서 무용경험군 150명, 비 무용경험군 150명을 모집단으로 선정하여 조사하였다.
무용을 통한 정서 발달에 미치는 영향에 대한 조사는 문용린(1997)이 제작한 정서지능 검사지를 활용하였으며 건강관련체력 발달에 미치는 영향은 학생건강체력평가 의 측정자료를 수집하여 활용하였다.
수집된 자료를 각 학년 (4, 5, 6학년)간의 무용 활동경험 유 ․ 무에 따른 정서 발달과 건강관련체력 발달 차이를 살펴보기 위하여 이원변량분석(two way-anova)을 실시하였다. 이와 같은 연구방법과 과정을 통해 분석된 연구결과를 바탕으로 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 무용 활동경험 유 ․ 무 및 학년에 따른 정서 발달의 차이를 분석한 결과 정서인식, 정서표현, 감정이입, ...
본 연구는 초등학생의 무용 활동경험이 정서발달과 건강관련체력 발달에 미치는 영향을 조사하기 위하여 인천광역시 지역에 소재하는 초등학교 재학 중인 4, 5, 6학년 여학생을 선정한 후, 무용특기적성을 시행하고 있는 5개교에서 무용경험군 150명, 비 무용경험군 150명을 모집단으로 선정하여 조사하였다.
무용을 통한 정서 발달에 미치는 영향에 대한 조사는 문용린(1997)이 제작한 정서지능 검사지를 활용하였으며 건강관련체력 발달에 미치는 영향은 학생건강체력평가 의 측정자료를 수집하여 활용하였다.
수집된 자료를 각 학년 (4, 5, 6학년)간의 무용 활동경험 유 ․ 무에 따른 정서 발달과 건강관련체력 발달 차이를 살펴보기 위하여 이원변량분석(two way-anova)을 실시하였다. 이와 같은 연구방법과 과정을 통해 분석된 연구결과를 바탕으로 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 무용 활동경험 유 ․ 무 및 학년에 따른 정서 발달의 차이를 분석한 결과 정서인식, 정서표현, 감정이입, 정서조절, 정서활용의 모든 하위 영역에서 정서지능 발달이 통계적으로 유의한 차이를 보였으며 학년과 경험 유 ․ 무의 상호작용 효과에 있어서도 정서인식, 정서조절, 정서지능 평균득점에서 통계적으로 유의한 차이를 보이는 것으로 나타났다.
둘째, 무용 활동경험 유 ․ 무 및 학년에 따른 건강관련체력 발달의 차이를 분석한 결과 학년에 따른 건강 건강관련체력 점수와 등급은 심폐지구력, 유연성, 근력 ․ 근지구력, 순발력, 건강관련체력평가 점수와 등급에서 통계적으로 유의한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 경험 유 ․ 무에 따른 건강관련체력 점수와 등급은 유연성, 근력 ․ 근지구력, 순발력, 건강관련체력평가 점수와 등급에서 통계적으로 유의한 차이를 보이는 것으로 나타났으며 학년과 경험 유 ․ 무에 따른 건강관련체력 점수와 등급 차이 검증 결과는 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않는 것으로 나타났다.
이와 같은 결과는 실제 무용현장에서 무용 교육시 신체영역만을 위한 교육에서 벗어나 정서적 측면을 강조하여 신체와 정서의 조화를 통하여 보다 나은 무용교육과정을 제시할 것으로 기대된다.
본 연구는 초등학생의 무용 활동경험이 정서발달과 건강관련체력 발달에 미치는 영향을 조사하기 위하여 인천광역시 지역에 소재하는 초등학교 재학 중인 4, 5, 6학년 여학생을 선정한 후, 무용특기적성을 시행하고 있는 5개교에서 무용경험군 150명, 비 무용경험군 150명을 모집단으로 선정하여 조사하였다.
무용을 통한 정서 발달에 미치는 영향에 대한 조사는 문용린(1997)이 제작한 정서지능 검사지를 활용하였으며 건강관련체력 발달에 미치는 영향은 학생건강체력평가 의 측정자료를 수집하여 활용하였다.
수집된 자료를 각 학년 (4, 5, 6학년)간의 무용 활동경험 유 ․ 무에 따른 정서 발달과 건강관련체력 발달 차이를 살펴보기 위하여 이원변량분석(two way-anova)을 실시하였다. 이와 같은 연구방법과 과정을 통해 분석된 연구결과를 바탕으로 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 무용 활동경험 유 ․ 무 및 학년에 따른 정서 발달의 차이를 분석한 결과 정서인식, 정서표현, 감정이입, 정서조절, 정서활용의 모든 하위 영역에서 정서지능 발달이 통계적으로 유의한 차이를 보였으며 학년과 경험 유 ․ 무의 상호작용 효과에 있어서도 정서인식, 정서조절, 정서지능 평균득점에서 통계적으로 유의한 차이를 보이는 것으로 나타났다.
둘째, 무용 활동경험 유 ․ 무 및 학년에 따른 건강관련체력 발달의 차이를 분석한 결과 학년에 따른 건강 건강관련체력 점수와 등급은 심폐지구력, 유연성, 근력 ․ 근지구력, 순발력, 건강관련체력평가 점수와 등급에서 통계적으로 유의한 차이를 보이는 것으로 나타났다. 경험 유 ․ 무에 따른 건강관련체력 점수와 등급은 유연성, 근력 ․ 근지구력, 순발력, 건강관련체력평가 점수와 등급에서 통계적으로 유의한 차이를 보이는 것으로 나타났으며 학년과 경험 유 ․ 무에 따른 건강관련체력 점수와 등급 차이 검증 결과는 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않는 것으로 나타났다.
이와 같은 결과는 실제 무용현장에서 무용 교육시 신체영역만을 위한 교육에서 벗어나 정서적 측면을 강조하여 신체와 정서의 조화를 통하여 보다 나은 무용교육과정을 제시할 것으로 기대된다.
The purpose of this study is to investigate effects of elementary school student's dance activity experience on the development of emotion and health-related fitness targeting the 4th, 5th, and 6th grade female students of the elementary schools located in Incheon. After that, 150 students for danc...
The purpose of this study is to investigate effects of elementary school student's dance activity experience on the development of emotion and health-related fitness targeting the 4th, 5th, and 6th grade female students of the elementary schools located in Incheon. After that, 150 students for dance experience group and 150 students for non-dance experience group were selected as a population in 5 schools which conducted a dance aptitude class.
For the effects on emotional development through dance, the emotional intelligence test by Moon Yong-rin(1997) was used and for the effects on health-related fitness, physical activity promotion system(PAPS) data was collected.
To examine the difference between the development of health-related fitness and emotional development by the status of dance experience of each grader(4th, 5th, 6th), the collected data was treated as two way- ANOVA. Based on the study findings analyzed through this study method and process, the following study conclusion was obtained.
First, as a result of analyzing the difference of emotional development according to the status of dance activity experience and each grade, it showed a statistically significant difference in all subarea of emotional perception, emotional expression, empathy, emotional regulation, and emotional use. In case of the interactive effect with the grade and status of dance experience, it showed a statistically significant difference in the average score of emotional perception, emotional regulation, and emotional intelligence.
Second, as a result of analyzing the difference of health-related fitness development according to the status of dance activity experience and each grade, The health-related fitness score and rank by each grade showed a statistically significant difference in the score and rank of cardiovascular endurance, flexibility, muscular strength, muscular endurance and reflexes. The health-related fitness score and rank by the status of dance experience showed a statistically significant difference in the score and rank of flexibility, muscular strength, muscular endurance and reflexes. It showed no statistically significant difference in the result of verifying the difference between the health-related fitness score and rank according to the status of dance activity experience and each grade.
The above findings are expected to suggest a better dance curriculum through a harmony of body and emotion by emphasizing an emotional aspect out of the only focus on the physical areas in the actual dance education.
The purpose of this study is to investigate effects of elementary school student's dance activity experience on the development of emotion and health-related fitness targeting the 4th, 5th, and 6th grade female students of the elementary schools located in Incheon. After that, 150 students for dance experience group and 150 students for non-dance experience group were selected as a population in 5 schools which conducted a dance aptitude class.
For the effects on emotional development through dance, the emotional intelligence test by Moon Yong-rin(1997) was used and for the effects on health-related fitness, physical activity promotion system(PAPS) data was collected.
To examine the difference between the development of health-related fitness and emotional development by the status of dance experience of each grader(4th, 5th, 6th), the collected data was treated as two way- ANOVA. Based on the study findings analyzed through this study method and process, the following study conclusion was obtained.
First, as a result of analyzing the difference of emotional development according to the status of dance activity experience and each grade, it showed a statistically significant difference in all subarea of emotional perception, emotional expression, empathy, emotional regulation, and emotional use. In case of the interactive effect with the grade and status of dance experience, it showed a statistically significant difference in the average score of emotional perception, emotional regulation, and emotional intelligence.
Second, as a result of analyzing the difference of health-related fitness development according to the status of dance activity experience and each grade, The health-related fitness score and rank by each grade showed a statistically significant difference in the score and rank of cardiovascular endurance, flexibility, muscular strength, muscular endurance and reflexes. The health-related fitness score and rank by the status of dance experience showed a statistically significant difference in the score and rank of flexibility, muscular strength, muscular endurance and reflexes. It showed no statistically significant difference in the result of verifying the difference between the health-related fitness score and rank according to the status of dance activity experience and each grade.
The above findings are expected to suggest a better dance curriculum through a harmony of body and emotion by emphasizing an emotional aspect out of the only focus on the physical areas in the actual dance education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.