주의집중향상전략 프로그램이 주의력결핍 우세형 ADHD 아동의 주의집중력 및 학습태도에 미치는 영향 The effects of attention concentration improvement program on attention concentration and learning attitude of children with the predominantly inattentive type of ADHD원문보기
어떤 일을 수행하는데 있어서 성패를 결정하는 중요한 요소 중 하나로 주의집중을 들 수 있다. 학령기의 경우, 주의집중에 문제가 생긴다면 이는 학습적인 면과 관련하여 학교생활 적응에까지 영향을 미치게 된다. 이러한 주의집중력의 부족으로 어려움을 겪는 대표적인 예가 바로 ADHD이며, 나타내는 행동특성에 따라 세 가지 하위유형으로 구분할 수 있다. 그 중 주의력결핍 우세형 ADHD 아동은 충동성이나 사태조절 능력보다는 근본적인 주의력결함이 우선되므로 중재 시 주의 주기훈련 등을 포함한 세분화된 인지훈련이 개입되어야 하며 학습에 함께 참여하는 교사나 성인 등에 의해 더 많은 영향을 받는 경향이 있으므로 다른 ADHD 하위유형과는 구별된 프로그램의 활용이 필요하다. 그러나 최근까지 주의집중력 향상과 관련된 국내 연구들의 대부분이 하위유형을 구분하지 않은 ADHD 아동을 대상으로 하고 있거나, 혼합형 ADHD 아동을 대상으로 하기 있기 때문에 주의력결핍 우세형 ADHD 아동의 특성을 충분히 반영하지 못했다는 제한점이 있다. 따라서 주의력결핍 우세형 ADHD 아동의 주된 어려움에 초점을 둔 중재 접근에 대한 연구가 시급하다. 이에 본 연구에서는 개인의 주의집중 과정에 적극적으로 개입하여 주의집중력을 향상시킴으로써 대상 아동의 주의집중력과 학습태도를 증진시키는 주의집중향상전략을 활용한 프로그램이 주의력결핍 우세형 ADHD 아동의 주의집중력(선택적 주의집중력, ...
어떤 일을 수행하는데 있어서 성패를 결정하는 중요한 요소 중 하나로 주의집중을 들 수 있다. 학령기의 경우, 주의집중에 문제가 생긴다면 이는 학습적인 면과 관련하여 학교생활 적응에까지 영향을 미치게 된다. 이러한 주의집중력의 부족으로 어려움을 겪는 대표적인 예가 바로 ADHD이며, 나타내는 행동특성에 따라 세 가지 하위유형으로 구분할 수 있다. 그 중 주의력결핍 우세형 ADHD 아동은 충동성이나 사태조절 능력보다는 근본적인 주의력결함이 우선되므로 중재 시 주의 주기훈련 등을 포함한 세분화된 인지훈련이 개입되어야 하며 학습에 함께 참여하는 교사나 성인 등에 의해 더 많은 영향을 받는 경향이 있으므로 다른 ADHD 하위유형과는 구별된 프로그램의 활용이 필요하다. 그러나 최근까지 주의집중력 향상과 관련된 국내 연구들의 대부분이 하위유형을 구분하지 않은 ADHD 아동을 대상으로 하고 있거나, 혼합형 ADHD 아동을 대상으로 하기 있기 때문에 주의력결핍 우세형 ADHD 아동의 특성을 충분히 반영하지 못했다는 제한점이 있다. 따라서 주의력결핍 우세형 ADHD 아동의 주된 어려움에 초점을 둔 중재 접근에 대한 연구가 시급하다. 이에 본 연구에서는 개인의 주의집중 과정에 적극적으로 개입하여 주의집중력을 향상시킴으로써 대상 아동의 주의집중력과 학습태도를 증진시키는 주의집중향상전략을 활용한 프로그램이 주의력결핍 우세형 ADHD 아동의 주의집중력(선택적 주의집중력, 자기 통제력, 지속적 주의집중력)과 학습태도(주의집중행동, 학습기술적용행동, 자율학습행동)에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이를 위해 두 개의 초등학교를 대상으로 3, 4학년에 재학 중인 주의력결핍 우세형 ADHD 아동을 각각 12명씩 선정하여 학교단위로 실험집단과 통제집단으로 나누어 연구를 진행하였다. 실험집단은 한 회기당 40분, 일주일에 2회씩 총 16회기의 주의집중향상전략 프로그램에 참여하였으며, 통제집단은 아무런 처치도 받지 않았다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 Moosbrugger와 Oehlschaegel(1995)에 의해 제작되었고 오현숙(2002)이 번안하여 표준화한 FAIR 주의집중력 검사와 박경숙과 이혜선(1976)이 개발하고 유준희(2010)가 수정 보완한 학습태도 검사를 실시하여 사전ㆍ사후 결과를 각각의 채점 기준에 따라 점수화 하였으며 실험집단과 통제집단의 집단 간 차를 검증하기 위하여 SPSS를 이용한 공분산분석(ANCOVA)을 이용하여 처리하였다. 중재 후 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 주의집중향상전략 프로그램은 주의력결핍 우세형 ADHD 아동의 주의집중력 향상에 긍정적 영향을 미쳤다. 주의집중력은 선택적 주의집중력, 자기 통제력, 지속적 주의집중력의 세 하위영역으로 나누어 측정하였는데, 주의집중향상전략 프로그램에 참여한 실험집단의 주의집중력이 통제집단과 비교하여 세 하위영역 모두 유의하게 향상되었다. 둘째, 주의집중향상전략 프로그램은 주의력결핍 우세형 ADHD 아동의 학습태도에 긍정적 영향을 미쳤다. 주의집중향상전략 프로그램에 참여한 실험집단의 전체 학습태도 점수는 통제집단과 비교하여 유의하게 향상되었다. 다만 학습태도의 하위영역 중 주의집중행동과 학습기술적용행동에서만 유의한 차이가 나타났고, 자율학습행동에서는 실험집단과 통제집단이 통계상 유의한 차이를 보이지 않았다. 결론적으로 초등학교 3, 4학년 주의력결핍 우세형 ADHD 아동을 대상으로 적용한 주의집중향상전략 프로그램은 주의집중력을 향상시키며, 학습태도의 개선에 긍정적 효과를 보였다. 후속 연구에서는 주의집중향상전략 프로그램의 영향을 일반화하기 위해 여러 지역의 다양한 연령과 학년에서 다수의 주의력결핍 우세형 ADHD 아동을 대상으로 선정해야하며, 충분히 오랜 기간을 두고 실시하여 주의집중향상전략 프로그램의 효과를 검증해 보아야 할 것이다.
어떤 일을 수행하는데 있어서 성패를 결정하는 중요한 요소 중 하나로 주의집중을 들 수 있다. 학령기의 경우, 주의집중에 문제가 생긴다면 이는 학습적인 면과 관련하여 학교생활 적응에까지 영향을 미치게 된다. 이러한 주의집중력의 부족으로 어려움을 겪는 대표적인 예가 바로 ADHD이며, 나타내는 행동특성에 따라 세 가지 하위유형으로 구분할 수 있다. 그 중 주의력결핍 우세형 ADHD 아동은 충동성이나 사태조절 능력보다는 근본적인 주의력결함이 우선되므로 중재 시 주의 주기훈련 등을 포함한 세분화된 인지훈련이 개입되어야 하며 학습에 함께 참여하는 교사나 성인 등에 의해 더 많은 영향을 받는 경향이 있으므로 다른 ADHD 하위유형과는 구별된 프로그램의 활용이 필요하다. 그러나 최근까지 주의집중력 향상과 관련된 국내 연구들의 대부분이 하위유형을 구분하지 않은 ADHD 아동을 대상으로 하고 있거나, 혼합형 ADHD 아동을 대상으로 하기 있기 때문에 주의력결핍 우세형 ADHD 아동의 특성을 충분히 반영하지 못했다는 제한점이 있다. 따라서 주의력결핍 우세형 ADHD 아동의 주된 어려움에 초점을 둔 중재 접근에 대한 연구가 시급하다. 이에 본 연구에서는 개인의 주의집중 과정에 적극적으로 개입하여 주의집중력을 향상시킴으로써 대상 아동의 주의집중력과 학습태도를 증진시키는 주의집중향상전략을 활용한 프로그램이 주의력결핍 우세형 ADHD 아동의 주의집중력(선택적 주의집중력, 자기 통제력, 지속적 주의집중력)과 학습태도(주의집중행동, 학습기술적용행동, 자율학습행동)에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이를 위해 두 개의 초등학교를 대상으로 3, 4학년에 재학 중인 주의력결핍 우세형 ADHD 아동을 각각 12명씩 선정하여 학교단위로 실험집단과 통제집단으로 나누어 연구를 진행하였다. 실험집단은 한 회기당 40분, 일주일에 2회씩 총 16회기의 주의집중향상전략 프로그램에 참여하였으며, 통제집단은 아무런 처치도 받지 않았다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 Moosbrugger와 Oehlschaegel(1995)에 의해 제작되었고 오현숙(2002)이 번안하여 표준화한 FAIR 주의집중력 검사와 박경숙과 이혜선(1976)이 개발하고 유준희(2010)가 수정 보완한 학습태도 검사를 실시하여 사전ㆍ사후 결과를 각각의 채점 기준에 따라 점수화 하였으며 실험집단과 통제집단의 집단 간 차를 검증하기 위하여 SPSS를 이용한 공분산분석(ANCOVA)을 이용하여 처리하였다. 중재 후 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 주의집중향상전략 프로그램은 주의력결핍 우세형 ADHD 아동의 주의집중력 향상에 긍정적 영향을 미쳤다. 주의집중력은 선택적 주의집중력, 자기 통제력, 지속적 주의집중력의 세 하위영역으로 나누어 측정하였는데, 주의집중향상전략 프로그램에 참여한 실험집단의 주의집중력이 통제집단과 비교하여 세 하위영역 모두 유의하게 향상되었다. 둘째, 주의집중향상전략 프로그램은 주의력결핍 우세형 ADHD 아동의 학습태도에 긍정적 영향을 미쳤다. 주의집중향상전략 프로그램에 참여한 실험집단의 전체 학습태도 점수는 통제집단과 비교하여 유의하게 향상되었다. 다만 학습태도의 하위영역 중 주의집중행동과 학습기술적용행동에서만 유의한 차이가 나타났고, 자율학습행동에서는 실험집단과 통제집단이 통계상 유의한 차이를 보이지 않았다. 결론적으로 초등학교 3, 4학년 주의력결핍 우세형 ADHD 아동을 대상으로 적용한 주의집중향상전략 프로그램은 주의집중력을 향상시키며, 학습태도의 개선에 긍정적 효과를 보였다. 후속 연구에서는 주의집중향상전략 프로그램의 영향을 일반화하기 위해 여러 지역의 다양한 연령과 학년에서 다수의 주의력결핍 우세형 ADHD 아동을 대상으로 선정해야하며, 충분히 오랜 기간을 두고 실시하여 주의집중향상전략 프로그램의 효과를 검증해 보아야 할 것이다.
Attention concentration is one of integral elements to determine whether indivisuals are successful or unsuccessful in doing something. If there's something wrong with the attention concentration of school-aged children, it affects not only their academic performance but even school adjustment. ADHD...
Attention concentration is one of integral elements to determine whether indivisuals are successful or unsuccessful in doing something. If there's something wrong with the attention concentration of school-aged children, it affects not only their academic performance but even school adjustment. ADHD is a typical example of poor attention that is concurrent with lots of difficulties, and there are three different types of ADHD. One of the three is the predominantly inattentive type of ADHD. For children with the predominantly inattentive type of ADHD, attention deficit is basically more important than impulsiveness or hyperactivity, and specific cognitive training such as attention training should be provided for them. As they have a tendency to be more affected by their teachers or adults around them than children with the other kinds of ADHD, the utilization of differentiated programs is required. In fact, however, domestic studies of the improvement of attention concentration have examined ADHD children without discriminating their types of ADHD or children with mixed ADHD, the characteristics of children with the predominantly inattentive type of ADHD aren't fully taken into account. So how to offer intervention for children with the predominantly inattentive type of ADHD in consideration of their difficulties should urgently be studied. The purpose of this study was to examine the impact of attention concentration improvement program geared toward fostering children's attention concentration and learning attitude on the attention concentration(selective attention concentration, self-control and sustained attention concentration) and learning attitude(attention behavior, behavior of applying study skills and self-study behavior) of children with the predominantly inattentive type of ADHD. This program was designed to provide intensive intervention for children in their attention process. The subjects in this study were 24 children who were in their third and fourth grade in two different elementary schools. They suffered from the predominantly inattentive type of ADHD. 12 children from one of the two schools were selected as an experimental group, and the other 12 children from the other school were selected as a control group. The experimental group participated in an attention concentration improvement program in 16 sessions, twice a week, 40 minutes each, and the control group didn't. The instruments used to verify the effect of the program were Oh Hyun-sook(2002)'s adapted standardized version of Moosburgger & Oehlschaegel(1995)'s FAIR Attention Test and Yoo Joon-hee(2010)'s modified version of Park Kyung-sook & Lee Hye-sun(1976)'s Learning Attitude Inventory. After pretest and posttest were conducted, the collected data were scored according to the selected scoring criteria, and the statistical package SPSS was employed to make an ANCOVA to look for any possible gaps between the experimental and control groups. The findings of the study were as follows: First, the attention concentration improvement program exercised a positive influence on the attention concentration improvement of children with the predominantly inattentive type of ADHD. Their attention concentration was evaluated in terms of three: selective attention concentration, self-control and sustained attention concentration, and the experimental group that participated in the program made a more significant progress in all the three subfactors than the control group that didn't. Second, the attention concentration improvement program exerted a positive influence on the learning attitude of children with the predominantly inattentive type of ADHD. The experimental group that participated in the program showed a more significant rise of scores than the control group in learning attitude. There were significant differences between two groups in attention behavior and behavior of applying study skills among the subfactors of learning attitude, but no statistically significant difference between two groups were found in self-study behavior. In conclusion, the attention concentration improvement program served to augment the attention concentration of the third and fourth grade children with the predominantly inattentive type of ADHD, and that had a positive effect on the improvement of their learning attitude. In future research, a great number of children with the predominantly inattentive type of ADHD who are all different in age and grade should be selected from multiple regions in order to produce more generalizable results about the impact of the attention concentration improvement program. And this program should be conducted on a long-term basis to obtain more accurate information on its effect.
Attention concentration is one of integral elements to determine whether indivisuals are successful or unsuccessful in doing something. If there's something wrong with the attention concentration of school-aged children, it affects not only their academic performance but even school adjustment. ADHD is a typical example of poor attention that is concurrent with lots of difficulties, and there are three different types of ADHD. One of the three is the predominantly inattentive type of ADHD. For children with the predominantly inattentive type of ADHD, attention deficit is basically more important than impulsiveness or hyperactivity, and specific cognitive training such as attention training should be provided for them. As they have a tendency to be more affected by their teachers or adults around them than children with the other kinds of ADHD, the utilization of differentiated programs is required. In fact, however, domestic studies of the improvement of attention concentration have examined ADHD children without discriminating their types of ADHD or children with mixed ADHD, the characteristics of children with the predominantly inattentive type of ADHD aren't fully taken into account. So how to offer intervention for children with the predominantly inattentive type of ADHD in consideration of their difficulties should urgently be studied. The purpose of this study was to examine the impact of attention concentration improvement program geared toward fostering children's attention concentration and learning attitude on the attention concentration(selective attention concentration, self-control and sustained attention concentration) and learning attitude(attention behavior, behavior of applying study skills and self-study behavior) of children with the predominantly inattentive type of ADHD. This program was designed to provide intensive intervention for children in their attention process. The subjects in this study were 24 children who were in their third and fourth grade in two different elementary schools. They suffered from the predominantly inattentive type of ADHD. 12 children from one of the two schools were selected as an experimental group, and the other 12 children from the other school were selected as a control group. The experimental group participated in an attention concentration improvement program in 16 sessions, twice a week, 40 minutes each, and the control group didn't. The instruments used to verify the effect of the program were Oh Hyun-sook(2002)'s adapted standardized version of Moosburgger & Oehlschaegel(1995)'s FAIR Attention Test and Yoo Joon-hee(2010)'s modified version of Park Kyung-sook & Lee Hye-sun(1976)'s Learning Attitude Inventory. After pretest and posttest were conducted, the collected data were scored according to the selected scoring criteria, and the statistical package SPSS was employed to make an ANCOVA to look for any possible gaps between the experimental and control groups. The findings of the study were as follows: First, the attention concentration improvement program exercised a positive influence on the attention concentration improvement of children with the predominantly inattentive type of ADHD. Their attention concentration was evaluated in terms of three: selective attention concentration, self-control and sustained attention concentration, and the experimental group that participated in the program made a more significant progress in all the three subfactors than the control group that didn't. Second, the attention concentration improvement program exerted a positive influence on the learning attitude of children with the predominantly inattentive type of ADHD. The experimental group that participated in the program showed a more significant rise of scores than the control group in learning attitude. There were significant differences between two groups in attention behavior and behavior of applying study skills among the subfactors of learning attitude, but no statistically significant difference between two groups were found in self-study behavior. In conclusion, the attention concentration improvement program served to augment the attention concentration of the third and fourth grade children with the predominantly inattentive type of ADHD, and that had a positive effect on the improvement of their learning attitude. In future research, a great number of children with the predominantly inattentive type of ADHD who are all different in age and grade should be selected from multiple regions in order to produce more generalizable results about the impact of the attention concentration improvement program. And this program should be conducted on a long-term basis to obtain more accurate information on its effect.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.