본고는 향가 교육의 실태를 분석하여 교육 내용을 마련하고, 배경설화를 활용한 향가 교육 방법을 제안하고자 한다. 현재 향가 교육은 암기위주, 주입식 교육의 상황에서 크게 벗어나지 못하고 학습자들에게 외면당하고 있는 현실에서 이해와 함께 표현 활동까지 아우르는 방향으로의 전환을 요구하고 있다. 이러한 요구 속에서 이 연구는 향가 교육에서 배경설화를 활용한 교육 방안을 제시하여 학습자들의 이해와 흥미를 유도하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 향가 교육의 의의와 필요성을 논하고, 현 향가 교육의 실태를 다방면에서 분석하는 것을 논의의 시작으로 삼았다. 현재의 향가 교육은 주석 위주의 암기식으로 이루어지고 있으며 마땅히 배경설화와 함께 제시되어야 함에도 불구하고 작품을 단독으로 제시해 학습자들의 이해를 돕지 못하고 기피하는 현상을 주도해왔다. 또한 그 동안의 연구는 향가의 분석에만 초점을 맞추어 진행되었을 뿐, 교육에 관한 논의가 부족한 가운데 이루어져 왔다. 이에 따라 학습자의 감상과 흥미를 고려하고 향가 교육의 활성화 차원에서 향가 교육의 방안을 배경설화를 활용한 향가 교육에서 찾고자 하였다. 우선, 제1장에서는 연구 목적과 함께 선행연구를 살펴보고, 제2장에서는 향가 교육에 앞서 고전시가 교육의 위상과 당위성을 확보하기 위해 고전문학 교육의 목표와 내용, 고전시가 교육의 위상과 가치를 살펴봄과 동시에 향가 교육의 의의와 필요성을 항목화하였다. 제3장에서는 현 향가교육에 대한 반성의 차원에서 향가교육의 실태를 교과서 구성과 작품선정 측면, 교수-학습방법 측면, 학습목표와 학습활동 측면에서 살펴보고, 현 향가교육의 문제점을 지적하면서 배경설화를 활용한 향가교육의 바람직한 방향을 제시해 보았다. 제 4장에서는 향가에 대한 연구들을 토대로 향가와 배경설화의 상관성을 고찰하고, 현행 교과서에 수록된 <처용가>, <헌화가>, <모죽지랑가>의 배경설화를 분석하였다. 이를 바탕으로 배경설화가 향가와 어떤 관계를 가지고 있는지 검토하고, 함께 교육했을 때와 그렇지 않았을 때 학습의 효과를 도출해내는 동시에 향가작품 단독으로 교육했을 때의 문제점을 극복하기 위해 배경설화를 활용한 지도 방안과 수업절차를 구상해 보았다. 이상에서 살펴본 바와 같이 본 논문은 학교 현장에서 외면당하고 있는 향가 교육의 활성화를 위해 마련되었다. 앞으로의 향가 교육은 교과서 측면에서나 교수-학습차원에서 작품만을 단독으로 제시하는 것이 아닌 서사인 배경설화를 함께 제시해 줌으로써 학생들에게 향가를 흥미롭고 친근한 문학으로 느낄 수 있도록 유도해야 한다. 또한 학습자들을 주체적이고 능동적으로 참여하게 함으로써 그들의 ...
국문초록
본고는 향가 교육의 실태를 분석하여 교육 내용을 마련하고, 배경설화를 활용한 향가 교육 방법을 제안하고자 한다. 현재 향가 교육은 암기위주, 주입식 교육의 상황에서 크게 벗어나지 못하고 학습자들에게 외면당하고 있는 현실에서 이해와 함께 표현 활동까지 아우르는 방향으로의 전환을 요구하고 있다. 이러한 요구 속에서 이 연구는 향가 교육에서 배경설화를 활용한 교육 방안을 제시하여 학습자들의 이해와 흥미를 유도하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 향가 교육의 의의와 필요성을 논하고, 현 향가 교육의 실태를 다방면에서 분석하는 것을 논의의 시작으로 삼았다. 현재의 향가 교육은 주석 위주의 암기식으로 이루어지고 있으며 마땅히 배경설화와 함께 제시되어야 함에도 불구하고 작품을 단독으로 제시해 학습자들의 이해를 돕지 못하고 기피하는 현상을 주도해왔다. 또한 그 동안의 연구는 향가의 분석에만 초점을 맞추어 진행되었을 뿐, 교육에 관한 논의가 부족한 가운데 이루어져 왔다. 이에 따라 학습자의 감상과 흥미를 고려하고 향가 교육의 활성화 차원에서 향가 교육의 방안을 배경설화를 활용한 향가 교육에서 찾고자 하였다. 우선, 제1장에서는 연구 목적과 함께 선행연구를 살펴보고, 제2장에서는 향가 교육에 앞서 고전시가 교육의 위상과 당위성을 확보하기 위해 고전문학 교육의 목표와 내용, 고전시가 교육의 위상과 가치를 살펴봄과 동시에 향가 교육의 의의와 필요성을 항목화하였다. 제3장에서는 현 향가교육에 대한 반성의 차원에서 향가교육의 실태를 교과서 구성과 작품선정 측면, 교수-학습방법 측면, 학습목표와 학습활동 측면에서 살펴보고, 현 향가교육의 문제점을 지적하면서 배경설화를 활용한 향가교육의 바람직한 방향을 제시해 보았다. 제 4장에서는 향가에 대한 연구들을 토대로 향가와 배경설화의 상관성을 고찰하고, 현행 교과서에 수록된 <처용가>, <헌화가>, <모죽지랑가>의 배경설화를 분석하였다. 이를 바탕으로 배경설화가 향가와 어떤 관계를 가지고 있는지 검토하고, 함께 교육했을 때와 그렇지 않았을 때 학습의 효과를 도출해내는 동시에 향가작품 단독으로 교육했을 때의 문제점을 극복하기 위해 배경설화를 활용한 지도 방안과 수업절차를 구상해 보았다. 이상에서 살펴본 바와 같이 본 논문은 학교 현장에서 외면당하고 있는 향가 교육의 활성화를 위해 마련되었다. 앞으로의 향가 교육은 교과서 측면에서나 교수-학습차원에서 작품만을 단독으로 제시하는 것이 아닌 서사인 배경설화를 함께 제시해 줌으로써 학생들에게 향가를 흥미롭고 친근한 문학으로 느낄 수 있도록 유도해야 한다. 또한 학습자들을 주체적이고 능동적으로 참여하게 함으로써 그들의 심미성과 상상력을 높일 수 있도록 현대적 수용과 학습자의 창작 경험의 활성화에 교사가 중요한 역할을 수행해야 할 것이다. 그런 의미에서 본 논문이 향가수업에서 학생들의 고전양식인 향가에 대한 인식을 변화시키고 흥미를 유도할 수 있는 지침서가 되는 것을 궁극적인 지향점으로 삼고자 한다.
국문초록
본고는 향가 교육의 실태를 분석하여 교육 내용을 마련하고, 배경설화를 활용한 향가 교육 방법을 제안하고자 한다. 현재 향가 교육은 암기위주, 주입식 교육의 상황에서 크게 벗어나지 못하고 학습자들에게 외면당하고 있는 현실에서 이해와 함께 표현 활동까지 아우르는 방향으로의 전환을 요구하고 있다. 이러한 요구 속에서 이 연구는 향가 교육에서 배경설화를 활용한 교육 방안을 제시하여 학습자들의 이해와 흥미를 유도하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 향가 교육의 의의와 필요성을 논하고, 현 향가 교육의 실태를 다방면에서 분석하는 것을 논의의 시작으로 삼았다. 현재의 향가 교육은 주석 위주의 암기식으로 이루어지고 있으며 마땅히 배경설화와 함께 제시되어야 함에도 불구하고 작품을 단독으로 제시해 학습자들의 이해를 돕지 못하고 기피하는 현상을 주도해왔다. 또한 그 동안의 연구는 향가의 분석에만 초점을 맞추어 진행되었을 뿐, 교육에 관한 논의가 부족한 가운데 이루어져 왔다. 이에 따라 학습자의 감상과 흥미를 고려하고 향가 교육의 활성화 차원에서 향가 교육의 방안을 배경설화를 활용한 향가 교육에서 찾고자 하였다. 우선, 제1장에서는 연구 목적과 함께 선행연구를 살펴보고, 제2장에서는 향가 교육에 앞서 고전시가 교육의 위상과 당위성을 확보하기 위해 고전문학 교육의 목표와 내용, 고전시가 교육의 위상과 가치를 살펴봄과 동시에 향가 교육의 의의와 필요성을 항목화하였다. 제3장에서는 현 향가교육에 대한 반성의 차원에서 향가교육의 실태를 교과서 구성과 작품선정 측면, 교수-학습방법 측면, 학습목표와 학습활동 측면에서 살펴보고, 현 향가교육의 문제점을 지적하면서 배경설화를 활용한 향가교육의 바람직한 방향을 제시해 보았다. 제 4장에서는 향가에 대한 연구들을 토대로 향가와 배경설화의 상관성을 고찰하고, 현행 교과서에 수록된 <처용가>, <헌화가>, <모죽지랑가>의 배경설화를 분석하였다. 이를 바탕으로 배경설화가 향가와 어떤 관계를 가지고 있는지 검토하고, 함께 교육했을 때와 그렇지 않았을 때 학습의 효과를 도출해내는 동시에 향가작품 단독으로 교육했을 때의 문제점을 극복하기 위해 배경설화를 활용한 지도 방안과 수업절차를 구상해 보았다. 이상에서 살펴본 바와 같이 본 논문은 학교 현장에서 외면당하고 있는 향가 교육의 활성화를 위해 마련되었다. 앞으로의 향가 교육은 교과서 측면에서나 교수-학습차원에서 작품만을 단독으로 제시하는 것이 아닌 서사인 배경설화를 함께 제시해 줌으로써 학생들에게 향가를 흥미롭고 친근한 문학으로 느낄 수 있도록 유도해야 한다. 또한 학습자들을 주체적이고 능동적으로 참여하게 함으로써 그들의 심미성과 상상력을 높일 수 있도록 현대적 수용과 학습자의 창작 경험의 활성화에 교사가 중요한 역할을 수행해야 할 것이다. 그런 의미에서 본 논문이 향가수업에서 학생들의 고전양식인 향가에 대한 인식을 변화시키고 흥미를 유도할 수 있는 지침서가 되는 것을 궁극적인 지향점으로 삼고자 한다.
Analysis of Hyang-ga Education Condition & Study on Teaching Method by using Background Stories
Lee Jeong-Im Major in Korean Language Education Graduate School of Education Chonbuk National University Adviser : Professor Han Chang-Hun
The obje...
ABSTRACT
Analysis of Hyang-ga Education Condition & Study on Teaching Method by using Background Stories
Lee Jeong-Im Major in Korean Language Education Graduate School of Education Chonbuk National University Adviser : Professor Han Chang-Hun
The object of this thesis is to prepare the educational contents of Hyang-ga by analyzing its educational condition, and present its educational method by using background stories. Currently, the direction of Hyang-ga education is required to be changed into the way to include even expression activity as well as its understanding under the reality that the teaching of Hyang-ga is hovering around memorization-centered, cramming method, being neglected by the learners. Aiming at the demand, this study has set its goal to attract learners' understanding and interest with teaching method using background stories. With this in mind, this thesis has begun its discussion from the significance and need of Hyang-ga education, and analysis on actual state of current Hyang-ga education in many ways. Current teaching of Hyang-ga, which focuses annotation memorization, presents works alone without background stories which should be along with, ending in the learners lacking in understanding and avoiding it. Besides, until recently, studies on Hyang-ga have been focused on the analysis on Hayng-ga, but insufficient in discussion on education. Hereupon, this article considered the learners' appreciation and interest involving background stories in Hyang-ga education aiming to activate it. Firstly, previous studies were looked into along with the object of the study in chapter 1, and examined the goal and contents of classical literary education, the status and value of classical poetry to secure the status and appropriateness of classical poetry education, and then categorized the significance and need of Hyang-ga education before its start in chapter 2. The current status of Hyang-ga education was examined from textbooks construction and works selection, teaching-learning method, object of learning and learning activities as an act of introspection, and then proposed a desirable direction of Hyang-ga education using background stories pointing out the problems involved it in chapter 3. Interrelationship between Hyang-ga and background stories was considered, and the background stories of , , analyzed based on the previous studies on Hyang-ga in chapter 4. Based on this, the correlation between the background stories and Hyang-ga was reviewed as the pre work of effect comparison of the Hyang-ga learning with background stories and that without, followed by designing of teaching method with background stories and class procedure to cope with the problems of the of Hyang-ga education that conducted alone. As seen above, this thesis was aimed at the activation of Hyang-ga education which is avoided by schools. As for future Hyang-ga education relevant to textbooks, or teaching-learning method, background stories, as the narration, should be presented along with works to encourage students feel them as interesting and familiar literature. Besides, teachers are required to play a great role for its acceptance with modern viewpoint and the activation of learners' creating experience so that they could enhance their aesthetic and imaginative power through their subjective, active joining In that sense, this researcher want this thesis to be a guideline as ultimate aim for the students to change their perception about Hyang-ga, the form of which is a classical style and to take interest in Hyang-ga class.op
Key words: Hyang-ga(old Korean folk songs) /background story, classical poetry / teaching of hyang-ga[Hyang-ga education]/ condition of Hyang-ga education /interrelations
ABSTRACT
Analysis of Hyang-ga Education Condition & Study on Teaching Method by using Background Stories
Lee Jeong-Im Major in Korean Language Education Graduate School of Education Chonbuk National University Adviser : Professor Han Chang-Hun
The object of this thesis is to prepare the educational contents of Hyang-ga by analyzing its educational condition, and present its educational method by using background stories. Currently, the direction of Hyang-ga education is required to be changed into the way to include even expression activity as well as its understanding under the reality that the teaching of Hyang-ga is hovering around memorization-centered, cramming method, being neglected by the learners. Aiming at the demand, this study has set its goal to attract learners' understanding and interest with teaching method using background stories. With this in mind, this thesis has begun its discussion from the significance and need of Hyang-ga education, and analysis on actual state of current Hyang-ga education in many ways. Current teaching of Hyang-ga, which focuses annotation memorization, presents works alone without background stories which should be along with, ending in the learners lacking in understanding and avoiding it. Besides, until recently, studies on Hyang-ga have been focused on the analysis on Hayng-ga, but insufficient in discussion on education. Hereupon, this article considered the learners' appreciation and interest involving background stories in Hyang-ga education aiming to activate it. Firstly, previous studies were looked into along with the object of the study in chapter 1, and examined the goal and contents of classical literary education, the status and value of classical poetry to secure the status and appropriateness of classical poetry education, and then categorized the significance and need of Hyang-ga education before its start in chapter 2. The current status of Hyang-ga education was examined from textbooks construction and works selection, teaching-learning method, object of learning and learning activities as an act of introspection, and then proposed a desirable direction of Hyang-ga education using background stories pointing out the problems involved it in chapter 3. Interrelationship between Hyang-ga and background stories was considered, and the background stories of , , analyzed based on the previous studies on Hyang-ga in chapter 4. Based on this, the correlation between the background stories and Hyang-ga was reviewed as the pre work of effect comparison of the Hyang-ga learning with background stories and that without, followed by designing of teaching method with background stories and class procedure to cope with the problems of the of Hyang-ga education that conducted alone. As seen above, this thesis was aimed at the activation of Hyang-ga education which is avoided by schools. As for future Hyang-ga education relevant to textbooks, or teaching-learning method, background stories, as the narration, should be presented along with works to encourage students feel them as interesting and familiar literature. Besides, teachers are required to play a great role for its acceptance with modern viewpoint and the activation of learners' creating experience so that they could enhance their aesthetic and imaginative power through their subjective, active joining In that sense, this researcher want this thesis to be a guideline as ultimate aim for the students to change their perception about Hyang-ga, the form of which is a classical style and to take interest in Hyang-ga class.op
Key words: Hyang-ga(old Korean folk songs) /background story, classical poetry / teaching of hyang-ga[Hyang-ga education]/ condition of Hyang-ga education /interrelations
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.