본 연구의 목적은 초등학교 중학년의 자기주도학습 능력 신장을 위한 PBL기반 자기주도학습 프로그램을 개발하고 그 효과성을 검증하는 것이다. 위의 연구 문제 및 연구 가설을 검증하기 위하여 체제적 프로그램 개발 모형에 따라 PBL기반 자기주도학습 프로그램을 개발하였다. 먼저 연구 대상을 자기주도학습 능력 발달이 본격적으로 시작 되어가고, 상호작용을 통해 문제를 해결하는데 필요한 언어 수준을 갖춘 초등학교 중학년으로 정하였다. 그리고 초등학교 중학년에 대한 대상 분석을 실시한 후 서울 B초등학교 4학년 학생 50명을 대상으로 한 요구조사와 자기주도학습 능력 신장을 위한 PBL기반 자기주도학습 프로그램 관련 과제 분석을 실시하여 시사점을 도출하였다. 이를 토대로 프로그램의 성격과 영역, 목표를 수립하였다. 본 연구에서 개발한 프로그램은 비구조화되고 실제적인 문제 해결하는 자기주도적인 학습 과정을 통해 학습 목표를 설정하고 적합한 학습 전략을 선택․실행하며 학습을 위한 행동을 통제하는 자기주도학습 전략을 스스로 구성함으로써 자기주도학습 능력을 신장하기 위한 것이다. 설계 단계에서는 자기주도학습 능력 신장을 위한 PBL기반 자기주도학습의 설계 준거를 설정하고, 프로그램 평가지와 프로그램 효과성 검증을 위한 사전, 사후검사 도구를 구성하였다. 프로그램 효과성 검증을 위한 사전, 사후검사로는 양명희(2000)가 개발한 ‘고등학생용 자기조절 측정도구’를 초등학생에 맞게 수정․보완한 이재경(2000)의 ‘초등학생용 자기 주도적 학습력 검사지’를 연구자가 이 연구의 목적에 맞게 수정․보완하여 사용하였다. 또한 각 영역의 첫 차시인 문제제시 단계에서 활용할 동영상, 편지 제시, 퀴즈 등 ...
본 연구의 목적은 초등학교 중학년의 자기주도학습 능력 신장을 위한 PBL기반 자기주도학습 프로그램을 개발하고 그 효과성을 검증하는 것이다. 위의 연구 문제 및 연구 가설을 검증하기 위하여 체제적 프로그램 개발 모형에 따라 PBL기반 자기주도학습 프로그램을 개발하였다. 먼저 연구 대상을 자기주도학습 능력 발달이 본격적으로 시작 되어가고, 상호작용을 통해 문제를 해결하는데 필요한 언어 수준을 갖춘 초등학교 중학년으로 정하였다. 그리고 초등학교 중학년에 대한 대상 분석을 실시한 후 서울 B초등학교 4학년 학생 50명을 대상으로 한 요구조사와 자기주도학습 능력 신장을 위한 PBL기반 자기주도학습 프로그램 관련 과제 분석을 실시하여 시사점을 도출하였다. 이를 토대로 프로그램의 성격과 영역, 목표를 수립하였다. 본 연구에서 개발한 프로그램은 비구조화되고 실제적인 문제 해결하는 자기주도적인 학습 과정을 통해 학습 목표를 설정하고 적합한 학습 전략을 선택․실행하며 학습을 위한 행동을 통제하는 자기주도학습 전략을 스스로 구성함으로써 자기주도학습 능력을 신장하기 위한 것이다. 설계 단계에서는 자기주도학습 능력 신장을 위한 PBL기반 자기주도학습의 설계 준거를 설정하고, 프로그램 평가지와 프로그램 효과성 검증을 위한 사전, 사후검사 도구를 구성하였다. 프로그램 효과성 검증을 위한 사전, 사후검사로는 양명희(2000)가 개발한 ‘고등학생용 자기조절 측정도구’를 초등학생에 맞게 수정․보완한 이재경(2000)의 ‘초등학생용 자기 주도적 학습력 검사지’를 연구자가 이 연구의 목적에 맞게 수정․보완하여 사용하였다. 또한 각 영역의 첫 차시인 문제제시 단계에서 활용할 동영상, 편지 제시, 퀴즈 등 동기 유발 전략을 수립하고, 하위 활동의 논리적 계열성과 집단의 역동, 아동의 학습 발달 수준 등을 고려하여 프로그램의 진행 순서를 구성하였다. 활동을 통해 배우고 느낀 것을 지속적으로 유지하기 위해 매 영역이 끝날 때 마다 성찰저널을 작성하는 활동을 배치하였다. 개발 단계에서는 프로그램 및 지침서를 구성하였다. 요구분석 결과와 선행연구 결과를 참고하여 하위 영역별로 제시할 문제를 개발하고, 개발된 문제는 문제의 타당성을 검토하는 체크리스트를 작성하고 동료교사와 검토하는 과정을 거쳤다. 또한 평가계획 및 평가도구를 제작하고 온라인 학습공간을 설계하였다. 이렇게 개발된 프로그램은 사전에 형성평가를 실시하여 수정 보완한 후 재량활동 시간과 관련 교과시간에 실행될 수 있도록 매 회기 40분 단위의 총 14회기로 구성하였다. 실행 단계에서는 서울특별시에 소재한 B초등학교 4학년 6개 학급 학생 150여명을 대상으로 자기주도학습 능력 사전검사를 실시한 후 연구자의 학급을 실험 집단으로, 나머지 한 학급을 통제집단으로 선정하였다. 실험집단에는 2주 동안 14회기의 PBL기반 자기주도학습 프로그램을 실시하고, 통제집단에는 아무런 처치를 가하지 않았으며, 실험이 끝난 후 자기주도학습 능력 사후검사를 실시하였다. 프로그램 평가 단계에서는 검사 도구를 이용한 성취도 평가와 연구자의 관찰과 소감문을 통한 반응 평가가 이루어졌다. 먼저 집단 간 자기주도학습 능력 사전 검사의 차이를 알아보기 위해 독립표본 t검증을 실시하였다. 자기주도학습 능력 사전검사 결과, 자기주도학습 능력의 하위요인으로 설정한 동기조절, 인지조절, 행동조절에서 두 집단 간의 유의한 점수 차이가 나타나지 않아 두 집단은 동질집단임을 확인하였다. 따라서 자기주도학습 능력 사후검사에 대한 집단 간의 차이검증에도 독립표본 t검증을 사용하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위한 자기주도학습 능력 사후검사 분석 결과, 실험집단과 통제집단의 자기주도학습 능력 요인인 동기조절, 인지조절, 행동조절 모두에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다(p < 0.001, p < 0.01, p < 0.05). 이상의 연구 결과를 통해 자기주도학습 능력 신장을 위한 PBL기반 자기주도학습 프로그램이 학습 목표를 설정하고 적합한 학습 전략을 선택․실행하며 학습을 위한 행동을 통제하는 자기주도학습 능력 신장에 효과적임을 알 수 있다. 본 연구는 초등학교 현장에 적용가능성을 고려한 PBL기반 자기주도학습 프로그램을 개발하여 적용한 점, 자기주도학습 능력 발달이 두드러지기 시작하고 상급학교 진학하면서 학업으로 인한 심리적 불안이 심해진다는 선행연구를 근거로 초등학교 중학년을 대상으로 했다는 점, 인지적 영역의 학업 성취 향상을 위한 방법으로 연구되어 오던 자기주도학습 프로그램에 PBL을 접목하여 학생 중심의 프로그램을 개발하고 효과성을 검증한 데에 그 의의를 찾을 수 있다. 앞으로 프로그램을 통해 향상된 자기주도학습 능력의 유지와 지속적인 실천을 위한 후속 연구와 학습 의욕이 낮거나 이해력이 부족한 아동, 온라인 학습 공간을 이용하는 데 어려움이 있는 아동도 능동적인 참여자로 이끌 수 있는 방법에 대한 연구가 필요하다.
본 연구의 목적은 초등학교 중학년의 자기주도학습 능력 신장을 위한 PBL기반 자기주도학습 프로그램을 개발하고 그 효과성을 검증하는 것이다. 위의 연구 문제 및 연구 가설을 검증하기 위하여 체제적 프로그램 개발 모형에 따라 PBL기반 자기주도학습 프로그램을 개발하였다. 먼저 연구 대상을 자기주도학습 능력 발달이 본격적으로 시작 되어가고, 상호작용을 통해 문제를 해결하는데 필요한 언어 수준을 갖춘 초등학교 중학년으로 정하였다. 그리고 초등학교 중학년에 대한 대상 분석을 실시한 후 서울 B초등학교 4학년 학생 50명을 대상으로 한 요구조사와 자기주도학습 능력 신장을 위한 PBL기반 자기주도학습 프로그램 관련 과제 분석을 실시하여 시사점을 도출하였다. 이를 토대로 프로그램의 성격과 영역, 목표를 수립하였다. 본 연구에서 개발한 프로그램은 비구조화되고 실제적인 문제 해결하는 자기주도적인 학습 과정을 통해 학습 목표를 설정하고 적합한 학습 전략을 선택․실행하며 학습을 위한 행동을 통제하는 자기주도학습 전략을 스스로 구성함으로써 자기주도학습 능력을 신장하기 위한 것이다. 설계 단계에서는 자기주도학습 능력 신장을 위한 PBL기반 자기주도학습의 설계 준거를 설정하고, 프로그램 평가지와 프로그램 효과성 검증을 위한 사전, 사후검사 도구를 구성하였다. 프로그램 효과성 검증을 위한 사전, 사후검사로는 양명희(2000)가 개발한 ‘고등학생용 자기조절 측정도구’를 초등학생에 맞게 수정․보완한 이재경(2000)의 ‘초등학생용 자기 주도적 학습력 검사지’를 연구자가 이 연구의 목적에 맞게 수정․보완하여 사용하였다. 또한 각 영역의 첫 차시인 문제제시 단계에서 활용할 동영상, 편지 제시, 퀴즈 등 동기 유발 전략을 수립하고, 하위 활동의 논리적 계열성과 집단의 역동, 아동의 학습 발달 수준 등을 고려하여 프로그램의 진행 순서를 구성하였다. 활동을 통해 배우고 느낀 것을 지속적으로 유지하기 위해 매 영역이 끝날 때 마다 성찰저널을 작성하는 활동을 배치하였다. 개발 단계에서는 프로그램 및 지침서를 구성하였다. 요구분석 결과와 선행연구 결과를 참고하여 하위 영역별로 제시할 문제를 개발하고, 개발된 문제는 문제의 타당성을 검토하는 체크리스트를 작성하고 동료교사와 검토하는 과정을 거쳤다. 또한 평가계획 및 평가도구를 제작하고 온라인 학습공간을 설계하였다. 이렇게 개발된 프로그램은 사전에 형성평가를 실시하여 수정 보완한 후 재량활동 시간과 관련 교과시간에 실행될 수 있도록 매 회기 40분 단위의 총 14회기로 구성하였다. 실행 단계에서는 서울특별시에 소재한 B초등학교 4학년 6개 학급 학생 150여명을 대상으로 자기주도학습 능력 사전검사를 실시한 후 연구자의 학급을 실험 집단으로, 나머지 한 학급을 통제집단으로 선정하였다. 실험집단에는 2주 동안 14회기의 PBL기반 자기주도학습 프로그램을 실시하고, 통제집단에는 아무런 처치를 가하지 않았으며, 실험이 끝난 후 자기주도학습 능력 사후검사를 실시하였다. 프로그램 평가 단계에서는 검사 도구를 이용한 성취도 평가와 연구자의 관찰과 소감문을 통한 반응 평가가 이루어졌다. 먼저 집단 간 자기주도학습 능력 사전 검사의 차이를 알아보기 위해 독립표본 t검증을 실시하였다. 자기주도학습 능력 사전검사 결과, 자기주도학습 능력의 하위요인으로 설정한 동기조절, 인지조절, 행동조절에서 두 집단 간의 유의한 점수 차이가 나타나지 않아 두 집단은 동질집단임을 확인하였다. 따라서 자기주도학습 능력 사후검사에 대한 집단 간의 차이검증에도 독립표본 t검증을 사용하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위한 자기주도학습 능력 사후검사 분석 결과, 실험집단과 통제집단의 자기주도학습 능력 요인인 동기조절, 인지조절, 행동조절 모두에서 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다(p < 0.001, p < 0.01, p < 0.05). 이상의 연구 결과를 통해 자기주도학습 능력 신장을 위한 PBL기반 자기주도학습 프로그램이 학습 목표를 설정하고 적합한 학습 전략을 선택․실행하며 학습을 위한 행동을 통제하는 자기주도학습 능력 신장에 효과적임을 알 수 있다. 본 연구는 초등학교 현장에 적용가능성을 고려한 PBL기반 자기주도학습 프로그램을 개발하여 적용한 점, 자기주도학습 능력 발달이 두드러지기 시작하고 상급학교 진학하면서 학업으로 인한 심리적 불안이 심해진다는 선행연구를 근거로 초등학교 중학년을 대상으로 했다는 점, 인지적 영역의 학업 성취 향상을 위한 방법으로 연구되어 오던 자기주도학습 프로그램에 PBL을 접목하여 학생 중심의 프로그램을 개발하고 효과성을 검증한 데에 그 의의를 찾을 수 있다. 앞으로 프로그램을 통해 향상된 자기주도학습 능력의 유지와 지속적인 실천을 위한 후속 연구와 학습 의욕이 낮거나 이해력이 부족한 아동, 온라인 학습 공간을 이용하는 데 어려움이 있는 아동도 능동적인 참여자로 이끌 수 있는 방법에 대한 연구가 필요하다.
The purpose of this research is to develop a PBL based self-directed learning program to improve children's self-directed learning ability and to investigate the program effectiveness. To achieve this purpose PBL based self-directed learning program was developed according to the systematic counseli...
The purpose of this research is to develop a PBL based self-directed learning program to improve children's self-directed learning ability and to investigate the program effectiveness. To achieve this purpose PBL based self-directed learning program was developed according to the systematic counseling program developing model. At first, subjects were selected the upper graders of elementary school that they could express their own opinion and communicate with others. And after target population analysis, need analysis was conducted at 50 fourth graders in the B elementary school in Seoul. In addition, as a result of task analysis through pre-existing PBL and self-directed learning studies, program's character, domain, goal were set. The program developed in this research is to improve self-directed learning ability that set learning objectives, select appropriate learning strategies, and evaluate learning outcomes by problem solving process. At the step of program plan, program design criteria was set and selected an appraisal question and assessment tool for investigating effects of the program. The assessment tool were self-directed learning ability Scale for Elementary school students(Lee Jae-kyoung, 2000). And then, motivation strategies of videos using, recorded letters using, quiz using and program schedule were planned. Also, to maintain what they learned self-examination journals on each field were planned. At the step of program development, program contents and guides were set. Then the core of program, PBL problems were developed on the basis of task analysis and pre-existing studies and validity test was done. Also test plans and test tools were made and an online-education system was designed. The whole program was adjusted through preliminary operation and organized 14 sessions each requiring 40 minutes for homeroom classes and other relevant subject classes. At the step of implementation, 150 fourth grade students in B elementary school were measured on the self-directed learning ability scale. Then, 25 were placed in experimental group, while the other 26 children were placed in control group. The experimental group participated in 14 sessions of the PBL based self-directed learning program during 2 weeks, while the control group didn't. In verifying the effects of the program, I-STATistics for quantitative analysis and opinion documents for each term, opinion documents of children after the program, and counselor's observation were used. Since control group's quality were same to the experimental group as the result of independent t-test, independent t-test were used for quantitative analysis of post-inspection, too. The results of quantitative analysis verifying the effects of the program were as follow; Compared to the control group, the experimental group treated by the PBL based self-directed learning program turned out to make significant change in self-directed learning ability and its sub-factor, controlling learning motivation, controlling cognition and controlling learning behavior(p < 0.001, p < 0.01, p < 0.05). As these results, it's proved that the PBL based self-directed learning program has positive effects on self-directed learning ability by problem solving process. In conclusion, it can be said meaningful that to improve self-directed learning program to be proper to children was developed and implemented in elementary school. Also this research was important that it applies the self-directed learning theory, often considered as a way to improve students' academic achievement, to self-directed learning. Then this research suggests that further research need to consider how to maintain improved self-directed learning ability and to guide those children who have low motives, lack understanding, and gave difficulty in using the online education system and eventually help them to become active participants.
The purpose of this research is to develop a PBL based self-directed learning program to improve children's self-directed learning ability and to investigate the program effectiveness. To achieve this purpose PBL based self-directed learning program was developed according to the systematic counseling program developing model. At first, subjects were selected the upper graders of elementary school that they could express their own opinion and communicate with others. And after target population analysis, need analysis was conducted at 50 fourth graders in the B elementary school in Seoul. In addition, as a result of task analysis through pre-existing PBL and self-directed learning studies, program's character, domain, goal were set. The program developed in this research is to improve self-directed learning ability that set learning objectives, select appropriate learning strategies, and evaluate learning outcomes by problem solving process. At the step of program plan, program design criteria was set and selected an appraisal question and assessment tool for investigating effects of the program. The assessment tool were self-directed learning ability Scale for Elementary school students(Lee Jae-kyoung, 2000). And then, motivation strategies of videos using, recorded letters using, quiz using and program schedule were planned. Also, to maintain what they learned self-examination journals on each field were planned. At the step of program development, program contents and guides were set. Then the core of program, PBL problems were developed on the basis of task analysis and pre-existing studies and validity test was done. Also test plans and test tools were made and an online-education system was designed. The whole program was adjusted through preliminary operation and organized 14 sessions each requiring 40 minutes for homeroom classes and other relevant subject classes. At the step of implementation, 150 fourth grade students in B elementary school were measured on the self-directed learning ability scale. Then, 25 were placed in experimental group, while the other 26 children were placed in control group. The experimental group participated in 14 sessions of the PBL based self-directed learning program during 2 weeks, while the control group didn't. In verifying the effects of the program, I-STATistics for quantitative analysis and opinion documents for each term, opinion documents of children after the program, and counselor's observation were used. Since control group's quality were same to the experimental group as the result of independent t-test, independent t-test were used for quantitative analysis of post-inspection, too. The results of quantitative analysis verifying the effects of the program were as follow; Compared to the control group, the experimental group treated by the PBL based self-directed learning program turned out to make significant change in self-directed learning ability and its sub-factor, controlling learning motivation, controlling cognition and controlling learning behavior(p < 0.001, p < 0.01, p < 0.05). As these results, it's proved that the PBL based self-directed learning program has positive effects on self-directed learning ability by problem solving process. In conclusion, it can be said meaningful that to improve self-directed learning program to be proper to children was developed and implemented in elementary school. Also this research was important that it applies the self-directed learning theory, often considered as a way to improve students' academic achievement, to self-directed learning. Then this research suggests that further research need to consider how to maintain improved self-directed learning ability and to guide those children who have low motives, lack understanding, and gave difficulty in using the online education system and eventually help them to become active participants.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.