세계적으로 웰빙과 환경에 대한 관심이 고조되면서 자연과 인간적 삶을 추구하는 철학에서 출발한 슬로시티(slow city)가 주목 받고 있다. 지역 고유성과 정체성을 그대로 살리면서 자연과 전통문화를 보호하고 그것이 주요 자원이 되어 도시민을 끌어들일 수 있는 매력물로 만들고자 하는 것이 슬로시티의 기본정신이다. 우리나라는 현재 전라남도 완도군, 신안군, 장흥군, 담양군, 경상남도 하동군, 충청남도 예산군, 전라북도 전주시 한옥마을 총8개 지역이 슬로시티로 인증되었고 세계적으로 이탈리아는 물론이고 영국, 독일, 스페인, 폴란드, 호주, 뉴질랜드 등 2011년 현재 24개국 142개 마을이 가입되어 있으며 점차적으로 증가하고 있는 추세이다. 과도한 산업화, 도시화에 지친 현대인들은 물질적인 풍요보다 건강한 마음과 정신적 여유로움을 더 중시하게 되면서 ‘슬로문화’는 점점 더 각광을 받고 있다. 이러한 추세는 관광분야도 예외가 아니며 대중 관광이후 관광시장은 보다 세분화 되고 다양화 되었다. 슬로시티 지역을 찾는 관광객들의 관광욕구를 충족시키는 관광동기와 ...
세계적으로 웰빙과 환경에 대한 관심이 고조되면서 자연과 인간적 삶을 추구하는 철학에서 출발한 슬로시티(slow city)가 주목 받고 있다. 지역 고유성과 정체성을 그대로 살리면서 자연과 전통문화를 보호하고 그것이 주요 자원이 되어 도시민을 끌어들일 수 있는 매력물로 만들고자 하는 것이 슬로시티의 기본정신이다. 우리나라는 현재 전라남도 완도군, 신안군, 장흥군, 담양군, 경상남도 하동군, 충청남도 예산군, 전라북도 전주시 한옥마을 총8개 지역이 슬로시티로 인증되었고 세계적으로 이탈리아는 물론이고 영국, 독일, 스페인, 폴란드, 호주, 뉴질랜드 등 2011년 현재 24개국 142개 마을이 가입되어 있으며 점차적으로 증가하고 있는 추세이다. 과도한 산업화, 도시화에 지친 현대인들은 물질적인 풍요보다 건강한 마음과 정신적 여유로움을 더 중시하게 되면서 ‘슬로문화’는 점점 더 각광을 받고 있다. 이러한 추세는 관광분야도 예외가 아니며 대중 관광이후 관광시장은 보다 세분화 되고 다양화 되었다. 슬로시티 지역을 찾는 관광객들의 관광욕구를 충족시키는 관광동기와 선택속성, 만족도에 관한 연구가 필요한 시점이다. 본 연구에서는 슬로시티 지역 관광동기와 선택속성의 영향관계를 분석하였다. 연구결과 슬로시티 지역 관광동기는 선택속성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 관광동기와 만족도, 선택속성과 만족도의 관계에서도 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 논문에서 연구 결과를 바탕으로 관광동기와 선택속성에 대한 몇 가지 시사점을 제시하고 향후 발전방안을 모색하였다. 이는 슬로시티 지역 관광객들의 동기와 선택속성의 연구를 통해 지속적인 수요 증대와 슬로시티 지역 활성화에 기여할 것으로 사료된다. 주요어 : 슬로시티, 관광동기, 선택속성, 만족도
세계적으로 웰빙과 환경에 대한 관심이 고조되면서 자연과 인간적 삶을 추구하는 철학에서 출발한 슬로시티(slow city)가 주목 받고 있다. 지역 고유성과 정체성을 그대로 살리면서 자연과 전통문화를 보호하고 그것이 주요 자원이 되어 도시민을 끌어들일 수 있는 매력물로 만들고자 하는 것이 슬로시티의 기본정신이다. 우리나라는 현재 전라남도 완도군, 신안군, 장흥군, 담양군, 경상남도 하동군, 충청남도 예산군, 전라북도 전주시 한옥마을 총8개 지역이 슬로시티로 인증되었고 세계적으로 이탈리아는 물론이고 영국, 독일, 스페인, 폴란드, 호주, 뉴질랜드 등 2011년 현재 24개국 142개 마을이 가입되어 있으며 점차적으로 증가하고 있는 추세이다. 과도한 산업화, 도시화에 지친 현대인들은 물질적인 풍요보다 건강한 마음과 정신적 여유로움을 더 중시하게 되면서 ‘슬로문화’는 점점 더 각광을 받고 있다. 이러한 추세는 관광분야도 예외가 아니며 대중 관광이후 관광시장은 보다 세분화 되고 다양화 되었다. 슬로시티 지역을 찾는 관광객들의 관광욕구를 충족시키는 관광동기와 선택속성, 만족도에 관한 연구가 필요한 시점이다. 본 연구에서는 슬로시티 지역 관광동기와 선택속성의 영향관계를 분석하였다. 연구결과 슬로시티 지역 관광동기는 선택속성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 관광동기와 만족도, 선택속성과 만족도의 관계에서도 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 논문에서 연구 결과를 바탕으로 관광동기와 선택속성에 대한 몇 가지 시사점을 제시하고 향후 발전방안을 모색하였다. 이는 슬로시티 지역 관광객들의 동기와 선택속성의 연구를 통해 지속적인 수요 증대와 슬로시티 지역 활성화에 기여할 것으로 사료된다. 주요어 : 슬로시티, 관광동기, 선택속성, 만족도
Raising concerns for environment and human life naturally leads to the keen attention on Slow City. The philosophy of Slow City is summaries into three words : living in slow life, harmonious community and local identity. Corea actively has yielded 8 Slow City named Wando, Shinan, Jangheung, Damyang...
Raising concerns for environment and human life naturally leads to the keen attention on Slow City. The philosophy of Slow City is summaries into three words : living in slow life, harmonious community and local identity. Corea actively has yielded 8 Slow City named Wando, Shinan, Jangheung, Damyang, Hadong, Yesan, Namyangju, Jeonju recently, joining mega-trend of international Slow City movement (at present, 142 cities hold Slow City membership in 24 counties, which is not limited to Italy and other European countries) Slow City also has served as attractive tourism destination where tourist who are weary of fast and furious urban life, seeks to experience slow citizen's slow life in Slow city. Some of Slow Cities in Corea witnessed savory economic benefit and enhanced brand image from visitors. This research is aimed to the sustainable development of Slow City as a tourism destination, in other word, effective destination marketing tool as Slow City brand. Focusing on visitor behavior in Slow City and capitalizing the marketing success will be great strides from mass tourism and will open the gate to new alternative tourism, which also expect to coin new terminology, Slow Tourism. Tourist's motivation, choice attribute and satisfaction are considered as main variables and some of empirical questionnaires are applied to the visitors in Slow City. Some of statistical analysis are also followed to verify empirical validity. In factor analysis, tourist motivation 1 (push factor in the mind of visitors) yielded three factors such as empirical, affective and social factors. Choice attribute also produced four factors such as contents, infrastructure, cost and landscape (reason why visitors select the Slow City as tourism destination). At the similar venue, tourism motivation 2 (some of pull factors in destination) showed three factors such as expediential, food, environmental. Research finding said that motivation and choice attribute significantly effect on satisfaction which strengthens the previous studies. But some of hypothesis are rejected which reflect specific condition of Slow City in Corea and leave the desire for future research and policy implementation at the field. Key words : slow city, tourist motivation, choice attribute, satisfaction
Raising concerns for environment and human life naturally leads to the keen attention on Slow City. The philosophy of Slow City is summaries into three words : living in slow life, harmonious community and local identity. Corea actively has yielded 8 Slow City named Wando, Shinan, Jangheung, Damyang, Hadong, Yesan, Namyangju, Jeonju recently, joining mega-trend of international Slow City movement (at present, 142 cities hold Slow City membership in 24 counties, which is not limited to Italy and other European countries) Slow City also has served as attractive tourism destination where tourist who are weary of fast and furious urban life, seeks to experience slow citizen's slow life in Slow city. Some of Slow Cities in Corea witnessed savory economic benefit and enhanced brand image from visitors. This research is aimed to the sustainable development of Slow City as a tourism destination, in other word, effective destination marketing tool as Slow City brand. Focusing on visitor behavior in Slow City and capitalizing the marketing success will be great strides from mass tourism and will open the gate to new alternative tourism, which also expect to coin new terminology, Slow Tourism. Tourist's motivation, choice attribute and satisfaction are considered as main variables and some of empirical questionnaires are applied to the visitors in Slow City. Some of statistical analysis are also followed to verify empirical validity. In factor analysis, tourist motivation 1 (push factor in the mind of visitors) yielded three factors such as empirical, affective and social factors. Choice attribute also produced four factors such as contents, infrastructure, cost and landscape (reason why visitors select the Slow City as tourism destination). At the similar venue, tourism motivation 2 (some of pull factors in destination) showed three factors such as expediential, food, environmental. Research finding said that motivation and choice attribute significantly effect on satisfaction which strengthens the previous studies. But some of hypothesis are rejected which reflect specific condition of Slow City in Corea and leave the desire for future research and policy implementation at the field. Key words : slow city, tourist motivation, choice attribute, satisfaction
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