청소년기의 중등학생들은 하루의 절반이상을 학교에서 보낸다. 신체적으로 정신적으로 급격한 변화를 겪게 되는 청소년들은 장래직업, 인생의 목표 등을 생각하고 정신적으로 일관성이 없고 불안정해지며 감정의 기복이 심해지게 된다. 현대사회의 많은 문제 상황 속에서 방황하는 청소년들에게 사회적 부적응과 같은 문제를 양성한다. 이 모든 것을 우리는 언어를 통해 이뤄지고 이해하려 한다. 하지만 언어에는 한계가 있으며, 미술교육에 미술치료를 접목하여 미술작품을 통해 비언어적으로 접근하여 청소년들로 하여금 ...
국 문 초 록
미술치료를 적용한 중등미술교육 프로그램 연구
청소년기의 중등학생들은 하루의 절반이상을 학교에서 보낸다. 신체적으로 정신적으로 급격한 변화를 겪게 되는 청소년들은 장래직업, 인생의 목표 등을 생각하고 정신적으로 일관성이 없고 불안정해지며 감정의 기복이 심해지게 된다. 현대사회의 많은 문제 상황 속에서 방황하는 청소년들에게 사회적 부적응과 같은 문제를 양성한다. 이 모든 것을 우리는 언어를 통해 이뤄지고 이해하려 한다. 하지만 언어에는 한계가 있으며, 미술교육에 미술치료를 접목하여 미술작품을 통해 비언어적으로 접근하여 청소년들로 하여금 거부반응을 적게 하고 조금 더 친숙하게 느끼고 자유롭게 표현할 수 있기를 기대하며, 미술교과에 미술치료프로그램을 도입하여 청소년들의 정서변화와 스트레스에 영향을 주는지 알아보는 것이다. 이를 위해 익산시 외곽지역에 거주하는 농촌 소규모 H중학교 1-3 학년, 24명을 대상으로. 2010년 9월부터 2010년 11월까지 3개월 동안 방과 후 미술시간에 미술치료프로그램을 진행하였다. 미술교육에 미술치료를 활용하기 사전, 사후 그림을 ,분석 비교하여 청소년의 정서변화에 미치는 효과를 분석한 결과 부정적 정서 및 스트레스가 감소하고 긍정적 정서는 향상되었다. 본 프로그램은 미술교육에 미술치료가 활용됨에 청소년에 미치는 영향을 살펴보고 효과를 검증하고자 한다. 이에 미술치료와 관련된 단행본 및 논문, 인터넷 자료를 참고로 하여 중등미술교과 단원(표현)에서 추출한 주제를 바탕으로 정서변화와 스트레스에 필요한 내용으로 연구자가 재구성 하였다. 본 프로그램을 연구하여 적용해 본 결과는 학생의 작품 활동 결과물과 설문조사, HTP(House-Tee-Person), KHTP(Kinetic House-Tee-Person), DAF(Daw A Family)를 시범적용 하는 것 등으로 분석해 보았으며, 미술치료를 활용한 미술교육은 청소년의 긍정적인 정서변화와 스트레스 감소 및 교사가 학생을 이해하고 상담하는데 좋은 자료를 제공할 수 있는 차원에서 교육적 가능성을 발견하고자 하였다.
국 문 초 록
미술치료를 적용한 중등미술교육 프로그램 연구
청소년기의 중등학생들은 하루의 절반이상을 학교에서 보낸다. 신체적으로 정신적으로 급격한 변화를 겪게 되는 청소년들은 장래직업, 인생의 목표 등을 생각하고 정신적으로 일관성이 없고 불안정해지며 감정의 기복이 심해지게 된다. 현대사회의 많은 문제 상황 속에서 방황하는 청소년들에게 사회적 부적응과 같은 문제를 양성한다. 이 모든 것을 우리는 언어를 통해 이뤄지고 이해하려 한다. 하지만 언어에는 한계가 있으며, 미술교육에 미술치료를 접목하여 미술작품을 통해 비언어적으로 접근하여 청소년들로 하여금 거부반응을 적게 하고 조금 더 친숙하게 느끼고 자유롭게 표현할 수 있기를 기대하며, 미술교과에 미술치료프로그램을 도입하여 청소년들의 정서변화와 스트레스에 영향을 주는지 알아보는 것이다. 이를 위해 익산시 외곽지역에 거주하는 농촌 소규모 H중학교 1-3 학년, 24명을 대상으로. 2010년 9월부터 2010년 11월까지 3개월 동안 방과 후 미술시간에 미술치료프로그램을 진행하였다. 미술교육에 미술치료를 활용하기 사전, 사후 그림을 ,분석 비교하여 청소년의 정서변화에 미치는 효과를 분석한 결과 부정적 정서 및 스트레스가 감소하고 긍정적 정서는 향상되었다. 본 프로그램은 미술교육에 미술치료가 활용됨에 청소년에 미치는 영향을 살펴보고 효과를 검증하고자 한다. 이에 미술치료와 관련된 단행본 및 논문, 인터넷 자료를 참고로 하여 중등미술교과 단원(표현)에서 추출한 주제를 바탕으로 정서변화와 스트레스에 필요한 내용으로 연구자가 재구성 하였다. 본 프로그램을 연구하여 적용해 본 결과는 학생의 작품 활동 결과물과 설문조사, HTP(House-Tee-Person), KHTP(Kinetic House-Tee-Person), DAF(Daw A Family)를 시범적용 하는 것 등으로 분석해 보았으며, 미술치료를 활용한 미술교육은 청소년의 긍정적인 정서변화와 스트레스 감소 및 교사가 학생을 이해하고 상담하는데 좋은 자료를 제공할 수 있는 차원에서 교육적 가능성을 발견하고자 하였다.
Using art therapy Studies in Art Education Program
Yang Jung-Ok Major in Art Education Graduate School of Education Woosuk University Directed by professor: Seo Dong-Suk
The purpose of this study coupled with today's public school education and colle...
Using art therapy Studies in Art Education Program
Yang Jung-Ok Major in Art Education Graduate School of Education Woosuk University Directed by professor: Seo Dong-Suk
The purpose of this study coupled with today's public school education and college entrance examinations demolition, such as classroom disruption is causing several problems. This reality can be called a crisis of public education in Korea. In adolescence, more than half of the day we spend in school. Physically and mentally to undergo drastic changes that young people careers, life goals, and thinking is not consistent with mental instability is determined will be the severity of mood swings. Fear of school, bullying, school violence, sexuality, and significant anxiety and anger is the time to take root. Many problems of modern society, young people are lost in circumstances such as social maladjustment problems are benign. All these things are done, we will seek to understand through the language. But there are limits to language, art, art education and art therapy through the combined approach to non-verbal encourage the children to less rejection, to feel a little more familiar to express hope, and art therapy for art education emotional changes young people by introducing programs and will examine how stress affects. To this end, a small rural community residents in the outskirts of Iksan H Middle School Grades 1-3, in 24 patients. September 2010 to November 2010 for three months after-school art class, art therapy program was conducted. To take advantage of art therapy in art education pre-and post pictures, analysis of the emotional changes in children by comparing analysis of the effects of negative emotions and reduce stress and positive emotions have been improved. The program in art education as art therapy used to examine impact on youth is to examine the effect. And books and papers relating to art therapy, with reference to Internet resources secondary art education lesson (expression) derived from the changes and emotions on the topic, the researchers stress the need for information was reconstructed. The results of applying this program to study the work of the students and the survey results, HTP (House-Tee-Person), KHTP (Kinetic House-Tee-Person), DAF (Daw A Family), including the pilot will apply saw the analysis, art therapy, Art education and the youth of the positive emotional changes and stress reduction for teachers to understand students and to provide a great resource to consult in terms of education were likely to discover
Using art therapy Studies in Art Education Program
Yang Jung-Ok Major in Art Education Graduate School of Education Woosuk University Directed by professor: Seo Dong-Suk
The purpose of this study coupled with today's public school education and college entrance examinations demolition, such as classroom disruption is causing several problems. This reality can be called a crisis of public education in Korea. In adolescence, more than half of the day we spend in school. Physically and mentally to undergo drastic changes that young people careers, life goals, and thinking is not consistent with mental instability is determined will be the severity of mood swings. Fear of school, bullying, school violence, sexuality, and significant anxiety and anger is the time to take root. Many problems of modern society, young people are lost in circumstances such as social maladjustment problems are benign. All these things are done, we will seek to understand through the language. But there are limits to language, art, art education and art therapy through the combined approach to non-verbal encourage the children to less rejection, to feel a little more familiar to express hope, and art therapy for art education emotional changes young people by introducing programs and will examine how stress affects. To this end, a small rural community residents in the outskirts of Iksan H Middle School Grades 1-3, in 24 patients. September 2010 to November 2010 for three months after-school art class, art therapy program was conducted. To take advantage of art therapy in art education pre-and post pictures, analysis of the emotional changes in children by comparing analysis of the effects of negative emotions and reduce stress and positive emotions have been improved. The program in art education as art therapy used to examine impact on youth is to examine the effect. And books and papers relating to art therapy, with reference to Internet resources secondary art education lesson (expression) derived from the changes and emotions on the topic, the researchers stress the need for information was reconstructed. The results of applying this program to study the work of the students and the survey results, HTP (House-Tee-Person), KHTP (Kinetic House-Tee-Person), DAF (Daw A Family), including the pilot will apply saw the analysis, art therapy, Art education and the youth of the positive emotional changes and stress reduction for teachers to understand students and to provide a great resource to consult in terms of education were likely to discover
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.