[학위논문]관광동기 및 선택적 속성이 만족도와 재방문의도에 미치는 영향 실증연구 An empirical research on influence of tourism motivation and destination choice attributes on satisfaction and revisit intention원문보기
2000년대 이후 글로벌무역이 성행함에 따라 전 세계가 하나의 국가개념을 가지고 상호보완적인 관계에서 상생하게 되었다. 이러한 물결의 흐름을 타고 관광산업이 크게 각광을 받게 되었다. 우리나라에서도 다양한 관광산업 발전을 위한 보다 높은 관심과 정책들을 내놓게 되었다. 특히 본 연구는 차별화된 관광 상품개발이나 관광지의 선택에 따른 만족도를 높여 재방문의 효과를 얻고자 관광산업과 관광동기, 선택적 속성 등으로 인하여 만족도와 재방문의도에 미치는 영향을 도출함으로써, 글로벌시대 관광에 대한 이슈를 제공하고자 관광동기에 따른 선택적 속성이 관광의 만족도에 미치는 영향과 만족도에 따른 재방문의도에 영향에 관하여 실증 분석하였다.
연구목적을 달성하기 위하여 이론고찰과 설문을 통하여 ...
2000년대 이후 글로벌무역이 성행함에 따라 전 세계가 하나의 국가개념을 가지고 상호보완적인 관계에서 상생하게 되었다. 이러한 물결의 흐름을 타고 관광산업이 크게 각광을 받게 되었다. 우리나라에서도 다양한 관광산업 발전을 위한 보다 높은 관심과 정책들을 내놓게 되었다. 특히 본 연구는 차별화된 관광 상품개발이나 관광지의 선택에 따른 만족도를 높여 재방문의 효과를 얻고자 관광산업과 관광동기, 선택적 속성 등으로 인하여 만족도와 재방문의도에 미치는 영향을 도출함으로써, 글로벌시대 관광에 대한 이슈를 제공하고자 관광동기에 따른 선택적 속성이 관광의 만족도에 미치는 영향과 만족도에 따른 재방문의도에 영향에 관하여 실증 분석하였다.
연구목적을 달성하기 위하여 이론고찰과 설문을 통하여 SPSS 18.0으로 통계 처리한 결과 기존연구의 내용을 포함하여 추가적인 관광동기, 선택적 속성, 만족도, 재방문의도 등에 관한 요인에 대하여 다음과 같은 결론을 도출하였다.
첫째, 기존연구에서는 관광 만족을 통하여 관광의 동기와 선택적인 속성들이 달라질 것이라고 하였다. 그러나 연구결과에 의하면 기존의 관광 만족은 만족과 선택적 속성들을 결합한 만족효과의 증진과 재방문에 미치는 영향과의 관계를 주로 언급하였으나 본 연구에서는 관광동기 자체가 이미 영입된 정보와 해당의 관광정보를 활용하여 추가적인 만족을 얻고자하는 입장도 있었으며, 또한 선택적인 속성을 통하여 재방문에 이르는 내용을 포함하여 만족도의 효과를 높여나가는 차원으로 나타났다.
다시 말하면 관광 만족이나 재방문 의도는 기존의 만족도 즉, 만족효과를 얻은 후에 재방문으로 나타날 것이라고 하였으나 연구결과 관광동기와 선택적 속성에 의해 만족을 추구하고 추가적으로 재방문의 의도와의 자연스러운 연결이 있음을 볼 때, 관광의 만족도와 재방문에 미치는 요인은 하나의 동기요인이나 선택적 속성에 의해서 동시다발적으로 나타날 수 있음을 시사하였다.
둘째, 관광동기를 통한 선택적 속성은 만족도의 효과에 정량, 정성적인 결과를 도출하였으나 본 연구에서는 관광의 만족은 어떤 동기와 선택적 속성에 따라 정량 또는 정성적인 결과를 가져올 수 있을 뿐만 아니라, 만족도를 통하여 반드시 재방문의 효과로 나타날 것이냐? 아니면 동기와 선택적 속성에 의한 재방문의도로 나타날 것이냐 하는 문제에 있어 선행연구와 같이 동기요인, 선택적 요인에 의해 만족과 재방문에 이르는 효과로 나타날 수 있다는 점과 만족도로 끝나는 것이 아니라 추가적인 재방문의도로 나타날 수 있음을 재인식하였다.
따라서 관광의 동기에 의한 만족과 선택적 속성에 의한 만족, 그리고 관광동기와 선택적 속성에 의한 만족의 추구는 재방문의도와 자연스럽게 연결될 수 있어 추가적인 관광산업과 관련시설 및 서비스의 차별화된 연계시설 등의 활용이나 준비에도 크게 관여되어 있음을 짐작할 수 있었다.
연구결과 기존의 관광만족을 통한 재방문의도와 관광목적 및 선택적인 여러 요인들이 만족도의 효과를 높여, 재방문의도에 미치는 영향이 높다는 선행연구와 동일한 입장을 보이면서도 관광 만족도의 요인은 하나의 시설이나 정보 및 서비스에 만족하지 않고 관광동기와 여행자 자신이 어떤 선택적 속성을 하느냐에 따라 재방문 및 만족도에 따른 추가적인 만족의 증대효과를 추구하고자 재방문에 이르는 것으로 파악되었다. 다만 관광산업이나 관련의 정보를 획득함에 있어 기존의 관광결과의 구전에 대한 효과도 배재할 수 없으나 다양한 여행정보를 수집, 평가 및 활용할 수 있다는 점에서 만족도는 사전, 사후 또는 재방문의도와 자연스럽게 연결될 수 있음도 분석결과 나타났다.
결론적으로 본 연구의 연구모형과 가설의 설정은 분석결과 충분한 타당성과 신뢰성을 확보하였고, 관광동기의 만족, 선택적 속성의 만족, 만족도를 통한 재방문 등의 연결은 관광의 효과적 측면과 관광의 동기 및 선택적 속성에서 크게 좌우되는 것으로써 향후 연구에서 보완되어야 할 문제점들은 다음과 같다. 즉, 관광동기와 선택적 속성에 대한 다양한 요인들 이 있을 터, 이를 개발하여 좀 더 심도 깊은 연구가 될 수 있도록 요인을 개발하여야 하겠다는 것과 만족과 재방문의 변수들 중 하나를 골라 정량, 정성적인 효과를 얻을 수 있는 내용으로 분해하여 세밀하게 연구해야 할 필요성을 있다. 아울러 설문조사의 내용이나 방법에 있어서도 현지의 관광객이나 여행사 등 보다 세밀한 계획과 추진사항을 포함하여 연구의 질을 높여 나가야 할 것으로 사료된다.
2000년대 이후 글로벌무역이 성행함에 따라 전 세계가 하나의 국가개념을 가지고 상호보완적인 관계에서 상생하게 되었다. 이러한 물결의 흐름을 타고 관광산업이 크게 각광을 받게 되었다. 우리나라에서도 다양한 관광산업 발전을 위한 보다 높은 관심과 정책들을 내놓게 되었다. 특히 본 연구는 차별화된 관광 상품개발이나 관광지의 선택에 따른 만족도를 높여 재방문의 효과를 얻고자 관광산업과 관광동기, 선택적 속성 등으로 인하여 만족도와 재방문의도에 미치는 영향을 도출함으로써, 글로벌시대 관광에 대한 이슈를 제공하고자 관광동기에 따른 선택적 속성이 관광의 만족도에 미치는 영향과 만족도에 따른 재방문의도에 영향에 관하여 실증 분석하였다.
연구목적을 달성하기 위하여 이론고찰과 설문을 통하여 SPSS 18.0으로 통계 처리한 결과 기존연구의 내용을 포함하여 추가적인 관광동기, 선택적 속성, 만족도, 재방문의도 등에 관한 요인에 대하여 다음과 같은 결론을 도출하였다.
첫째, 기존연구에서는 관광 만족을 통하여 관광의 동기와 선택적인 속성들이 달라질 것이라고 하였다. 그러나 연구결과에 의하면 기존의 관광 만족은 만족과 선택적 속성들을 결합한 만족효과의 증진과 재방문에 미치는 영향과의 관계를 주로 언급하였으나 본 연구에서는 관광동기 자체가 이미 영입된 정보와 해당의 관광정보를 활용하여 추가적인 만족을 얻고자하는 입장도 있었으며, 또한 선택적인 속성을 통하여 재방문에 이르는 내용을 포함하여 만족도의 효과를 높여나가는 차원으로 나타났다.
다시 말하면 관광 만족이나 재방문 의도는 기존의 만족도 즉, 만족효과를 얻은 후에 재방문으로 나타날 것이라고 하였으나 연구결과 관광동기와 선택적 속성에 의해 만족을 추구하고 추가적으로 재방문의 의도와의 자연스러운 연결이 있음을 볼 때, 관광의 만족도와 재방문에 미치는 요인은 하나의 동기요인이나 선택적 속성에 의해서 동시다발적으로 나타날 수 있음을 시사하였다.
둘째, 관광동기를 통한 선택적 속성은 만족도의 효과에 정량, 정성적인 결과를 도출하였으나 본 연구에서는 관광의 만족은 어떤 동기와 선택적 속성에 따라 정량 또는 정성적인 결과를 가져올 수 있을 뿐만 아니라, 만족도를 통하여 반드시 재방문의 효과로 나타날 것이냐? 아니면 동기와 선택적 속성에 의한 재방문의도로 나타날 것이냐 하는 문제에 있어 선행연구와 같이 동기요인, 선택적 요인에 의해 만족과 재방문에 이르는 효과로 나타날 수 있다는 점과 만족도로 끝나는 것이 아니라 추가적인 재방문의도로 나타날 수 있음을 재인식하였다.
따라서 관광의 동기에 의한 만족과 선택적 속성에 의한 만족, 그리고 관광동기와 선택적 속성에 의한 만족의 추구는 재방문의도와 자연스럽게 연결될 수 있어 추가적인 관광산업과 관련시설 및 서비스의 차별화된 연계시설 등의 활용이나 준비에도 크게 관여되어 있음을 짐작할 수 있었다.
연구결과 기존의 관광만족을 통한 재방문의도와 관광목적 및 선택적인 여러 요인들이 만족도의 효과를 높여, 재방문의도에 미치는 영향이 높다는 선행연구와 동일한 입장을 보이면서도 관광 만족도의 요인은 하나의 시설이나 정보 및 서비스에 만족하지 않고 관광동기와 여행자 자신이 어떤 선택적 속성을 하느냐에 따라 재방문 및 만족도에 따른 추가적인 만족의 증대효과를 추구하고자 재방문에 이르는 것으로 파악되었다. 다만 관광산업이나 관련의 정보를 획득함에 있어 기존의 관광결과의 구전에 대한 효과도 배재할 수 없으나 다양한 여행정보를 수집, 평가 및 활용할 수 있다는 점에서 만족도는 사전, 사후 또는 재방문의도와 자연스럽게 연결될 수 있음도 분석결과 나타났다.
결론적으로 본 연구의 연구모형과 가설의 설정은 분석결과 충분한 타당성과 신뢰성을 확보하였고, 관광동기의 만족, 선택적 속성의 만족, 만족도를 통한 재방문 등의 연결은 관광의 효과적 측면과 관광의 동기 및 선택적 속성에서 크게 좌우되는 것으로써 향후 연구에서 보완되어야 할 문제점들은 다음과 같다. 즉, 관광동기와 선택적 속성에 대한 다양한 요인들 이 있을 터, 이를 개발하여 좀 더 심도 깊은 연구가 될 수 있도록 요인을 개발하여야 하겠다는 것과 만족과 재방문의 변수들 중 하나를 골라 정량, 정성적인 효과를 얻을 수 있는 내용으로 분해하여 세밀하게 연구해야 할 필요성을 있다. 아울러 설문조사의 내용이나 방법에 있어서도 현지의 관광객이나 여행사 등 보다 세밀한 계획과 추진사항을 포함하여 연구의 질을 높여 나가야 할 것으로 사료된다.
In accordance with the prevalence of global trade after the 2000s, the whole world has got to be in mutual growth in complementary relations with one concept of a state. Consequently, the tourist industry came to get the limelight greatly riding on such a flow of stream. Korea has come to have highe...
In accordance with the prevalence of global trade after the 2000s, the whole world has got to be in mutual growth in complementary relations with one concept of a state. Consequently, the tourist industry came to get the limelight greatly riding on such a flow of stream. Korea has come to have higher concern, and to set forth policies for the development of the diverse tourist industry. Particularly, this study, in an effort to obtain the effect of revisit by increasing satisfaction consequent on the development of differentiated tourism products, or choice of tourist destinations, did an empirical analysis of the influence of the selective attribute consequent on tourism attributes on tourism satisfaction, and revisit intention consequent on tourism satisfaction in a bid to provide issues on tourism in the global age by deducting the influence of the tourist industry, tourism motivations, and selective attributes, etc. on satisfaction and revisit intention.
To achieve the research objectives, this study deducted the conclusion with regard to the factors like additional tourism motivations, selective attributes, satisfaction, and revisit intention, etc. including the existing research contents as a result of doing statistical handling using SPSS 18.0 through the theoretical consideration and survey as follows:
First, the existing research reported that the tourism motivation and selective attributes, etc. would vary through tourism satisfaction. However, according to this research result, the existing research on tourism satisfaction mostly commented on the relations between promotion of satisfaction effect in combination with satisfaction and selective attributes and its influence on revisit, whereas this study found that tourism motivation itself had also the position to get additional satisfaction utilizing the already brought-in information and the relevant tourist information, being found to be the level of gradually increasing the satisfaction effect including the content of revisit through selective attributes.
In other words, the existing research reported that tourism satisfaction, or intention to revisit would result in a re-visit after getting the existing satisfaction, i.e. satisfaction effect this research result implies that the influential factor in tourism satisfaction and intention to revisit could appear all at once by one motivation factor, or selective attribute seeing that tourists pursue satisfaction by the tourism motivation and selective attributes, and that additionally, there is a natural connection with the intention to revisit.
Second, as for the selective attributes through a tourism motivation, the existing research deducted the quantitative, qualitative results of satisfaction effects, but this study had a new understanding of not only the fact that tourism satisfaction could bring in quantitative, or qualitative results according to a certain motivation and selective attribute but also the fact that there could be an effect of satisfaction and revisit by a motivation factor, and selective factor as reported by the preceding research when it comes to whether the effect of revisit definitely comes up through satisfaction, or there comes up an effect of satisfaction and revisit by selective factors as well as the fact that it might be possible to come up as an additional intention to revisit other than ending up with satisfaction.
Accordingly, satisfaction by a tourism motivation, satisfaction by selective attributes, and the pursuit of satisfaction by a tourism motivation and selective attributes can be naturally connected with the intention to revisit, so this study was abel to figure out that such aspects of satisfaction are greatly involved in utilization or preparation of the additional tourism industry, its related facilities, and differentiated service connection facilities, etc. This research results showed the same position as the preceding research which reported that the existing intention to revisit through tourism satisfaction, tourism purpose and several selective factors increased the effect of satisfaction, producing the high influence on the intention to revisit; however, this research grasped that tourists won’t settle for one facility, information, or service, but they get to the intention to revisit with the aim of pursuing the enlarging effect of additional satisfaction consequent on revisit and satisfaction depending on their tourism motivation, and what selective attributes they do.
Nevertheless, in acquiring the information about the tourism industry, or its related information, the effect of the word of mouth about the existing tourism result cannot be excluded, but the analysis result showed that satisfaction could be naturally linked to pre-visit, post-visit , or re-visit intention in that they can collect, evaluated and use the diverse travel information.
Conclusively, the research model and setup of hypotheses of this study secured adequate validity and reliability as a result of the analysis, the connection to revisit through satisfaction with tourism motivation, satisfaction with selective attributes, and satisfaction are largely swayed by effective aspects of tourism, a tourism motivation and selective attributes; hereupon, the problems required to be complemented in the follow-up research are as follows: It’s necessary to develop related factor so as to be more in-depth research now that there exist diverse factors in a tourism motivation and selective attributes; in addition, there is the necessity of having to do elaborate research through disassembly of one variable by picking out from diverse variables of satisfaction and revisit into the content that will make it possible to get a quantitative, qualitative effect. In addition, even in the contents or method of a survey, it is thought that there might be the necessity of elevating the research quality including more detailed planning and matters to be promoted, such as local tourists or travel agencies, etc.
In accordance with the prevalence of global trade after the 2000s, the whole world has got to be in mutual growth in complementary relations with one concept of a state. Consequently, the tourist industry came to get the limelight greatly riding on such a flow of stream. Korea has come to have higher concern, and to set forth policies for the development of the diverse tourist industry. Particularly, this study, in an effort to obtain the effect of revisit by increasing satisfaction consequent on the development of differentiated tourism products, or choice of tourist destinations, did an empirical analysis of the influence of the selective attribute consequent on tourism attributes on tourism satisfaction, and revisit intention consequent on tourism satisfaction in a bid to provide issues on tourism in the global age by deducting the influence of the tourist industry, tourism motivations, and selective attributes, etc. on satisfaction and revisit intention.
To achieve the research objectives, this study deducted the conclusion with regard to the factors like additional tourism motivations, selective attributes, satisfaction, and revisit intention, etc. including the existing research contents as a result of doing statistical handling using SPSS 18.0 through the theoretical consideration and survey as follows:
First, the existing research reported that the tourism motivation and selective attributes, etc. would vary through tourism satisfaction. However, according to this research result, the existing research on tourism satisfaction mostly commented on the relations between promotion of satisfaction effect in combination with satisfaction and selective attributes and its influence on revisit, whereas this study found that tourism motivation itself had also the position to get additional satisfaction utilizing the already brought-in information and the relevant tourist information, being found to be the level of gradually increasing the satisfaction effect including the content of revisit through selective attributes.
In other words, the existing research reported that tourism satisfaction, or intention to revisit would result in a re-visit after getting the existing satisfaction, i.e. satisfaction effect this research result implies that the influential factor in tourism satisfaction and intention to revisit could appear all at once by one motivation factor, or selective attribute seeing that tourists pursue satisfaction by the tourism motivation and selective attributes, and that additionally, there is a natural connection with the intention to revisit.
Second, as for the selective attributes through a tourism motivation, the existing research deducted the quantitative, qualitative results of satisfaction effects, but this study had a new understanding of not only the fact that tourism satisfaction could bring in quantitative, or qualitative results according to a certain motivation and selective attribute but also the fact that there could be an effect of satisfaction and revisit by a motivation factor, and selective factor as reported by the preceding research when it comes to whether the effect of revisit definitely comes up through satisfaction, or there comes up an effect of satisfaction and revisit by selective factors as well as the fact that it might be possible to come up as an additional intention to revisit other than ending up with satisfaction.
Accordingly, satisfaction by a tourism motivation, satisfaction by selective attributes, and the pursuit of satisfaction by a tourism motivation and selective attributes can be naturally connected with the intention to revisit, so this study was abel to figure out that such aspects of satisfaction are greatly involved in utilization or preparation of the additional tourism industry, its related facilities, and differentiated service connection facilities, etc. This research results showed the same position as the preceding research which reported that the existing intention to revisit through tourism satisfaction, tourism purpose and several selective factors increased the effect of satisfaction, producing the high influence on the intention to revisit; however, this research grasped that tourists won’t settle for one facility, information, or service, but they get to the intention to revisit with the aim of pursuing the enlarging effect of additional satisfaction consequent on revisit and satisfaction depending on their tourism motivation, and what selective attributes they do.
Nevertheless, in acquiring the information about the tourism industry, or its related information, the effect of the word of mouth about the existing tourism result cannot be excluded, but the analysis result showed that satisfaction could be naturally linked to pre-visit, post-visit , or re-visit intention in that they can collect, evaluated and use the diverse travel information.
Conclusively, the research model and setup of hypotheses of this study secured adequate validity and reliability as a result of the analysis, the connection to revisit through satisfaction with tourism motivation, satisfaction with selective attributes, and satisfaction are largely swayed by effective aspects of tourism, a tourism motivation and selective attributes; hereupon, the problems required to be complemented in the follow-up research are as follows: It’s necessary to develop related factor so as to be more in-depth research now that there exist diverse factors in a tourism motivation and selective attributes; in addition, there is the necessity of having to do elaborate research through disassembly of one variable by picking out from diverse variables of satisfaction and revisit into the content that will make it possible to get a quantitative, qualitative effect. In addition, even in the contents or method of a survey, it is thought that there might be the necessity of elevating the research quality including more detailed planning and matters to be promoted, such as local tourists or travel agencies, etc.
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