본 연구는 경상북도지역의 장애아동 가족지원 사업의 실태 및 서비스욕구에 관한 연구로 지역여건과 특성을 고려하여 장애인의 복지증진을 위하여 장애아동 가족지원 사업을 제공하고자 하는데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 경상북도지역에 소재하는 9개 장애인종합복지관(안동, 영주, 문경, 상주, 김천, 구미, 포항, 영천, 경주)을 이용하는 장애아동 보호자 205명을 대상으로 하였으며 설문조사는 가족구성원 전체를 대상으로 행해졌다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 경상북도지역은 사회복지기관과 시설의 부족으로 장애아동의 양육과 교육에 어려운 실정으로 경제적 어려움이 많은 것으로 나타났다. 둘째, 장애아동 가족지원 사업은 낮은 수혜율을 보이고 있으며 만족도 또한 높지 않음을 알 수 있다. 셋째, 경상북도지역의 장애아동 가족지원서비스의 욕구는 5점 척도에서 경제지원서비스가 평균4점 이상의 가장 높은 욕구를 나타내었으며, 지역사회지원서비스, 의료지원서비스, 가족관계지원서비스, 교육지원서비스 순으로 평균 4점에 가까운 높은 욕구를 나타났다. 넷째, 보호자와 장애아동 특성에 따른 가족지원서비스 욕구는 30대에서 40대 사이의 보호자가 어머니일때, 학력이 높을수록, 직업이 무직 및 주부일때, 월평균소득이 높을수록, 자녀연령이 어릴수록, 장애진단을 받은 경우, 정신지체 장애아일때, 장애정도가 심할수록 지원서비스의 욕구가 높게 나타났다. 다섯째, 경상북도의 지역적 특성에 따른 가족지원서비스 욕구는 지역 내 치료 및 교육기관의 이용 가능성이 낮을수록, 지역사회재활시설이 필요할수록, 각종치료프로그램이 필요할수록 지원서비스의 욕구가 높게 나타났다. 본 연구결과를 토대로 다음과 같이 개선방안에 대해 제언하고자 한다. 첫째, 장애아동가구의 경우 장애아동으로 인해 경제적 어려움이 가중되므로 소득보장을 위한 각종 경제적 지원정책이 강화되어야 할 것이다. 둘째, 장애아동 재활치료사업의 확충이 필요하다. 장애아동의 경우 조기의 치료와 재활훈련을 통한 상당부분 장애상태가 호전될 수 있지만, 지역적 특성으로 인해 더욱 각종 재활치료서비스를 받기가 어려운 실정이므로 지역 내의 시설과 연계하는 방안을 검토하여야 할 것이다. 셋째, 경상북도의 지역적인 특성과 장애로 인하여 교육을 받을 기회가 부족하므로 교육의 평등성 보장받을 수 있도록 재택교육, 순회교육의 지원과 특수교육의 전달체계와 지원체제의 개혁 방안 연구 및 학생중심의 교재, 교구의 개발보급으로 실천지향적인 학술 홍보 활동의 추진을 통해 장애아동의 ...
본 연구는 경상북도지역의 장애아동 가족지원 사업의 실태 및 서비스욕구에 관한 연구로 지역여건과 특성을 고려하여 장애인의 복지증진을 위하여 장애아동 가족지원 사업을 제공하고자 하는데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 경상북도지역에 소재하는 9개 장애인종합복지관(안동, 영주, 문경, 상주, 김천, 구미, 포항, 영천, 경주)을 이용하는 장애아동 보호자 205명을 대상으로 하였으며 설문조사는 가족구성원 전체를 대상으로 행해졌다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 경상북도지역은 사회복지기관과 시설의 부족으로 장애아동의 양육과 교육에 어려운 실정으로 경제적 어려움이 많은 것으로 나타났다. 둘째, 장애아동 가족지원 사업은 낮은 수혜율을 보이고 있으며 만족도 또한 높지 않음을 알 수 있다. 셋째, 경상북도지역의 장애아동 가족지원서비스의 욕구는 5점 척도에서 경제지원서비스가 평균4점 이상의 가장 높은 욕구를 나타내었으며, 지역사회지원서비스, 의료지원서비스, 가족관계지원서비스, 교육지원서비스 순으로 평균 4점에 가까운 높은 욕구를 나타났다. 넷째, 보호자와 장애아동 특성에 따른 가족지원서비스 욕구는 30대에서 40대 사이의 보호자가 어머니일때, 학력이 높을수록, 직업이 무직 및 주부일때, 월평균소득이 높을수록, 자녀연령이 어릴수록, 장애진단을 받은 경우, 정신지체 장애아일때, 장애정도가 심할수록 지원서비스의 욕구가 높게 나타났다. 다섯째, 경상북도의 지역적 특성에 따른 가족지원서비스 욕구는 지역 내 치료 및 교육기관의 이용 가능성이 낮을수록, 지역사회재활시설이 필요할수록, 각종치료프로그램이 필요할수록 지원서비스의 욕구가 높게 나타났다. 본 연구결과를 토대로 다음과 같이 개선방안에 대해 제언하고자 한다. 첫째, 장애아동가구의 경우 장애아동으로 인해 경제적 어려움이 가중되므로 소득보장을 위한 각종 경제적 지원정책이 강화되어야 할 것이다. 둘째, 장애아동 재활치료사업의 확충이 필요하다. 장애아동의 경우 조기의 치료와 재활훈련을 통한 상당부분 장애상태가 호전될 수 있지만, 지역적 특성으로 인해 더욱 각종 재활치료서비스를 받기가 어려운 실정이므로 지역 내의 시설과 연계하는 방안을 검토하여야 할 것이다. 셋째, 경상북도의 지역적인 특성과 장애로 인하여 교육을 받을 기회가 부족하므로 교육의 평등성 보장받을 수 있도록 재택교육, 순회교육의 지원과 특수교육의 전달체계와 지원체제의 개혁 방안 연구 및 학생중심의 교재, 교구의 개발보급으로 실천지향적인 학술 홍보 활동의 추진을 통해 장애아동의 삶의 질 향상을 지원하는 등의 대책이 필요하다. 넷째, 장애아동을 위한 재가 복지서비스의 확충이 필요하다. 주. 단기보호서비스, 장애인 활동지원 사업, 장애아동 가족지원 사업 (재활치료사업, 언어발달지원사업, 장애아가족 양육지원사업(돌봄서비스, 휴식지원프로그램)) 등과 같은 다양한 서비스를 지역별로 균형 있게 확충되어야 하고 사업내용과 특성 등도 적극적으로 홍보하여야 할 것이다. 다섯째, 장애아동과 가족을 위한 각종프로그램의 확대 개발이 이루어져야 할 것이다. 장애아동을 위한 방과 후나 방학 중 프로그램, 취미․ 문화․ 여가활동프로그램이나, 가족교육(부모, 비 장애 형제교육, 가족관계개선 등) 프로그램개발의 확대가 필요하다. 여섯째, 장애아동 가족을 위한 복지서비스 지원을 위하여 관련법규 및 제도를 제정하거나 개정하고 이를 위해 필요한 예산을 확보하고 장기적으로 장애아동 가족지원 관련법규들을 보완, 정리하거나 장애아동가족지원법을 제정하고 장애아동 가족지원센터를 설치하여 장애아동 가족의 욕구에 맞는 지원이 이루어져야 할 것이다.This study is aimed to figure out the actuality of the supportproject of Gyeongsangbuk-do region for the families with disabled children & and their service needs considering regional condition and characteristics to be helpful for the welfare promotion for the families with disabled children. To achieve this, 205 caregivers of the disabled children using those 9 rehabilitation centers for the disabled (Andong, Yeongju, Mungyeong, Sangju, Kimcheon, Gumi, Pohang, Yeongchun, Gyeongju) in Gyeongsangbuk-do were chosen as the subjects for a survey which required the whole family members rather than just one caregiver. Below are the condensed results. First, Gyeongsangbuk-do turned out lacking in social welfare facilities due to financial difficulties so that its(Gyeongsangbuk-do) support level for rearing and education for the disabled children were unsatisfactory. Second, its benefit rates for the support project for the families with disabled children is low and and unsatisfying. Third, the need for financial support service was over 4 points on the average on a 5- point scale among the needs for the support service for the families with disabled children, followed by in order of local social support service, medical support service, family relations support service and education support service all of which were close to average 4-points, quite a high needs. The needs of family support service according to the caregivers and disabled children's' characteristics turned out higher in case the caregivers were the mothers in their 30s-40s, higher in academic background, jobless or housewives, higher in monthly income, the younger their children were, diagnosed with disabilities, their children were mentally retarded, the severe the disabilities level were. Fifth, needs of family support service according to the regional characteristics of Gyeongsangbuk-do turned out higher in case of the lower for the chance to medical treatment or educational institution within the region, the more the region was in need of rehabilitation center, the more various therapy programs were required. Following are proposals for improvement plans based on the results of this study. First, as financial difficulties of the households with disabled children increase by the disabled children, diverse financial support policies to secure their income should be strengthened. Second, rehabilitation therapy project for the children with disabilities needs to be expanded. Early medical treatment or rehabilitation training could be the factors to increase the condition of the disables children, and yet the regional state which is financial difficulties makes them unable to take various rehabilitation therapy services, and so a plan to connect the service to the facilities with the region must be reviewed. Third, as the disabled children have less chances to educate due to the regional characteristics of Gyeongsangbuk-do and their disabilities, a measurement to improve the life quality of the disabled children is necessary by promoting practice-driven academic public relations in the manner of supporting home schooling, itinerant education, study on reform plans for special education 야delivery system and support system & development and supply of student-centered teaching materials, instruments for the disabled children to secure the equity in education. Fourth, domiciliary welfare service for the disabled children must be expanded. Lots of services such as day, short term care service, disabled people activity support project, support project for the families with disabled children(rehabilitation therapy project, linguistic development support project, rearing support project for the families with disabled children( care service, relaxation support program)must be enlarged in equilibrium, along with active PR for the project contents and characteristics. Fifth, many sorts of program for the disabled children and their families must be developed. Programs of after school or during holiday, of hobbies, cultures, leisure activity, of education aimed their families(parents, non-disabled siblings, or for the betterment of family relations, etc)need to be enlarged. Sixth, the welfare service support for the families with disabled children requires those following matters to be achieved such as enactment or reform of related regulations & system by securing necessary budget, and a long-term supplementation or arrangement of the support regulations for the families with disabled children, establishment of the law for the supporting the families with disabled children, and then installation of support centers for the families with disabled children aiming to meet the needs of the families with disabled children.
본 연구는 경상북도지역의 장애아동 가족지원 사업의 실태 및 서비스욕구에 관한 연구로 지역여건과 특성을 고려하여 장애인의 복지증진을 위하여 장애아동 가족지원 사업을 제공하고자 하는데 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 경상북도지역에 소재하는 9개 장애인종합복지관(안동, 영주, 문경, 상주, 김천, 구미, 포항, 영천, 경주)을 이용하는 장애아동 보호자 205명을 대상으로 하였으며 설문조사는 가족구성원 전체를 대상으로 행해졌다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 경상북도지역은 사회복지기관과 시설의 부족으로 장애아동의 양육과 교육에 어려운 실정으로 경제적 어려움이 많은 것으로 나타났다. 둘째, 장애아동 가족지원 사업은 낮은 수혜율을 보이고 있으며 만족도 또한 높지 않음을 알 수 있다. 셋째, 경상북도지역의 장애아동 가족지원서비스의 욕구는 5점 척도에서 경제지원서비스가 평균4점 이상의 가장 높은 욕구를 나타내었으며, 지역사회지원서비스, 의료지원서비스, 가족관계지원서비스, 교육지원서비스 순으로 평균 4점에 가까운 높은 욕구를 나타났다. 넷째, 보호자와 장애아동 특성에 따른 가족지원서비스 욕구는 30대에서 40대 사이의 보호자가 어머니일때, 학력이 높을수록, 직업이 무직 및 주부일때, 월평균소득이 높을수록, 자녀연령이 어릴수록, 장애진단을 받은 경우, 정신지체 장애아일때, 장애정도가 심할수록 지원서비스의 욕구가 높게 나타났다. 다섯째, 경상북도의 지역적 특성에 따른 가족지원서비스 욕구는 지역 내 치료 및 교육기관의 이용 가능성이 낮을수록, 지역사회재활시설이 필요할수록, 각종치료프로그램이 필요할수록 지원서비스의 욕구가 높게 나타났다. 본 연구결과를 토대로 다음과 같이 개선방안에 대해 제언하고자 한다. 첫째, 장애아동가구의 경우 장애아동으로 인해 경제적 어려움이 가중되므로 소득보장을 위한 각종 경제적 지원정책이 강화되어야 할 것이다. 둘째, 장애아동 재활치료사업의 확충이 필요하다. 장애아동의 경우 조기의 치료와 재활훈련을 통한 상당부분 장애상태가 호전될 수 있지만, 지역적 특성으로 인해 더욱 각종 재활치료서비스를 받기가 어려운 실정이므로 지역 내의 시설과 연계하는 방안을 검토하여야 할 것이다. 셋째, 경상북도의 지역적인 특성과 장애로 인하여 교육을 받을 기회가 부족하므로 교육의 평등성 보장받을 수 있도록 재택교육, 순회교육의 지원과 특수교육의 전달체계와 지원체제의 개혁 방안 연구 및 학생중심의 교재, 교구의 개발보급으로 실천지향적인 학술 홍보 활동의 추진을 통해 장애아동의 삶의 질 향상을 지원하는 등의 대책이 필요하다. 넷째, 장애아동을 위한 재가 복지서비스의 확충이 필요하다. 주. 단기보호서비스, 장애인 활동지원 사업, 장애아동 가족지원 사업 (재활치료사업, 언어발달지원사업, 장애아가족 양육지원사업(돌봄서비스, 휴식지원프로그램)) 등과 같은 다양한 서비스를 지역별로 균형 있게 확충되어야 하고 사업내용과 특성 등도 적극적으로 홍보하여야 할 것이다. 다섯째, 장애아동과 가족을 위한 각종프로그램의 확대 개발이 이루어져야 할 것이다. 장애아동을 위한 방과 후나 방학 중 프로그램, 취미․ 문화․ 여가활동프로그램이나, 가족교육(부모, 비 장애 형제교육, 가족관계개선 등) 프로그램개발의 확대가 필요하다. 여섯째, 장애아동 가족을 위한 복지서비스 지원을 위하여 관련법규 및 제도를 제정하거나 개정하고 이를 위해 필요한 예산을 확보하고 장기적으로 장애아동 가족지원 관련법규들을 보완, 정리하거나 장애아동가족지원법을 제정하고 장애아동 가족지원센터를 설치하여 장애아동 가족의 욕구에 맞는 지원이 이루어져야 할 것이다.This study is aimed to figure out the actuality of the support project of Gyeongsangbuk-do region for the families with disabled children & and their service needs considering regional condition and characteristics to be helpful for the welfare promotion for the families with disabled children. To achieve this, 205 caregivers of the disabled children using those 9 rehabilitation centers for the disabled (Andong, Yeongju, Mungyeong, Sangju, Kimcheon, Gumi, Pohang, Yeongchun, Gyeongju) in Gyeongsangbuk-do were chosen as the subjects for a survey which required the whole family members rather than just one caregiver. Below are the condensed results. First, Gyeongsangbuk-do turned out lacking in social welfare facilities due to financial difficulties so that its(Gyeongsangbuk-do) support level for rearing and education for the disabled children were unsatisfactory. Second, its benefit rates for the support project for the families with disabled children is low and and unsatisfying. Third, the need for financial support service was over 4 points on the average on a 5- point scale among the needs for the support service for the families with disabled children, followed by in order of local social support service, medical support service, family relations support service and education support service all of which were close to average 4-points, quite a high needs. The needs of family support service according to the caregivers and disabled children's' characteristics turned out higher in case the caregivers were the mothers in their 30s-40s, higher in academic background, jobless or housewives, higher in monthly income, the younger their children were, diagnosed with disabilities, their children were mentally retarded, the severe the disabilities level were. Fifth, needs of family support service according to the regional characteristics of Gyeongsangbuk-do turned out higher in case of the lower for the chance to medical treatment or educational institution within the region, the more the region was in need of rehabilitation center, the more various therapy programs were required. Following are proposals for improvement plans based on the results of this study. First, as financial difficulties of the households with disabled children increase by the disabled children, diverse financial support policies to secure their income should be strengthened. Second, rehabilitation therapy project for the children with disabilities needs to be expanded. Early medical treatment or rehabilitation training could be the factors to increase the condition of the disables children, and yet the regional state which is financial difficulties makes them unable to take various rehabilitation therapy services, and so a plan to connect the service to the facilities with the region must be reviewed. Third, as the disabled children have less chances to educate due to the regional characteristics of Gyeongsangbuk-do and their disabilities, a measurement to improve the life quality of the disabled children is necessary by promoting practice-driven academic public relations in the manner of supporting home schooling, itinerant education, study on reform plans for special education 야delivery system and support system & development and supply of student-centered teaching materials, instruments for the disabled children to secure the equity in education. Fourth, domiciliary welfare service for the disabled children must be expanded. Lots of services such as day, short term care service, disabled people activity support project, support project for the families with disabled children(rehabilitation therapy project, linguistic development support project, rearing support project for the families with disabled children( care service, relaxation support program)must be enlarged in equilibrium, along with active PR for the project contents and characteristics. Fifth, many sorts of program for the disabled children and their families must be developed. Programs of after school or during holiday, of hobbies, cultures, leisure activity, of education aimed their families(parents, non-disabled siblings, or for the betterment of family relations, etc)need to be enlarged. Sixth, the welfare service support for the families with disabled children requires those following matters to be achieved such as enactment or reform of related regulations & system by securing necessary budget, and a long-term supplementation or arrangement of the support regulations for the families with disabled children, establishment of the law for the supporting the families with disabled children, and then installation of support centers for the families with disabled children aiming to meet the needs of the families with disabled children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.